סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

עבודה בשגרת מלחמה: האם דווקא בימי המשבר אפשר למצוא הזדמנויות לשינויים בקריירה ולצמיחה?

בכל משבר, קשה ככל שיהיה, ישנן הזדמנויות לשינוי ולצמיחה. אולם מנגד, משברים יכולים גם להכניס את הקריירה לקיפאון שיהיה קשה לצאת ממנו בהמשך. ירדן שחר, יועצת ומאמנת קריירה בכירה, מסבירה איך לנווט את הקריירה שלנו בתוך במים שכנראה מעולם לא היו סוערים ועכורים כל כך

מאז אירועי ה-7 באוקטובר, כולנו נדרשנו להתמודד עם אתגרים חדשים ולא מוכרים, כל אחד בתחומו ובדרכו. אחת השאלות המשמעותיות שריחפו באוויר בתקופה הזו, בין אם במודע או שלא, היא שאלת החוסן – כלומר, עד כמה אנחנו מרשים לעצמנו ליפול – ומנגד, מתי ואיך להרים את עצמנו בחזרה ולהתמקד בעשייה.
חוסן הוא משך הזמן שעובר עד שאנחנו מצליחים להתרומם מהשיתוק ולעבור לעשייה לאחר המשבר. הפעם, המשבר שחווינו היה ברמה הלאומית – עם תחושות קשות של חוסר שליטה ופחד קיומי שעדיין מרחפות כאן גם עכשיו. אז במיוחד במצב ייחודי וחסר תקדים כזה, אפשר וצריך להבין איך לתעל את כל האתגרים, הטלטלות והשינויים – לכדי צמיחה אישית, ארגונית ולאומית. בואו נבין ביחד איך לעשות את זה נכון.
2 צפייה בגלריה
ירדן שחר, מאמנת אישית ותעסוקתית
ירדן שחר, מאמנת אישית ותעסוקתית
ירדן שחר, מאמנת אישית ותעסוקתית
(ירדן שחר)
ההזדמנויות החדשות והפחד לצאת מ"אזור הנוחות"
חיפוש עבודה, מעבר תפקיד או שינוי מוחלט של הקריירה הם אף פעם לא צעדים פשוטים. וזה בוודאי נכון גם למי שרוצים להפוך משכירים לעצמאיים, לבצע הסבה מקצועית, להתקדם בסולם הדרגות בתוך הארגון או לפתח קריירה נוספת בנוסף לתפקיד הקיים.
אולם דווקא בתקופות כאלו, קיימות הרבה הזדמנויות חדשות שלא היו זמינות כעבר. כיום, הרבה ארגונים מתמודדים עם מחסור בעובדים, בין אם בגלל גיוס המילואים, מחסור בעובדים זרים או מגוון האתגרים החדשים שהביאו איתם ימי המלחמה. נכון, יש הרבה ארגונים שדווקא נדרשים להצטמצם ולהתייעל, אך מנגד יש כאלו שהצורך בהם רק הולך וגובר – ואחת הדוגמאות הבולטות היא תחום הטיפול – ממטפלים רגשיים, דרך מטפלים ברפואה משלימה ועד למאמני כושר ותזונאיות.
גם בחברות טכנולוגיות רבות ניתן לאתר הזדמנויות חדשות בתקופה הזאת. באמדוקס לדוגמה, כ-300 עובדים פונו מבתיהם וב-NESS 400 עובדים נקראו לשירות מילואים. לכן בשתי החברות האלו גייסו ומגייסים בדחיפות עובדים שיספקו שירותים טכנולוגיים שונים ללקוחותיהן. גם חברות טכנולוגיות אחרות הובילו ומובילות מהלכי גיוס נרחבים בימי המלחמה, תפקידים כמו תמיכה טכנית, תמיכה לוגיסטית, ניתוח מערכות, סייבר, תכנות ועוד. באמדוקס גם ניהלו מבצע מרשים של שליחת מחשבים למפונים ויצרו לשם כך מערך חדש של עובדים, למרות שלפני כמה חודשים ביצעו פיטורים נרחבים בישראל.
בנוסף, כשעוברים על מודעות דרושים רואים שתנאי הסף של רבים מהתפקידים משתנים. פתאום בחלקם נותנים יותר מקום לאנשים מבוגרים יותר, או למועמדים עם פחות ניסיון – דבר שעולה מצורך מיידי – וכדאי מאוד להכיר ולנצל אותו.
כך גם נוצרו הזדמנויות ייחודיות בתחומים נוספים – כמו לדוגמה בנייה, שיפוצים, חקלאות, שינוע ולוגיסטיקה. בכל אלו חלה מטבע הדברים ירידה דרמטית בתעסוקת עובדים זרים ועובדים מהמגזר הערבי. לכן, הצורך המיידי חייב את המעסיקים לגייס אנשים גם ללא ניסיון מעשי כדי לעמוד בביקוש. חשוב להבין כי יחסי הכוחות בשוק השתנו ולכן גם השכר עולה משמעותית בענפי הבנייה, החקלאות, הייצור והסיעוד.
אולם כשחושבים להחליף מקצוע, מקום עבודה או קריירה, ההחלטה מטבע הדברים מלווה בהמון חששות ולבטים.
שינויים, אם נודה באמת, תמיד יהיו קשים. הם דורשים להתמודד עם מידה רבה של חוסר ודאות ומוציאים אותנו מאזור הנוחות המוכר וה"טוב". כשמרגישים ככה, יש לתת מקום לרגשות הלא נעימים, להבין אותם ואת ההיגיון שעומד מאחוריהם. עם זאת, כדאי לבדוק עם עצמנו מתי אזור הנוחות הוא דווקא אזור של קיבעון ומתי הזדמנות חדשה יכולה לעזור לפתוח דף חדש לעתיד תעסוקתי שיהיה נכון ומדויק יותר בשבילנו.
האתגרים החדשים בשימור רצף העבודה והמעבר ל"שגרת מלחמה"
גם למי שלא מתכננים לבצע שינויים דרמטיים בעבודה שלהם בחודשים הקרובים, עדיין נכונים לא מעט אתגרים שנובעים מהמעבר המורכב והכמעט בלתי אפשרי ל"שגרת מלחמה". אולם כולנו יודעים שכל משבר הוא גם הזדמנות, וגם בתקופה הזאת חשוב לנצל את מה שנקרא – Post Traumatic Growth או PTG.
PTG מתייחס, למרבה האירוניה, להזדמנויות הייחודיות לצמיחה, שקיימות דווקא בימי משבר. אלו זמנים שמאפשרים לקבל פרופורציות מחודשות לחיים – ולהשתמש בהן כדי לגבש תובנות שידחפו אותנו קדימה, בין אם בעבודה, בחיי המשפחה או בכל תחום אחר.
בימים אלו, הפרספקטיבה משתנה ונשאלות השאלות, "מה חשוב לי באמת? מה יקרה אם לא אעשה? איך ארגיש? האם ואיך זה ישפיע על תחושת המסוגלות וההתנהלות שלי?"
2 צפייה בגלריה
ירדן שחר, מאמנת אישית בכירה לתעסוקה וקריירה
ירדן שחר, מאמנת אישית בכירה לתעסוקה וקריירה
ירדן שחר, מאמנת אישית בכירה לתעסוקה וקריירה
(ירדן שחר)
ירדן שחר, מאמנת קריירה: "כדאי לבדוק עם עצמנו מתי אזור הנוחות הוא דווקא אזור של קיבעון ומתי הזדמנות חדשה יכולה לעזור לפתוח דף חדש לעתיד תעסוקתי שיהיה נכון ומדויק יותר בשבילנו".
שגרת מלחמה היא אמנם שגרה מאוד לא נורמלית, אבל גם בתוך שגרה משונה כזאת אנחנו יכולים לראות איך אנחנו לוקחים את עצמנו למקום של צמיחה ומשתדלים להימנע מלהיכנס לקיפאון בגלל תחושות של חרדה וחוסר אונים.
כדי לעשות את זה, נדרש כאמור פיתוח חוסן, הן ברמה האישית והן ברמה הארגונית, ואת החוסן הזה חשוב לבנות ברגישות ובנחישות. במשימה הזאת, קודם כל נדרש לתת ביטוי לרגשות, לקשיים ולאתגרים שלנו – להבין שהם שם – ושזה בסדר גמור. בנוסף, יש להבין מהם באמת חשוב לנו בתקופה הזו, להוקיר תודה על מה שיש לנו, לזהות את המשאבים שקיימים בנו ולהבין איך להתקדם, לצד האתגרים, לעבר המטרות שהצבנו לעצמנו.
הפסיכולוגיה החיובית מלמדת שהדבר שהכי מעצים אותנו הוא היכרות עם המשאבים שקיימים בנו – כלומר היכולות, הכישורים והחוזקות הייחודיות שלנו. במקביל, חשוב להבין מהן המגבלות שלנו ולדעת מתי ואיפה צריך לקחת צעד אחורה ולהפסיק.
כשאנחנו רוצים לעשות הכול ביחד, למרות הקשיים והרגשות המורכבים שמציפים אותנו, זה דבר שנועד מראש לכישלון, ויכול לייצר המון תסכול וחוסר מסוגלות. במצב כזה, כדאי לעצור לרגע, לשאול מה אנחנו יכולים ולא יכולים לעשות כרגע – בלי להעמיס על עצמנו יותר משנוכל לקחת.
אם לדוגמה אני רוצה לחזור לעשייה אבל אני מרגישה שאני לא יכולה לתת מאה אחוז מעצמי כרגע, אז אני לא אתן מאה אחוז, אלא אתן שמונים, שבעים או אפילו פחות. אבל הדבר הכי חשוב הוא להישאר בעשייה, גם אם קשה, ולעשות משהו, קטן ככל שיהיה, כדי להזכיר לעצמנו שאנחנו מסוגלים ושלא איבדנו את עצמנו בתוך המשבר העמוק שחווינו ושאנחנו עדיין חווים.
כדי למנוע מהטראומה להשתלט עלינו ולפגוע ביכולות שלנו – כדאי להתייחס לעצמנו עם הרבה יותר רגישות, סלחנות וחמלה – ממש כמו שהיינו עושים עם חבר אהוב או בן משפחה. זה לא סימן לחולשה, אלא להיפך. ואם זה קשה במיוחד – כמובן שזו לא בושה להיעזר בגורם מקצועי כדי לזהות איך לצאת מהמשבר לפני שיגדל ויתעצם עוד יותר.
בנוסף, כדאי לנתק את עצמנו באופן מודע מהמצב כשאפשר – ולתת למוח "לברוח" לחוויות מהנות עם אנשים אהובים, לפעילות גופנית, לצפייה בתכנים שעושים לנו טוב ולכל תחביב אחר שמסב לנו הנאה.
בעתיד הקרוב, נכונים לכולנו אתגרים רבים, אפילו רבים מאוד, אבל גם הזדמנויות רבות. הזדמנויות להתלבט, לקחת אחריות, להיות מעורבים יותר ולבצע משימות של קולגות שנעדרים מהעבודה בשל מילואים, ימי אבל או כל סיבה אחרת.
ככל שנבנה מחדש את חומת החוסן, נכיר לעומק את הכוחות שמפעילים אותנו וגם נאפשר לעצמנו לבטא רגשות פחות נוחים ונעימים – כך אולי לא נוכל למנוע מהימים הקשים להשפיע עלינו, אך בהחלט נוכל להבטיח בסבירות גבוהה יותר שהם יעברו בצורה שלא רק שלא תהרוס אותנו, אלא אולי אפילו תעזור לנו לבנות את עצמנו חזקים ומדויקים יותר.
הכותבת היא ירדן שחר, מאמנת אישית ותעסוקתית בכירה עם 15 שנות ניסיון. ירדן מלווה אנשים פרטיים וארגונים בגיבוש מיומנויות ניהול, שינויי קריירה, התמודדות עם שינויים, התפתחות אישית ומקצועית.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות