• תפריט
עולם

הערכות: הארווי יהיה אסון הטבע היקר בהיסטוריה, הנזק יגיע ל-160 מיליארד דולר

בשירות המטאורולוגיה AccuWeather מעריכים כי נזקי הסופה יגלחו כ-0.8% מהתמ"ג האמריקאי. במקביל נסגר בית הזיקוק הגדול בארה"ב בשל הצפה. כחצי מיליון מכוניות נהרסו בסופה

שירות כלכליסט 15:4530.08.17

הוריקן הארווי יהיה אסון הטבע היקר ביותר בתולדות ארה"ב. כך מעריכים בשירות המטאורולוגיה "אקיו-וות'ר" (AccuWeather). החברה מעריכה את עלויות הנזק בכ-160 מיליארד דולר, כאשר עלות זו תהיה דומה לעלות המצרפית של סופות קתרינה וסנדי. לפי הערכות נזקי הסופה יגלחו כ-0.8% מהתמ"ג האמריקאי, נאמר בדוח.

 

במקביל הודיעה חברת מוטיבה כי היא מתחילה בפעולות שיביאו לסגירת בית הזיקוק פורט ארתור כתוצאה מנזקי הסופה. מדובר בבית הזיקוק הגדול ביותר בארה"ב.

 

"מנהיגים עסקיים והפד, בנקים מובילים, חברות ביטוח וכדומה צריכים להתחיל לגלם את ההשפעה השלילית של אסון זה על עסקים, על רווחים ועל התעסוקה", אמר ד"ר ג'ואלמאיירס, מייסד ויו"ר AccuWeather. "האסון רק מתחיל באזורים מסוימים", אמר.

 

 צילום: גטי אימג'ס

העיר יוסטון, שספגה את הפגיעה הקשה ביותר מהסופה כפי הנראה תיוותר ללא תושבים למשך שבועות מספר ואולי אף למשך כמה חודשים, בשל נזקי הסופה, טחב ומי הצפה מזוהמים. השיטפון הגדול עדיין צפוי להגיע נוכח עלייתו הבלתי פוסקת של מפלס המים בנהרות ובחוף וסכנת הקריסה של סכרים. החברה מתריעה שסכנות הסופה טרם חלפו וצופה לעוד שיטפונות, נזקים, פציעות ומיתות", אומר מאיירס.

 

 צילום: איי פי

בתוך כך, על פי אומדנים, כחצי מיליון כלי רכב בטקסס צפויים להיגרר ולהיגרס עם תום הסופה ותחילת השיקום, מה שצפוי להביא לגל רכישות רכב מסיביות בחודשים הבאים. לעומת התוצאות של הסופה סנדי ושל סופות אחרות, מספרם הרב של כלי הרכב ביוסטון ובאזורים אחרים של טקסס, בהשוואה לערים אחרות כגון ניו יורק, צפויה להוביל למחיקות מסיביות בביטוחים של הרכבים שנפגעו מהשיטפון. כך על פי חברת "קוקס אוטומטיב" (Cox Automotive).

 

בית הזיקוק שנסגר, פורט ארתור בית הזיקוק שנסגר, פורט ארתור צילום: Mitch Epstein

"המצב גרוע ממה שהיה בהוריקן סנדי" אמר ג'ונתן סמוק, כלכלן ראשי בחברה. "סנדי הייתה גרועה אולם השיטפונות בהוריקן הארווי יכולים להשפיע על יותר רכבים".

סוחרי הרכב בדרום-מזרח טקסס מתכוננים לגל רכישות רכבים עם חלוף הסופה ומחירי הרכבים המשומשים צפויים לזנק ומכירות רכבים חדשים צפויות לעלות.

 

פגיעה גם בתעשייה הפטרוכימית

הארווי גם גובה מחיר כבד מהתעשייה הפטרוכימית בארה"ב. הסופה, שגרמה לשטפונות במדינות טקסס ולואיזיאנה, כבר פגעה במפעלים שחלקם המצרפי בשוק מגיע ל־40%. התעשייה מתבססת על תוצרי לוואי של הנפט והגז המופקים בטקסס, והיא מייצרת חומרי גלם שמשמשים במוצרים יומיומיים, החל מבקבוקי מים וכלה בציפויים לתרופות. הנזק לתעשייה הפטרוכימית זכה לתשומת לב ציבורית קטנה יחסית, שכן היא חסתה בצלה של תעשיית הנפט והגז.

 

אבל, לפי תמר אסנר, ראש תחום האנרגיה והתשתיות בנאסדק קורפורייט סולושנס, אמרה לתחנת הטלוויזיה CNBC ש"ההשפעה של הארווי על הפטרוכימיה היא גדולה מזו שיש לו על תעשיית זיקוק הנפט, לפחות כרגע".

 

מפעלים רבים הפסיקו את פעילותם עוד לפני שהסופה הכתה בחופי מפרץ מקסיקו, ואחרים נאלצו לסגור את שעריהם בגלל ההצפות והפסקות החשמל. בנוסף, סגירת נמלים וכבישים מנעה הפצה של מוצרים פטרוכימיים שהיו אמורים להגיע ללקוחות. פגיעה קשה במיוחד ספג ייצור החומר אתילן (אֶתֶן), שמשמש כחומר יסוד למוצרים רבים בתעשיית הפלסטיק. בראש ובראשונה, משמש האתילן לייצור פוליאתילן, שהוא הפלסטיק הנפוץ ביותר בעולם. בנוסף משמש החומר לייצור חומרי גלם שונים לענף הבנייה וכן בענף החקלאות, כמאיץ הבשלה של פירות וירקות. כ־70% מייצור האתילן בארה"ב נעשה בטקסס, וכ־20% ממנו, בלואיזיאנה.

 

לפי נתונים של חברת המחקר ICIS, שמתמחה בתעשייה הפטרוכימית, הסופה הטרופית הארווי הסבה נזקים ל־37% מייצור האתילן בארה"ב.

 צילום: רויטרס

בנפט - הפתעה לטובה

בשעה שבתעשייה הפטרוכימית אומדים את הנזקים שהסבה הסופה, בתעשיית הנפט נרשמה הפתעה. קודם לפגיעת הסופה נרשמה תכונה לקראת עליית המחיר לחבית, בגלל ההפרעות הצפויות באספקה, אך אתמול רשם מחיר הנפט ירידה של 3%, החדה ביותר זה חודשיים.

 

מנגד, מחירי הדלק בארה"ב צפויים לעלות בגלל ההפרעות לפעילות בתי הזיקוק. זאת למעשה גם הסיבה לירידה במחיר הנפט. לפי בנק ההשקעות גולדמן זאקס, הארווי חתך 16% מיכולת הזיקוק בארה"ב, כאשר בכל יום שחולף ישנן 3 מיליון חביות נפט גולמי שלא עוברות זיקוק. בד בבד, מספר חביות הנפט הגולמי שהפקתן הופרעה בגלל הארווי הגיע ל־780 אלף ביום מאז 21 באוגוסט. כלומר, הפגיעה באספקת הנפט הגולמי קטנה משמעותית מהפגיעה בפעילות בתי הזיקוק. בהתחשב בייצור הנפט המוגבר בארה"ב בשנים האחרונות הודות לזינוק בשימוש בסידוק הידראולי (פראקינג), נוצר עודף בנפט גולמי שגרם לירידת המחירים. בזירה הבינלאומית, העודף שנוצר בארה"ב יקשה על ארגון המדינות המייצרות נפט (OPEC) לנקוט צעדים יעילים לייצוב מחירי הנפט.

 

קבלו ניוזלטר יומי המסכם את חדשות היום ישירות למייל שלכם. לחצו להרשמה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x