סגור
כדאי להכיר

מילדה שקופה לאישה לביאה – הכירו את ענת מנדל

"את לא נולדת אישה, את נעשית אישה", אמרה סימון דה בובואר. ענת מנדל מספרת כי גם היא לא נולדה אישה-לביאה – אלא נעשתה כזו

בשנת 2018 הגיתי את מודל הלביאה שלי, כאשר התבוננתי אל העתיד והותרתי את העבר, בעבר. כיוונתי לכך שכל אישה שתגיע אליי תקבל ממני ידע והכוונה מקצועיים ומועילים בעזרת ניסיון החיים שלי והכלים שרכשתי לאורך השנים.
2 צפייה בגלריה
ענת מנדל המסע המופלא
ענת מנדל המסע המופלא
ענת מנדל המסע המופלא
(צילום: קתרין קנטור)
מה שלא הורג - מחשל
לאורך חיי חוויתי כמעט כל מה שמחשל ולא הורג: ילדות שקופה, אמא מוכה, הטרדות מיניות, נישואים מאושרים ודעיכתם, גירושים, קושי כלכלי ורווחה כלכלית, חשיפה לעולמות מגוונים מבחינה גיאוגרפית, תרבותית וערכית, תקופות אבל ואובדן, וסל של שינויים נוספים – חלקם כפויים, חלקם כאלה שנעשו מבחירה מודעת.
ב-25.11.21 מציינים את היום הבינלאומי למאבק באלימות כנגד נשים ונערות. באופן מצמרר למדי, זהו גם יום פטירתה של אמי, 10 שנים קודם לכן בשנת 2011. רק היום, 10 שנים אחרי, אני מסוגלת לכתוב בריש גלי - אמי הייתה אישה מוכה. היא הייתה עוד הרבה דברים חוץ מזה.
אמי הייתה אשת חיל במובן המודרני של המילה: עצמאית ברוח ובעיסוק, בשלנית ובמקביל בעלת עסק, בעלת צוות עובדות ולקוחות שאהבו והעריכו אותה. היא הייתה אישה חופשיה בלב ובנפש, ורגליה היו נטועות עמוק – שלא לומר אזוקות – בקרקע של מסורת דתית-מרוקאית ובמציאות קשוחה, אפורה, מגבילה וכואבת. היא הייתה מעוררת השראה.
היום הזה החזיר אותי יותר מ-40 שנה אחורה, לזיכרונות שבדרך כלל לא רוצים לזכור. נזכרתי ביום הזה שהגיעה אלינו הביתה אחת הדודות כדי לשכנע את אמא שלי לשמור על "שלום בית". אני זוכרת שאמא שלי ישבה בוכה וכאובה והקשיבה לדודה, ואני עמדתי בצד ואמרתי "אי אפשר להמשיך כך, אתם צריכים להיפרד". הייתי ילדה צעירה שהייתה עדה לאלימות מצד אחד וניסיונות פשרנות מצד שני, וממש לא הבנתי למה מישהו שלא גר איתנו ולא חווה את מה שאנחנו חווים, מרשה לעצמו לתת המלצות נחושות, שבעיני היו שגויות בתכלית.
המחשבה הזאת שלי הייתה תלויה באוויר עוד שנים רבות לאחר מכן, עד שהוריי אכן התגרשו. אני כבר הייתי נשואה עם ילד, והרגשתי שהגירושים שלהם שמו קץ לתקופת סבל – הן שלהם עצמם, והן של משפחתי.
חשבתי על זה שאף אחד לא יודע מה מתרחש בביתם של אנשים אחרים, חשבתי על קשר השתיקה – על זה שמבחוץ הכל נראה טוב ונוצץ, אבל את האמת אף אחד לא רואה חוץ מהאנשים שחיים תחת אותה קורת גג. אמרתי לעצמי, כבר אז, שאם מישהו יוצר התערבות בחיי אדם אחר – כדאי שיהיה נקי כפיים, ענייני ומקצועי, תוך בחינת המצב לאשורו. רק אחרי חקירה מדוקדקת וירידה לשורש הבעיה אפשר לתת עצות חכמות.
2 צפייה בגלריה
ענת מנדל - שלושים שנות קריירה
ענת מנדל - שלושים שנות קריירה
ענת מנדל - שלושים שנות קריירה
(צילום:קתרין קנטור)
המסע המופלא אלייך
אני חושבת על הדרך שעשיתי עד שהגעתי לעסוק באימון אישי. אני חושבת על המסלול האישי והמקצועי שלי: כיצד הפכתי מילדה שהייתה מסתגרת בחדרה, כדי לא לראות ולא להיראות, חבויה בתוך הספרים, המחברות והיומנים, עטופה בשתיקה ומנסה להמשיך ולהישאר שקופה כפי שהרגישה – לאישה הלביאה של היום.
אני זוכרת את עצמי אז, כותבת שירים וסיפורים, ובעיקר בורחת לעולמות אחרים ורחוקים בעזרת הספרים והאנציקלופדיות שהיו החברים הכי טובים שלי – ואני רואה את עצמי היום, עובדת במשרה בכירה, מפרסמת את הכתבים שלי, בעלת עסק עצמאי שמסייע לנשים אחרות וכבר לא נחבאת אל הכלים. בזכות העשייה שלי, הצלחתי לשבור את קשר השתיקה ששמרתי באפלה במשך כל השנים הללו.
מחקרים מראים שאנחנו, כבוגרים, חיים את חיינו בהשפעה מלאה של ההורים שלנו – או כמותם או בניגוד אליהם. אצלי זה ברור: אני עושה הכל הפוך ממה שראיתי בבית הוריי. למדתי מהם בדיוק רב מה לא לעשות ואיך הדברים לא אמורים להיראות.
מה כן קיבלתי מהורי ?
קיבלתי אחיות מופלאות ואהובות. קיבלתי סבים וסבתות חמים, חכמים ומגוננים וגם דודים ודודות שתרמו לי אין סוף למידה. קיבלתי מסורת של שבתות וחגים מלאי עונג, זיכרונות מרגשים להתרפק עליהם וכמובן מטבח מסורתי מלא ריחות וטעמים שלעולם אינם נשכחים. עם השנים ילדיי זכו לסבא וסבתא מפויסים ואוהבים ללא גבול, שהנחילו להם מסורת חדשה של אהבה ונתינה, ללא זכר למשקעים מן העבר. היום אני יודעת שלמרות כל הקשיים מהילדות זכיתי להכיר מקרוב והכנסתי לחיי את ערכי המצוינות, המשפחתיות, נתינה ואהבה.
מודל הלביאה
דווקא בימים אלה, בהם התקשורת מוצפת בכנסים ופעילויות להפסקת אלימות נגד נשים ולמען ילדים שקופים החשופים לאלימות במשפחה, יצאתי במספר סדנאות עם מודל הלביאה שלי.
במודל שלי אני מציגה את האישה-הלביאה, שבוחרת בחיים ובצמיחה אישית מתוך התנהלות חכמה בשלושה מצבים עיקריים, ולא רק במצב של שליפת ציפורניים והגנה על הגורים כפי שהלביאה נתפסת באופן כללי.
בסדנאות שלי אני מדברת על מערכות יחסים מכבדות, על תקשורת מקרבת, שפה חיובית וחשיבה אופטימית. אני עוסקת בהתמודדות עם שינויים, בחתירה לאושר והצלחה והגשמת חלומות.
אחרי כל סדנה שאני מעבירה, ואחרי כל אימון עם כל אישה שיוצאת ממני עם חיוך ותקווה, אני מרגישה את תחושת הניצחון שלה, וגם ניצחון אישי: ניצחון האישה הלביאה על הילדה השקופה. ניצחון טוב ומרפא.
לפעמים אני תוהה לעצמי איפה הייתי היום, לו הייתי בוחרת אחרת בכל מיני צמתים בחיים. אני מבינה היטב שבחרתי בדרך שלי מתוך אמונה בעצמי. בהחלט ייתכן שחלק מההחלטות שקיבלתי היו שגויות, בדיוק כמו שחלק מהן היו חכמות. כך או כך, כל ההחלטות שקיבלתי היו מושכלות, נעשו תוך מחשבה מעמיקה, והיו נכונות לאותה נקודת זמן.
שלושים שנות קריירה
אני עובדת באותו ארגון בריאות כבר מזה 30 שנים. התחלתי לעבוד שם כשהייתי אמא צעירה לילד בן שלוש. היום שני ילדיי כבר נשואים, ואני סבתא גאה לשני נכדים מהממים של אותו ילד.
בתשע השנים האחרונות אני עובדת כרכזת ועדת מכרזים, ומנהלת במהלך השנה עשרות מכרזים, מאות בקשות פטורים, ואישורים בתחומי הבינוי, השירות והציוד – החל ממחטים וחלוקים, דרך שירותי ניקיון, אבטחה וכביסה, ועד למכשירי US ו-MRI.
בתפקידי הקודם, שימשתי כאחת מהמקימות וניהלתי מרכז ייעוץ ארצי במשך עשור. הצוות שלי כלל מזכירות ורופאים רדיולוגים מומחים, כאשר הרופאים עסקו בייעוץ ואישור בדיקות דימות מורכבות לטובת הרופאים בקהילה.
בשנים האחרונות, בנוסף לתפקידי כשכירה, אני עוסקת בכתיבה יוצרת ובעלת עסק עצמאי בתחום ה-LIFE COACHING והנחיית קבוצות. אני מאמנת נשים ומנחה סדנאות כתיבה וסדנאות העצמה לשינוי והגשמה.
"כשחוזקות וערכים נפגשים, חלומות מתגשמים"
כשחושבים על זה, אפשר להבין שעברתי מסע מופלא של חיים שהפכו אותי להיות מי שאני היום. המוטו שלי לחיים הוא "כשחוזקות וערכים נפגשים, חלומות מתגשמים" – וכך אני חיה את חיי.
נשים שמגיעות לסדנאות ההעצמה שלי, בדרך כלל מצביעות על אחד או יותר מהקשיים הבאים: חוסר ביטחון עצמי, גורמים מעכבים נסתרים, סימני שאלה רבים, חוסר ההבנה מאיפה להתחיל לתקן, תקיעות במקום, פחד, קושי בקבלת החלטות וחוסר מטרה בחיים.
אחרי הסדנה נפתרות הרבה מהשאלות הללו, ואלמנט הפחד חולף. כך נוצר פתח משמעותי לשינוי לטובה – הנשים רוכשות ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות, זוכות לשחרור מדפוסים מעכבים, מקבלות כלים שיאפשרו להן לקבל החלטות מושכלות, וכמובן – בוחרות בייעוד, מטרה או חלום שישמשו אותן לסיפוק והגשמה עצמית.
אני מעניקה ידע וכלים להשגת ביטחון עצמי, ובחירת מטרה בעלת משמעות לחיים של סיפוק והגשמה, אושר והצלחה, בכל תחומיי החיים.
דף עסקי בפייסבוק – המסע המופלא אלייך