$
פרסום ושיווק

מנכ"ל טרקלין חשמל: "יש פה כוח לא סביר לבעלי הקניונים"

עופר לוי, מנכ"ל טרקלין, מוכן לאמץ כל טרנד בענף החשמל, מאתרי מכירות ועד זאפ, כדי שלא להישאר מאחור בתחרות. רק לטרנד הקונסולידציה הוא מפנה עורף

אורנה יפת 11:2616.02.11

שוק מוצרי החשמל מנסה להמציא את עצמו מחדש כל העת. המיזוגים והרכישות, מעברי הזיכיונות של מותגים מחברה אחת לשנייה והיבוא המקביל שמאיים על כולם, מאפיינים את השוק תקופה ארוכה.

 

בשנה האחרונה, בניסיון להתמודד עם התחרות בשוק, טרקלין שמה דגש רב על תחום האינטרנט. גם שקם

אלקטריק ואלמ פועלות להקמת אתרי סחר, ובסט ביי רכשה את האתר פי 1,000 - אבל טרקלין היא הרשת היחידה, לפי שעה, שמפעילה אתר מכירות שתומך ברשת הקמעונאית.

 

טרקלין עשתה ב־2010 את קפיצת המדרגה בפעילות באינטרנט. על פי ההערכות, מחזור מכירות הרשת עומד על 450 מיליון שקל בשנה והמכירות באתר החברה מהוות כ־10% מהמחזור. "האינטרנט זה אחד האיומים הגדולים של שוק קמעונאות החשמל", מודה המנכ"ל עופר לוי. "כל אחד יכול לפתוח אתר ולמכור מוצרי חשמל בלי אופרציה. לא צריך להשקיע באווירת קנייה נעימה כמו בסניפים וזה איום משמעותי על השוק".

 

ובכל זאת אתם מפעילים אתר. אתה לא חושש מקניבליזציה לחנויות?

"אחרי הרבה התלבטויות החלטנו שבמקום להילחם באינטרנט ניכנס לתחום, כאסטרטגיה. זה שוק שמגלגל כבר היום כמיליארד שקל ומהווה 12% משוק החשמל. בגאדג'טים האינטרנט תופס כבר 20%. מעבר לזאת, טרקלין מוצבה כרשת יקרה, והנחנו שהכניסה לאינטרנט תעזור לנו למצב את הרשת כיותר משתלמת".

 

איך המוכר בסניף מגיב כשהוא נדרש לספק מוצר שלא נקנה דרכו?

"יש המון התנגדות בסניפים. מפריע למוכרנים שאתר של החברה שלהם מתחרה בהם. הם לא תמיד מבינים שעדיף שאתר טרקלין יתחרה בהם מאשר מישהו אחר. הצלחנו לשכנע אותם שזו הזדמנות שלהם לנצל את העובדה שהלקוח מגיע לחנות ולנסות לשווק לו מוצר נוסף".

 

"זאפ זו המילה הכי מפחידה בחנות חשמל"

 

אבל הפחד הגדול של כל מוכר, אומר לוי, זו המילה זאפ. "זאפ זו המילה הכי מאיימת בחנות חשמל. לקוח בא ואומר 'ראיתי בזאפ יותר זול', ולמוכר אין מענה. גם את זה לקחנו לקצה, והצענו לזאפ להציב עמדות מעוצבות בסניפים.

 

"אנחנו עושים ניסיון כרגע בשישה סניפים. גם עם זה היו בעיות למוכרנים, עד שהבינו שאפשר לנצל את זה לטובה".

 

למוכר בטרקלין יש מנדט להוריד מחיר בהשוואה לזאפ?

"הוא יוריד עד כמה שמותר לו. אנחנו לא מתיימרים להיות הכי זולים בזאפ, אלא להתמודד מול כל אתר אמיתי. לא נרד למחיר של האתרים הקיקיוניים".

 

"לא ניכנס למחשבים"

 

תיתנו מענה לרשת המחשבים שאלקטרה השיקה לאחרונה?

"אלקטרה נכנסה לתחום שהיתה גם לנו דילמה לגביו. חשבנו להרחיב את התחום בסניפים מסוימים, אבל גילינו שהפערים בתחום נמוכים והרווחיות נמוכה, ולא ניכנס לזה. העדפנו לפתח את התחום באינטרנט, וזה התחום הכי צומח אצלנו באתר. אבל יהיה מעניין לראות את ההתפתחות של אלקטרה".

 

תפתחו סניפים חדשים השנה?

"ב־2010 פתחנו שלושה סניפים וב־2011 נפתח עוד ארבעה. בכל סניף נשקיע כמיליון שקל, ללא סחורה".

 

אתם כמעט לא מפעילים סניפים בקניונים סגורים. זו אסטרטגיה?

"בשנים האחרונות ענף החשמל יוצא מהקניונים לאאוטלטים. עיקר הסניפים שלנו ממוקמים באאוטלטים ופאוור סנטרים, וזו מגמה שתימשך. באאוטלטים יש לנו עשרות סניפים, ובפאוור סנטרים של קבוצת ביג שבעה סניפים, ובקניונים עשרה סניפים".

 

נפגעתם משכר הדירה הגבוה בקניונים?

"בגלל שאנו במגמת יציאה מהקניונים, אנחנו פחות נפגעים, אבל יש פה כוח לא סביר לקבוצה קטנה של בעלי קניונים. המיזוג בין מליסרון לבריטיש יחזק את הכוח של הקבוצות הגדולות ויחליש את הסוחרים, אפילו את הרשתות הגדולות. גם רשתות חזקות כמו קסטרו וסופר־פארם יכולות להיפגע. השכירויות בקניונים גבוהות בצורה לא סבירה. יש רשתות שנמצאות בקניון למרות שהן מפסידות, רק כדי לא לאבד אחיזה בשוק, וזה לא סביר.

 

"בעיה נוספת היא התפתחות של הרבה קניונים שהורגת את חנויות הרחוב. מדהים לראות את מספר הקניונים שקמים פה".

 

ברוח טרנד המיזוגים והרכישות שתקף את הענף, האם טרקלין חשמל עומדת למכירה?

"לא. שאול (זילברשטיין, הבעלים) ירש חנות קטנה מסבא שלו והפך אותה לרשת גדולה. אין לו כוונה למכור אותה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x