• תפריט
המלצות ואזהרות

תורת הפערים: הדבר היחיד היציב במנועי בית שמש הוא שכר המנכ"ל

אבנר שחם, מנכ"ל חברת ייצור והרכבת מנועי הסילון, הפך לבעל שליטה בחברה לפני שש שנים ומאז הוא נהנה משכר שנתי יציב בעלות הגבוהה מ־2 מיליון שקל. זאת גם בשנים של ביצועים גרועים במיוחד

ניר צליק 07:0111.03.12

אבנר שחם, מנכ"ל מנועי בית שמש מאז שנת 1992, הגשים את חלומו של כל שכיר כשב־2005 רכש את השליטה בחברה הציבורית מידיהם של יהודה ויהודית ברוניצקי, בעלי השליטה באורמת, והפך לבוס של עצמו. תמורת 6 מיליון דולר רכש שחם 24.8% ממניות החברה, העוסקת בייצור, הרכבה ושיפוץ של חלקים למנועי סילון.

 

חילופי השליטה הזניקו את שכר המנכ"ל

 

מנועי בית שמש היא חברה מוטת יצוא שנפגעה קשות מהמשבר הכלכלי העולמי שריסק את ענף התעופה, ופגע גם בשערו של הדולר מול השקל. חילופי השליטה בחברה תרמו באופן משמעותי לשכרו של שחם, לפחות על פי הנתונים היבשים של טבלאות השכר. לפני הפיכתו לבעל שליטה קיבל שחם שכר בעלות שנתית של כ־1.7 מיליון שקל בשנים 2003 ו־2004, אולם עם הפיכתו לבעל שליטה זינקה עלות שכרו ב־43% בשנת 2005 ל־2.4 מיליון שקל, ונותרה דומה עד לשנים האחרונות, כאשר בשנת 2010 משך שחם שכר בעלות של כ־2.3 מיליון שקל. בשנת 2011 חל זינוק נוסף של כ־23% בעלות שכרו של שחם, שהסתכמה ב־2.8 מיליון שקל.

 

החל משנת 2005, שבה הפך לבעל שליטה, קיבל שחם מענק בסיס בשיעור של 1.5% מהרווח הנקי המתואם של החברה בשנה הקודמת. שנה אחרי הפיכתו של שחם לבעל שליטה במנועי בית שמש רשמה החברה שנת שיא: הרווח הנקי זינק ב־370% ל־15.8 מיליון שקל בשנת 2006. גם שנת 2007 האירה פניה לחברה שרשמה רווח שנתי של 13.1 מיליון שקל.

 

 

 

הזינוק ברווחי החברה ובהכנסותיה הוביל אותה לחלוקת דיבידנדים נאים למחזיקי המניות, וכך השיפור בתוצאות החברה אמנם לא התבטא משמעותית בשכרו של שחם, אולם הוא זלג לכיסו בצורת דיבידנד. חלקו של שחם בדיבידנד שחילקה החברה בשנת 2006 עמד על כ־584 אלף שקל, ובשנת 2007 עמד חלקו על כ־1.1 מיליון שקל.

 

שכר המנכ"ל - פי 2.5 מהרווח הנקי של החברה

 

עם המשבר הכלכלי העולמי, שהשפיע על חברות התעופה העולמיות ועל שער החליפין, ספגה החברה מכה אנושה בתוצאותיה. בשנת 2008 נחתך הרווח הנקי של החברה בכ־82% ל־2.3 מיליון שקל בלבד, והרווח הצטמק ב־2009 לכדי 900 אלף שקל. בתקופה זו החברה נמנעה מלחלק דיבידנדים.

 

אבנר שחם אבנר שחם צילום: אלכס קולומויסקי

 

בשנת 2010 נרשמה כבר התאוששות מסוימת כאשר הרווח הנקי עמד על 3.5 מיליון שקל, ואת 2011 סיימה החברה עם רווח נקי של 5 מיליון שקל. ההתאוששות בעסקי החברה החזירה אותה למדיניות חלוקת הדיבידנד, ובשנת 2010 קיבל שחם דיבידנד של 241 אלף שקל ועל שנת 2011 צפוי שחם לקבל כ־378 אלף שקל. בסך הכל, מאז שנת 2005 ועד 2011 קיבל שחם שכר בעלות של כ־18 מיליון שקל ודיבידנדים בהיקף של כ־1.9 מיליון שקל.

 

קשה להאשים את שחם בהרעה במצבה של החברה בשנים 2008 ו־2009, עת המשבר הכלכלי העולמי היכה בענפים רבים ובחברות רבות, ובעיקר בענף התעופה שהיה אחד הענפים שספגו את המכה הקשה ביותר. אך בעקבות ההרעה בתוצאותיה העסקיות של החברה נוצר מצב אבסורדי שבו חברה שרשמה רווח נקי של כ־5 מיליון שקל בשנת 2011 העניקה למנכ"ל החברה שכר בעלות של כ־2.8 מיליון שקל, וכשב־2009 רשמה החברה רווח נקי זעום של 900 אלף שקל, משך מנכ"ל החברה שכר בעלות של 2.5 מיליון שקל.

 

בניגוד לקולגות, שחם לא מוכן לקצץ בשכרו

 

ניתן אמנם לציין לחיוב את העובדה ששחם לא משך מענק בשנים הקשות של החברה. אך שחם בחר שלא לפעול כפי שנהגו בחברות ציבוריות רבות בעת המשבר הפיננסי, כאשר בעלי התפקידים הבכירים קיצצו 10%–15% משכרם. בין החברות שקיצצו בשכר הבכירים בתקופת המשבר ב־2008–2009 היו קומברס, טאואר ואלוט תקשורת.

 

רק בשנת 2010 שונה אופן חישוב הבונוס למנכ"ל, כך שהוא מבוסס כיום על עמידה בתשואה שנתית על ההון העצמי של החברה. אם התשואה על ההון העצמי תהיה נמוכה מ־7% לא יקבל שחם כל מענק, אם היא תעמוד על 8% יקבל שחם 175 אלף שקל, אם על 9% יקבל שחם כ־375 אלף שקל ואם התשואה תעלה על 10% יקבל שחם 600 אלף שקל כבונוס. גובה המענק המקסימלי הוא מיליון שקל, על תשואה של כ־15% על ההון העצמי ומעלה.

 

 

 

לדברי המנכ"ל שחם, הפגיעה בתוצאות הכספיות של החברה בשנים האחרונות נבעה משתי סיבות מרכזיות: השינויים בשער הדולר והמשבר הכלכלי העולמי. "אם תבדוק את הדו"חות הכספיים ב־2006 וב־2007, אתה תראה רווחיות הרבה יותר טובה מזו שאנחנו מציגים היום. הסיבה היא שאנחנו למעשה חווינו שני משברים מרכזיים מאז שנת 2008 ועד היום. המשבר הראשון היה בכלכלה העולמית, שפגע בנו, והמשבר השני הוא שאנחנו חברה מוטת יצוא.

 

80% מהמכירות שלנו הן מחוץ לישראל. אם תעשה חשבון מה קרה לנו, חברה שהחשיפה הדולרית שלה היא 25 מיליון דולר, ותבדוק מה היה שער הדולר בשנים 2008 ו־2009, תבין חלק נכבד מהסיפור. העסקאות שלנו הן ארוכות טווח, כאשר בדרך כלל עסקאות בתחום התעופה הן לכחמש שנים. רוב העסקאות שלנו נחתמו ב־2006 וב־2007 בדולרים, כאשר שער דולר נמוך פוגע בנו בצורה משמעותית. חידשנו את החוזים ב־2012, ואנחנו מקווים שהרווחיות תהיה יותר טובה כי אין משבר כרגע וכי תיקנו את רוב המחירים. אני כמובן מקווה ששער הדולר יתייצב".

 

מנועי בית שמש היא חברה קטנה הנסמכת על מספר מצומצם של לקוחות גדולים, בהם משרד הביטחון, פראט אנד וויטני, ג'נרל אלקטריק, סימנס וחיל האוויר הישראלי. סך המכירות של החברה לששת לקוחותיה הגדולים היווה כ־85% מהכנסותיה ב־2010 ו־2011, כך שכל תנודה בהזמנותיהם עלולה לפגוע משמעותית בחברה. כיום התפלגות השליטה בחברה היא: כלל תעשיות (34%), אבנר שחם (25.5%), דש איפקס (11%), מנועי בית שמש (5.7%) והציבור (23.8%).

בואו לדבר על השוק בפורום ספונסר >>

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x