נאסד"ק ירד ב־1.3%, SpaceX צללה ב־16.4%, אלפבית איבדה 5%
דאו ג'ונס עלה ב־0.3%, S&P 500 ירד ב־0.4%. חברת־האם של גוגל מאבדת גובה אחרי עזיבת נועם שזיר ל־OpenAI והצטרפות ג'ון ג'אמפר מגוגל DeepMind לאנתרופיק; ארה"ב אישרה לאיראן למכור נפט ל־60 יום - הברנט ירד ב־3.4% ל־77.3 דולר לחבית; מיקרון עלתה ב־6.9%, בחמישי זינקה ב־8.7%; אינטל התחזקה ב־5.2% לאחר זינוק של 10.6%; מנגד, SpaceX במגמה שלילית חזקה - ירדה בחמישי ב־3.6% וברביעי ב־5%
נעילה מעורבת בוול סטריט: נאסד"ק ירד ב־1.3%, SpaceX צללה ב־16.4%
המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו הערב במגמה מעורבת: נאסד"ק ירד ב־1.3%, דאו ג'ונס עלה ב־0.3%, ואילו S&P 500 ירד ב־0.4%. בלטה במסחר - מניית SpaceX שצללה ב־16.4% אחרי שירדה בחמישי ב־3.6% וברביעי ב־5%. במקביל חברת־האם של גוגל אלפבית נחלשה ב־5% אחרי עזיבת נועם שזיר ל־OpenAI והצטרפות ג'ון ג'אמפר מגוגל DeepMind לאנתרופיק. מיקרון עלתה ב־6.9%, לאחר שבחמישי זינקה ב־8.7%; ואינטל התחזקה ב־5.2% לאחר זינוק של 10.6%.
הזהב רושם ירידה יומית
מחיר המתכת היקרה יורד ב-0.9% ל-4,209.50 דולר לאונקיה. ברקע, עלייה חדה בתשואות האג"ח והתחזקות הדולר מול המטבעות העיקריים.
עלייה חדה בתשואות האג"ח
האינפלציה בארה"ב שנמצאת בשיא של 3 שנים על 4.2% בחישוב שנתי, מעלה חשש בשוק להעלאת ריבית ועל כן העלייה בתשואות האג"ח האמריקאיות: תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עולה ב-6 נקודות בסיס ל-4.507%. תשואת אג"ח לשנתיים עולה לשיא מפברואר 2025, מטפסת ב-5 נקודות בסיס ל-4.226%. הריבית על 3.75%.
נעילה מעורבת בבורסות אירופה
פרנקפורט ולונדון עלו ב-0.7% כל אחת ואילו פריז ירדה ב-0.3%.
דיווח: SpaceX תמכור כוח מחשוב ל-Reflection AI ב-6.3 מיליארד דולר
חברת SpaceX חתמה על הסכם כוח מחשוב משמעותי עם Reflection AI, ובכך הפכה את סטארט-אפ הבינה המלאכותית בקוד פתוח לחברה החיצונית האחרונה שמנצלת את תשתית הקולוסוס (Colossus) של אילון מאסק.
לפי חומרים שהגיעו לידי CNBC, במסגרת ההסכם תקבל Reflection גישה מיידית לשבבי Nvidia GB300 – שבבי AI מהשורה הראשונה המשמשים לאימון והרצת מודלים מתקדמים – והסכימה לשלם ל-SpaceX סכום של 150 מיליון דולר בחודש, החל מה-1 ביולי 2026 ועד לשנת 2029. התשלומים יסתכמו בכ-6.3 מיליארד דולר אם ההסכם יימשך עד תום תקופתו.
כל אחת מהחברות יכולה לסיים את החוזה בהתראה של 90 יום לאחר שלושת החודשים הראשונים.העסקה מראה כיצד SpaceX משתמשת בהקמת מרכז הנתונים המסיבי שלה לאחר ההנפקה הראשונית לציבור (IPO) ששברה שיאים. החברה בנתה את קולוסוס בין היתר כדי להפעיל את Grok, צ'אטבוט ה-AI של מאסק והמתחרה של ChatGPT.
כעת, SpaceX משתמשת בתשתית זו גם כדי למכור קיבולת כוח מחשוב לחברות AI חיצוניות. SpaceX כבר חתמה על עסקאות הקשורות לכוח מחשוב עם Anthropic, Google ו-Cursor, וכעת החברה של מאסק רוכשת את Cursor.Reflection מוסיפה לקוח נוסף לרשימה הזו, ולקוח שונה מבחינה אסטרטגית: מעבדת AI המתמקדת במודלים של קוד פתוח, ברגע שבו ממשלות ותאגידים בוחנים מחדש את התלות שלהם במערכות AI סגורות. העיתוי בולט במיוחד.
בינה מלאכותית בקוד פתוח תפסה תאוצה לאחר ש-Anthropic חסמה את הגישה ל-Fable ול-Mythos, מה שעורר שאלות לגבי הסיכונים שבהסתמכות על ספקי מודלים סגורים עבור עבודה קריטית. האירוע העניק לחברות המפתחות מודלים פתוחים טיעון חזק יותר, לפיו לקוחות צריכים להיות מסוגלים לבחון, להתאים אישית ולהריץ מודלים עם שליטה רבה יותר.Reflection נשענת ישירות על הטיעון הזה.
הסטארט-אפ, שמוערך כעת בשווי של 25 מיליארד דולר, מנסה לבנות מודלים אמריקאיים של AI בקוד פתוח שיוכלו להתחרות במערכות המובילות של OpenAI, Anthropic ו-Google, תוך שהם מציעים לממשלות ולתאגידים גמישות רבה יותר מאשר מערכות סגורות. "האירועים האחרונים מדגישים עד כמה הקוד הפתוח חשוב למערכת ה-AI, כאשר יותר מדינות ותאגידים מבינים את הסיכונים והעלויות הכרוכים בהסתמכות בלעדית על מודלים סגורים", מסר דובר Reflection בהצהרה.
ב-Reflection אמרו כי ההסכם מעניק לה קיבולת כוח מחשוב נוספת כדי להאיץ את מה שהיא מכנה "בינה פתוחה אמריקאית". הסטארט-אפ טרם שחרר לציבור מודל מוביל בקוד פתוח, אך הוא צובר תאוצה בקרב לקוחות ממשלתיים ולקוחות מתחום הביטחון הלאומי. החברה עובדת עם "משימת ג'נסיס" (Genesis Mission) של משרד האנרגיה האמריקאי והייתה חלק ממאמצי AI רחבים יותר של הפנטגון.עבור SpaceX, העסקה היא סימן נוסף לכך שכוח המחשוב עצמו הפך למטבע אסטרטגי במרוץ ה-AI. הגישה לשבבים מתקדמים של Nvidia נותרה אחד החסמים הגדולים ביותר עבור חברות המנסות לאמן ולהפעיל מודלים מובילים.
על ידי פתיחת קולוסוס ללקוחות חיצוניים, החברה ממצבת את עצמה לצד ספקי ענן וחברות תשתית AI המרוצות למכור קיבולת יחידות עיבוד גרפי (GPU) שנמצאת במחסור. זה גם מעניק ל-SpaceX דרך נוספת להצדיק את הנרטיב המתפתח שלה סביב תשתיות AI. המשקיעים עוקבים בעניין כדי לראות אם SpaceX תצליח להתרחב מעבר לרקטות וסטארלינק גם לתחומי ה-AI, מרכזי הנתונים ושירותי המחשוב.
המשך
הנפילה במניית אלפבית: ייתכן ונגרמה בעקבות הודעת ג'ון ג'אמפר בשישי על עזיבתו את גוגל דיפמיינד והצטרפותו לאנתרופיק
מדען המחקר הבכיר וזוכה פרס הנובל ג'ון ג'אמפר, שותף לפיתוח מערכת AlphaFold פורצת הדרך, הודיע בשישי על עזיבת Google DeepMind ומעבר לסטארט-אפ המתחרה Anthropic. עזיבתו המפתיעה מגיעה ימים ספורים בלבד אחרי פרישתו של בכיר אחר בגוגל, נועם שזיר, לטובת OpenAI, ומדגישה את מלחמת הכישרונות הסוערת על חוקרי עילית בתחום הבינה המלאכותית.
בעוד בגוגל הודו לג'אמפר וציינו כי פיתוחיו שינו את עולם המדע והרפואה, המעבר שלו ל-Anthropic מתרחש בעיתוי רגיש עבור הסטארט-אפ, המנהל כעת מאבק משפטי ורגולטורי מורכב מול הממשל האמריקאי.
ירידה חדה באלפבית, גם באמזון ובמניות טק נוספות
אלפבית יורדת ב-5.3%, אמזון יורדת ב-3.5%, ARM נחתכת ב-4.2%, ברודקום יורדת ב-2.5%, מירקוסופט מאבדת 1.6%.
לוסיד מקצצת 18% מכוח האדם ומבטלת את תפקיד סמנכ"ל התפעול
חברת Lucid Group הודיעה על פיטורי כ-18% מכוח האדם שלה בארה"ב כחלק מתוכנית חיסכון, הצפויה לחסוך לה כ-158 מיליון דולר בשנה. הקיצוצים יכללו עובדים במשרות מלאות, קבלנים ועובדי ייצור, לצד ביטול משמרת הייצור השנייה במפעל החברה באריזונה.
במקביל, סמנכ"ל התפעול (COO), מארק וינטרהוף, עוזב את החברה מיידית ותפקידו יבוטל. המהלכים מגיעים בעקבות הצורך להתאים את קצב הייצור לביקוש, לצמצם מלאים ולהתמודד עם תנאי שוק חלשים, לאחר שבשנת 2025 רשמה יצרנית הרכב החשמלי הפסד של 2.7 מיליארד דולר.
ארה"ב אישרה לאיראן למכור נפט למשך 60 יום בעקבות התקדמות בשיחות בשוויץ
ארה"ב אישרה לאיראן למכור נפט למשך 60 יום, עד חודש אוגוסט, בעקבות שיחות פוריות שנערכו במהלך סוף השבוע בשוויץ בין טהרן לוושינגטון, כך מסר שר האוצר סקוט בסנט. כחלק ממסגרת ההסכמות, משרד האוצר הנפיק רישיון כללי זמני ל-60 יום המאשר ייצור, אספקה ומכירה של נפט איראני, כך כתב בסנט בפוסט ברשתות החברתיות. סגן הנשיא ג'יי. די. ואנס אמר מוקדם יותר ביום שני כי התקדמות רבה הושגה במהלך השיחות בשוויץ, למרות הצהרתה של איראן בסוף השבוע כי סגרה את מצר הורמוז.
עליות בוול סטריט בהובלת מיקרון ואינטל
המשקיעים ממתינים לעדכונים מהמו"מ בין ארה"ב לאיראן - דאו ג'ונס עולה ב-0.4%, S&P 500 מטפס ב-0.3%, ונאסד"ק ללא תנועה מהותית. מיקרון קופצת ב-6%, בחמישי זינקה ב-8.7%, אינטל מתחזקת ב-5% לאחר זינוק של 10.6%. ומנגד SpaceX יורדת ב-7%, אחרי שירדה בחמישי ב-3.6% וברביעי ב-5%.
שברון ומיקרוסופט חותמות על הסכם גז טבעי ל-20 שנה לאספקת חשמל למרכז נתונים ענק בטקסס
שברון תספק חשמל באמצעות גז למרכז נתונים ענק של מיקרוסופט במערב טקסס בגז טבעי, במסגרת הסכם ל-20 שנה, כך הודיעה חברת הנפט ביום שני.
מרכז הנתונים, הנקרא "פרויקט קילבי", צפוי לצרוך כמעט 2.7 גיגאוואט של חשמל – שווה ערך לכ-2 מיליון בתים.
