סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

פוטרת או התפטרת? ייתכן מאוד ומגיע לך כסף

פוטרתם או התפטרתם? הכירו את חברת 'זכות לעובד', שתבדוק עבורכם את כל תלושי השכר ותמצא את כל הטעויות בחישוב השכר והתשלומים המגיעים לכם. הרווח יהיה כולו שלכם

מתי בפעם האחרונה בדקתם את תלושי השכר שלכם? מתי (אם בכלל) וידאתם שכל ההפרשות הסוציאליות שלכם אכן הופקדו על שמכם? האם אתם באמת מבינים מה המשמעות של כל שורה ושורה בתלוש השכר שלכם?
הרשו לי לנחש, כל מה שאתם בודקים הוא שיש התאמה בין שורת הנטו לתשלום לסכום שהופקד בחשבון הבנק שלכם. הרשו לי גם לנחש שאם פוטרתם או התפטרתם, הדבר היחיד שבדקתם הוא האם אתם זכאים לפדיון ימי חופשה ולפיצויי פיטורים וכמה.
רובנו סומכים על המעסיק שלנו או על חשבת השכר שלא נפלה טעות בחישוב השכר, אלא שלא די במתן אמון במעסיק - ברוב המקרים נופלות טעויות באופן חישוב המשכורת, שהמשמעות שלו היא אובדן של כסף, הרבה כסף.
לבדוק ולדרוש את מה שמגיע לעובד
חברת 'זכות לעובד – המומחים לזכויות עובדים' הוקמה בשנת 2018, מתוך הבנה שתחום דיני העבודה, החוקים, צווי הרחבה, הסכמים קיבוציים והסכמים אישיים הם עולם דינמי ומשתנה, המותיר את העובדים השכירים במצב בו הם אינם מודעים לזכויותיהם.
מאז הקמת החברה ליוו מומחי החברה אלפי שכירים שפוטרו או התפטרו בבדיקת תלושי השכר, הצלבה עם הסכמי העבודה ובחינת המעסיק בעמידה בדיני עבודה.
בחברה מועסקים אנשים מקצוע מובילים, בהם: חשבי שכר, עורכי דין לדיני עבודה ורואי חשבון, שיחד דואגים למיצוי זכויות העובדים בכל הנוגע לשכרם.
"ב-9 מתוך 10 תלושים (90%) שנבדקים בחברה מתגלים פערים וטעויות בחישובי השכר. יש לציין שחלק מהטעויות אולי נבעו משגיאות בתום לב, אך יש לא מעט טעויות שנעשו בגלל חוסר בקיאות של מי שהכין את תלושי השכר. כך או אחרת, הנפגע העיקרי הוא העובד שפוטר או התפטר ושמורה לו הזכות לדרוש את הסכומים החסרים", אומר עו"ד אלרוב, היועץ המשפטי של 'זכות לעובד'. "על-פי חוק, ניתן ואפשר לבדוק את תלושי השכר עד 7 שנים אחורה. אם מתגלים פערים, וכאמור – לרוב יש פערים, העובד יכול לדרוש את הסכומים המגיעים לו מהמעסיק. העלות שישלם הלקוח עבור הבדיקה שלנו מחושבת כך שהיא משתלמת במיוחד לכל שכיר שפוטר או התפטר.
1 צפייה בגלריה
פוטרת או התפטרת? ייתכן מאוד ומגיע לך כסף
פוטרת או התפטרת? ייתכן מאוד ומגיע לך כסף
פוטרת או התפטרת? ייתכן מאוד ומגיע לך כסף
(freepik)
מדוע חשוב לבדוק את תלושי השכר?
"תלוש השכר צריך לשקף את הסכומים המגיעים לעובד על-פי התנאים המופיעים בהסכם העבודה שנחתם בין העובד למעסיק. לפיכך, תלושי השכר שונים מעובד לעובד והם כוללים (בהתאם להסכם), בין היתר, את החישוב של השכר השעתי או החודשי, תנאים פנסיוניים, קרן השתלמות, קופת גמל, מענקים, חופשות, בונוסים (למשל על עמידה ביעדים), ימי הבראה, אש"ל, שעות נוספות ועוד", מסביר עו"ד אלרוב. "רובם המכריע של השכירים בישראל לא באמת יודעים "לקרוא" את תלוש השכר שלהם. יתרה מכך, גם מי שכן מבינים ומקפידים לבדוק את תלוש השכר שלהם מדי חודש, לא בהכרח בקיאים בדיני עבודה או לא מעודכנים בשינויי החקיקה שקורים חדשות לבקרים. התוצאה של חוסר המודעות והיעדר ידע מספיק היא שכמעט לכל שכיר בישראל, שפוטר ממקום עבודתו או התפטר מרצונו, יש פער בין השכר שסוכם עימו לבין מה שהתקבל בפועל. לעתים סכום הפער המצטבר לאורך שנים עשוי להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים. במקרים מסוימים הסכומים האלה מצטברים למאות אלפי שקלים".
כדי להמחיש את הנושא, עו"ד אלרוב מספר על ג', שעבדה במשך 5 שנים כמנהלת פרויקטים במשרד נדל"ן. כשפרצה הקורונה העסק נקלע לקשיים וג' פוטרה מעבודתה. בהמלצת מכר היא פנתה ל'זכות לעובד' כדי שיבדקו האם היא קיבלה את כל מה שמגיע לה על פי חוק מהמעסיק. לתדהמתה, מהדו"ח שקיבלה בתום הבדיקה המעמיקה שנעשתה לתלושי השכר שלה, עלה כי המעסיק לא שילם לה עבור מספר תנאים שהיו בהסכם העבודה שלהם. בנוסף התברר שגם חישוב ימי ההבראה להם הייתה זכאית לא נעשה כראוי.
הפער בין מה שג' הייתה אמורה לקבל ובין מה שקיבלה בפועל במהלך שנות עבודתה במשרד היה של כ- 47,000 ש"ח.
איך מתבצע תהליך הבדיקה?
"הכול מתחיל באיסוף של תלושי השכר של העובד מתקופת העסקה. רצוי וכדאי לצרף גם את הסכם העבודה עליו חתומים העובד והמעסיק, כדי לראות שכל הסעיפים הקשורים למשכורת אכן מומשו ובאו לידי ביטוי בתלוש ובתשלום. בנוסף, מומלץ להגיש גם דוח של שעות עבודה, אישורי ומחלה וכמובן את הדוחות על ההפקדות לטובת פנסיה וקרן השתלמות.
"אנשי הצוות שלנו בודקים כל תלוש בנפרד. על בסיס הנתונים הפרושים בפניהם הם מוודאים אם הכול נעשה בהתאם לחוק. מדובר בעבודה קפדנית ומקצועית ומומחיות, הדורשת בדיקה מעמיקה של כל שורה ושורה בתלוש, על מנת לוודא שהמפוטר או המתפטר קיבל את מה שמגיע לו.
"בתום הבדיקה מקבל הלקוח שלנו דוח מילולי מפורט וטבלת אקסל מסכמת המסבירה את הפערים, איתם הוא יכול לגשת למעסיק ולדרוש את כספו. התהליך כולו נמשך עד 45 ימים מרגע קבלת כל החומרים. אמנם, תמיד ניתן להתווכח עם תוצאות של הדוחות שלנו, אבל המספרים לא משקרים. גם במקרי קיצון, בהם המעסיקים ניסו להתנער מדרישת העובד לשעבר להשבת הכספים, בפניה להליכים משפטיים התקבלו החישובים של זכות לעובד".
אם פוטרת או התפטרת ב-7 השנים האחרונות, כדאי ומומלץ שגם אתה תבדוק אם אכן קיבלת את התמורה המלאה על עבודתך ושמוצו כל זכויותיך בהתאם לחוק. ב'זכות לעובד' ישמחו לתת לך את המענה המדויק עבורך והכול במרחק לחיצת כפתור.
טלפון: 6243*

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות