סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

קופת גמל להשקעה – כיצד להתאים את מסלול ההשקעה לאורך תקופת החיסכון

תומר שלו, מנהל הידע המקצועי של חטיבת הלקוחות - מיטב

וורן באפט, אחד מהמשקיעים הגדולים בהיסטוריה, נוהג לומר כי תקופת ההחזקה המועדפת עליו היא לנצח. באומרו "החזקה" כוונתו היא לקנייה של נכס הנסחר בבורסה ואי מכירתו לעולם, תוך הנאה מהתשואה ומהדיבידנדים שהוא משלם. החזקה לנצח היא אולי פריבילגיה של אחד מעשרת האנשים העשירים בעולם, אולם במשפט זה מגולם עקרון חשוב ביותר הקשור בניהול סיכונים, בהשקעות ובחיסכון.
קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון פופולרי לניהול הכסף הפנוי, אשר ניתן לחסוך באמצעותו לכל פרק זמן, לבחירת החוסך, ולפעמים החיסכון הזה יימשך עשרות שנים. כיצד נדרש להתאים את מסלול ההשקעה בקופה לאורך תקופת החיסכון? והאם כדאי להקשיב לעצתו של וורן באפט ולהחזיק בחיסכון לנצח?
1 צפייה בגלריה
קופת גמל להשקעה
קופת גמל להשקעה
קופת גמל להשקעה
(123rf.com)
קופת גמל להשקעה – מאפיינים מרכזיים
קופת גמל להשקעה היא מוצר חיסכון שהושק בשנת 2016 על ידי המדינה במטרה לעודד את החיסכון הפרטי. כמו כן, מבנה הטבות המס של קופת הגמל להשקעה אף מעודד את החוסך לדחות את משיכת הכספים מהקופה ואף להימנע ממשיכתה כסכום חד-פעמי. החוסך בקופה זו נהנה משתי הטבות מיסוי:
א. דחיית מס רווחי הון – שיטת המיסוי הנהוגה בעולם ההשקעות, היא שבעת מימוש השקעות שצברו רווח, נגבה מס רווחי הון בשיעור של 25% מהרווחים הריאליים. בעוד שבתיק השקעות מסורתי, המורכב ממגוון ניירות ערך ומתבצעות בו לאורך השנים פעולות מימוש, שהן טריגר לאירוע מס שגורע סכום מתיק הנכסים, בקופת גמל להשקעה פעולות אלו אינן מייצרות אירוע מס כלל! 100% מהרווחים נותרים בקופה ומושקעים בחזרה בשוק ההון ומאפשרים אפקט של "ריבית דריבית" שתורם מאוד לתשואת המשקיע. רק בסוף תקופת החיסכון, עם הגשת בקשה למשוך את כספי הקופה, ינוכה מס רווחי הון. גם פעולה אקטיבית מצד החוסך, של מעבר בין מסלולי השקעה, אינה מהווה אירוע מס. דחיית מס עשויה לחסוך עשרות אלפי שקלים ואף יותר, בהתאם לגודל תיק החיסכון ולטווח ההשקעה.
ב. פטור ממס רווחי הון למי שבוחר לקבל קצבה – על מנת לעודד את החוסכים לחסוך לגיל הפרישה באמצעות קופת גמל להשקעה, מציעה המדינה פטור מלא ממס רווחי הון למי שיסב את כספי החיסכון שלו לקצבה חודשית במקום למשוך כסכום חד-פעמי, וזאת החל מגיל 60 ואילך. בדרך זו, ניתן להנות מדחיית המס לאורך שנות החיסכון ובסופו של דבר להימנע לחלוטין מלשלם אותו! כצפוי, עשרות שנים של צבירת רווחים פטורים ממס זוהי הטבה שתהיה שווה לכם הרבה מאוד כסף.
קופת גמל להשקעה, בדומה למוצרי חיסכון אחרים, מציעה לחוסך מגוון רחב של מסלולי השקעה ומאפשרת להתאים בין רמת הסיכון בהשקעה לבין פרופיל הסיכון של החוסך. אז איך רצוי להתאים את מסלול ההשקעה לאורך תקופת החיסכון?
תשואה, סיכון וזמן
בחזרה לוורן באפט, שמעדיף להחזיק לנצח נכסים בשווקי ההון. אמירתו של באפט מבוססת על הסטטיסטיקה ארוכת השנים של שווקי ההון, לפיה ככל שטווח ההשקעה עולה, כך יורדת רמת התנודתיות הממוצעת והתשואה מתכנסת אף היא לממוצע התשואות הרב-שנתי. המשמעות היא שבהשקעות לטווח ארוך ניתן להשקיע במסלולים עתירי סיכון, כגון מסלולי מניות, ולהנות מתשואה גבוהה בתנודתיות רב-שנתית נמוכה יחסית, ובפועל בסיכון נמוך מאשר בהשקעות באותם המסלולים לטווח הקצר.
בקופת גמל להשקעה, היכולת לעבור בין מגוון מסלולי ההשקעה, ואף לשלב בין מספר מסלולים במקביל, מאפשרת התאמה אישית של רמת הסיכון בקופה. כך, חוסך בעל טווח השקעה ארוך יבחר להשקיע ברמת סיכון גבוהה (במסלול מניות, למשל), וככל שהוא מתקרב לגיל הפרישה או למועד פדיון הכספים הצפוי, יוכל לעבור למסלול מופחת סיכון, כגון מסלול משולב מניות-אג"ח, מסלול כללי וכדומה. המפתח לחוסכים לכל פרקי הזמן, הוא התאמת מסלול ההשקעה לטווח ההשקעה שהם הגדירו לעצמם. לדוגמה, חוסך שמתכוון לחסוך לשלוש שנים יכול ליטול יותר סיכון מאשר חוסך המשקיע לשנה בלבד.
אמירתו של באפט, אמנם, איננה מבוססת אך ורק על הסטטיסטיקה ארוכת השנים, אלא גם על אמונתו כי הוא בוחר להשקיע בחברות מצוינות. על כל פנים, קבלת החלטות לגבי אופן ההשקעה בהתבסס על הסטטיסטיקה האמורה מאפשרת למשקיע להתאים את רמת הסיכון של תיק הנכסים לטווח ההשקעה שנותר לו עד לסוף תקופת החיסכון, ואף לבצע התאמות בדרך.
סיכום
כמשקיע, חשוב לתת את הדעת בדבר מהו טווח ההשקעה הצפוי. הגדרת פרק הזמן הזה, מסייעת בהגדרת רמת הסיכון ומאפשרת לחוסך למצות את פוטנציאל התשואה ביחס לפרופיל הסיכון שלו. קופת גמל להשקעה מאפשרת לחוסך לבחור בין מגוון רחב של מסלולים, על מנת שיוכל להתאים את הסיכון שהוא לוקח לטווח ההשקעה הצפוי. אם להיות מציאותיים, איש אינו משקיע לנצח, אך בהשראת עצתו של באפט, את משיכת הכספים מהקופה רצוי לדחות ככל הניתן, ו"על הדרך" גם להנות מיתרונות המס המשמעותיים שהיא מציעה.
דיסקליימר: אין לראות במידע הנ״ל ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. מידע זה נכון למועד כתיבתו, והכל בכפוף להוראות הדין ותקנון הקופה

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות