סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

גביית חובות -תביעה כספית בסדר דין מהיר

כידוע, תביעות כספיות עלולות להימשך זמן רב. לשם כך, קבע המחוקק הליך מזורז הנקרא ״תביעה בסדר דין מהיר״. מדובר בתביעה שנועדה לזרז ולייעל את ההליך המשפטי בתביעות כספיות. אולם, חשוב לדעת שלא ניתן לנהל כל תביעה כספית בסדר דין מהיר. לשם כך, על התביעה להיות מוגשת בבית משפט השלום ובנוסף על סכום התביעה להיות עד לסכום של 75,000 ₪
1 צפייה בגלריה
גביית חובות -כתב תביעה בסדר דין מהיר
גביית חובות -כתב תביעה בסדר דין מהיר
גביית חובות -כתב תביעה בסדר דין מהיר
(PEXELS)
הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי – מהם עיקרי השינויים?
בשנת 2021 נכנסו לתוקפן תקנות סדר הדין החדשות שנחקקו בשנת 2018 ונחתמו על ידי שרת המשפטים דאז, איילת שקד. תכלית השינויים בתקנות נועדו להביא לשיפור ההליכים המשפטיים, על ידי ייעול, קיצור והפשטת ההליכים המתנהלים בבתי המשפט במסגרת תביעות האזרחיות. התקנות החדשות הביאו עמן מספר שינויים, אשר העיקריים שבהם הם:
  • צמצום מספר התקנות: מ-532 תקנות בסדר הדין הישן ל180 תקנות בלבד בסדר הדין החדש.
  • הגבלת אורך כתבי הטענות: נקבעה מגבלה על מספר העמודים בכתבי הטענות באופן שמצמצם משמעותית את היקפם.
  • חיוב הצדדים להגיע לדיון מקדמי במסגרת הליך מהו"ת: נקבעה חובה על שני הצדדים לעבור הליך מהו"ת בטרם יחל קדם המשפט. ההליך משמש כמעין אפשרות לגישור בין הצדדים, כאשר מטרת החובה היא לבצע ניסיון להגיע להסכמות, וככל שהליך הגישור יצליח, לאיין את הצורך בהליך המשפטי יקר וממושך.
  • הקשחת התנאים לגבי דחיית מועדי הדיון: למעט מקרים חריגים, הכלל העולה מהתקנות החדשות הוא שכל דיון יתקיים במועדו. זאת בניגוד לתקנות הישנות אשר נקטו גישה גמישה יותר בנוגע לשינוי מועדי הדיונים.
  • הגשת בקשות במהלך המשפט: התקנות הישנות אפשרו הגשת בקשות בכל עת. עם כניסת התקנות החדשות לתוקף, לא ניתן להגיש בקשות החל ממועד הגשת כתב ההגנה ועד לדיון בקדם משפט, למעט חריגים נקודתיים כדוגמת בקשה לעדות מוקדמת ובקשה לסעד זמני.
  • מתן אפשרות לביהמ"ש להחליט על אופן קבלת העדויות: התקנות החדשות משאירות את ההחלטה באשר לאופן שמיעת העדויות לשיקול דעתו של בית המשפט, כאשר ניתן לשמוע עדויות הן בכתב והן בעל פה, תוך שהן מנחות למתן עדיפות לשמיעה בעל-פה.
  • פסיקת הוצאות משפט: התקנות החדשות מנחות את השופטים לפסוק "הוצאות ריאליות", שהן הוצאות המשקפות את העלות האמיתית של ניהול המשפט. בנוסף לכך, בתום כל דיון בבקשה ביהמ"ש יידרש לשאלת פסיקת ההוצאות. זאת בניגוד למצב שהיה נהוג בעבר, לפיו ביהמ"ש היה מכריע בשאלת ההוצאות רק בתום ההליך המשפטי.
אילו סוגי תביעות כספיות קיימות?
ישנם מספר הליכים שונים אשר במסגרתם ניתן להגיש תביעה כספית. בין היתר, ראוי לציין את ההליכים הבאים:
  • תביעה בסדר דין רגיל - התביעה הנפוצה והמוכרת ביותר. התביעה נפתחת בהגשת כתב תביעה, לאחריו מגיש הנתבע כתב הגנה, ואם התובע רוצה להגיב – גם כתב תשובה. בית המשפט מברר את התביעה במסגרת סדרי הדיון הרגילים עד לקבלת הכרעה.
  • תביעה על סכום קצוב ותביעה לביצוע שטר/שיקים חוזרים בהוצאה לפועל – כאשר תביעות אלו מוגשות עד 75000 ₪, כאשר החייב מגיש התנגדות, במידה וההתנגדות מתקבלת – הדיון עובר לבית המשפט ומתנהל בתור הליך דיון מהיר.
  • תביעה בדיון מהיר – הליך תביעה מזורז שנועד לעסוק בתביעות כספיות עד 75,000 ₪, כפי שיבואר לקמן.
ייעוץ עם עורך דין תביעות כספיות בטרם הגשת התביעה הוא חשוב והכרחי. עורך דין גביית חובות מסייע ללקוחותיו להגיע להחלטה מושכלת בנוגע להליך אשר ישרת בצורה הטובה ביותר את האינטרסים של התובע.
מהם שלבי הדיון בסדר דין מהיר וכיצד הוא שונה מהליכים אחרים?
  • כתב התביעה: התובע נדרש לצרף את כל המסמכים המשפטיים הרלוונטיים להליך כבר בכתב התביעה וביניהם: תצהירים, חוות דעת מטעם מומחה וכיוצא באלה. בהליכים שמתקיימים בסדר דין רגיל, צירוף המסמכים הנלווים מתרחש בדרך כלל בשלב מאוחר יותר, בשלב שנקרא גילוי מסמכים. חשיפת המסמכים כבר בעת הגשת כתבי הטענות מביאה לכך שלמעשה "כל הקלפים על השולחן" כבר מהשלב הראשון של ההליך. שינוי זה מקצר משמעותית את משך ההליך ומאפשר להגיע לדיוני ההוכחות במהירות המרבית.
  • כתב ההגנה: יוגש לא יאוחר מ-45 יום ממועד המצאת כתב התביעה לנתבע.
  • כתב תשובה לכתב ההגנה: אין זכות להגיש כתב תשובה במסגרת דיון מהיר, בניגוד להליכים המתנהלים בסדר דין רגיל.
  • ישיבת קדם משפט: ישיבת קדם משפט תתקיים עד 3 חודשים ממועד כתב ההגשה האחרון. ההנחיה בדיון מהיר היא לקיים ישיבת קדם משפט אחת בלבד.
  • דיון הוכחות: קביעת מועד הדיון בדיון מהיר תתקיים עד 6 חודשים לאחר הגשת כתב ההגנה האחרון. בנוסף, הדיון בתביעה יימשך יום אחד בלבד. זאת בניגוד להליכים בסדר דין רגיל, בהם לרוב הדיון הראשון ייקבע למועד מאוחר יותר וברוב המקרים התביעה לא תסתיים בדיון אחד אלא במספר דיונים.
  • סיכום טענות בעלי הדין: ייערך בעל פה ביום הדיון בתביעה, לאחר סיום הבאת הראיות, אלא אם כן בית המשפט הורה אחרת מטעמים מיוחדים. זאת בניגוד לסיכומי טענות בהליך רגיל, אשר מתקבלים לרוב לאחר סיום דיוני ההוכחות
  • פסק הדין: יינתן לא יאוחר מ-14 יום לאחר מועד הדיון ולשונו תהיה תמציתית ומצומצמת. לעומת זאת, בהליכים בסדר דין רגיל יש לתת פסק דין עד שלושה חודשים מיום סיום הדיון.
מהם היתרונות והחסרונות של הליך דיון מהיר בהשוואה להליכים אחרים?
יתרונות: מאחר וסדרי הדין מקצרים הן את מספרי הדיונים ואת רוחב יריעת כתבי הטענות (כך לדוגמא, אין היתר להגשת תשובה לכתב ההגנה) – משך ההליך המשפטי מתקצר משמעותית. על כן, מדובר בהליך המתאים במיוחד עבור תביעות עד תקרת סכום התביעה, בהם התובע מעוניין לסיים את התיק במהירות המרבית ולא להיגרר להליך משפטי אשר נפרש על פני תקופת זמן ארוכה. בנוסף, קיצור ההליך משמעו היעדר הכבדה על התובע בהוכחת טענותיו. כתוצאה, בהליך בדיון מהיר שכר טרחת עורך הדין לרוב יהיה מופחת בהשוואה לאותו הליך בסדר דין רגיל אשר נמשך לזמן רב יותר.
חסרונות: בהליך דיון מהיר קיימת תקרה נמוכה יחסית עבור פסיקת הפיצויים (עד 75,000 ₪) ולכן אינו מאפשר ליהנות מיתרונות ההליך בתביעות כספיות גדולות יותר. כמו כן, הדיון המהיר מתאים לתיקים בהם הבירור העובדתי יחסית צר והסוגייה המשפטית אינה מורכבת. משכך, עבור תיקים "כבדים יותר" הדורשים בירור עובדתי רחב, הליך זה אינו מתאים.
תפקידו של עורך דין גבייה בתביעה כספית בסדר דין מהיר
תביעות כספיות רבות הנוגעות לגביית חובות מתאימות לתביעה בדיון מהיר. בחירת עורך דין גבייה לניהול יעיל של תביעה כספית בסדר דין מהיר הינה החלטה חשובה. עורך הדין מגבש החלטה ביחד עם הלקוח באשר להליך במסגרתו תוגש התביעה, ובנוסף, התנהלות עורך הדין משפיעה באופן משמעותי על ניהול ההליך עצמו ותוצאותיו. עורך דין גביית חובות מתווה אסטרטגיה לניהול התיק, אשר כוללת את הצגת הטענות עצמן בכתב התביעה, ניהול נכון של החקירה הנגדית, ההחלטה אילו עדים לזמן ועוד. בנוסף, ישנה חשיבות מכרעת לתזמון הטענות המוצגות בהתאם לשלבי ההליך: מכתיבת כתב התביעה ועד לדיון ההוכחות ולסיכומי הטענות. יש להעניק משקל גם לתחום ההתמחות של עורך הדין תביעות כספיות. לא כל עורך דין לתביעות כספיות מסוגל לנהל תביעה שתדרוש גביית חובות במהירות וביעילות. עורך דין גבייה מביא עמו גם יכולת התמצאות בסוגיות מסחריות ולכן גם מסוגל להסתכל על הסוגייה המשפטית גם מנקודת מבט כלכלית ועסקית.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות