• תפריט
מוסף 02.06.2016
שאלות מוסף 02.06.16 ראש

תוסף אמזון

מאחורי החפצים שאתם קונים בכמה דולרים באמזון מסתתרת התקווה הנוכחית של מעמד הביניים לרווחה כלכלית. אלפי ישראלים סוחרים באתר ב"שיטת המותג הפרטי", מייצרים בסין ושולחים למערב מוצרים שמעולם לא אוחסנו אצלם, ועל הדרך מפרנסים תעשייה משגשגת של קורסי הדרכה בתחום. על כל מה שעלול להשתבש אף אחד לא ממש מספר להם

פרולוג

משכירה מרירה לסוחרת בכירה

 

"לפני שנה עזבתי את ההייטק. החלטתי שלא בא לי יותר להיות סוס עבודה, לעבוד עשר שעות ביום ולחזור עם הראש למטה. רציתי להיות יותר עם המשפחה", מספרת הילה, תושבת השרון, גרושה ואם לילד. "אני מהאימפולסיביים, שקודם מתפטרים ואז שואלים את עצמם מה עושים עכשיו. החלטתי ליצור לעצמי הכנסה חודשית ממקור אחר".

 

הדרך שבה היא בחרה היתה מסחר אלקטרוני מקוון. "התחלתי באיביי", היא מספרת. "פשוט קניתי מוצרים קיימים באמזון ומכרתי אותם שם במחיר גבוה יותר. הבעיה היא שהרווחים היו קטנים, אז החלטתי לפעול במקום זה באמזון עצמה, בשיטת המסחר הפופולרית כיום באתר: ליצור מותג משלי. עשיתי קורס שמסביר איך עובד המסחר באמזון, והתחלתי לחפש מוצר מתאים".

 

הילה בחרה למכור מגן לכרטיסי אשראי, שחוסם נוכלים שעוברים לידו ומנסים לסרוק אותו ("זה היה מוצר שאין בו תחרות גדולה מדי, לא שוקל הרבה, קל לייצור ולא מתקלקל בקלות"). אבל הבחירה במוצר היתה החלק הקל. "הדבר הראשון שגיליתי הוא שאחרי 20 שנה כשכירה אני כבר לא רגילה לחשוב", היא מספרת. "לפתוח חנות אלקטרונית זה יותר מורכב מלפתוח בסטה. את צריכה לעשות חקר שוק, למצוא ספקים מתאימים, להחליט על עיצוב וסלוגן, לשלוח את המוצר למחסני אמזון בארצות הברית ולשווק אותו. אלה מיומנויות של כמה אנשי מקצוע, ופתאום אני צריכה לשלוט בכולן".

 

"כשפניתי ל־40 ספקים סינים זה היה מבהיל. פתאום הם קפצו מולי בסקייפ והתקשרו לטלפון בבת אחת, דיברו איתי במונחים שלא הבנתי והכניסו אותי ללחץ מטורף. ניהלתי משא ומתן מתיש על מחיר והתחלתי לנפות. המיקוח עם הסינים הוא לא כמו בשוק, אלא בצורה מנומסת, 'מיי פרנד' ו'מיי דיר'. הצרה האמיתית היא שהם לא אומרים 'לא', אבל אם תדחקי אותם לתת לך מחיר נמוך מדי תקבלי חרא של מוצר. צריך לדרוש דברים בצורה שלא מנותקת משווי השוק, וכל הזמן לצפות להפתעות. היתה לי ספקית שדרשה להעלות את המחיר ב־30% רגע אחרי שהזמנתי".

 

לצפייה במסלול לחץ כאן

 

למרות הקשיים, במשך כמה חודשים העסק עבד לא רע. הילה הרוויחה כ־600 דולר לחודש ממגני האשראי - לא בדיוק משכורת הייטק, אבל דמי כיס לא רעים. אבל אז סוחרים אחרים ראו את המוצר ונכנסו לתמונה. "התפתחה תחרות מטורפת", היא אומרת. "מכרתי כל מגן ב־15 דולר, ואחרים החלו למכור ב־6, אז לא ראיתי טעם לחדש את המלאי, ואני רוצה למצוא מוצר רגוע יותר ופחות תחרותי. אני לא מאוכזבת: היה ברור לי שמוצר אחד לא יחליף משכורת, חייבים חמישה לפחות כדי לחיות מזה. עכשיו אני אתחיל הכל מחדש".

 

1. השיטה

אמזון שינתה את המשחק

 

בתחילת העשור הנוכחי השיקה אמזון, פעם חנות ספרים מקוונת וכיום אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, תוכנית המכונה Fulfillment By Amazon, או בקיצור FBA. צרכנים פרטיים, שמחפשים באמזון בושם או נעליים חדשות, לא ממש שמו לב למהפכה הזאת, אבל עבור הסוחרים היא היתה דרמטית. השיטה החדשה הסירה מהם את כאב הראש הלוגיסטי: אמזון הציעה לאחסן עבורם את הסחורה במאות האנגרים ענקיים, כמחציתם בארצות הברית והשאר באירופה ובאסיה, וכן לארוז, לשלוח אותה ולטפל בכל בעיה שתתעורר בדרך. הכל, כמובן, תמורת עמלות ותשלומים שמשתנים בהתאם לסוג המוצרים ולעונת השנה, ובתנאי שהסוחר מוכר יותר מ־500 יחידות מכל מוצר.

 

כך, אם בעבר היה המסחר באמזון נחלתם של עסקים מסודרים ומבוססים, בעוד איביי היתה ממלכת הסוחרים הפרטיים, הרי שהמצב הזה השתנה בהדרגה. שיטת המותג הפרטי - תכנון המוצר עליך, כל השאר במיקור חוץ - הלכה והתבססה עם השנים, והיתה אחד הגורמים שהפכו את אמזון לאימפריה ששווה יותר מ־300 מיליארד דולר נכון לכתיבת שורות אלה. לקראת 2013 החלו לצוץ בארצות הברית קורסים ראשונים שהתיימרו "לפצח את השיטה", ולהסביר להמונים איך להרוויח ממסחר באמזון. סוחרים ישראלים שסיימו קורסים כאלה התנסו בשיטות שלמדו, ובשנה שעברה החלו רבים מהם לפתוח קורסים משלהם (ראו מסגרת).

 

מובטלים, עובדים במשרות חלקיות, הורים שנשארים עם הילדים בבית, פרילנסרים וסתם שכירים שרוצים עוד קצת כסף שמעו שאפשר להגיע בשיטה החדשה להכנסות של אלפי דולרים בחודש, שיכולים לעשות את ההבדל בין דשדוש כלכלי לרווחה יחסית. אם בעבר הם אחסנו בבית 100 זוגות נעליים כדי למכור אותם הלאה, הרי שכיום הם מתבססים על מוצרים שלא החזיקו בידיהם מעולם, שיוצרו עבורם בידי ספקים שאותם לא פגשו מעולם, ואוחסנו במחסנים שבהם לא ביקרו מעולם. דפדוף מהיר באתר מגלה אלפי סוגי מוצרים שמותגו ועוצבו בידי אדם פרטי, יוצרו בסין ומשם הועברו למחסני אמזון וללקוחות: צלונים לאוטו, רפידות הנקה, כוסיות קינוחים, מקלות הליכה למטיילים, חטיפים לחיות, ניירות טואלט עם דמויות פוליטיקאים, והרשימה עוד ארוכה. לפי הערכות בקרב מנהלי קורסים בישראל למסחר באמזון אלפים מבין הפונים לתחום הם ישראלים, שעושים זאת על פי רוב במקביל לעבודה סטנדרטית.

 

"אם אתה יודע איך לפתוח מותג משלך, השירותים של אמזון הם Game Changer", אומר ל"מוסף כלכליסט" אורי פירוז, שעומד, עם שותפו אורי לוי, מאחורי חברת קורסי המסחר המקוונים SoSimple. "בעבר איביי היתה המערכת היחידה שעודדה אנשים לסחור בה, אבל מבחינת הסוחר הישראלי המשמעות היתה לבלות שעות בדואר, בין אם הזמינו ממנו פריט אחד או 50. אמזון הפכה את החיים ליותר פשוטים, וזה מאפשר לכל אדם עם מחשב ואינטרנט להפוך למעצמת מסחר".

 

"הרווח ממותג פרטי יכול להיות גבוה יותר מאשר ממכירה באיביי, למשל", אומר גם שחר אליהו (36) מקיבוץ כפר סאלד. אליהו הוא סוחר עצמאי באמזון ובעוד כמה פלטפורמות למסחר אלקטרוני, אחד מיני מעטים המצליחים להתפרנס בלעדית מהתחום בהיקף של אלפי דולרים בחודש ומתמחה במוצרים עונתיים (דגלים לקראת 4 ביולי וצעצועים לקראת חג המולד, למשל). "צריך כמובן לדאוג למחקר מקדים טוב ולשיווק ברמה גבוהה, כדי שלא תיתקע עם סחורה יקרה במחסנים וכדי שהמתחרים לא יעקפו אותך".

 

לדברי דמיאן מיכאלי מחברת Bestseller Mastery, שפיתחה גם היא קורס למסחר באמזון, "שיטת המותג הפרטי יצרה קרקע פורה ליזמים עם קצת תושייה וכסף, ומאפשרת להם למכור ברווח טוב. היא מספקת שירות מצוין ומשלוח מהיר מאוד. זאת פשוט פלטפורמה אטרקטיבית".

 

מימין: אורי פירוז ואורי לוי, בעלי חברת קורסי המסחר SoSimple. "אנשים חושבים שאפשר פשוט להניח את המוצר באמזון, אבל צריך לדעת איך" מימין: אורי פירוז ואורי לוי, בעלי חברת קורסי המסחר SoSimple. "אנשים חושבים שאפשר פשוט להניח את המוצר באמזון, אבל צריך לדעת איך" צילום: עמית שעל

2. הספקים

כאן מתחילות הצרות

 

אלא שצלילה לעולמם של הסוחרים מגלה שלמרות פוטנציאל ההכנסות, ולמרות העבודה הלוגיסטית שאמזון לקחה על עצמה, התהליך הפשוט לכאורה טומן בחובו שורה ארוכה של אתגרים טכניים בלתי צפויים, הסתבכויות ביורוקרטיות אפשריות, וגם היתקלות בנוכלים, האקרים וגורמים לא סימפטיים אחרים.

 

מי שלמדה זאת על בשרה היא אנה (44), נשואה ואם לשלושה מרחובות. כמו הילה גם היא אשת הייטק, אלא שהיא עדיין עובדת במקצוע. היא מחושבת, עדינה ונטולת אימפולסיביות, לא בדיוק הדימוי המקובל של סוחרת, אבל בחיפושיה אחר הכנסה נוספת גם היא מצאה את עצמה בקורס של SoSimple. בימים אלה, אחרי חצי שנה של הכנות קדחתניות, היא נערכת למכור סוף סוף את המוצר שבחרה - שאותו היא שומרת בסודיות מוחלטת. כך מנסים הסוחרים הפרטיים למנוע מאחרים להעתיק במהירות את המוצר ולהתחרות בהם, גם אם הוא כבר נמכר באתר. "אני מקווה שלא איחרתי את המועד", היא חוששת מהפער בין חקר המוצר לסיכויי מכירתו עם הנחתו על המדף. "באמזון יש אנשים זריזים, אבל לי כמעט שאין זמן. זו בעצם המשרה השלישית שלי, אחרי ההייטק והטיפול בילדים. נשארת לי בקושי שעה וחצי להשקיע בזה בסוף היום, כשהם ישנים".

 

כמו סוחרים אחרים, אנה פנתה לספקים באמצעות האתר עליבאבא. אימפריית הסחר המקוון הסינית אמנם נהפכה למתחרתה הבולטת של אמזון על לבם של הגולשים חובבי השופינג, אך במקביל היא זו שמאפשרת לאנשים פרטיים, נטולי אמצעי ייצור, למכור בעזרת הפלטפורמה היריבה. רוב הצרכנים מכירים את עלי אקספרס, אתר הקניות הזולות מבית עליבאבא, אך אתר האם של החברה מוקדש דווקא לייצור סיטונאי לפי דרישה, ואליו פונים הסוחרים הישראלים בתקווה להגשים את חלום העצמאות הכלכלית.

 

"כשהגעתי לשם, גיליתי שהספקים מנסים לדחוף לך לידיים כמות מטורפת של מוצרים", מספרת אנה. "רציתי 500 יחידות, והם ענו: 'מינימום 8,000' או 'מינימום 10,000'. הסברתי שאני חדשה, שאני רק בודקת את המוצר ועוד לא יודעת אם יהיה ביקוש. כשזה הסתדר ביקשתי לשלם 30% מיד ו־70% כשכל הסחורה תגיע לאמזון, כמקובל. כאן מתחיל הלחץ האמיתי: הם רוצים לקבל את כל הכסף מראש ולשכוח ממך. זה מגיע למצבים של סחיטה רגשית, של נציגה שאומרת: 'בבקשה שלמי הכל עכשיו, אחרת אני אהיה העובדת הכי גרועה במפעל החודש'. הם יודעים בדיוק על אילו כפתורים ללחוץ".

 

וכאן לא נגמרו ההפתעות. "פתאום התחלתי לקבל המון מיילים מסין, גם מספקים שלא דיברתי איתם. יש גורמים, אולי האקרים, שכנראה עוקבים אחרי הבקשות שנשלחות לספקים בעליבאבא", היא אומרת, "מישהו פנה אליי, טען שהוא מייצג את החברה הסינית הכי גדולה בתחום שלי והציע לייצר בדיוק את המוצר שאני רוצה. כשנכנסתי לאתר שלו מיד ראיתי שהוא הוקם לפני שבועיים, ושזאת הונאה. אסור לנהל משא ומתן עם אדם שיודע מה את רוצה בלי שדיברת איתו קודם.

 

"גם כשכבר מצאתי ספק שקניתי ממנו את המוצר, פתאום גיליתי שמדובר בחברה שלא מייצרת אותו. הם סוחרים בעצמם, כמוני, שמזמינים בזול את המוצר מחברה אחרת וגזרו עליי קופון. ולי עוד היה מזל: יש לי חברים שהזמינו מוצר מספקים שהעתיקו מהם אותו, אחד לאחד, ומכרו אותו באמזון בעצמם. אני אדם ריאלי שלא יוציא יותר מאלפי דולרים בודדים על הפרויקט הזה, אבל יש לי חברים שלקחו הלוואות מטורפות כדי ללכת על כל הקופה ויכולים לקרוס בצורה הזאת".

 

גם מיה קרמן (45, תל אביב) המגדירה עצמה "יוצרת שותפויות וליווי עסקי" נמצאת בימים אלה לקראת השקת המוצר שלה באמזון ("חיתולי טטרה מודפסים", היא מוכנה לחשוף, דבר נדיר יחסית). גם היא נתקלה בצרות מול הספקים, שלדבריה אילצו אותה לעגל פינות. "כל ספק יענה 'כן, אין בעיה' על כל דבר שמבקשים, ואת הבעיות מגלים רק כשנמצאים כבר עמוק בתהליך", היא מספרת. "אני, למשל, עיצבתי אריזה שכללה צבע לבן והיתה אמורה להיות מודפסת על נייר ממוחזר. כשהגענו לשלב ההדפסה ונשלחה אליי דוגמה לאישור, גיליתי שהסינים פשוט הדפיסו את האריזה בלי הצבע הלבן. נאלצתי להדפיס את האריזה על קרטון לבן ולדאוג שמבחינה עיצובית היא תיראה כמו נייר ממוחזר. אחר כך הספק הדפיס את מדבקות הברקוד בגודל הלא נכון, בניגוד לדרישות של אמזון, גם אחרי שלושה סבבי תיקונים. זה תהליך סיזיפי שמחייב המון סבלנות: כל הספקים מציגים את עצמם כבעלי ניסיון בעבודה מול אמזון, אבל זו הצהרה שלא תמיד עומדת במבחן המציאות".

 

מיה קרמן עם החיתול שהיא מתכננת למכור באמזון. "הספקים אומרים שאין בעיות, ואז מתברר אחרת" מיה קרמן עם החיתול שהיא מתכננת למכור באמזון. "הספקים אומרים שאין בעיות, ואז מתברר אחרת" צילום: עמית שעל

 

3. הטעויות

גוזרים קופון על הקופונים

 

ואם חשבתם שבסוף המגעים המתישים עם הספקים מחכים המנוחה, הנחלה והכסף, ניר שרעבי גילה שהמצב שונה. שרעבי (33, אזור המרכז), שמגדיר את עצמו "יזם ומהנדס שיווק דיגיטלי", כותב בלוג העוסק בתחום ופרסם לאחרונה את הפוסט: "איך אמזון מחצו לי את העסק תוך פחות משבע שעות". 

 

שרעבי מכר באמזון מראה שאפשרה להורים לתינוקות לראות אותם בזמן הנהיגה, כשאלה יושבים נגד כיוון הנסיעה. "כחלק מהתהליך השיווקי אתה צריך להנפיק כמה קופוני הנחה של אמזון למוצר, כדי לקבל סקירות מקונים ולקדם את עצמך", הוא מספר. "הבעיה היא שברירת המחדל מאפשרת לאדם אחד לקנות כמה מוצרים שהוא רוצה בעזרת הקופונים. כשגיליתי את הטעות ניסיתי לעצור את התהליך, אבל זה היה מאוחר מדי: בתוך לילה אחד סוחרים מתחרים קנו 85% מהתכולה בהנחה של 99%. כל הסחורה הלכה לאיבוד, ואמזון לא יכולה לבטל שום דבר. עלה לי אלפי דולרים לייצר את המראות האלה, והייתי צריך לשלם לאמזון את העמלות בכל מקרה.

 

"למדתי שתמיד צריך לחשוד בברירות המחדל של הממשק, משום שהן תמיד לרעת היזם שיושב בבית עייף אחרי העבודה. בבדיקה שעשיתי מצאתי לא מעט אחרים שקרה להם אותו דבר. אין טעם לנסות לייצר עוד מראות, כי סוחרים אחרים כבר ראו אותן ומוכרים אותן בעצמם. זה מוצר גמור, עכשיו אני מחפש משהו חדש".

 

גם שחר אליהו מתאר היסטוריה של הסתבכויות מול אמזון. "סוחרים נוהרים לשם, אבל לא לוקחים בחשבון שיש לא פחות נפילות מהצלחות. היו לי חשבונות שנסגרו לאורך הדרך, טעויות של מנטליות, של איכות מוצרים לא טובה, פעולות שמנוגדות לכללי איכות השירות של אמזון", הוא אומר. "אחרי כמה חודשים יכולים פתאום להשעות אותך, וכל מה שעבדת עליו הולך לפח. יש השעיות קצרות של שעה, אם לא כתבת כותרת של מוצר כמו שצריך או חרגת מההנחיות לכתיבת דף מכירה, אבל אם אתה עובר על קוד אתי אתה יכול להיחסם גם לשבועיים ויותר".

 

הסוחר שחר אליהו. "אם אתה לא משחק לפי החוקים יכולים לחסום אותך לשבועיים ויותר" הסוחר שחר אליהו. "אם אתה לא משחק לפי החוקים יכולים לחסום אותך לשבועיים ויותר" צילום: אפי שריר

"אמזון אובססיבית בנוגע לשביעות הרצון של הלקוחות", מזהיר דמיאן מיכאלי. "אם לקוחות יתלוננו על מוכר מסוים, אמזון יורידו את הדף שלו עד לבירור העניין. אם המוצר גרוע וגורר תלונות ותביעות, הם לא ירשו למכור אותו. אם תעשה טריקים שיווקיים לא חוקיים או תעבור על תנאי השימוש, יכולים לסגור לך את החשבון, וכך גם אם אדם אחד מחזיק בשני חשבונות שונים. כלל האצבע הוא להיות חבר שלהם, לא להיות נגדם".

 

דווקא המאמצים מצד אמזון לנקות ככל האפשר את השטח ממוכרים בעייתיים, אומרת קרמן, יוצרים פתח לתרגילי עוקץ. "לצערי כמו בכל תחום אחר גם באמזון ישנם נוכלים מקצועיים, פושעים שאורבים למוכרים חסרי ניסיון בתחילת דרכם", היא אומרת. "אחד התרגילים הידועים הוא רכישה כמה ימים לפני חג מסוים. הנוכל קונה כמות גדולה ממוצר כלשהו, ולאחר הרכישה הוא שולח מכתב תלונה לאמזון על המוכר. אמזון, כחלק מהפרוטוקול שלה, נוקטת פעולה מיידית וחוסמת את חשבונו של המוכר, ואז הנוכל פותח עמוד משלו ומוכר את הסחורה במחיר מופקע. המוכר חסר אונים במצב כזה, היות ושירות הלקוחות של אמזון לא עובד בחג ולכן לא ניתן לשחרר את החסימה".

 

ויש גם מקרים שבהם הסוחרים מגלים פתאום שהם צריכים להסתדר בעצמם עם ביורוקרטיה בינלאומית, בלי סיוע מהענקית המקוונת. זה מה שקרה לעינת כרמל (38) מכפר סאלד. אחרי קורס אצל יעל גלזר, דמות בולטת נוספת בענף, היא קיוותה למכור בגדי היריון שעיצבה, אך גילתה שהדבר מצריך רשימה ארוכה של אישורים. "אז בחרתי להתחיל עם מוצר מתחום הציוד המשרדי והשקעתי בתהליך 2,000 דולר", היא מספרת. "אבל כששלחתי את הסחורה לאמזון פדקס הודיעו לי פתאום שאחד הרכיבים במוצר בעייתי מבחינת היבוא לארצות הברית. אזרח אמריקאי היה צריך לקחת עליו אחריות תוך 24 שעות, או שהמשלוח יחזור לסין, מה שעולה הרבה מאוד כסף. פניתי לאחת מקבוצות התמיכה של אמזון בפייסבוק, וברגע האחרון מישהו הסכים לעזור תמורת תשלום קטן. להרבה סוחרים לא היה את המזל הזה".

 

במקרה של עינת כרמל הסוף היה טוב. "המוצר שלי הפך ללהיט", היא מספרת. "500 יחידות אזלו תוך חודשיים. מה שכן, קל זה לא: חשוב לדעת בדיוק מתי לחדש את הסחורה, לעקוב אחרי המון גרפים ופרמטרים. בהקשר הזה אמזון דווקא עוזרים. הם מעדכנים בזמן אמת כמה כל מוצר מכר ותוך כמה ימים המלאי עתיד להיגמר, מציגים גרפים ופרמטרים שמספקים המון מידע ושולחים טיפים לגבי מוצרים שכדאי למכור".

 

עינת כרמל עם בגדי ההיריון שעיצבה. סאגה ארוכה של קשיים ביורוקרטיים עינת כרמל עם בגדי ההיריון שעיצבה. סאגה ארוכה של קשיים ביורוקרטיים צילום: אפי שריר

 

ויש עוד רכיב שהכרחי כדי להצליח במסחר באמזון, אומר ערן בלאונשטיין, אחד ממשווקי הקורסים: סבלנות. "בשלב ראשון צריך להשקיע כמה אלפי דולרים, ולקחת בחשבון שייקח זמן עד שהם יחזירו את עצמם", הוא אומר. "גם כשמדובר בסוחר מצליח מאוד, הוא כנראה יראה רווחים רק אחרי שהוא כבר חידש שלוש פעמים את המלאי".

 

4. התחרות

השוק מוצף, והבית תמיד מנצח

 

"מסחר באמזון פשוט לא מתאים לכולם", אומר אורי פירוז, מבעלי SoSimple. "זה לא ורוד כמו שזה נשמע, אלא קריעת תחת. צריך להיות סוג של אוטודידקט, עם הרבה תעצומות נפש ועבודה קשה, וצריך לאהוב את זה. אנשים חושבים שאפשר פשוט להניח מוצר באמזון ושזה מספיק, אבל צריך לדעת איך עושים את זה, ואז כדאי לעבוד במקביל גם בפלטפורמות נוספות שכל אחת מעצימה את האחרת. מה שכן, אם מישהו טועה שם ומפסיד את 30 אלף השקלים היחידים שלו — זאת עדיין נפילה קטנה יחסית לעסק פיזי עם חשמל, עובדים, שכירות וארנונה".

 

למרות מגוון הבעיות, נראה שמבחינת הסוחרים השיטה עדיין עובדת: מסחר באמזון הוא אולי לא השלמת ההכנסה הנוחה ביותר בסביבה, אבל האפשרות להשגת רווחים נאים יחסית באופן די פשוט מספיקה כדי לתדלק את התעשייה הזאת. לכך נלווים כמה יתרונות שאינם קשורים לכסף. "אני יותר אוהבת את ההרגשה שיצרתי משהו", מעידה אנה. "גם התהליך מסביב מרתק: מחקר שוק, פסיכולוגיית המונים. זה לא שאני עומדת בשוק וצועקת 'קילו עגבניות ב־10 שקלים', זה הרבה יותר מתוחכם, ועדיין קצת יותר פשוט משוק ההון".

 

וזו, אומרים הסוחרים, גם בדיוק הבעיה: השוק הולך והופך מוצף. "אמזון מתקרבת לפיצוץ אוכלוסין", חוששת מיה קרמן. "הרבה סוחרים מוכרים סדרה של מוצרים, והקטגוריות רוויות". "התחושה היא שחצי מדינה שם, וכל ה'וואו' סביב אמזון יוצר בועה", מוסיפה אנה. "מגיעים לא מעט אנשים מיואשים מהחיים, שמסתנוורים מההבטחות ומהסיפורים של אחרים על היקף מכירת המוצרים. הם לא מבינים שמאחורי דו"חות המכירה, למשל, עומדים לפעמים מאות מוצרים שחולקו בחינם. הבית, אמזון, לא מפסיד בכל מקרה. החברה גוזרת את העמלות שלה. מי שיכולים להפסיד אלה אנשים כמוני, שמחפשים שם את מזלם".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x