• תפריט
פרסום ושיווק

פרסום ראשון

היועמ"ש נגד פיליפ מוריס: הורידו את קמפיין השיווק לסיגריה ה"בריאה"

היועמ"ש דורש מענקית הטבק לתקן לאלתר את הקמפיין שלה למוצר אידוי הטבק "אייקוס", שאינו תואם את הוראות הדין

ספי קרופסקי 13:0308.08.17
היועץ המשפטי לממשלה מורה לענקית הטבק פיליפ מוריס לתקן לאלתר את קמפיין השיווק שלה למוצר אידוי הטבק "אייקוס" החורג מן הדין, וכי עליה לתקנו לאלתר - כך עולה מתשובת המשנה ליועץ, עו"ד רז נזרי, במענה לפנייתה של יו"ר הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול בכנסת, ח"כ תמר זנדברג (מרצ).

 

במכתב התשובה שהגיע לידי "כלכליסט", כותב עו"ד נזרי כי "לאחר בחינת פרסומים שונים שהיו חלק ממסע פרסום שהתנהל תחת השם "Smoke Free Israel", נמצא כי השיווק של מוצר ה"אייקוס" בידי חברת פיליפ מוריס אכן נעשה בחלקו באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות הדין. עמדה זו מקובלת עלי".

 

אייקוס. סיגריה ללא עשן אייקוס. סיגריה ללא עשן צילום: Philip morris

 

 

"נוכח כך", מוסיף המשנה ליועמ"ש, "ביקשתי ממשרד הבריאות לפנות לחברת פיליפ מוריס, ולדרוש ממנה לתקן לאלתר את הפרסומים הנוכחיים בהקשר זה, ולהתאים את הפרסומים העתידיים להוראות הדין. אנו מקווים כי חברת פיליפ מוריס תפעל בהקדם בהתאם לאמור; מכל מקום, נמשיך לעקוב אחר הדברים על מנת לוודא שהוראות הדין – שנועדו להגן על בריאות הציבור – יקוימו, ולא יהיה צורך לבחון נקיטת פעולות אחרות על ידינו בהקשר זה".

 

בפנייתה ליועמ"ש כתבה ח"כ זנדברג כי "הבחירה של חברת פיליפ-מוריס לפרסם את הסיגריה ה'בריאה' באמצעות האינטרנט והעיתונות היא הרסנית ומזיקה, ומי שישלם את המחיר על כך הוא כל מי שיתחיל לעשן סיגריה זו מתוך מחשבה שהיא 'בריאה'". לדבריה, "אין לאפשר לחברת פיליפ-מוריס להמשיך ולשווק מוצר לא בריא בעליל כאלטרנטיבה בריאה, תוך שהיא מסכנת את אזרחי המדינה ומעודדת אותם להשתמש במוצר מסכן חיים".

 

תמר זנדברג תמר זנדברג צילום: אוהד צויגנברג

 

 

לאחרונה התחוללה סערה סביב עמדת משרד הבריאות בנוגע למוצר אידוי הטבק, מכיוון שבמשרד לא החילו עליו הגבלות בטענה כי הם ממתינים לקביעת ה־FDA בנושא. רק לאחר שנשמעה ביקורת מצד ארגוני הרופאים ואף הוגשה בנושא עתירה לבג"ץ, המשרד התקפל והחל להגביל את המוצר בדומה לסיגריות אלקטרוניות אחרות.

 

ההגבלות על הסיגריות האלקטרוניות, שגם הן גובשו רק בתחילת השנה, דומות לאלו שמוחלות על מוצרי טבק אחרים וכוללות מגבלות שיווק, פרסום וכן איסור על שימוש במקומות ציבוריים. כמו כן, מתבקשות החברות המייצרות לדווח על הרכב המוצר, בהתאם לנהוג באירופה.

 

במרץ השנה פורסם דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ממנו עלה כי למרות המגבלות החלקיות על פרסום סיגריות, תעשיית הטבק בישראל הגדילה את הוצאותיה על פרסום מוצרים מ-37.5 מיליון שקל ב-2007 ל-63.4 מיליון שקל ב-2015.

 

הדו"ח, שהוגש לוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול, ביקש לבדוק את יעילות המגבלות המוטלות בישראל על פרסום ושיווק סיגריות בעולם. ישראל עדיין מפגרת בתחום זה ונסמכת על חוק מ-1983 המגביל פרסומת ושיווק של מוצרי טבק, אך יש בו פרצות המתירות למשל פרסום בעיתונות הכתובה וכיום גם באינטרנט. ב-2002 אושרה תקנה שמחייבת הוספת אזהרות על החפיסות. הצעת חוק עדכנית יותר, שכללה איסור גורף על פרסום מוצרי טבק, הונחה כבר על שולחן הממשלה ב-2012 אך נבלמה וירדה מסדר היום.

 

יחד עם זאת, בחודש שעבר הודיע שר הבריאות יעקב ליצמן בדיון בכנסת על החמרת החקיקה נגד העישון, כך שתכלול איסור על עישון במסעדות, בתי חולים, בתי אבות, מבני ספורט, גני שעשועים, גני ילדים, חניונים, גני חיות ועוד.

 

כמו כן מתעתד המשרד להגביל עוד יותר פרסום של מוצרי טבק וכן להסמיך פקחים ארציים לאכיפת איסור העישון. ליצמן אף מתח ביקורת על ראשי הרשויות וטען כי אינם עושים די כדי לפקח שלא יעשנו במקומות האסורים.

 

מפיליפ מוריס נמסר: "החברה פעלה ותמשיך לפעול לפי החוק והדין הקיים. נשמח לדון בנושא עם כל גורם רלוונטי ולהביא את עמדתנו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x