סגור
דאנס רפואה הפניה דסקטופ

שמים לב ללב

ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום הטיפול בחולי לב מסייעות להציל חולים ולשפר את איכות חייהם באופן משמעותי. גם מנתחים הופכים לוורסטיליים ככל שהרפואה מתקדמת והפתרונות הניתוחיים לבעיות לבביות הולכים ומתרבים, "עולם ניתוחי הלב התקדם באופן משמעותי בעשור האחרון", אומר פרופסור ירון ברק

הלב הוא אחד האיברים המופלאים בגוף האדם, אם לא המופלא שבהם, אך כידוע, גם הוא פגיע, ולעיתים יש צורך לתחזק את כלי הדם שסביבו, את הלב עצמו, או אפילו להחליפו בלב שהתקבל מתרומה או בלב מלאכותי.
חלק משמעותי מהטיפולים הרפואיים הקשורים ללב כרוכים בהתערבות ניתוחית. ניתן לחלק את ניתוחי הלב ע״פ דחיפותם. הניתוחים הדחופים אשר נותנים מענה למצבים מסכני חיים בטווח המיידי: דוגמת אירוע לבבי וסיבוכיו (המכונה ״התקף לב״ בפי הציבור הרחב ונובע מחסימה או היצרות בכלי הדם הכליליים שמספקים דם ללב עצמו), למשל, כאשר מגיע חולה עם תעוקה בחזה ועובר צנתור. במידה והצנתור אינו יכול לפתור את הבעיה עקב העובדה כי קיימת היצרות או חסימה בעורקים רבים או מכיוון שההיצרות מורכבת אזי החולה יקבל מענה לבעיה באמצעות ניתוח מעקפים. לעיתים התקף הלב ייפתר בצנתור אך מספר ימים לאחר מכן החולה ידרדר עקב סיבוך מסתמי או אחר של ״התקף הלב״ ואז הפתרון לסיבוך יהיה גם הוא ניתוחי. סוג נוסף של ניתוחים אשר נותנים מענה למצבים מסכני חיים הם ניתוחים שמטפלים בקרע של אבי העורקים - אאורטה. לעיתים כאב בחזה ובגב הוא לא ״התקף לב״ אלא קרע או כמעט קרע של אבי העורקים (אאורטה) שמאובחן בעזרת אקו או סיטי וגם במקרה זה מדובר על ניתוח חרום דחוף ומציל חיים.
הסוג השני של ניתוחי הלב הינם ניתוחים מורכבים שאינם דחופים אך חייבים להתבצע תוך פרק זמן מוגדר כדי למנוע הדרדרות נוספת במצבו הבריאותי של החולה. לאור העובדה שעולם הקרדיולוגיה התפתח רבות בעשור האחרון, ולבעיות רבות בלב גם קיים פתרון מלעורי, כאשר חולה מנותח בד״כ מדובר בבעיה מורכבת ומשולבת והיא יכולה להיות בין היתר, מחלת לב המורכבת ממספר בעיות. למשל: מחלת מסתמים ומחלה בעורקים הכליליים, או מחלת מסתמים ומחלה באבי העורקים, או מחלה במספר מסתמים, כלומר מספר בעיות שקיימות במקביל שלא ניתן לתת להן מענה מלעורי, ואז יש צורך בניתוח.
הסוג השלישי של ניתוחי הלב שנמצא בקצה הסקאלה ומוגדר כסיטואציית קיצון הוא השתלה – החלפת האיבר. השתלת לב, והשתלת לב מלאכותי, שמתבצעות אך ורק בניתוח. לקראת ניתוחים אלו החולים בדרך כלל עוברים הערכה מדוקדקת, בדיקות רבות והכנה ארוכה.
1 צפייה בגלריה
פרופ' ירון ברק, מנהל יחידת השתלות לב וריאות, בבית החולים בלינסון
פרופ' ירון ברק, מנהל יחידת השתלות לב וריאות, בבית החולים בלינסון
פרופ' ירון ברק- מנהל יחידת השתלות לב וריאות, בבית החולים בלינסון
(שלומי יוסף)
הקידמה הטכנולוגית
"ההתקדמות הטכנולוגית שנרשמה בשנים האחרונות מסייעת לנו להתמודד טוב יותר עם מחלות לב ומצבי מחלה מאתגרים שבעבר היה קשה יותר לטפל בהם", אומר פרופ' ירון ברק, מנהל יחידת השתלות לב וריאות, בבית החולים בלינסון, שנוהג להסביר את עבודתו בהגדרה המחויכת של "מנתח לב ביום ומשתיל בלילה", "כך לדוגמה, ישראל הינה מהמדינות המובילות בעולם בתחום ניתוחי המעקפים. בישראל, אנו משתמשים בתדירות גבוהה יותר במעקפים עורקיים מבית החזה אשר מאפשרים שרידות גבוהה יותר הן למעקפים והן לחולה. יתרה מכך, גם שיטת שימור הלב השתפרה, בזמן הניתוח אנחנו מפסיקים את פעולת הלב ומספקים ללב תמיסה דמית שלמעשה משתקת את פעולתו, אך במקביל שומרת עליו קר ומעניקה לו את כל החומרים הדרושים כדי לשמור על תאי שריר הלב ולמנוע פגיעה וירידה בתפקוד הלב לאחר הניתוח. שיטות שימור הלב המתקדמות מאפשרות לנו לבצע ניתוחים מורכבים יותר וארוכים יותר ללא חשש לנזק לשריר הלב״.
התפתחויות טנולוגיות מהסוג הזה ועוד רבות נוספות מאפשרות למנתחי הלב לספק לחולים את הטיפול המיטבי עבורם, כזה שמותאם באופן אישי למטופל ולמחלתו, "אנו נמצאים היום בפתחו של עידן חדש בתחום ניתוחיי השתלות הלב והשתלות הלב המלאכותי. להשתלות לב מגיעים אנשים עם בעיות לבביות שונות שהגיעו למצב של אי ספיקת לב, שאין עבורם טיפול ניתוחי או תרופתי אחר. לצד השתלת לב אנושי, יש גם את האפשרות של השתלת לב מלאכותי העשוי בחלקו מצינור עשוי בד וחלקו ממתכת. יש חולים אשר לא יכולים לקבל לב אנושי מסיבות שונות ועבורם לב מלאכותי הינו האפשרות היחידה, וזה יהיה הטיפול הכי טוב והעיקרי שהם יקבלו. לעומתם, יש אנשים שמקבלים לב מלאכותי וזה "קונה" להם זמן עד שנמצא עבורם לב אנושי להשתלה".
בשורה התחתונה, שני הפתרונות קונים שנות חיים, ולכל אחד מהם יש את היתרונות והחסרונות שלו. הטכנולוגיה של הלב המלאכותי עשתה קפיצה משמעותית ב 20 השנים האחרונות, והלבבות המלאכותיים מהדגם החדש ביותר והמתקדם ביותר, HM3, עובדים בצורה יוצאת מן הכלל עם מעט מאד תקלות לאורך שנים.
גם בתחום השתלת לב אנושי נעשתה קפיצה יוצאת דופן. כיום קיימות מכונות לשימור לב טרם ההשתלה כגון מכונת ה Transmedics אשר מאפשרת שימוש גם בלב שאינו אידאלי, וכן, מאפשרת טיסות ארוכות והבאת איברים ממדינות רחוקות, "הייתה לי הזכות להיות שותף לניסויים הראשונים בארה״ב ולפני מספר חודשים עשינו שימוש ראשוני במכשיר פה בבלינסון", מספר פרופ' ברק, אשר מדורג בדירוג Duns 100 כאחד ממנתחי הלב והחזה הטובים בישראל, "השימוש במכשיר זה, מגדיל את מספר הלבבות האנושיים העומדים להשתלה ומאפשר לנו לעזור ליותר חולים. בנוסף לכך, לאחרונה הושתל לראשונה בעולם, לב של חזיר באדם, וזו תחילתו של עידן אשר בסופו תתאפשר זמינות גדולה יותר של איברים להשתלה ופתרון להרבה מאד חוליי לב סופניים״.
לדברי פרופ' ברק, "אנחנו מדברים על מצבי תחלואה שבעבר לא הייתה לנו את יכולת לתת להם פתרונות איכותיים, ועכשיו, בזכות שילוב של כל הדיסציפלינות יש לנו יכולות להאריך את חיי המטופלים בעשרות שנים, ולהעניק טיפול שלם ומקיף יותר למטופלים שלנו. טכנולוגיות חדשות אלו, אשר מפותחות על ידי טובי המדענים בעולם, מובילות להגדלת מאגר הלבבות האנושיים. בזכות הגדלת המאגר, אנו, המנתחים ,יכולים לתת מענה טוב יותר לחולים שלנו".
פרופ' ברק מציין, כי התקדמות רפואית וטכנולוגית התרחשה גם באלמנטים נוספים הקשורים לטיפולים וניתוחי לב, "אנחנו רואים כל הזמן התפתחות גם בתחום מסתמי הלב הזמינים להשתלה בצנתור או בניתוח וגם בשיטת התיקון של מסתמי הלב. היכולות של המנתחים לתקן מסתמים ולא להחליפם (בעיקר לחולים צעירים...אך לא רק) מונעת את הצורך לתת תרופות נוגדות קרישה וכפועל יוצא מפחיתה את הסיכון בתחלואה הנלווית לתרופות נוגדות קרישה כגון דימום מוגבר בעקבות נפילה ובכך, משפרת את איכות חייהם של החולים המחלימים מניתוחים".
מי נמצא בסיכון לאיזו מחלה ואילו תסמינים דורשים בדיקה?
המחלות הלבביות שונות זו מזו וגורמות לתסמינים שונים במטופלים. מי נמצא בסיכון גבוה יותר לניתוח מעקפים?
לדברי פרופ' ברק, "האנשים שמגיעים לניתוחי מעקפים אלה אותם אנשים שיש להם סיכון מוגבר למחלה טרשתית, כלומר אנשים מעשנים, אנשים בעלי עודף משקל, אנשים עם רמת כולסטרול גבוהה או חולי סכרת. בנוסף, גם אנשים עם גורמי סיכון תורשתיים אשר באים לידיי ביטוי בכך שרבים מקרובי משפחתם עברו אירוע לבבי. בדרך כלל האנשים הללו יחוו ירידה בכושר הגופני, כאבים בחזה במנוחה או בפעילות ולעיתים גם קוצר נשימה.
הסימפטומים במחלות המסתמיות מעט שונים, והתסמינים תלויים במסתם המעורב במחלה. התחושות יכולות להיות מכאב בחזה ואובדן הכרה במקרים של היצרות במסתם אאורטלי, דרך קוצר נשימה, בצקת ריאה ובצקות ברגליים כאשר מסתמים אחרים מעורבים. הסיבות למחלות מסתמיות יכולות להיות כתוצאה ממחלה מסוימת, אפילו מחלת ילדות, שפגעה במסתמי הלב ובשלב מאוחר יותר מסכנת את חייו של החולה וממחלות תורשתיות ומולדות של המסתמים אשר באות לידי ביטוי בשלבים מאוחרים של החיים. אגב, גם מחלות באבי העורקים נובעות פעמים רבות מסיבות גנטיות, ובד״כ הגילוי שלהן הינו מקרי או בגלל מעקב רציף אחר החולה עקב בעיה גנטית ידועה במשפחה".
פרופ' ירון ברק מציין כי הדרישות היום ממנתחים הן בין היתר להיות מנתח ורסטילי, לדעת לטפל בכמה בעיות הקשורות ללב, "אנחנו נמצאים בעידן שישנה משמעות לעובדה שהמנתח הינו בעל יכולת ורסטילית ולא מוגבל ביכולות הטיפוליות שלו למחלה אחת, וזאת לאור העובדה שהניתוחים היום הינם גדולים ומורכבים יותר. מנתח לא יכול להיות רק מנתח מעקפים, או רק מסתמים – הוא חייב להיות בעל יכולות לבצע ניתוחי מעקפים, תיקון מסתמים וגם בעל יכולת להתערב בבעיות באבי העורקים, ובסיטואציות קצה גם לדעת איך לתמוך בלב הכושל באמצעים מכאניים, זוהי, חשוב להדגיש, התמחות ייחודית למנתחים שעוסקים גם בהשתלות לב ולב מלאכותי".
מתי כדאי לגשת לקבלת טיפול רפואי או בדיקה דחופה? מה הם סימני האזהרה לבעיה לבבית? "לאנשים יש נטייה לחשוב שאם קשה להם לעלות במדרגות אז הם פשוט לא בכושר. לעיתים, תופעות אלו, יצריכו בדיקה כיוון שמדובר על משהו שהוא מעבר להיעדר כושר ומצביע על בעיה בלב אשר גורמת כבר למצב של אי ספיקת לב בדרגה כלשהיא. אם יש קוצר נשימה, עייפות מוגזמת, כאב מדגדג בחזה בתחילת פעילות ספורטיבית, כדאי לגשת ולעשות בדיקה ולוודא שהכל תקין, עדיף בדיקה אחת יותר מדיי מאחת פחות".
כל המידע המוצג בזירת "דנס מדיקל" הינו לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים ואינו נועד בשום מקרה לשמש כתחליף לייעוץ רפואי או חוות דעת רפואית או כהמלצה מבעלי מקצוע בתחום הרפואה. השימוש במידע המסופק בזירת "דנס מדיקל" הוא באחריותם הבלעדית והמלאה של הגולשים. בכל עניין רפואי מומלץ לפנות לאיש מקצוע מוסמך.