סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

סירוב לבדיקת שכרות, האמנם?!

נעצרת במחסום משטרתי ונדרשת לתת דגימת נשיפה? כדאי שתדע, אם לא תצליח לגרום למכשיר להנפיק תוצאה מספרית, אתה צפוי לקבלת כתב אישום חמור על נהיגה בשכרות בשל סירוב לבדיקה.

נכון, למרות שלא סירבת אתה נתפס כמסרב כי המכשיר לא נתן תוצאה! בכזאת קלות יכול כל נהג למצוא עצמו מתמודד עם כתב אישום על נהיגה בשכרות.
נהיגה בשכרות היא אחת מן העבירות החמורות הקיימות בדיני התעבורה ועל כן, נהג המורשע בביצוע עבירה זו צפוי לענישה מחמירה בהתאם. שנתיים מינימום פסילת רישיון הנהיגה, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי, קנס כספי גבוה ולעיתים, אף מאסר בפועל.
סירוב לבדיקת ינשוף נתפסת כעבירה חמורה אף יותר. לא פעם קבעו בתי המשפט כי נהג המסרב לבדיקת ינשוף, רואים אותו כשיכור ברף הגבוה וכך, הענישה מחמירה בהתאם.
בדיקת שכרות
שירן בילתה ערב שישי בבית הוריה. במהלך ארוחת הערב שתתה שירן כוס יין. כעבור 4 וחצי שעות ולאחר מנוחה וארוחה טובה, נפרדה שירן מהוריה לשלום ויצאה עם רכבה לביתה.
בדרכה, נעצרה במחסום משטרתי ונדרשה לתת דגימת נשיפה במכשיר הנשיפון. לאחר שני ניסיונות נשיפה, הודיע השוטר לשירן שהיא חשודה בנהיגה בשכרות, ביקש ממנה לצאת מהרכב ולהתלוות אליו. שירן, שכלל לא הבינה על מה המהומה, הסבירה לו כי חלפו 4 שעות מצריכת האלכוהול וכי היא כלל לא חשה בהשפעת האלכוהול.
שירן נהגת ותיקה אשר מעולם לא עברה שום עבירת תנועה ולו הקלה ביותר, לא הבינה כיצד מצאה עצמה חשודה בעבירה כה חמורה. שירן שיתפה פעולה באופן מלא עם השוטרים, ביצעה את כלל הבדיקות הנדרשות ואף עברה את כולן בהצלחה (עמידה בעיניים עצומות, הליכה על קו ישר וכן מבחן הבאת אצבע לאף). בדיקות אלו נועדו בכדי שהשוטרים יוכלו להתרשם האם שירן שיכורה או לא. לבסוף, נדרשה שירן לבצע בדיקת ינשוף. שירן הסכימה ואף חתמה על כך.
נהיגה בשכרות מכוח סירוב להיבדק
לאחר שתי נשיפות במכשיר הינשוף, המכשיר לא נתן תוצאה מספרית והשוטר, מפעיל הינשוף, הודיע לשירן שהיא מואשמת בנהיגה בשכרות בשל כך שסירבה לבצע את הבדיקה.
בשלב זה, שירן נכנסה ללחץ. הרי לא סירבה לבצע את הבדיקה ואין לה מושג מדוע המכשיר לא נתן תוצאה. שירן סיפרה לשוטרים שהיא חולה במחלה קשה, נוטלת תרופות באופן קבוע ושיתכן שבשל מחלתה היא אינה מצליחה לבצע את הבדיקה כראוי. שירן התחננה שיאפשרו לה להוכיח את חפותה באמצעות בדיקת דם או אף באמצעות בדיקה חוזרת אך השוטרים סירבו בתוקף. שירן סיפרה כי מפעיל הינשוף אף איים עליה שאם לא תחתום על המסמכים לפיהם היא מסרבת לבצע את הבדיקה, הוא ידאג שיכפתו אותה באזיקים והיא תבלה את הלילה בתא מעצר. שירן חתמה.
בשלב זה הגיעו למקום הוריה של שירן אשר יצאו בעקבותיה לאחר שזו לא הודיעה שהגיעה בשלום לביתה. הוריה הסבירו אף הם לשוטרים על מחלתה של שירן ואף הציגו בפניהם מסמכים רפואיים המוכיחים את האמור אך דבר לא הועיל. שירן קיבלה כתב אישום חמור על נהיגה בשכרות מכוח סירוב לבדיקת ינשוף.
יחד עם כתב האישום החמור, קיבלה שירן זימון להתייצב לשימוע למחרת בבוקר בפני קצין משטרה שעתיד לפסול את רישיונה באופן מיידי ולהשבית את רכבה לתקופה של 30 יום.
בבוקר שלמחרת, התאוששה שירן מהחוויה הנוראית שעברה עליה ויצרה קשר עם משרד עורכי דין לתעבורה יערית אוליאל. עו"ד אוליאל הנחתה את שירן כיצד לנהוג בשימוע, מה לטעון בפני קצין המשטרה וכיצד להציג את גרסתה והשתיים קבעו להיפגש מיד לאחר מכן.
השימוע עבר בהצלחה יתרה. רישיונה של שירן נשאר בכיסה לעת עתה ורכבה לא הושבת. כעת, החלו ההכנות לקרב האמיתי בבית המשפט. עו"ד אוליאל האזינה בקשב רב לגרסתה של שירן לאירוע תוך בדיקת המסמכים המעטים שקיבלה שירן מהשוטרים באותו הלילה.
1 צפייה בגלריה
עו"ד תעבורה יערית אוליאל
עו"ד תעבורה יערית אוליאל
עו"ד תעבורה יערית אוליאל
(עו"ד יערית אוליאל)
עורך דין נהיגה בשכרות
עורך דין תעבורה מיומן ומנוסה יודע שכל תיק נהיגה בשכרות חייב להתחיל בבדיקות מקדימות של כלל ראיות התביעה. התביעה המשטרתית לא ששה להעביר לסניגור את כלל החומרים המבוקשים על ידו ולעיתים קרובות, נדרשת החלטת בית המשפט בעניינים מקדמיים אלה.
במקרה של שירן, עתר משרד עוה"ד יערית אוליאל לקבלת כלל מסמכי הינשוף על מנת לבדוק את תקינות המכשיר בזמן ביצוע העבירה לכאורה שעברה שירן. על אף התנגדות המאשימה למסור את החומרים המבוקשים לידי ההגנה, כלל המסמכים הועברו לאחר החלטת בית המשפט בעניין.
עו"ד אוליאל איתרה כשלים מהותיים ביותר בראיות התביעה, הן לעניין תקינותו של מכשיר הינשוף והן לעניין הפרות בוטות של זכויותיה של שירן בהליך הבדיקה ותוך התעלמות מוחלטת מנהלי המשטרה. בין היתר, התגלה כי מכשיר הינשוף עבר תיקון במעבדה כשבועיים לפני האירוע וכן, לאחר האירוע המכשיר לא היה בשימוש למעלה משבועיים והוחזר לפעילות רק לאחר שהוחלף בו חלק והמכשיר עבר בהצלחה ביקורת תקופתית. שתי נקודות אלה העלו ספק באשר לתקינות המכשיר במועד הבדיקה שנערכה לשירן.
בפתיחת משפטה של שירן בבית המשפט לתעבורה בבת ים, כפרה הנאשמת במיוחס לה בכתב האישום. שירן כפרה בכך שסירבה לבצע בדיקת ינשוף וכן כפרה בתקינותו של המכשיר. שירן הסבירה לבית המשפט שמעולם לא סירבה לבצע את הבדיקה, נהפוכו, היא נשפה בכל כוחה ואינה יכולה לדעת מדוע המכשיר לא נתן תוצאה. עוד הוסיפה שירן כי התחננה בפני השוטרים שיאפשרו לה לבדיקה חוזרת או בדיקת דם אך סורבה בתוקף. השופטת הדנה בתיק מיהרה להזהיר את שירן כי מדובר בעבירה חמורה מאוד וכי אם תמצא אותה אשמה בסוף ההליך תאלץ לגזור עליה לפחות שנתיים פסילת רישיון לצד עונשים נלווים נוספים. שירן הייתה בטוחה בחפותה וביקשה להמשיך בהליך.
שלב העדויות
לדיון הראשון זומנו 3 עדי תביעה: שני השוטרים שהשתתפו באכיפה וטכנאי המעבדה שטיפל בתחזוקת מכשיר הינשוף. אחד השוטרים לא התייצב בשל נסיבות אישיות. על אף האמור, בית המשפט קבע שהעדויות יתחילו להישמע באותו היום.
ראשון, העיד טכנאי המעבדה. הטכנאי השיב לשאלות התובעת ואישר לבית המשפט כי מכשיר הינשוף היה תקין במועד הרלוונטי. כך גם הוגשו מסמכים המאשרים לכאורה את דברי העד. לאחר מכן, נחקר הטכנאי ע"י עו"ד אוליאל. הטכנאי נדרש לגלות מיומנות ובקיאות בתפעול המכשיר ובתחזוקתו. כבר בתחילת חקירתו, נשאל הטכנאי כיצד הם מקבלים דיווח אם יש תקלה במכשיר בשטח. הטכנאי השיב כי המפעיל בשטח שם פתק עם התקלה בקופסת המכשיר. כשנשאל הטכנאי האם פתקים אלה נשמרים, השיב בשלילה. משמעות הדבר היא שראיות חשובות מאוד להליך הפלילי נזרקות לפח. התנהלות זו מהווה פגיעה קשה מאוד בנאשמים אשר מונעים מהם אפשרות נאותה להתגונן. הכיצד יכול לבדוק נאשם האם במועד בדיקתו דיווח מפעיל הינשוף על תקלה במכשיר אם ה"פתק" עליו מדווחת התקלה מושלך לפח?
כפי שהוזכר קודם לכן, במכשיר הינשוף הוחלף חלק כשבועיים לפני מועד העבירה. הטכנאי נשאל בחקירתו כיצד מבוצעת ההחלפה ואלו בדיקות הוא נדרש לבצע על מנת לוודא את תקינותו של המכשיר לאחר החלפת החלק. הטכנאי לא ידע להשיב אך טען כי אכן יש רשימת בדיקות שצריך לבצע וכי יש מסמכים המתעדים שאכן בוצעו כלל הבדיקות הנדרשות.
בהמשך חקירתו, התברר שכשבועיים לאחר העבירה הוחלף חלק נוסף במכשיר. תחילה, הטכנאי לא ידע להשיב מדוע היה צורך בהחלפת חלק זה אך בהמשך חקירתו השיב כי החלפת החלק נעשתה באופן יזום ע"י המעבדה מאחר ונדרשת החלפתו אחת לשנתיים. לשאלת הסנגורית מדוע הוחלף החלק על אף שלא חלפו שנתיים השיב העד "עד שנתיים. אם החלפתי לפני שנתיים זה עושה אותי לא תקין? להיפך". מעיון בכרטיס המכשיר המתעד את כלל הפעולות המבוצעות במכשיר הינשוף עלה כי כאשר המעבדה מחליפה חלק באופן יזום ולא בעקבות תקלה, הדבר מצויין מפורשות. לא כך היה במקרה זה.
לאחר עדות הטכנאי, העיד עד מספר 2 של המאשימה – מפעיל הינשוף. כבר בחקירתו הראשית הסביר העד שמבחינתו, כל נהג שלא מקבל תוצאה בינשוף נחשב כמי שמסרב לבדיקת ינשוף. מחקירתו הנגדית של המפעיל ע"י עו"ד אוליאל עלה כי מדובר במפעיל ינשוף חדש אשר אינו בקיא בנהלים הרלוונטיים. על פי נהלי המשטרה, לכל נהג המסרב לבדיקת ינשוף ניתנת הזדמנות לחזור בו מהסירוב. השוטר חייב לאפשר לו לחזור בו 5 דקות לאחר שנקבע כי הוא מסרב. מפעיל הינשוף כלל לא הכיר את הנוהל האמור ובוודאי שלא פעל על פיו.
לאחר הדיון, ביקשה ההגנה שהמאשימה תמציא לעיונה את כלל המסמכים עליהם העיד הטכנאי בעדותו. אותם מסמכים אשר אמורים להעיד כי לאחר תיקון המכשיר בוצעו כלל הבדיקות הנדרשות על מנת להבטיח את פעילותו התקינה. המאשימה התנגדה נחרצות. שני דיונים נקבעו רק לצורך עניין זה. בסופו של דבר, קיבלה השופטת את בקשת ההגנה במלואה והורתה למאשימה להעביר לעיון ההגנה את מלוא המסמכים המבוקשים. לאחר עיון ההגנה בכלל החומר המבוקש אותרו כשלים רבים נוספים בהליך, בטיפול ובתחזוקה של מכשיר הינשוף.
רגע לפני קביעת התיק להמשך דיון ההוכחות שירן עתידה היתה לצאת לחופשה בת חודש ימים לחגיגות ירח דבש. עו"ד אוליאל פירטה בפני התביעה את כלל הקשיים הראייתיים בפניהם הם ניצבים. המאשימה השכילה להבין כי הסיכון לזיכוי בתיק זה מוחשי ביותר ועל כן התקבלה הצעתה של עו"ד אוליאל לסיום התיק – שירן תזוכה לחלוטין מכל עבירה הקשורה לנהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת אלכוהול, תודה בעבירה מינורית ויגזרו עליה 30 ימי פסילה בלבד. 30 ימי הפסילה הותאמו לימי חופשתה של שירן.
בית המשפט קיבל את ההסדר החריג וציין כי אף הוא נחשף לפחות לחלק מהכשלים המהותיים במהלך דיוני ההוכחות.
באת כוחה של שירן, עו"ד יערית אוליאל הסבירה כי משקיבלה התביעה את הצעתה, לא היה עוד טעם לגרום לנאשמת עינוי דין מתמשך בקביעת דיונים נוספים – גם אם הסיכויי לזיכוי גבוה הרי שהסיכון להרשעה קיים אף הוא ואם תורשע, תקבל ענישה מחמירה בדמות שנתיים פסילת רישיון, מאסר על תנאי ועוד.
ניתן למצוא באתר המשרד עוד מדריכים בנושאי תעבורה

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות