$
בורסת ת"א

דדי בורוביץ' רוצה להמשיך לייעץ

בעל השליטה בחברת כנפיים מבקש לאשר מחדש את הסכם השכר שהעניק לו באוקטובר 71 אלף שקל עבור שירותי ייעוץ

ניר צליק 06:4116.11.11

את טבלת שיאני השכר לשנת 2010 עיטרה דמותו של אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על, שבזכות מעבר של החברה לרווח נקי באותה שנה זכה בבונוס נדיב שהקפיץ את שכרו. בעלת השליטה באל על היא חברת כנפיים ששליטת דדי בורוביץ' שעוסקת גם בהחכרת מטוסים על ידי חברת גלובל כנפיים.

 

בעקבות תיקון 16 לחוק החברות נדרשים גם בעלי השליטה בכנפיים להביא את הסכמי ההעסקה שלהם לאישור מחדש בקרב בעלי מניות המיעוט בחברה. בעקבות כך הוציאה אתמול החברה זימון לאסיפה כללית שתתקיים ב־21 בדצמבר, ובה יתבקשו משקיעי כנפיים לאשר את הסכם ההעסקה של דדי בורוביץ', המשמש כיועץ חיצוני לחברה.

 

על פי הסכם השכר של בורוביץ', שהוגש לאישור בעלי המניות של החברה, הוא מקבל שכר של כ־57.8 אלף שקל, החל משנת 2004, כאשר סכום זה צמוד למדד והגיע ל־71 אלף שקל לחודש באוקטובר 2011 - שכרו הנוכחי. בנוסף, בנובמבר אשתקד אושר לבורוביץ' מענק של 1.5% מהרווח השנתי של החברה־הבת גלובל ליסינג, כאשר סכום זה לא יעלה על 240 אלף דולר. בנוסף, זכאי בורוביץ' גם להוצאות רכב, שהסתכמו בכ־88 אלף שקל בשנת 2010 — כאשר סכום זה צפוי להיות דומה ב־2011 ובשנים הבאות.

 

מאז הפרטת אל על והפיכתה לחברה ציבורית בשליטת כנפיים, היא מתקשה להמריא. ענף התעופה ידוע כענף בעייתי שבו גם החברות הגדולות ביותר מתקשות להרוויח לאורך זמן. מעבר לזה, אל על נפגעת מהזיהוי הבינלאומי שלה כחברה של מדינת ישראל, מה שמגביל את נתיבי הטיס האפשריים שלה ואינו מאפשר לה לפעול בשבתות.

החברה סוחבת עוד מימיה כחברה ממשלתית ועד עובדים חזק הגורר הוצאות שכר גבוהות, וכבר חמש שנים נמצאת ברמת הכנסות קבועה יחסית, עם נתח שוק מתכווץ ופעילות מטענים נחלשת. בראש הגורמים המשפיעים לשלילה על תוצאות החברה נמצאת עלות הדלק הסילוני, שמהווה כ־30% מהוצאותיה. רק בשנה האחרונה זינק מחיר הדלק הסילוני ב־35%.

 

אל על אינה ניצבת לבדה מול הבעיות בענף התעופה העולמי, כאשר על פי דו"חות יאט"א (ארגון התעופה העולמי), התחזית היא כי כלל חברות התעופה העולמיות ירשמו רווח של כ־4 מיליארד דולר בלבד בשנת 2011 לעומת התחזית המוקדמת לרווח של 8.6 מיליארד דולר בשנה זו, שפרסמה הסוכנות במרץ 2011. לשם השוואה, חברות התעופה רשמו רווח של 18 מיליארד דולר בשנת 2010. הירידה ברווחיות חברות התעופה העולמיות, בהן אל על כאמור, נבעה מעלייה בהוצאות על הדלק, כמו גם באסונות הטבע שהביאה לירידה בכמות הנוסעים.

 

בנוסף, צי המטוסים של אל על נחשב למיושן, כאשר גילו הממוצע של מטוס בחברה עומד על 12.3 שנה, בהשוואה לגיל ממוצע של 8.5 שנים אצל מתחרותיה בענף. לאחר דחיות מרובות אישר השנה דירקטוריון החברה רכישה של ארבעה מטוסים חדשים, מדגם 737־900, מה שצפוי להשפיע על הכנסותיה כאשר אלו יגיעו אליה.

מכנפיים נמסר בתגובה כי "לאור תיקון מספר 16, דרוש אישור של הסכם הייעוץ משנת 2004, וכך נעשה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x