סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

מה נחשב לחוזה לא חוקי

את המושג "חוזה בלתי חוקי" אנו שומעים מפעם לפעם. במגזר הפרטי, זה לרוב נוגע לחוזים בין משכירים לשוכרים אך במגזר העסקי - הסיכוי לחוזה שנחתם באופן בלתי חוקי גדול אף יותר

זה נובע, לרוב מהעובדה שלא כל אחד רוצה לשכור עורך דין חוזים לצורך כתיבת החוזה, ורוב האנשים אינם משפטנים ובקיאים ברזי החוק כמו עו"ד בעלי ניסיון. לפיכך, חוזים פסולים או חוזים אשר נוגדים את תקנות הציבור - ייחשבו ככלל חוזים בלתי חוקיים. אם גם אתם מעוניינים לדעת באילו מקרים חוזים ייחשבו לבלתי חוקיים, המאמר הבא הוא בדיוק בשבילכם. הישארו עימנו ובסוף המאמר תדעו להסביר בצורה מדויקת מתי חוזה הוא לא חוקי.
מהו בכלל חוזה?
טרם נסביר מתי חוזה ייחשב לבלתי חוקי, ראשית עלינו להבין מהו חוזה. חוזה, הינו למעשה הסכם בעל תוקף משפטי מחייב שחל על שני צדדים, ובחלק מן המקרים גם יותר מכך. מאחר שלחוזים יש תוקף משפטי מחייב, הם ניתנים לאכיפה משפטית. הרוב המוחלט של החוזים להם יש כוח משפטי הינם חוזים הנערכים בכתב, אולם קיימים גם חוזים בעל פה אשר ניתנים לאכיפה משפטית.
כאשר אחד מהצדדים אשר לוקחים חלק בחוזה עוברים על אחד מהתנאים שכתובים בו או שמא אינם מקיימים את אחד התנאים אשר כתובים בו, הדבר יהווה הפרה של חוזה.
מה נחשב לחוזה בלתי חוקי?
לצדדים אשר נקשרים באמצעות חוזה יש את הזכות להחליט כיצד הם מעוניינים להסדיר ולנסח במסגרת החוזה אותו הם עורכים כל נושא שהם רוצים שיקח בו חלק. כלומר, הצדדים בחוזה יכולים לכלול בחוזה את כל הרצונות שלהם, וגם את כל ההתחייבויות וההסכמות שברצונם להסדיר.
זכותם של הצדדים להסדיר בחוזה כל מה שעולה על רוחם נובעת מכוחו של עקרון חופש החוזים. אך למרות זאת, עקרון חופש החוזים מוגבל במידה מסוימת ועליו לעמוד במגבלות מסוימות ובדרישות של החוק בישראל.
לצורך הדוגמא, כלל ההסכמות וההתחייבויות אשר לוקחות חלק בחוזה חייבות להיות תואמות לחוק של מדינת ישראל, במידה ולא החוזה ייחשב לבלתי חוקי.
1 צפייה בגלריה
עו''ד אייל רייפר
עו''ד אייל רייפר
עו''ד אייל רייפר
(יח"צ)
מתי חוזה ייחשב לא חוקי?
כעת נציג מצבים שונים בהם חוזה ייחשב לחוזה שאינו חוקי:
• חוזה אשר נוגד את חוקיה של מדינת ישראל או את תקנות הציבור ייחשב לחוזה בלתי חוקי. לצורך הדוגמא, חוזה הכולל בתוכו תנאים שאינם מוסריים או שמא חוזה הנוגע לביצוע של פשע.
• חוזה הכולל בתוכו תנאים מקפחים. לצורך הדוגמא, ניצול מצוקה של אחד מן הצדדים בחוזה במטרה לכפות עליו תנאים שאינם הוגנים.
• חוזה בו קיימות טעויות מהותיות. במקרים בהם אחד מן הצדדים לחוזה טעה בקשר לעובדות מהותיות אשר השפיעו על ההסכמה לקיום החוזה, החוזה ייחשב לא חוקי.
• מקרים בהם אחד מן הצדדים בחוזה אינו כשיר מבחינה משפטית - אם אחד מהצדדים בחוזה אינו בגיר או שמא פסול דין, החוזה ייחשב לבלתי חוקי.
היעדר תמורה ראויה - החוק במדינת ישראל מחייב כי לכל חוזה תהיה תמורה ראויה הניתנת על ידי כל אחד מן הצדדים לחוזה.
כפייה או הטעיה - מקרים בהם אחד מהצדדים לחוזה נאלץ לחתום עליו לא מרצונו החופשי או בעקבות הטעיה.
היעדר יכולת ביצוע - כאשר אחד מן הצדדים בחוזה אינו מסוגל לממש את ההתחייבויות שלו בחוזה, החוזה ייחשב לבלתי חוקי.
מה קורה במקרים של חוזה בלתי חוקי?
חוזים שאינם חוקיים בטל ומבוטלים מבחינה משפטית, כמו כן הם אינם יכולים לחייב את הצדדים הלוקחים בהם חלק בביצוע התנאים הקיימים בהם. לבית המשפט יש את הסמכות לבטל חוזים לא חוקיים ולהורות על השבת המצב לקדמותו, הכוונה היא לביטול העסקאות שנעשו בהתאם לחוזים והשבת תשלומים אשר שולמו על פי החוזים.
הפרו לכם חוזה? פירמת עורכי הדין דרעי רייפר ושות' מזמינה אתכם לבדיקה ראשונית של המקרה שלכם ודרכי הפעולה האפשריות - לפרטים צרו קשר בטל' 050-7118585 או פנו דרך האתר - דרעי רייפר ושות' עורכי דין.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות