סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

כל מה שרציתם לדעת על חובות פנסיוניות לעובדים וקצבת נכות

בעבר, העובדים היו סוג של סחורה, המעסיק יכול היה לבחור להעסיק אותם, לשלם להם כמה שירצה ובמקרים של התעמרות במקום העבודה, אובדן כושר עבודה בעקבות תאונות וכן הלאה, למעסיקים לא הייתה שום אחריות לכך והייתה להם זכות מלאה לפטר את העובד הפגוע ולהעסיק עובד חדש.

המציאות הזו אולי נשמעת כמו אפיזודה מימים רחוקים, אבל האמת היא כי עד מלחמת העולם השנייה, לפני פחות ממאה שנה, בחלקים גדולים מהעולם המערבי לא היו שום זכויות לעובדים. יש לנו מזל גדול לחיות בעידן אחר, עידן בו לכל אדם יש את הזכויות המגיעות לו על פי חוק. בין היתר, בחוקי מדינת ישראל, כמו במרבית מדינות המערב, נקבע כי על כל מעסיק מוטלת החובה, להפריש כסף לסל הזכויות הסוציאליות של כל עובד. מה אלו הזכויות הסוציאליות? בכמה כסף מדובר? מה זו קצבת נכות ומה אפשר לעשות במידה והזכויות שלכם נפגעות? במאמר הזה תוכלו לקבל את כל המידע החשוב בנושא.
כמה מילים על חובותיו של המעסיק
כאמור, על פי החוק, כל עובד שמלאו לו 21 שנים או עובדת אשר מלאו לה 20 שנים, זכאים לכך שהמעסיק שלהם יפריש להם כסף לביטוח פנסיוני כזה או אחר. למעסיק מותר להמתין עד שישה חודשים בסך הכל, אם לעובד אין ברגע זה קרן פנסיה פעילה. יש כמה וואריאציות של ביטוחים פנסיונים, כמו קרן השתלמות, ביטוח מנהלים וכמובן, קרן פנסיה מקיפה. ישנם מקומות עבודה בהם ההפרשה היא לאחת מהביטוחים הללו ויש מקרים בהם ההפרשה לביטוח הפנסיוני היא לשניים או שלושה מהביטוחים הללו. המינימום הנדרש בחוק עומד על הפרשה כספית של 18.5% משכרו של העובד. כאשר 6.5% מתוך הסכום נלקח משכרו של העובד ואת החלק השני, משלם המעסיק בעצמו. בנוסף, המעסיק מעביר עוד 6% עבור פיצויים לעובד, במקרה של פיטורים או אם תקבע לו זכות לפיצויים בעקבות נכות. ישנן מספר חברות ביטוח פנסיוני במשק הישראלי, הגדולות בהן אלו אלטשולר שחם, כלל ביטוח, מנורה מבטחים, מגדל וכן הלאה. לעיתים, בחברות גדולות בעיקר, ניתן לקבל תנאים משופרים במידה והעובד בוחר להפקיד את הפנסיה שלו בחברה לה שיתוף פעולה עם הארגון בו הוא עובד. עם זאת, חשוב לזכור כי לכל עובד יש את הזכות המלאה לבחור באיזו קרן פנסיה הוא מעוניין להפקיד את הכסף ויתרה מכך, תמיד טוב להסתכל בתנאי החשבון מפעם לפעם, להבין איזה מסלול הוא המשתלם ביותר עבורכם ואיך תרצו לנווט את הכספים המיועדים לכם לפרישה.
1 צפייה בגלריה
אריק שלו ושות' משרד עורכי דין
אריק שלו ושות' משרד עורכי דין
אריק שלו ושות' משרד עורכי דין
(סטודיו שחר תמיר)
אסור לזלזל בכספים הללו, הם אלו שישמרו עליכם בגיל הפרישה
אנשים צעירים, נוטים להימנע מהמחשבות על הפנסיה. מדובר על נטייה טבעית, הרי הפנסיה הוא משהו שיעזור לנו בעוד הרבה מאוד זמן, למה שנעסוק בנושא הזה עכשיו? אבל חשוב לזכור, ככל שההפקדה לפנסיה תיעשה בשלב מוקדם יותר של חייכם, הרי שהרווח שלכם יגדל בהתאמה. בנוסף, חשוב לזכור כי הפרשה של כסף למסלול פנסיוני כזה או אחר, יכולה להשתלם יותר מאלטרנטיבות מקבילות, כמו השקעה של כסף בנכס נדלני או בשוק ההון. פשוט מפני שהמדינה קבעה הקלות במס כאלו ואחרות, אשר הופכות את ההשקעה דרך המסלול הפנסיוני למשתלמת מכולן.
מה היא קצבת נכות ולמה היא חשובה
עד כאן דיברנו על החובה של המעסיק להפריש כסף לקרן הפנסיה, אבל בואו נדבר על שימושים נוספים אותם אפשר לעשות בכספי הפנסיה שלכם. הרי, על פניו, את הכסף ניתן למשוך רק בגיל הפרישה, במועד אותו קבעה המדינה בתור הגיל בו אפשר למשוך את הכספים ולהפסיק לעבוד. אבל, יש מקרים, בהם בעקבות תאונות עבודה או בשל גורמים אחרים, נפגעת היכולת של האדם העובד להתפרנס בכבוד. עמית בקרן פנסיה, אשר כושר העבודה שלו נפגע ב25% לפחות, זכאי להגיש בקשה לקרן הפנסיה למשוך חלק מהכספים עבור קצבת נכות. וועדה מיוחדת של קרן הפנסיה יכולה לקבוע, לאור הנתונים המובאים בפניה, האם באמת אפשר להוכיח ירידה של לפחות 25% מכישורי ההשתכרות של העובד והיא זו שתקבע מה יהיה גובה הסכום אותו יקבל העמית. חשוב לזכור, משום שבישראל אין חברה פנסיונית אחת ואין מסלול אחד קבוע לכולם, בכל חברה גובה הפיצוי בגין קצבת נכות, ישתנה בהתאם לתנאים של הביטוח הפנסיוני שלכם.
מה אתם צריכים לדעת במידה ונפגעו הזכויות הסוציאליות שלכם
החל משנת 2008, כל בעל עסק, מחוייב על פי חוק להפריש סכומים לקרן הפנסיה של העובד. 6% מתוכם אלו כספי פיצויים אשר ינתנו לעובד במידת הצורך. שימו לב, אמנם, המעסיק מחויב, על פי חוק, לדאוג לכך שההפרשה לפנסיה עומדת על סכום בגובה 18.5% מהשכר של העובד. אבל, במידה והעובד זכאי להגנה במסגרת הסכם שכר קיבוצי או צו הרחבה, יכול להיות כי העובד זכאי להפרשה מוגדלת לקרן הפנסיה, בהתאם למה שנקבע עם המעסיק. כל הפרה של החוק, בכל סיטואציה בה המעביד לא מפריש את הסכומים הללו ובכל מקרה בו יכולת ההשתכרות של העובד נפגעת, כתוצאה מתאונת עבודה, היא עילה לתביעה על פי החוק הפלילי. עורך דין דיני עבודה הוא בעל המקצוע הנחוץ במקרה הזה. הוא מי שיגן על הזכויות שלכם וילחם על האינטרסים שלכם, בפני המעסיק ובית המשפט.
למה חשוב לפנות לעורך דין מיומן
ראשית, גם אם חוקי העבודה נועדו כדי להגן על העובדים, עלינו לזכור כי המציאות לא תמיד שחור או לבן. ראשית, צריך לדעת כי על פי חוק, החובה להפריש פנסיה לעובד מיום העבודה הראשון, היא בתנאי שהעובד מפריש לקרן פנסיה פעילה. כלומר, במידה ומדובר על עובד חדש בשוק העבודה או כזה שלא הופרשו עבורו כספים לקרן הפנסיה, לפרק זמן של חמישה חודשים או יותר, יהנה מהזכות להפרשה פנסיונית רק לאחר שלושה חודשי עבודה רצופים לפחות. בנוסף, אל תשכחו כי יש פער בין הוכחות לפגיעה בזכויותיו של העובד ובין קשיים רגולטוריים המונעים מכם לקבל את כספי הפנסיה שלכם.
בדיוק בגלל זה, חשוב לפנות בזמן לליווי מקצועי של עו"ד דיני עבודה. הרי מקום העבודה הוא המקום בו אתם מבלים שעות ארוכות, כל אחד יודע כמה חשוב זה לשמור על יחסי עבודה טובים במקום העבודה. לכן, לפני כל דבר אחר, אל תהססו לפנות לייעוץ של עו"ד דיני עבודה, להבין ביחד את המקרה שלכם, כך שתוכלו לקבל החלטות נבונות ויתרה מכך, לשפר את הסיכויים שלכם לזכות במשפט במידה ותבחרו לצאת למאבק בזירה המשפטית.
אסור לאף אדם לוותר על הזכויות שלו
חוקי המדינה בדבר הפרשות המעסיק לביטוח פנסיוני, הם חלק מכלל חוקי המגן. אלו חוקים מיוחדים, אשר נועדו להסדיר את היחסים, בין עובדים ובין המעסיקים. כלומר, גם אם העובד חותם על הסכם בו הוא מוותר על הפרשות המעביד לקרן הפנסיה, הוא לא רשאי לעשות זאת, משום שמדינה דואגת לעתיד הכלכלי של כל עובד ועובדת.
משום שמערכת היחסים בין העובדים למעסיקים, היא לעולם מערכת יחסים לא שוויונית, הרי שהחוקים הללו נדרשים כדי להבטיח את הגנת המדינה על העובד. עו"ד דיני עבודה, הוא בעל מקצוע מיומן, חריף ומקצועי, מי שמכיר את התחום היטב ויודע איך לבטא את הצרכים שלכם, בזירה המשפטית.
במידה ואתם חוששים לפגיעה בזכויות שלכם, עכשיו זה הזמן לעשות מעשה וליצור קשר. יש מי שממתין לכם ומושיט לכם יד לעזרה.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות