$
בלדד השוחי

מה פיצוצי ב"פיצוצייה"?

למה מכנים קיוסקים מסוימים בשם פיצוציות? טל

בלדד השוחי 09:1201.01.15

טל היקרה,

 

אביה הקדמון של הפיצוצייה הוא הקיוסק, שמקשט את רחובותינו כבר למעלה ממאה שנה. משמעותו המקורית של השם, שהגיע מן הפרסית דרך הטורקית, היא "ביתן גן" (בדומה לזה המכונה "גזיבּו"), וביתנים כאלה בערך הקימו אנשי העלייה השנייה כדי למכור זה לזה משקאות קרים שישיבו את נפשם העמלה. בתחילה ניתנו רישיונות הקמת הקיוסקים בעיקר לנכים, שלא זכו להפריח את השממה במו ידיהם, אך עם מגמת העיור עלה גם הביקוש, ובתוך עשרים שנה הקיוסקים התרבו עד כדי כך שבתקופת העלייה הרביעית, העירונית, העולים הוותיקים היו מקניטים את החדשים ומכנים את מפעלם בשם "עליית הקיוסקים". וזה היה מהשמות הפחות מעליבים שהם המציאו.

 

הקיוסקים, במקום להיעלב, הרחיבו את ההיצע. בנוסף למשקאות קלים הם הציעו גם סיגריות, חטיפים, אלכוהול (החל משנות החמישים), וכמובן – פיצוחים. למעשה, מגשי הפיצוחים הפכו למאפיין כה בולט שחלק מהאנשים החלו לקרוא לקיוסק "פיצוחייה".

 

לקוחות בפיצוצייה לקוחות בפיצוצייה צילום: עמית שעל

 

כיוון שמדובר בחנות זעירה שאותה יכול לתפעל מוכר יחיד, קל להפעיל אותה גם אחרי שהחנויות הרגילות סוגרות את שעריהן, ובשעות האלה אפשר לעשות הרבה כסף ממה שמכונה "חנויות נוחות": מקום שמוכר כל מיני דברים קטנים וחשובים שלהם אדם עשוי פתאום להזדקק, ועוד המון דברים פחות חשובים שהוא עלול לקנות "על הדרך" אם הוא כבר שם.

 

בעולם יש הרבה חנויות נוחות שפתוחות ברציפות לכל אורך היממה, ואחד המוסדות הראשונים שעשו את זה בארץ, בשלהי שנות השמונים, ברחוב המלך ג'ורג' בתל אביב, היה קיוסק שנתן לעצמו את השם "הפיצוצייה". משחק מילים על הכינוי "פיצוחייה". וזו התשובה. זה פשוט היה שם של קיוסק מסוים. הקיוסק הפך לרשת, והשם הפך לשם דבר.

 

זה קורה הרבה, ששם של מותג הופך לשם כללי. זה קרה עם "ג'יפ", שבמקור היה שמו של רכב השטח של קרייזלר. זה קרה עם הקטנוע של "וספה", עם אמבט הבועות של "ג'קוזי", עם המכל של "תרמוס" ועם המקרר של "פריג'ידר"; זה קרה ל"טיפקס", "סלוטייפ", "טפלון", "פיברגלס", "פורמייקה", "וזלין", "הרואין", "ווקמן", "רולרבליידס" ואפילו "פינג פונג".

 

התופעה הזו מעידה אמנם על הצלחה מסחררת, אך היא מזיקה לבעלי המותג שכן היא מפקיעה אותו מרשותם. ולפעמים הם אפילו מצליחים לעשות משהו בנידון. חברת "זירוקס", למשל, ששמה הפך בצפון אמריקה לשם נרדף למכונת צילום, הצליחה, בהשקעה ניכרת, לשרש את השימוש הזה. בנושא הפיצוציות התקווה היחידה מפציעה מכיוון האקדמיה ללשון, שהחליטה לפני כמה שנים שהשם הראוי לחנות שפתוחה כל היממה היא "יממית". בהצלחה עם זה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x