רוב החשמל יגיע מטורבינות גז גדולות של שותפת שברון, GE Vernova. גם קטרפילר תספק טורבינות. תשתית האנרגיה תוקם באתר מרכז הנתונים עצמו.
הבנייה של פרויקט קילבי טרם החלה במחוז ריבס. שברון מצפה לקבל החלטת השקעה סופית על הפרויקט השנה. מרכז הנתונים יתחיל לקבל חשמל ב-2028.
מיקרוסופט השקיעה בעיקר באנרגיה מתחדשת ובאופן גובר גם באנרגיה גרעינית, כדי לקזז פליטות פחמן דו-חמצני ממרכזי הנתונים שלה, במסגרת מאמציה להתמודד עם שינויי האקלים.
אימוץ הגז הטבעי על ידי ענקית הטכנולוגיה מראה כי היא מוכנה גם להשקיע בדלק מאובנים כדי לענות על הביקוש הגובר לחשמל ממרכזי הנתונים שלה.
המשך
מניית SpaceX לקראת יום שלישי באדום
המניה נחתכת בטרום בניו יורק ב-4.8%, אחרי שירדה בחמישי ב-3.6% וברביעי ב-5%. בשישי לא התקיים מסחר. זינקה בשלושת הימים הראשונים שלה במסחר בוול סטריט עד למחיר מניה של 201.8 דולר. היום צפויה לפתוח במחיר של 176 דולר.
החוזים על המדדים בוול סטריט כמעט ללא תנועה
בהמתנה לעדכונים מהמגעים בין ארה"ב לאיראן על עסקה סופית: החוזים על דאו ג'ונס ונאסד"ק ללא תנועה מהותית, החוזים עלS&P 500 יורדים ב-0.2%.
תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עולה ב-4 נקודות בסיס ל-4.49%. תשואת האג"ח לשנתיים עולה ב-4 נ"ב ל-4.22%. מגמה מעורבת בנפט: ה-WTI עולה ב-0.5% ל-77.0 דולר לחבית, הברנט יורד ב-1.6% ל-79.3 דולר לחבית.
ווסטרן דיגיטל ממשיכה לרוץ - גם אינטל ירוקה בטרום
מניית ענקית אחסון המידע ווסטרן דיגיטל מטפסת ב-5.9% בטרום, בהמשך לראלי של 38% בשבוע המסחר האחרון וקפיצה של 333% מתחילת השנה (לשווי שוק של 257.2 מיליארד דולר).
מניית אינטל שזינקה ב-10.6% ביום המסחר הקודם עולה ב-4% נוספים בטרום - אחרי דהירה של 236% מתחילת השנה, לשווי של 673.4 מיליארד דולר.
ראש ממשלת אנגליה התפטר, הבורסה בלונדון רגועה יחסית
טלטלה בממלכה הבריטית: ראש הממשלה קיר סטארמר הודיע כי יפרוש מתפקידו, פחות משנתיים אחרי שהוביל את מפלגת הלייבור לניצחון סוחף בבחירות. סטרמר צפוי להישאר בתפקיד בתקופת מעבר, עד לבחירת מחליפו בראשות המפלגה.
מדד פוטסי של בורסת לונדון יורד ב-0.1%, כמעט ללא שינוי מהתנועה במדד טרם ההכרזה.
נעילה מעורבת בבורסות אסיה
מדד ניקיי נסגרה בעלייה של 1.6%, קוספי עלה ב-0.7%, שנגחאי עלה ב-1.8%, האנג סנג ירד ב-0.6%.
רגיעה בבורסות אירופה
פתיחת שבוע מסחר באירופה: לא קורה הרבה.... המדדים דאקס וקאק יציב, פוטסי יורד ב-0.2%; בנפט, הברנט יורד ב-1.5% ל-79.4 דולר לחבית - ה-WTI עולה ב-0.3% ל-76.8 דולר לחבית.
בניו יורק, החוזים על דאו ג'ונס ו-S&P 500 ללא שינוי מהותי, על נאסד"ק עולים ב-0.2%.
בולטות בפרנקפורט: חברת השבבים הגרמנית אינפיניון מתחזקת ב-4.8%, מול ירידה של 2.5% בפולקסווגן; ענקית המשקפיים אסילור נחלשת ב-1.5% בפריז; בלונדון: איזיג'ט עולה ב-3.4% אחרי שקיבלה הצעת רכש משודרגת.
המשך
הצעת רכש משודרגת לאיזיג'ט
קרן ההשקעות האמריקאית קאסללייק הגישה הצעת רכש חדשה לאיזיג'ט, בסכום של 4.74 מיליארד פאונד - לאחר שחברת הלואו-קוסט הבריטית דחתה 2 הצעות קודמות שהגישה הקרן. קאסלליק שבסיבה במיניאפוליס מנהלת נכסים בהיקף של כ-38 מיליארד דולר, השקיעה מאז 2005 יותר מ-24 מיליארד דולר בתחום התעופה - היא בעלת מניות מיעוט באיזיג'ט.
לאחר הדחיות הקודמות, ההצעה החדשה הוגשה למעשה לבעלי המניות, ומעל הראש של ההנהלה.הקרן ציינה כי פרסום ההצעה נועד לאפשר לבעלי המניות של איזיג'ט לבחון את יתרונותיה ולהציג את עמדתם בפני ההנהלה. קאסללייק אף ציינה כי הוא מוכנה להציע חלופה של רכישה חלקית, באופן שיאפשר לבעלי המניות להחזיק בחברה גם לאחר שתהפוך לפרטית.
"לאחר שהדירקטוריון של איזיג'ט דחה שתי הצעות, ובשל חוסר נכונותו לקיים עמנו דיאלוג משמעותי, החלטנו לפרסם את ההצעה השלישית", מסרה קאסללייק. ההצעה הוגשה לפי מחיר של 62.5 ליש"ט למניה, המשקף פרמיה של 57% ביחס למחיר הסגירה שלה ב-29 במאי, לפני שהקרן הודיעה על כוונתה להגיש הצעה. ההצעה הראשונה היתה לפי מחיר של 56 פאונד למניה והשנייה לפי 60 פאונד למניה.
המשך
טוקיו עולה, הונג קונג יורדת
מגמה מעורבת בפתיחת שבוע המסחר באסיה, לצד ירידות חזקות בנפט - בעקבות הדיווח לפיו כי ארה"ב ואיראן רשמו התקדמות בשיחות בשווייץ לקראת השגת הסכם סופי (בתוך 60 יום). בין היתר הוסכם על הקמת ועדה ייעודית וגיבוש מנגנון לסיום העימותים בלבנון.
"פסגת אגם לוצרן התנהלה באווירה חיובית וקונסטרוקטיבית. הושגה התקדמות מעודדת, לרבות הקמת מנגנון לקיום שיחות נוספות", נמסר בהודעה משותפת של המתווכות קטאר ופקיסטן.
מדד ניקיי עולה ב-2%, קוספי עולה ב-1.3%, ומנגד האנג סנג יורד ב-1.3% ושנגחא יורד ב-0.2%; בנפט: הברנט יורד ב-2% ל-79.0 דולר לחבית, ה-WTI יורד ב-0.8% ל-76.0 דולר לחבית.
את מדד ניקיי מובילה קבוצת בתי הכל-בו ג'י פרונט (J.Front Retailing) שקופצת ב-18.5% לאחר שהקרן האקטיביסטית היפנית-סינגפורית 3D Investment Partners נכנסה להחזקה של 5.1% בחברה. חברות האלקטרוניקה יקאסווה ופורוקאווה מזנקות ב-10% וב-9.5% בהתאעמה.
יצרנית הרכב הסינית ג'ילי נופלת ב-9% בתחתית מדד האנג סנג, המתחרה BYD מאבדת 4.5%. בולטות בסיאול: LG אלקטרוניקס מטפסת ב-11% במעלה מדד קוספי, ענקית השבבים אס קיי הייניקס עם עלייה חדה של 5.5%.
המשך



