סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

ייעוץ עסקי ליציבות פיננסית: "עם קצת תכנון, בעלי עסקים יוכלו לישון טוב יותר בלילה"

בעלי עסקים רבים מתמודדים עם חוסר יציבות פיננסית • גם אם העסק מגלגל מחזור נכבד, רבים מהבעלים מופתעים לגלות בסוף החודש רווח מזערי • היועצת העסקית טל שלמון-צעידי בטיפים שמייצרים יציבות אמיתית.

יותר מדי בעלי עסקים בישראל מכירים את התופעה: למרות שהשקיעו אינספור שעות בעסק, בסוף החודש הרווח עבורם מאכזב - אלפי שקלים בודדים, לעיתים משכורת מינימום, או אפילו הפסד. מה שבטוח, לא בשביל סכומים כאלו הם עזבו את הביטחון היחסי והמשכורת היציבה שיכלו להרוויח כשכירים.
"מקרים כאלו, של בעל עסק בלי יציבות בסיסית, מאוד שכיחים", אומרת היועצת העסקית טל שלמון-צעידי. "אני מלווה בעלי עסקים קטנים ובינוניים. כל שבוע אני פוגשת בעלי עסק מקצועיים ורציניים, עם מחזורים של 30-50 אלף ש"ח בחודש, שנדהמים כל פעם שנשארו להם כמה אלפי שקלים בלבד."
התמונה שמתארת שלמון-צעידי מתבטאת היטב בנתונים שנוגעים לעסקים בישראל: כ- 90% מהעסקים שנפתחים בארץ נסגרים בשנה הראשונה לקיומם. כ- 30% מהם יסגרו תוך חמש שנים. אם לדבר במספרים מוחלטים, כ- 40,000 עסקים נסגרים מדי שנה בישראל, וזה לפני שלוקחים בחשבון את השפעות הקורונה.
1 צפייה בגלריה
ייעוץ עסקי ליציבות פיננסית
ייעוץ עסקי ליציבות פיננסית
ייעוץ עסקי ליציבות פיננסית
(FREEPIK)
"חשוב לזכור שמאחורי המספרים ישנם אנשים", אומרת היועצת העסקית טל שלמון-צעידי. "המשמעות של עסק שלא מרוויח מספיק היא תסכול עמוק שבעל העסק עשוי להרגיש, שלמרות העבודה הקשה שלו אין משכורת. הוא חי עם לחץ ומתח שמשפיעים על כל המשפחה ופוגעים בבריאותו. הביטחון העצמי שלו ירד, והוא מתחיל לשאול את עצמו שאלות קשות - אני טוב מספיק במה שאני עושה? אני מבזבז זמן במרדף אחר פנטזיה?"
"חלק גדול מהתיסכול של בעלי עסקים בלי יציבות נובע מכך שהם פתחו עסק כדי לבנות חיים עם זמן למשפחה ולילדים. בפועל הם לא רואים את הילדים, וכשיש להם זמן לבילוי הם עייפים ועצבניים מהשבוע הקשה." -טל שלמון-צעידי, יועצת עסקית
"חשוב שבעלי העסקים ידעו שאפשר אחרת", אומרת שלמון-צעידי, "לנהל עסק זה מאוד שונה מלהיות בעל מקצוע טוב. אפשר ללמוד איך לנהל בעזרת ייעוץ עסקי מוצלח, ודי מהר למצוא יציבות בעסק ובחיים הפרטיים."
"הדרך מתחילה בייעוץ עסקי": טיפים ליציבות בעסק
כדי לעזור לבעלי עסקים ליהנות מיציבות ורווחים, שלמון-צעידי חולקת מניסיונה כיועצת עסקית, ומשתפת 3 טיפים שהיא ממליצה ליישם.
"הטיפ הראשון שלי הוא לשלוט בכסף ובמספרים: לדעת כמה כסף יוצא כל חודש ועל מה, כמה צפוי להכנס, מה נשאר אחרי מיסים הוצאות, ועוד. לא צריך לנחש כלום", היא מדגישה, "קבעו פגישה כל רבעון עם רואה החשבון שלכם, שאלו אותו שאלות, ולמדו מה מוכר כהוצאה מוכרת ומה לא."
"שליטה במספרים זה יותר מהכסף", היא מוסיפה, "עסק מורכב מהרבה מספרים, וחשוב לשלוט בכמה שיותר מהם. למשל כמה עולה לכם ליד? כמה לידים צריך כדי לייצר עסקה? כמה זמן לוקחת שיחה עם לקוח?... ככל שבעלי עסקים ישלטו במספרים שלהם, כך מעטה חוסר הוודאות יקטן והם יוכלו לקבל החלטות נכונות."
הטיפ השני שנותנת שלמון-צעידי הוא לבנות תכנית עבודה. "עסק יציב ורווחי מורכב מהרבה פעולות קטנות שמצטברות. אני ממליצה להרכיב תכנית עסקית שבה מפורטים יעדים, לוח זמנים, תקציבים, תרחישים... מהתכנית הזאת ניתן לגזור פעולות שיווק, ניהול לו"ז יעיל, לבנות מערך שירות, ועוד."
"הרבה בעלי עסקים נרתעים מהכנת תכנית עסקית ופועלים בלעדיה. כיועצת עסקית שהקימה וניהלה עסקים משגשגים, תכנית זה אחד המפתחות להצלחה וחייבים ליצור אחת. זה אחד הדברים שעליהם אני עובדת עם העסקים שאני מלווה." -טל שלמון-צעידי, יועצת עסקית
טיפ שלישי ואחרון ליציבות עליו ממליצה היועצת העסקית טל שלמון-צעידי, הוא תמיד ללמוד ולהתפתח. "השוק כל הזמן משתנה, והדרך מלאה אתגרים. הדרך היחידה להצליח היא כל הזמן ללמוד ולהתפתח: איך להיות בעל מקצוע טוב יותר, איך להיות מנהל מדוייק יותר, ואיך להיות אדם עם מודעות רחבה יותר. כמו שספורטאים חייבים להתאמן כדי לשמור על כושר ולנצח, בעלי עסקים חייבים לאמן את השרירים המנטאליים, שמשאירים אותם מפוקסים, ומאפשרים לקבל החלטות ולהכיל מצבים מאתגרים."
"אף אחד לא נולד כשהוא יודע לנהל עסק", אומרת שלמון-צעידי, "כמו כל דבר בחיים זה משהו שצריך ללמוד ולהתחזק בו עם הזמן. אני חושבת על אחד הלקוחות שלי, בעלים של חברה לבניית אתרים עם יותר מעשור של ניסיון. למרות שהוא מבין במיתוג, משפכים שיווקיים, ועוד נושאים שקשורים לעולם העסקי, לא היה לו ניסיון בניהול עסק. כך גם הוא מצא את עצמו עובד בלי סוף, ובסוף החודש עם רווח מינימלי."
"במסגרת תהליך ייעוץ עסקי, עבדנו על שלושת הנושאים האלו בדיוק: שליטה במספרים, תכנית עבודה, אסטרטגיה שיווקית לעסק והתפתחות אישית. תוך מספר חודשים הלקוח הצליח להשיג שליטה על העסק שלו, הבין איך לתמחר מדויק יותר ובאיזה לקוחות הוא מעוניין, ויצר מכונה שיווקית שמושכת באופן קבוע ויציב לקוחות מתעניינים רלוונטיים, בנוסף יצרנו לו מפת דרכים לתקופה הקרובה ולתקופה היותר רחוקה. מעבר לכך שהרווחים גדלו ושעות העבודה שלו ירדו - הוא ישן טוב יותר בלילה, ויודע בדיוק כמה צפוי להכנס בחודש הבא."
טל שלמון-צעידי היא יועצת עסקית בעלת ניסיון בהקמה ניהול וקידום עסקים אשר מלווה להצלחה בעלי עסקים בסדר גודל קטן ובינוני.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות