$
מבחני רכב

המכונית שתקבע את עתיד סובארו

השקת האימפרזה החדשה קריטית להמשך הישרדותה של היבואנית יפנאוטו בישראל. רק היא עשויה לעצור את הצניחה במסירת רכבים ולהחזיר את הלקוחות המסורים

תומר הדר 10:5701.07.13

ראשית, נציין כי סובארו אימפרזה החדשה היא מכונית קריטית להמשך הישרדותה של יפנאוטו, יבואנית סובארו. הצהרות כאלה מעולם לא השמענו ב"כלכליסט".

 

ליבואניות רכב מתחרות יש עוגנים חשובים מלבד המכוניות המשפחתיות שמאפשרים להן להתחרות בהצלחה בשוק הרכב הישראלי, קרי מכונית משפחתית קטנה, מכונית סופר־מיני וגם מיניוואן. ליבואנית סובארו יש קשת נרחבת של דגמי ארבע על ארבע, אך אין מיניוואן או מכונית קטנה.

 


 

ביפנאוטו חיכו לסובארו אימפרזה החדשה כמו אוויר לנשימה. אחרי הכל, היא הוצגה לפני כמעט שנתיים, אך לא הגיעה לישראל עד כה. פעם אחת היה זה צונאמי שהחריב את מפעלי סובארו, פעם שערי המטבע חוללו צונאמי בעצמם, ובשורה התחתונה כבר כמעט שנתיים שאין ליפנאוטו משפחתית בעלת מנוע 1.6 ליטרים.

 

בשוק שבו רוב המכוניות החדשות שנמכרות הן משפחתיות בעלות מנועי 1.6 ליטרים, מדובר במכת מוות שהתבטאה היטב בטבלאות המכירה. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, בכל 2012 נמכרו בישראל 1,746 מכוניות סובארו לעומת 3,211 מכוניות סובארו ב־2011 - צניחה של 45%. לשם השוואה, ב־2012 מכרה יונדאי 31,525 מכוניות — פי 18 לעומת סובארו.

 


  

סכסוכים מתוקשרים

פעם לסובארו היתה מכונית משפחתית. קראו לה ליאונה. בישראלית קראו לה "סובארו DL". זו היתה המכונית הנמכרת ביותר בישראל. לאחר מכן הגיעה סובארו אימפרזה, ולאחר מכן בעצם לא הגיע כלום. לסובארו לא היתה יותר מכונית משפחתית.

 

עוד דבר חשוב שקרה בשנים האחרונות: מבנה הבעלות על יפנאוטו הסתבך בשורה של סכסוכים מתוקשרים ואפילו אלימים בחלקם. בתחילת 2010 מכרה מטיס קפיטל את אחזקותיה ביפנאוטו לגד זאבי, שנמצא בימים אלה בשלבים מתקדמים למכירת החברה למיכאל לוי, שמחזיק בזיכיון של מכוניות פיאט בישראל. כך שאם סובארו אכן תצליח לחזור למקום ריאלי בטבלת המכירות, לוי יהיה כנראה זה שינוח על זרי הדפנה. אך לפני מסירת הכלה, חשוב ליפנאוטו להוכיח שבאמתחתה יש לפחות קלף אחד שעשוי לנצח בדמות מכונית משפחתית.

 

אחת הבעיות של סובארו היא שמדובר ביצרנית קטנה ועקשנית עם אגו גדול. האגו הזה מנע ממנה לא אחת מלהצליח בשוק הישראלי. כשכל יצרני הרכב התעקשו לייצר מנועי 1.6 ליטרים, בסובארו התעקשו לייצר 1.5. כשכל היצרנים החליטו לייצר מכוניות מפוארות, בסובארו החליטו ללכת על פשטות. הפעם האימפרזה החדשה אינה מכונית מיוחדת כמו קודמותיה, לטוב ולרע.

 

חיצונית, קשה לומר שמדובר כאן במכונית שמושכת מבטים, אך עדיין האימפרזה החדשה מתאפיינת בכמה קווים לא שגרתיים: מדובר במכונית עגלגלה בעלת בתי גלגלים תפוחים ופרופיל צדי נאה. תא המטען לא ממש מתיישב עם המראה העגלגל ופתח הכניסה אליו אינו גדול דיו. עם זאת, מדובר בתא מטען ענק. תא הנוסעים של האימפרזה ממשיך את הקו המוכר של סובארו: את תא הנוסעים הזה אפשר לקחת ליומיים במדבר ובסוף לנקות את האבק עם מטלית בלי לחשוש לנזקים.

