סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

האם משתלם להחזיק רכב חשמלי?

בשנים האחרונות הרכבים החשמליים צוברים בישראל תאוצה – עם יותר מסירות ויותר דגמים שמתווספים מדי שנה. האם הפופולריות של הרכבים החשמליים מצדיקה את עצמה מבחינה כלכלית? ומה לגבי העלות של ביטוח רכב חשמלי?

שנת 2021 הייתה שנת שיא במסירת רכבים חשמליים בישראל, ונראה שהשיא עוד לפנינו: יותר ויותר נהגים עוברים לרכבים חשמליים כשגם היבואנים "נותנים גז", ומתכוונים להגדיל את ההיצע בעשרות דגמים. הפופולריות של הרכבים החשמליים נובעת מהיתרונות הרבים שלהם – מהידידותיות לסביבה ועד חוויית הנהיגה השקטה. אך האחראי המרכזי לפופולריות של הרכבים החשמליים הוא החיסכון הפוטנציאלי בעלויות.
עד כמה זה משתלם להחזיק רכב חשמלי?
נתחיל בשורה התחתונה: החיסכון בעלויות האחזקה יכול להגיע לאלפי שקלים מדי שנה: עפ"י חברת חשב רכב, המבצעת ניתוחים בלתי תלויים לחישוב עלויות אחזקת רכבים, העדפת רכב פנאי חשמלי קטן על פני חלופת הבנזין, יכולה לחסוך לנהג הישראלי
כ- 8,400 ₪ בשנה. כאשר מחשבים את החיסכון לפרק זמן של 10 שנים, מגיעים לסכום של כ- 84,000 ₪ - דומה לעלות רכישת רכב חדש. כיצד אחזקת רכב חשמלי יכולה לחסוך בעלויות, ואיך מושפע מכך גם ביטוח רכב חשמלי?
1 צפייה בגלריה
האם משתלם להחזיק רכב חשמלי?
האם משתלם להחזיק רכב חשמלי?
האם משתלם להחזיק רכב חשמלי?
(Shutterstock)
חיסכון של עד 80% בעלויות הנסיעה
הסעיף המרכזי שמוביל לחיסכון בעלויות האחזקה של רכב חשמלי, הן עלויות הטעינה: עלויות הנמוכות עד 80% ביחס לרכב בנזין. הפער המשמעותי נובע מהעלות הנמוכה של החשמל הביתי ביחס לעלויות הבנזין. עלות יחידת אנרגיה (הנמדדת ב- קוט"ש) לצרכן הביתי עומדת על 50.66 אגורות. זאת לעומת ליטר בנזין שעלותו גבוהה במאות אחוזים.
והתוצאה: עלות הנסיעה ברכב חשמלי משפחתי או קומפקטי עומדת בממוצע על כ- 10 אגורות לקילומטר, בהשוואה ל- 40-50 אגורות לקילומטר ברכבי בנזין משפחתיים. העלות לקילומטר ברכבים גדולים עומדת על 13 אגורות רכבים חשמליים לעומת 60 אגורות ברכבי בנזין. המשמעות היא שטעינה שמספיקה לנסיעה של 400 ק"מ צפויה לעלות ברכב חשמלי קומפקטי או משפחתי כ- 40 ₪ בלבד, לעומת עלות של 160-200 ₪ ברכב בנזין מקביל.
כמה כסף אפשר לחסוך בשנה על תדלוק, בעקבות המעבר לרכב חשמלי? בשנת 2019, לפני שהחל עידן הקורונה, הנסועה של רכב פרטי בישראל עמדה בממוצע על 15,600 ק"מ עפ"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לפי נתון זה, המעבר לרכב חשמלי קומפקטי או משפחתי יכול לחסוך עד 6,240 ₪ בשנה. המעבר לרכב חשמלי גדול יכול לחסוך עד 7,332 ₪ בשנה, ביחס לתדלוק רכב בנזין גדול.
חיסכון בעלות החלפים
רכב בנזין או סולר המבוסס על מנוע בעירה פנימית מכיל הרבה חלקים נעים, ששחיקתם מגדילה את עלויות התחזוקה. בנוסף, ריבוי החלקים הנעים מגדיל את פגיעותם בעת תאונה. לעומת זאת, רכב חשמלי מכיל כמות נמוכה משמעותית של חלקים נעים: אין בוכנות, אין תיבת הילוכים ואין גלגלי שיניים – מה שמפחית את עלות הבלאי ואת הצורך להחליף חלקים בעת תאונה. לכך מתווספת גם השחיקה המופחתת של הבלמים, בעקבות יכולת הבלימה הרגנטיבית הנהוגה ברכבים חשמליים רבים: השימוש באנרגיית הבלימה לצורך הפקת חשמל, מפחית את חימום הבלמים ואת שחיקתם.
כל אלה מפחיתים את תדירות החלפת החלקים וכמו שנראה מיד, מסייעים להוזלת עלויות הטיפולים.
חיסכון ממוצע של יותר מ- 1,000 ₪ בעלות הטיפולים
השילוב בין רמת בלאי נמוכה לתדירות תיקונים נמוכה, מוביל להוזלת הטיפולים התקופתיים. עפ"י הערכות שונות, החיסכון בטיפולים התקופתיים עשוי להסתכם בממוצע ביותר מ- 1,000 ₪ בשנה.
ביטוח רכב חשמלי: האם יש הבדל במחיר?
מצד אחד, העלות של ביטוח רכב חשמלי עשויה להיות זולה יותר ביחס למקבילות הבנזין. הסיבה: הטכנולוגיות והחיישנים המתקדמים ברכבים חשמליים מגדילים את בטיחות הנסיעה ואמורים לסייע לצמצום המעורבות בתאונות.
מצד שני, חשוב לזכור שעלות ביטוח הרכב מושפעת בין היתר משווי הרכב, ושעלות הרכבים החשמליים בחלק גדול מהמקרים גבוהה בעשרות אחוזים ממקבילות הבנזין. בנוסף, לרכבים החשמליים יש מאפיינים ייחודיים שחשוב לקחת בחשבון בעת רכישת הביטוח: ביטוח רכב חשמלי הוא למעשה ביטוח מקיף, שלצד כיסויי הבסיס אפשר להוסיף לו מגוון כיסויים יעודיים לרכבים חשמליים. כך למשל במסגרת ביטוח הרכב החשמלי של הפניקס קיימות הרחבות ייעודיות, כגון שירותי דרך וגרירה המותאמים לרכבים חשמליים (כולל גרירה לעמדת טעינה קרובה כאשר הסוללה התרוקנה).
בשורה התחתונה, רכישת ביטוח לרכב חשמלי יכולה להיות מעט זולה יותר או מעט יקרה יותר. גם במקרים שבהם רכישת ביטוח מקיף לרכב חשמלי תהיה יקרה יותר ביחס לביטוח מקיף של רכב בנזין, תוכלו לקבל בתמורה מענה מותאם לצרכי הרכב החשמלי שלכם ברגע האמת. וזה עוד לפני שהזכרנו את החיסכון הכולל בעקבות המעבר לרכב חשמלי, חיסכון שיכול כפי שהבנו להגיע ליותר מ- 8,000 ₪ מדי שנה וקרוב ל- 100,000 ₪ לאורך עשור.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות