שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדר מחשבים

מדורת השבט האינטראקטיבית

הרשתות החברתיות היו אמורות להוריד את קרנה של הטלוויזיה, אך השילוב בין שתי הטכנולוגיות יצר חוויית צפייה חדשה בה אפשר להגיב על התכנים ולשתף חברים

אלכס קויפמן 10:4321.08.11

בשנתיים האחרונות תופסות הרשתות החברתיות תאוצה, ומשפיעות על תחומי מידע ושירותים רבים בחיינו. אחת האפליקציות השימושיות והנפוצות כיום היא

שירות הניווט waze, אשר מגדיר עצמו כשירות ניווט מבוסס רשת חברתית. הנהגים המשתמשים באפליקציה מעדכנים את מפות הכבישים ומדווחים על עומסי התנועה, והתוכנה אף מאפשרת צ'ט בין נהגים.

 

המצב דומה גם בתחום קונסולות המשחק - אנשים רוצים לשתף ולשחק מול יריב אנושי ולא רק מול מכונה. הם רוצים לתקשר עם השחקן שמולם, לחלוק רגשות, הצלחות, תסכולים וטיפים. הרשת החברתית פייסבוק הוסיפה שירות בו בלחיצת כפתור יכול כל חבר ברשת להפיץ לרשת את מיקומו (facebook check-in) באמצעות ה-GPS המוטמע בטלפון, כך שכל חבריו שיקבלו עדכון יוכלו להיפגש, או לקבל הנחה בקנייה בחנות אשר שמה צוין בדיווח המיקום.

 

התבוננות בהיסטוריה האנושית מגלה כי הרשת החברתית טבועה בנפש האדם. משחר ההיסטוריה אנשים התאגדו לקבוצות, זוגות, משפחות, שבטים וחמולות. התאגדויות אלו שירתו מספר היבטים מעשיים של חיי היומיום, כמו חלוקת עבודה בין ליקוט לצייד, אבל התקבצות האנשים ענתה גם על הצורך הנפשי לחלוק ולשתף.

 

נשוב לתקופתנו, שבה הטלוויזיה הייתה מדורת השבט: כל ערב מתקבצת המשפחה מול הטלוויזיה לצריכת תכנים ומידע. בהמשך, בביקור בפינת הקפה המשרדית, נשמעו פעמים רבות שיחות המשך וניתוחים לתוכניות ואקטואליה שנצפו בטלוויזיה.

 

"מצייצים" ועושים "לייק" על תוכניות מעניינות 

 

האינטרנט שינה בהתחלה את חוקי המשחק החברתי. הרשת העולמית הציפה אותנו במידע. לכל אחד הייתה גישה לכל פריט מידע, לכל נושא. אבל זרימת המידע הייתה חד-כיוונית. עם כניסת הרשתות החברתיות והאפליקציות האינטראקטיביות, הכרזנו על WEB 2.0. האם זוהי מדורת השבט החדשה?

 

מספר חברות בתחום האינטרנט האינטראקטיבי שאלו את עצמן אותה שאלה. התוצאה הייתה פתרונות ויישומים שונים אשר דיווחו לרשת במה אנו צופים עכשיו בטלוויזיה: לא צריך להתקשר לחברים או למשפחה ולהמליץ להם לצפות "איתנו" בתוכנית המעניינת אותנו, הם כבר יודעים את זה מה"ציוץ" שלנו או מה"לייק" שסימנו לתוכנית.

 

לא חסרות דוגמאות לשילוב של רשתות חברתיות וצפייה טלוויזיונית: רשת BBC, לדוגמה, הקימה אתר לצריכת תכנים וצפייה בשידורים מעל האינטרנט. זהו מקרה נפוץ של ספק שידורים, או Broadcaster, אשר מפיץ את תכניו גם מעל האינטרנט (Over The Top, OTT), בדומה להוט ו-יס בארץ.

 

היות ופלטפורמת צפייה אלטרנטיבית זו הינה מבוססת דפדפן ומחשב בעל גישה לאינטרנט, השילוב עם רשתות חברתיות הוא פשוט. אתם צופים בתוכן מסוים? הסטטוס הרלוונטי מתעדכן בדף הפיסבוק שלכם ומופץ לחברים. אתם נהנים מהתוכן? אתם מוזמנים ללחוץ "לייק" ומיד הסטטוס מתעדכן. אתם רוצים לחוות דעה על התוכנית כתבו "פוסט" בדף התוכנית.

 

ישנם יצרני IPTV SET TOP BOX אשר שילבו את הקישוריות לרשתות החברתיות כחלק מה-Middleware שלהם, בצמוד לעדכונים בממשק המשתמש. צופה, בעל יחידת BOXEE, יכול להמליץ על תכנים שהוא צופה בהם, כמו גם לקבל המלצות מחברים ברשתות החברתיות לגבי סדרות, סרטים, תכני וידאו כגון יוטיוב ומקורות אחרים.

 

הרכישה המפתיעה של יאהו

 

אחת ההכרזות המעניינות בחודשים האחרונים הייתה הבעת האמון של יאהו בנושא שילוב רשתות חברתיות עם הטלוויזיה. ב-24 לאפריל רכשה יאהו את IntoNow, רכישה שהפתיעה את השוק, בחברת IntoNow היו שבעה עובדים והיא הייתה פעילה פחות משלושה חודשים לפני הרכישה (העסקה מוערכת בכעשרים מיליון דולר).

 

הפתרון שהציעה IntoNow מאפשר לשלב באופן פשוט את הרשת החברתית עם הטלוויזיה הסטנדרטית. לא עוד דרישה ל-Web TV או IPTV STB ייעודיים. אפליקציית IntoNow מותקנת על אייפון ובעתיד על סמארטפונים אחרים, ובלחיצת כפתור היישום מאזין לצלילים הבוקעים מהטלוויזיה. מתוך האזנה קצרה של שלוש שניות בונה היישום חתימת קול המייצגת את השמע בפרק זמן זה, ומתשאל את מאגר הנתונים של החברה.

 

במאגר זה נשמרות חתימות קול של תכנים ששודרו בטלוויזיה האמריקאית (כ-130 ערוצי broadcast) בחמש שנים האחרונות. על פי השוואת חתימות הקול, היישום מזהה את התוכנית והפרק בו המשתמש צופה ומפיץ מידע זה לרשתות החברתיות של המנוי. בהיבט העדכון, דומה שירות זה ל-facebook check-in שהוזכר קודם לכם (למעט ההבדל של שירותי טלוויזיה לעומת שירותי מיקום). בהיבט האינטראקטיבי כמובן, המנוי מקבל עדכונים לגבי התכנים בהם חבריו צופים עכשיו, ויכול לחלוק איתם את החוויה, גם אם במרוחק.

 

אני מעריך כי יכולות אלו יוטמעו וישתלבו במערך ה-Yahoo!TV אשר מציע כבר היום ערוצי תוכן רבים מעל האינטרנט ואת האפשרות לחלוק את חווית הצפייה עם חברים ברשתות החברתיות השונות.

 

עם התרחבות שירותי הרשתות החברתיות, שירותי הטלוויזיה אמורים היו לאבד ממעמדם וממשיכתם, אך נראה כי בפועל השילוב בין הרשתות החברתיות והטלוויזיה הפך את מדורת השבט המשפחתית למדורת שבט גלובלית. סביב מדורה זו, בה לעולם לא מתכלים העצים לאש או מקומות הישיבה, ניתן להגיב על כל תכנית ולצפות יחד עם חברים ומכרים ללא קשר למקום המצאם. הכול מעניין יותר, כשברור שלאחר הצפייה יהיה עם מי לחלוק את החוויה.

 

הכותב הוא מנהל הנדסה חטיבת הטלקום בבינת תקשורת

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x