 

אלא שבהתחשב בעובדה שרוב יצרניות הרכב מעדיפות כיום לפנות לבסיס לקוחות גדול ולצייד את מכוניותיהן בתאי נוסעים מהודרים, תא הנוסעים של האימפרזה מרגיש מעט מיושן, במיוחד כשמתייחסים לפלסטיקה בצד הנהג והנוסע. עם זאת, תא הנוסעים פשוט ופונקציונלי, אך גם מאורגן מבחינה הנדסית ללא דופי. המושבים מצוינים, מערכות השליטה והבקרה מאורגנות היטב, והנהג והנוסע נהנים משפע של אפשרויות כיוון. גם לנוסעים מאחור יש שפע של מקום, אם כי חסרונם של פתחי מזגן אחוריים הורגש בנסיעה ארוכה.

 

סובארו אימפרזה סובארו אימפרזה

 

עולה לירושלים

סובארו אימפרזה החדשה עולה לירושלים. פעם זה היה מבחן. אם האוטו עלה לירושלים בלי להתחמם ובלי לעצור בצד בחוסר כוחות, מדובר במכונית מצוינת. היום כולם עולים לירושלים בלי להתאמץ. בסובארו תמיד רוצים להיות מיוחדים. לפעמים זה טוב ולפעמים זה רע. לכן האימפרזה החדשה היא המכונית המשפחתית היחידה בישראל שמצוידת במנוע בוקסר. כזה שבו הבוכנות מסודרות זו מול זו. למנוע בוקסר יש יתרונות של מרכז כובד נמוך וחסרונות של עודף רעש וחוסר כוח.

 

לאימפרזה יש רק 114 כוחות סוס. היום כדי להיכנס למועדון המכוניות המשפחתיות של יונדאי, קיה וטויוטה צריך 130 כוחות סוס ומעלה. במפתיע, האימפרזה החדשה מסתדרת היטב גם עם הספק נמוך. תיבת ההילוכים שלה אינה תיבה רגילה, אלא תיבה רציפה שמבטיחה זרימה מתמדת של כוח. השילוב מצוין. המנוע שקט יחסית ומספק שפע של כוח זמין. רק בתאוצות חזקות קל להיזכר שחסרים כאן כמה כוחות סוס וקל להבחין ברעש שיוצר המנוע.

 

האימפרזה מצוידת במתקן חשוב נוסף: מערכת המדוממת את מנועה בעצירה כדי לחסוך בדלק. דווקא בפקקים, כשהתיבה מעט מקפיצה את המכונית, קל להיזכר שהתיבה רציפה. איכות הנסיעה עצמה מפתיעה מאוד לטובה. האימפרזה היא מכונית שמכוילת להתנהגות רכה, הרבה יותר מרוב המתחרות היפניות בשוק, אך ההתנהגות היא רק רכה, לא רכרוכית. האימפרזה החדשה גם יודעת לאחוז היטב את הכביש, לשייט במהירות גבוהה בשקט ולבלוע בורות בעיר.

 

האימפרזה מסיימת מבחן, עכשיו היא רק צריכה להצליח בשוק הרכב הישראלי, והקרב אינו צפוי להיות קל. היא עדיין משחקת באותו מגרש שבו שיחקו מכוניות סובארו שנים רבות: מדובר במכונית איכותית, מה שמתבטא בנוחות הנסיעה ובהנדסת האנוש המוקפדת, אך גם במכונית פשוטה, מה שמתבטא במכלולים ובתא הנוסעים.

 

בחודשים הקרובים צפויות המתחרות מאזדה וטויוטה להציג בישראל דגמים משפחתיים, הצפויים להציע נוסחה שונה לכיבוש הנהג הישראלי הכוללת שימוש בשפע של אביזרים, מנועים גבוהי הספק ותאי נוסעים מהודרים. עבור לקוחותיה המסורתיים של סובארו, האימפרזה מהווה עסקה מעניינת. עבור לקוחות שכבר התרגלו למותגים יפניים אחרים, השונות של האימפרזה עלולה להוות גורם מרתיע.

 

מנוע: בנזין, נפח 1,600 סמ"ק, הספק מרבי 114 כ"ס, מומנט מרבי 15.3 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 181 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־11.8 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 17.2 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 11.3 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי

קבוצת זיהום: 3

מחיר: 127 אלף שקל

אהבנו: איכות נסיעה מצוינת

פחות אהבנו: תא נוסעים פשוט

מתחרות: יונדאי i35 וטויוטה קורולה

לסיכום: עסקה טובה ללקוחות המסורתיים של סובארו

בטל שלח
    לכל התגובות
    x