• תפריט
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

מכירות ענף האופנה במאי צנחו בחדות

הענף רשם בחודש שעבר ירידה ארצית ממוצעת של 8% לעומת מאי שעבר במכירות בחנויות הזהות; הפדיון היומי למ"ר בחנויות הזהות ירד מ־48 שקל ל־44 שקל

אורנה יפת 10:2106.06.16

מגמת הירידה במכירות ענף האופנה המשיכו גם בחודש מאי, כך עולה מנתוני חברת ריס, שהגיעו לידי "כלכליסט". המכירות היו חלשות לעומת מאי בשנה שעברה, בין היתר בשל העובדה שהחודש החל לאחר חג הפסח שאחריו נרשמת בדרך כלל ירידה במכירות, אך לפני חג שבועות.

 

על פי נתוני החברה הבודקת את פעילות השוק הקמעונאי, ענף האופנה רשם במאי 2016 ירידה ארצית ממוצעת של 8% לעומת מאי שעבר במכירות בחנויות הזהות - השוואה הבוחנת את המכירות באותה חנות הפעילה לאורך השנה. הפדיון היומי למ"ר בחנויות הזהות ירד מ־48 שקל ל־44 שקל. חנויות האופנה הממוקמות בקניונים ספגו ירידה של 8.4% והציגו פדיון יומי למ"ר של 56 שקל במאי 2016, זאת לעומת פדיון של 61 שקל למ"ר במאי אשתקד. במרכזי הקניות הפתוחים נרשמה ירידה של 8.6% במכירות חנויות האופנה והפדיון היומי למ”ר בחנויות הזהות עמד על כ־35 שקל לעומת 39 שקל במאי אשתקד.

 

בחודשים מרץ־אפריל, שהוצגו יחד כדי לנטרל את השפעת הפסח, עלו המכירות בממוצע ארצי ב־3.7% בממוצע. עלייה זאת מיוחסת לזמן שעבר השנה בין תחילת שנת הלימודים לחג הפסח. שתי התקופות הללו מאופיינות בהוצאות כספיות גבוהות, ולכן ההנחה היא שההכנסה הפנויה של משקי הבית בפסח השנה היתה גבוהה יותר מזו של פסח בשנים שעברו, ולכן הציבור קנה יותר.

 

רבעון של הפסדים

 

נתוני חודש מאי מתווספים לתוצאות השליליות שרשמו חברות האופנה הציבוריות ברבעון הראשון של 2016 ופורסמו בשבוע שעבר. החברות סיימו את הרבעון עם הפסדים והושפעו לרעה מעיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון השני, ומכירותיו יבואו לידי ביטוי בתוצאות הרבעון השני. פוקס הפסידה ברבעון ראשון 19.6 מיליון שקל ומכירותיה ירדו ב־2.5%, וגולף הפסידה 16.7 מיליון שקל ורשמה ירידה של 4.2% במכירות. חברת האופנה קסטרו סיימה את הרבעון עם הפסד של 2 מיליון שקל למרות עלייה במכירות, אך רשמה ירידה גדולה של 9.8% במכירות החנויות הזהות.

 

הרבעון הראשון של חברות האופנה היה רווי במבצעים מיוחדים ואופיין במבצעי מחיר עמוקים. החברות משכו את מבצעי החורף אל תוך חודש מרץ בשל העובדה שלא היה חג, וכך שחקו לעצמן את הרווח הגולמי. בנוסף, חלק מההפסדים של חברות האופנה נעוצים בשכר הדירה הגבוה שהן משלמות לקניונים. הצמיחה בענף האופנה הגיעה בשנת 2015 בעיקר מגידול בשטחי המסחר ופתיחת חנויות חדשות, אך במקביל, רשמו חברות האופנה ירידה במכירות החנויות הזהות, שמעידה על מצבן הלא חיובי.

 

מי שידועה בפתיחת הסניפים הזהירה והמבוקרת שלה זו קבוצת זארה (גוטקס מותגים) שהיא קבוצת אופנה פרטית בבעלות ג'ואי שוובל. זו מנצלת את גודלה כדי לקבל הטבות והתאמות מהקניונים, אבל מאידך שוובל אינו ממהר לחתום על חוזים לפתיחת חנויות בקניונים חדשים, כמה שנים לפני שהם נפתחים. בניגוד אליו, פוקס, קסטרו וגולף שפתחו בשנים האחרונות חנויות בכל קניון שרק נפתח משלמות כיום את מחיר ההתרחבות, והחלו לנקוט במדיניות זהירה ומבוקרת יותר של סניפים.

 

בחברות עדיין אופטימיים

 

בשיחות שנערכו בשבוע שעבר עם פרסום הדו”חות הביעו החברות אופטימיות לגבי הרבעון הבא. הראל ויזל, מנכ”ל ומבעלי קבוצת פוקס, לא חשף את נתוני חודש אפריל אך אמר ש”בכל פרמטר שאנו בודקים הקבוצה שלנו מציגה תוצאות יותר טובות מאשר נתוני ריס”. ויזל אף ציין כי החברה שיפרה בחודשיים האחרונים את המכירות: “בחודשים אפריל ומאי כבר רשמנו את המספרים שתכננו”.

 

גבי רוטר, מנכ”ל משותף בקסטרו, התייחס לתחרות בשוק ואמר עם פרסום דו”חות החברה כי “עיתוי הפסח השפיע על המכירות למ”ר בחנויות הזהות שנשחקו ב־9.8%. בלי השפעת פסח הדו”ח שלנו מצוין. הגידול הוא גם במכירות וגם ברווחיות התפעולית למרות שהדו”ח לא כולל את מכירות פסח, וכל זאת בזמן שחודשים ינואר ופברואר היו חודשים קשים במכירות ענף האופנה”. עוד הוסיף רוטר: “יש בשוק תחרות רבה. זה שוק שאין בו צמיחה שמביאה רוח גבית, אלא להפך. יש קניבליזציה בשטחי מסחר. כרגע השוק נמצא בתקופה שיותר קשה להחזיר כספים”.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x