סגור

איך מנהלים מתחם תעסוקה ומסחר שמהווה חלק מאקוסיסטם של הצלחה?

ניהול מתחם תעסוקה, תעשייה ומסחר מציב אתגרים רבים בכל הנוגע לשביעות הרצון של החברות הנמצאות במתחם, העובדים שלהן, המבקרים המגיעים מבחוץ ועוד. שוחחנו עם שגיא ניב, מנכ"ל פארק עתידים תל אביב, על הנקודות החשובות ביותר בניהול מתחמים גדולים ומגוונים

איך מנהלים פארק הכולל 11 בנייני משרדים המתפרס על 80 דונם? פארק עתידים תל אביב, אחד ממתחמי התעסוקה הגדולים בישראל, ניצב מול שוק עבודה דינמי, סביבה אורבנית משתנה, מהפכות תחבורתיות וסביבתיות ועולם עסקי מגוון.
בראיון עם שגיא ניב, מנכ"ל פארק עתידים תל אביב, מדבר ניב על ההיבטים החשובים ביותר בניהול מתחמים בסדר גודל שכזה, על התאמת הפארק לצרכי העובדים והמבקרים והדרכים ליצירת אקוסיסטם שלם סביב מתחם תעסוקה

אם כן, אין ספק שניהול מתחמי תעסוקה כחלק מהמרחב האורבני והאקוסיסטם העסקי הוא אתגר מורכב עם הרבה משתנים. במקום 'עירוב שימושים', ניב מעדיף לדבר בהקשר זה על 'עירוב משתמשים'- ההתמקדות בלקוחות השונים של המתחם, בין אם מדובר בעובדי החברות והצרכים שלהם או המבקרים מבחוץ, תושבי האזור וכד'. לדבריו, חלק מהותי מהתפקיד של המתחם הוא להתאים את העסקים, המסעדות והשירותים עבורם. בכל הנוגע להשתלבות במרחב באופן כללי, ניב אומר כי המטרה של פארק עתידים תל אביב היא ליצור רקמה חיה 24/7, המועילה לעובדים ולמבקרים גם יחד, כחלק מ'עירוב המשתמשים'.
לדברי ניב, בפארק מתמקדים בחמישה אלמנטים בניהול האסטרטגיה והיום-יום של המתחם, שהמשותף להם הוא סיומת ה'יות' – היברידיות, מוביליות, קולינריות, קונקטיביות, הוליסטיות.
באשר להתמודדות של מתחמי התעסוקה והמסחר עם עולם העבודה של ימינו, ניב מציין את החשיבות של ההיברידיות, עם הקמה של חלל עבודה משותף בפארק, המאפשר גמישות ודינמיות בהשכרת שטח משרדי וחניות.
היבט הקונקטיביות הוא האפשרות לחבר בין חברות במתחם, בין חברות גדולות לקטנות, בין סטארטאפים לחברות ענק, אשר מהווה חלק מהתפקיד של הנהלת הפארקים- סיוע לפיתוח עסקי דרך כנסים, אירועים, פאנלים וחיבורים.
בכל הנוגע למוביליות, ניב מציין יוזמות כמו שאטלים, שבילי אופניים, מקלחות, נגישות של תחבורה ציבורית, עמדות טעינה לרכב חשמלי ועוד.
באשר לקולינריות, ניב אומר כי המסעדות ואפשרויות ההסעדה צריכות להתאים לתקציב שהחברות במתחם נותנות לעובדים שלהן. לכן, צריך להתאים מגוון ואת טווחי המחיר הנכונים לעובדים שהמתחם משרת, בנוסף למסעדות שעושות משלוחים, כדי להמשיך את השירות וההכנסה למסעדות גם בערב.
במבט קדימה, ניב אומר כי אין הרבה קרקעות בישראל לפארקי מסחר ותעסוקה גדולים, ולכן מדובר במוצר ייחודי, עבור מי שרוצה ליהנות מאקוסיסטם, עם ערך גדול ונכון ללקוחות מסוימים. השילוב של פארקים כאלו בעולם העסקים של העתיד, לדברי ניב, ינבע מחדשנות- לא רק טכנולוגית, אלא ניהולית ותהליכית. לדבריו, על המנהלים לחשוב אחרת, לייצר ערכים וסביבה -ולא לחשוב רק נדל"ן ושטח משרדים. "להסתכל על האנשים, כי הם אלו שעושים את ההבדל, גם לחווייה של השוכרים והעובדים וגם לרווחיות".