סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

עורך דין דורון לוי: תובנות לקראת סוף שנת המס 2023

רגע לפני שנת 2024, ראש מחלקת מיסים בעמית, פולק, מטלון ושות' משתף מניסיונו הרב בתחום: "נישומים ועסקים צריכים להעריך את מצבם הפיננסי ולבחון אסטרטגיות המתאימות למטרותיהם"

שנת 2023 מתקרבת לסיומה ואיתה גם שנת המס. בפני עסקים ואנשים פרטיים נמצאות אפשרויות רבות הקשורות למיסוי. כדי לשפוך אור על הנושא הסבוך הזה ולספק תובנות חשובות, שוחחנו עם עו"ד דורון לוי, מומחה בתחום עם למעלה מ-25 שנות ניסיון במיסוי ישראלי ובינלאומי.
עורך דין דורון לוי משמש כראש מחלקת מיסים ותביעות ייצוגיות במשרד עמית, פולק, מטלון ושות'. בראיון זה הוא מספר על מודל המיסוי הדו-שלבי, מבהיר את המשמעות של סעיף 126(ב) לפקודת מס הכנסה וחולק גישות אסטרטגיות.
מהו מודל המיסוי הדו-שלבי וכיצד הוא משפיע על בעלי המניות והחברות?
"מודל המיסוי הדו-שלבי מבחין בין החברה לבעלי מניותיה כנישומים נפרדים. החברה מחויבת במס על רווחיה, בעוד שבעלי המניות מחויבים במס על חלוקת הרווחים כדיבידנד. הפרדה זו מאפשרת אסטרטגיות תכנון מס, כגון החזקת מניות באמצעות חברת החזקות. כאשר מחלקים דיבידנדים לחברה אחרת, שיעור המס הוא אפס, מה שיוצר דרך יעילה במס לניהול רווחים והשקעות".
לסעיף 126(ב) לפקודת מס הכנסה יש תפקיד מכריע במודל זה. כיצד הוא משפיע על מיסוי דיבידנדים המתקבלים בעקיפין מחברה אחרת החייבת במס חברות?
"סעיף 126(ב) קובע כי הכנסה מחלוקת רווחים או דיבידנדים שהתקבלו בעקיפין מחברה אחרת החייבת במס חברות בישראל לא תיכלל בהכנסה החייבת. זה מאפשר חלוקת רווחים לחברת החזקות ללא מיסים. זוהי שיטה אסטרטגית למשיכת רווחים מחברות פעילות לחברת ההחזקות ובהמשך להשקיע את הכספים במסגרת פעילות חברת ההחזקות".
כיצד יכולים בעלי המניות להפיק תועלת מהמבנה הזה בזמן שהם עובדים כשכירים בחברה?
"בעלי מניות שהם גם עובדי החברה יכולים לקבל שכר או דמי ניהול", הוסיף עורך דין דורון לוי. "זה מאפשר להם לנצל שיעורי מס נמוכים יותר תוך מתן אפשרות לחברה להכיר בתשלומים אלו כהוצאות לגיטימיות. זהו מצב של win-win שמיישר את האינטרסים של בעלי המניות-עובדים עם יעילות מס וניהול פיננסי תקין".
האם צפויים שינויים מהותיים שעלולים להשפיע על עסקים ישראליים שפועלים בחו"ל?
"כן, רשות המיסים פרסמה מזכר של הצעת חוק ובו שינויים מרחיקי לכת המתוכננים במודל ה-CFC בישראל. השינוי המוצע הוא מורכב מאוד וכולל שינוי בהגדרות ההכנסה הפאסיבית עליה יחולו הסדרי ה-CFC ובנוסף שינוי בשיעור ההחזקה של תושבים ישראלים בחברה אשר יהפוך חברה לחברת CFC. כדאי מאוד להיערך לשינויים במודלים העסקיים ובמבנה האחזקות כדי לנסות ולייעל את תוצאות המס של עסקים הפועלים מחוץ לישראל".
1 צפייה בגלריה
עורך דין דורון לוי. תובנות לקראת 2024
עורך דין דורון לוי. תובנות לקראת 2024
עורך דין דורון לוי. תובנות לקראת 2024
(שי בן סניור)
הזכרת בעבר את הפוטנציאל לקיזוז הפסדי הון מול רווחים עסקיים באמצעות השקעות בשותפויות לחיפושי נפט וגז. האם תוכל לפרט על האסטרטגיה הזו?
"בוודאי. אם לנישום יש גם הפסדי הון וגם רווחים עסקיים, השקעה בשותפות לחיפושי נפט וגז עם הפסדים עסקיים משמעותיים יכולה להיות יתרון. תקנות מס הכנסה מאפשרות ניכוי הוצאות שהושקעו בחיפושי שדות נפט על ידי השותפות. הכנסות השותפות מיוחסות לאחר מכן לבעלי יחידות השתתפות, מה שיוצר הזדמנות לנישום לקזז את ההפסדים העסקיים של השותפות מול הכנסותיהם העסקיות האחרות".
איך זה פועל בדיוק?
"בסוף השנה יכולים מחזיקי יחידות בשותפויות לחיפושי גז ונפט ליהנות ממשטר מס מיוחד. זה מאפשר להם ליצור הפסד עסקי שוטף לצורכי מס, במיוחד ביחידות עם הפסדים מפעילות חיפושים. חשוב לציין כי אסטרטגיה זו מאפשרת המרת הפסד הון להפסד עסקי, אשר לאחר מכן ניתן לקזז כנגד הכנסות עסקיות אחרות, מה שמספק אפיק ייחודי לתכנון מס".
לקראת תחילת 2024, איזו עצה היית נותן לנישומים ולעסקים בנוגע לאסטרטגיות תכנון המס שלהם?
עו"ד דורון לוי סיכם: "לאור הזדמנויות תכנון המס השונות, נישומים ועסקים צריכים להעריך את מצבם הפיננסי ולבחון אסטרטגיות המתאימות למטרותיהם. בין אם זה ניצול מודל המיסוי הדו-שלבי, חקר השקעות בשותפויות חיפושי נפט וגז או ניצול משטרי מס מיוחדים, תכנון קפדני יכול לייעל את תוצאות המס. שיחה עם מומחה מס יכולה לספק תובנות חשובות המותאמות למצבים ספציפיים".
כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות