סגור

"מנהל עם ניסיון רב בניהול שעבר את הדברים על בשרו, יכול להציל היום עסק צעיר מהתרסקות"

תכנית המנטורינג של "קרן שמש" מקבוצת עוגן מגשרת בין מנהלים ותיקים לבעלי עסקים קטנים המצויים במשבר כיצד מקדמים שוויון הזדמנויות, סולידריות חברתית והצלחה עסקית? ואיך נראית החוויה של המנטורים - מנהלים בעלי שם, שמחפשים הזדמנות לגלות מעורבות חברתית ?

בעלי עסקים ומנכ"לי עמותות מתמודדים עם אתגרים עסקיים-ניהוליים באופן יום-יומי. הם משוועים לקרן אור שתאיר את דרכם מבעד לאפלת המשבר הנוכחי ותכווין אותם לעבר מסוגלות והצלחה עסקית.
4 צפייה בגלריה
מוניקה לב כהן מנכ"לית קרן-שמש מקבוצת עוגן.
מוניקה לב כהן מנכ"לית קרן-שמש מקבוצת עוגן.
מוניקה לב כהן מנכ"לית קרן-שמש מקבוצת עוגן.
(ארכיון פרטי)
"בעלי עסקים יכולים להיות מעולים בתחום העיסוק שלהם, אך לא תמיד יש להם את הניסיון והכלים לקידום העסק שלהם באופן אופטימלי. מה גם שלרבים מהם אין גישה למנהלים בכירים ביום-יום ואת הכלים הניהוליים הנהוגים בחברות הגדולות במשק. זו נקודת המוצא ממנה הם מתחילים לנהל את העסק שלהם" אומרת מוניקה לב כהן, מנכ"לית קרן-שמש מקבוצת עוגן.
תכנית המנטורינג של קרן-שמש, מחברת בין בעלי עסקים קטנים ומנכ"לי מלכ"רים, לבין מנטורים – מנהלים ותיקים ומנוסים, שמחפשים הזדמנות להיות מעורבים חברתית ולהנות מהתפתחות אישית. לב כהן מספרת "אנחנו מחברים בין בעלי עסקים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית, לבין מנהלים מחברות מובילות במשק, או בעלי עסקים ותיקים שהקימו עסק מצליח, שמסייעים ונותנים ליווי בהתנדבות. כך עסקים צעירים, עסקים שרוצים לצמוח או עסקים ששרויים בקשיים, מקבלים גישה לכלים עסקיים וניהוליים מתקדמים שמצילים אותם מהתרסקות כלכלית ומסייעים להם להתפתח".
לניסיון וליכולות של המנטורים יש ערך משמעותי בתהליך, ולכן כיום המטרה המרכזית של הארגון היא לגייס כמה שיותר מנהלים מנוסים מתנדבים שיעבירו את בעלי העסקים הקטנים ומנכ"לי המלכ"רים ליווי אישי, ויסייעו להם לפתח השקפת עולם ניהולית, תחושת מסוגלות וחוסן כלכלי.
4 צפייה בגלריה
צבי סלונימסקי מנטור מתנדב בקרן -שמש
צבי סלונימסקי מנטור מתנדב בקרן -שמש
צבי סלונימסקי מנטור מתנדב בקרן -שמש
(ארכיון פרטי)
צבי סלונימסקי, ששימש בתור יו"ר דירקטור ומנכ"ל של חברות היי טק במהלך חייו, משתמש כיום בידע שצבר לטובת תפקידו כמנטור מתנדב בקרן -שמש. "מלבד המשמעות העסקית לתכנית המנטורינג יש גם משמעות חברתית רחבה". אומר סלונימסקי ומסביר "משום שלצד שיפור המצב הפיננסי של בעל העסק, התכנית מחזקת את הסיכוי למוביליות חברתית, ליצירת השכלה אצל דור ההמשך. הצלחה של עסק גם מצמיחה הזדמנויות תעסוקה בקהילה המקומית, בעקבות הביקוש העולה לעובדים". ולב כהן מוסיפה כי "לפעמים שוכחים שישראל היא לא רק ענקיות הייטק. בישראל יש מעל ל-620 אלף עסקים קטנים המהווים 55% מהתוצר ומועסקים בהם מעל ל-1.7 מיליון איש. יש לזה ערך כלכלי וחברתי משמעותי".

תכנית 'מנט-אור' לליוויי מנכ"לים ומנכ"ליות של מלכ"רים ועמותות
בנוסף לתהליכים עם עסקים, קרן-שמש מפעילה גם את תכנית 'מנט-אור', המלווה מנכ"לים ומנכ"ליות של מלכ"רים ועמותות. התוכנית היא מיזם משותף של קרן-שמש, הסוכנות היהודית, קרנות הביטוח הלאומי ו-IVN.
"בעמותות רבות המנהלים מגיעים מהשטח מתוך תחושת שליחות חברתית, כך שהיכולת של מנטורים מתנדבים להביא את הניסיון שלהם מהמגזר העסקי למגזר החברתי היא נכס עצום לאותן עמותות. כל מנטור יכול להגדיר לאיזו - עמותה בתחום הקרוב לליבו הוא מעוניין לעזור. פונים אלינו ארגונים חברתיים ממרבית עולמות התוכן האפשריים, מאוכלוסיות מגוונות ומאזורים שונים, בחברה הערבית, המגזר החרדי, עולים חדשים, אנשים עם מוגבלויות ועוד, דבר המאפשר לנו לקשר למנטור ארגון שמעניין אותו לפי בקשה". אומרת לב כהן.
נכון להיום יש למעלה מ-1,000 מנהלים בעלי ניסיון שמתנדבים כמנטורים בקהילה של קרן-שמש, ומלווים עסקים קטנים, יזמים, מלכ"רים ועמותות.
תכנית המנטורינג של קרן-שמש – תהליך ליווי עסקי אישי מבוסס מודל בינלאומי
קרן-שמש מקבוצת עוגן, הוקמה על ידי קרן אדמונד י. ספרא כזרוע של רשת YBI
(Youth Business International)בישראל, אשר נוסדה על ידי הקרן של הנסיך צ'רלס ופועלת ברחבי העולם. בתור בעלת רישיון בישראל כבר יותר מ-16 שנים, קרן-שמש מקבלת מהרשת בכל שנה יעדים ומדדי ביצוע.
אחד היתרונות של התכנית המובנית והתחומה בזמן, שהיא כוללת אבני דרך מוגדרות להשגת היעדים. ובתוכן, פגישות מנטורינג בנות שעה, פעם בשבוע לתקופה של עד שנה וחצי, והן נקבעות באופן גמיש על פי הלו"ז של היזמ\ת והמנטור\ית.
עבור היזם, המעטפת כוללת גם ייעוץ מקצועי מתוך קהילה גדולה של מומחים הלוקחים חלק בתכנית - מעין קליניקת מומחים אליה מפנים המנטורים המתנדבים את היזמים להתייעצות ומקבלים את המשוב להמשך הליווי.
בדומה ליזם גם המנטור עטוף בקהילת מנטורים ואנשי צוות להתייעצות לאורך כל התהליך. "אנחנו חלק מרשת שמשרתת את המנהלים הוותיקים מכל קצוות המשק, שמגיעים ללוות אותנו. הם לוקחים חלק פעיל בקהילה מיוחדת למנטורים בלבד יוצרים קשרים חדשים, עוברים הכשרה בינלאומית" אומרת לב כהן. בנוסף להכשרה הראשונית ולהתנסות בפועל בליווי עסק קטן לאורך זמן, המנטורים משתתפים בהרצאות, הכשרות ואירועי נטוורקינג, שם הם נפגשים עם אנשים דומים להם ויכולים ולפתח את הקריירה שלהם.
4 צפייה בגלריה
רוני מנינגר יועצת לסטארטאפים ויזמים.
רוני מנינגר יועצת לסטארטאפים ויזמים.
רוני מנינגר, מנטורית מתנדבת בקרן-שמש.
(ארכיון פרטי)
לב כהן מספרת כי "המנטורים אף משתתפים בתחרות 'מנטור השנה' של ארגון YBI- אירוע איכותי שמטרתו לכבד ולהוקיר את המנטורים אשר בלעדיהם כל זה לא היה מתאפשר. בשנה שעברה זכתה מנטורית מישראל במקום השני באירופה. היא גברה על אלפי מנטורים שסייעו לעשרות אלפי עסקים קטנים ברחבי העולם ואנחנו מאוד גאים בזה".
המנטורית הזו היא רוני מנינגר, שמאחוריה קריירה ארוכה כמנכ"ל במספר חברות תעשייתיות, וכיום פועלת כיועצת לסטארטאפים ויזמים.
"בקשתי הראשונה היתה ללוות עסקים מהמגזר הבדואי, על מנת לחזק ולקדם את הכלכלה בערים אלו ובכך לסייע בקידום האזור" מספרת מנינגר הפועלת בקרן-שמש מזה כעשור, ועם השנים ליוותה מעל לעשרה עסקים בנגב, האחרון שבהם היה עסק לפרסום ואנימציה.
"כשעסק מצליח, אין דבר שיותר מחמם את הלב, ופה בפריפריה להצליח זה עוד יותר לא מובן מאליו, כך שתחושת הגאווה ממלאת אותי כל פעם מחדש" היא אומרת, ומוסיפה כי "להיות מנטור, פירושו גם לדעת להגיד ליזם שהחלום שלו לא ישים כעת - היה גם בעל עסק שייעצתי לו לנטוש את החלום לכמה שנים ולחזור לספסל הלימודים, גם כאן אני שמחה שהצלחתי, זו היתה החלטה נכונה".
מישהו עם ניסיון רב בניהול שעבר את הדברים על בשרו
סלומנסקי מספר כי "קרן -שמש היא כמו 'אתר היכרויות למנטורים ועסקים' שמפגיש בין הצדדים – כל צד מגדיר את הצרכים שלו וקרן -שמש יודעת לנתח את הנתונים, להקשיב לכל הגורמים ולהגיע לשילוב הנכון ביותר להצלחת העסק", אומר סלונימסקי. תהליך המנטורינג הממושך מאפשר בחלק מהמקרים למנטור לראות את בעל העסק (והעסק עצמו) כשהם עוברים שינוי משמעותי".
הוא אומר עוד כי "היזמים והמנכ"לים האלו נמצאים לבד בראש הפירמידה. בתהליך שאני עובר איתם, אני מספק את התמיכה בתהליך קבלת ההחלטות, או עצה בנושא שהם פחות בקיאים בו. קשה להם לפנות למועצת המנהלים או לעובדים שלהם, משום שהם מרגישים שהפנייה תפורש בתור הפגנת חולשה מצידם. בעקבות זאת, אני מרגיש שאני נותן ערך מוסף משמעותי ונותן משהו שאין ליזם ביום-יום".
לדברי לב כהן, ""מנהל עם ניסיון רב בניהול שעבר את הדברים על בשרו, יכול להציל היום עסק צעיר מהתרסקות". זו החשיבות של חונכות אישית ומנטורינג. במקום 'עוד יועץ מקצועי', מישהו עם ניסיון משמעותי שמוכן לפעול בתור איש אמון לזמן ממושך, מתוך מטרה להיות קשוב לבעל העסק, לסייע לו להיות ממוקד במטרות לטווח הרחוק ולפתור התלבטויות חשובות. לתת לו חכה וללמד אותו לדוג".
היזם איתו עובד סלונימסקי בשנה אחרונה, אשר עוסק בתחום הסמארט גריד של רשתות חשמל, רשם גידול של 50% במכירות ושילש את הרווח שלו. "אחרי הרבה אתגרים והחלטות לא פשוטות שהיזם קיבל בעצתי ובעקבות הליווי שלי, הצלחה כזו גורמת לסיפוק עצום שעמדנו במשימה", לדבריו.
4 צפייה בגלריה
הילה שבורון מנכלית שרון לוי בלנגה ספיישל אולימפקס
הילה שבורון מנכלית שרון לוי בלנגה ספיישל אולימפקס
מנטורית מתנדבת הילה שבורון, מנכ"לית עמותת ספיישל אולימפיקס, שרון לוי בלנגה.
(אסתר להמן)
רק שליש מהקהילה שלנו הן מנטוריות, אנחנו שואפים לצרף מנטוריות מוכשרות נוספות
לפי לב כהן "חלק ניכר מהמנטורים בקרן-שמש הם גימלאים – אנשי עסקים ומנהלים בכירים לשעבר, שרוצים להעביר את הידע הרב שצברו במשך השנים לדור הבא. רק שליש מהקהילה שלנו הן מנטוריות, ואנחנו תמיד שואפים לצרף לקהילה עוד מנטוריות מוכשרות ומנוסות"
"כמנטורית, אני מוצאת אתגר ועניין רב בסיוע לעסקים קטנים שזקוקים לעין חיצונית שרואה לפעמים דברים שאתה כבעל עסק לא מודע אליהם, וזה חשוב. הליווי מייצר עסקים צומחים, שמעניקים פרנסה לעשרות ומאות אנשים כאן בדרום ואני ממליצה לכל מי שחיה פה, ויש לה ניסיון בתחום הניהול ומעוניינת להצטרף, לפנות לאתר קרן-שמש מקבוצת עוגן ולהתנדב" מסכמת מנינגר.
קרן-שמש, חלק מקבוצה פיננסית-חברתית של ארגונים ללא כוונת רווח
קרן-שמש היא חלק מקבוצת עוגן, קבוצה פיננסית-חברתית של ארגונים ללא כוונת רווח, המביאה רמה חדשה של הוגנות ושוויון הזדמנויות במגזר הפיננסי, תוך הנגשת אשראי בר-השגה וליווי פיננסי לישראלים הרבים המתמודדים עם פערים ומכשולים פיננסיים גדולים ובדרך להקמת בנק חברתי ללא כוונת רווח. רוצים להעביר הלאה את הידע והניסיון שלכם, להתפתח באופן מקצועי ולתרום לחברה?