סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

לנווט נכון בגירושים: כיצד תגנו על הכספים והנכסים שלכם?

הליך גירושין הוא אקט קשה ומורכב, גם כשיש הסכמה מלאה מצד שני בני הזוג.

"אחד המרכיבים המשמעותיים בהליך זה הוא הרכיב החומרי - הרכוש והממון המשותף. בתוך הכאוס שנוצר בשגרת החיים, הטלטלה והסערה הרגשית, חשוב לתת את הדעת ולנקוט בצעדים פרואקטיביים כדי לשמור על הכספים והנכסים שלכם, בצורה שתאפשר לכם להמשיך ולחיות ברווחה כלכלית גם לאחר הגירושין." כך אומר לנו עו"ד עודד וולף, מומחה לענייני משפחה שביקשנו להיפגש עימו בכדי לקבל תובנות בנושא לקראת כתיבת המאמר.
במצב שבו השכלתם להכין מבעוד מועד הסכם ממון שקובע את אופן חלוקת הרכוש שצברתם במשותף במהלך שנות הנישואין, תוכלו להגיע להסדר חלוקה מוסכם של הרכוש. אם אין לכם הסכם ממון כדאי לדעת ולהבין את הזכויות המשפטיות שלכם, את החוקים המסדירים את חלוקת הרכוש ואת האחריות המשפטית שלכם, קרי מזונות בין בני זוג, מזונות ילדים והשלכות מס.
כבר בשלב זה, כדאי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. הוא יעניק לכם את כל המידע הדרוש לגבי זכויותיכם, זכאויותיכם וחובותיכם החוקיות. הבנה ברורה של ההשלכות הכספיות תסייע לכם לקבל החלטות מושכלות לאורך כל הליך הגירושין.
בני זוג שנישאו לפני ה 1.1.1974 חלה עליהם הילכת השיתוף. הלכת השיתוף קובעת כי הרכוש אשר צברו בני הזוג בחייהם המשותפים הוא רכוש משותף השייך לשניהם שווה בשווה, לרבות הזכויות והחובות שצברו יחד במהלך השנים.
מהו הרכוש המשותף? בית המגורים על כלל תכולתו, זכויות סוציאליות כמו קופות גמל ופנסיה, קרנות, פיקדונות בנקאיים, חשבונות בנק ומטבע חוץ, מניות, עסקים וחברות שהוקמו במשותף או בנפרד, לפני הנישואין או במהלכם.
נהלו רישום של הנכסים והפיננסים. חשוב שתארגנו את הכספים שלכם. נהלו רישום של כלל הנכסים הפיננסיים, ההתחייבויות וההוצאות שלכם. אספו מסמכים חשובים כמו דפי בנק, החזרי מס, תיקי השקעות, שטרי רכוש ופוליסות ביטוח. צרו פרופיל פיננסי מקיף המתאר את ההכנסות, ההוצאות, החובות והנכסים שלכם. ניהול הרישום יקל על משא ומתן וימנע אפשרות להברחת כספים. בשלב זה כדאי להתייעץ עם מומחים כמו רו"ח אקטואר ומתכנן פיננסי שיוכל לנתח את ההשלכות הפיננסיות של הגירושין, כדי שתוכלו לקבל החלטות מושכלות.
הגנו על חשבונות משותפים ואשראי. אם יש לכם חשבונות בנק משותפים או כרטיסי אשראי, נקטו צעדים מיידיים כדי להגן על האינטרסים הפיננסיים שלכם. פתחו חשבונות פרטיים על שמכם, כל אחד על שמו כך שתהיה הפרדה וכל אחד ינהל את ההכנסות וההוצאות שלו. מומלץ לכל אחד מבני הזוג לעקב אחר חשבונות משותפים כדי לזהות עסקאות חשודות או בלתי מורשות. שקלו להקפיא מסגרות אשראי משותפות או לסגור חשבונות כרטיסי אשראי משותפים כדי למנוע צבירת חובות נוספת.
נהלו את החובות וההוצאות. התמודדות עם חובות משותפים והתחייבויות כספיות במהלך גירושין יכולה להיות מורכבת. כדי למזער את ההוצאות ולהפחית את הלחץ הפיננסי, בדקו אילו חובות מוחזקים במשותף ואילו הם חובות אישיים. עבדו כדי ליצור תוכנית לתשלום חובות משותפים מהר ככל האפשר, תוך מתן עדיפות לתשלום חובות בריבית גבוהה ויתרות כרטיסי אשראי, התאימו את התקציב כך שישקף את המציאות הפיננסית החדשה שלכם, צמצמו את ההוצאות לפי שיקול דעת והתמקדו בהוצאות חיוניות.
לעיתים קורה, שאחד מבני הזוג צבר חובות שבן או בת הזוג לא היו ערים לכך. חובות אלה, שהוכח כי נצברו בגין הימורים, עבירות פליליות, תשלום עבור ידועה בציבור או כל חוב אחר שנוצר ללא ידיעת בן או בת הזוג לא יהיה ניתן לחייב את הצד השני להתחלק בהם ולשלם אותם.
מומלץ לנהל משא ומתן הוגן על הרכוש. היו פתוחים למשא ומתן ולפשרה, שכן הגעה להסכם מחוץ לכותלי בית המשפט תמיד חוסכת זמן ומשאבים. במידה ולא הגעתם להבנה ביניכם, כדאי לפנות לעורך דין המתמחה בדיני משפחה.
הסמכות לדון בתביעות רכוש. הערכאות לדיון ולהכרעה בנושא חלוקת הרכוש הן בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה. אם הוגשה תביעת גירושין לבית הדין הרבני ובמסגרתה, נכרכה תביעה לרכוש, אז הסמכות להכריע בתביעה נתונה בלעדית לבית הדין הרבני. לעומת זאת, אם הוגשה התביעה בבית המשפט לענייני משפחה, התביעה תידון שם, ולבית הדין הרבני אין סמכות להתערב.
במקרה של הברחת נכסים: לא אחת קורה שאחד מבני הזוג פועל באופן לא אתי ולא חוקי ומסתיר או מעביר נכסים על שמו מתוך כוונה לשלול מבן הזוג את חלקו ההוגן במהלך חלוקת הנכסים. הברחת נכסים לא רק חותרת תחת עקרונות ההגינות והשקיפות, אלא גם פוגעת בטוהר הליך הגירושים. יכולות להיות לכך השלכות משפטיות ופיננסיות חמורות על העבריין. כדי להתמודד עם הברחת נכסים, חשוב לנהל רשומות פיננסיות יסודיות, לגייס את עזרתם של אנשי מקצוע מוסמכים ולדווח על כל פעילות חשודה לעורך הדין שלכם. שקיפות וגילוי נאות הם המפתח להבטחת חלוקה הוגנת ושוויונית של הנכסים בהליכי גירושים.
צרו תקציב שלאחר הגירושים. גירושים גורמים לעתים קרובות לשינוי משמעותי ביציבות שלכם, הן מבחינה כספית והן מבחינת אורח החיים. חשוב להגדיר ציפיות ריאליות לגבי מצבכם הכלכלי לאחר הגירושים. תכננו תקציב ריאלי שלאחר הגירושים שמתייחס לאורח החיים החדש, להכנסות, להוצאות להתחייבויות הפיננסיות החדשות שלכם. העריכו את סדרי העדיפויות הפיננסיים שלכם, כולל הסדרי מגורים, מזונות ילדים, מזונות ושינויים פוטנציאליים בתעסוקה או באורח החיים. ניהול תקציב מהודק, יסייע לכם להחזיר את היציבות הפיננסית ולתכנן את העתיד בביטחון.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות