סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

גיא גולדנברג, מנכ"ל ת.ל.מ: "חוסן ארגוני יקבע האם העסק שלכם יצמח"

רק 20% מהארגונים צמחו ממשבר הקורונה*. למה שתהיו ב-80 האחוזים שנאבקים?

בסקר שבוצע בחו"ל בסוף השנה הראשונה למשבר הקורונה, 20% מהארגונים הודו שהמשבר חיזק אותם. איך מגיעים למצב המופלא הזה, שבו משבר מחזק את הארגון במקום להפיל אותו לקרשים? מניסיונה רב השנים של רשת ת.ל.מ בטיפול וייעוץ פסיכולוגי רגשי, עולה כי השקעה בחוסן האישי של העובדים תשפיע ישירות על החוסן הארגוני ובכך תהווה חלק מהסיבות לצמיחה.
רבים נוטים לחשוב שחוסן ארגוני עוסק בהיבטים עסקיים, אסטרטגיים ותחרותיים הקשורים רק לעולם העבודה של תאגידים, חברות וארגונים המתמודדים תדיר עם מנעד רחב של סיטואציות עסקיות ומשברים מסוגים שונים (לדוגמה משבר הקורונה המתמשך); בעיות הקשורות לפיננסים, כוח אדם, ניהול המציבים אותם באי וודאות.
כיום ברור שהחוסן הארגוני מושפע באופן מהותי מחוסנו האישי של כל אחד מהעובדים, אם עקב יחסי עבודה ושחיקה בעבודה, שהוגדרה כמחלה לכל עניין ודבר בשנת 2019 על ידי ארגון הבריאות העולמי וכן באופן מובהק גם בחוסן האישי בחייו הפרטיים של העובד.
קשיים בזוגיות, טיפול ודאגה לבן משפחה אחר, משבר רפואי ואף התמודדות עם גידול תינוקות, ילדים ומתבגרים - לכל אלו יש השלכות והשפעות ישירות ועקיפות על החוסן האישי, ובסופו של יום גם על המוטיבציה, היצירתיות, עבודת הצוות והתפוקה של עובדים בארגון.
"מספר הקשיים והמשברים עמם מתמודדים עובדי הארגון, עלול להכריע את הכף לרעת הארגון", אומר גיא גולדנברג, מנכ"ל רשת ת.ל.מ מקבוצת עמל ומעבר, המספקת שירותי אבחון, טיפול, ייעוץ פסיכולוגי באמצעים דיגיטליים ופרונטליים. "החוכמה היא לא רק לדעת כיצד להתמודד עם משבר ולצאת ממנו בעור שינינו; אלא גם כיצד להצליח לצאת ממנו מחוזקים יותר ולעבור ממשבר לצמיחה, גם כארגון אבל גם באופן אישי ואת זה, כדאי לקבל מאנשי מקצוע המתמחים באבחון וטיפול".
חוסן - על קצה המזלג
"חוסן הוא למעשה יכולת התמודדות יעילה והסתגלות במצבים המאתגרים אותנו - משברים, שיבוש השגרה המוכרת, איומים וזעזועים", אומר דר' אנדרס קוניצ'זקי - פסיכולוג ראשי ומנהל מקצועי ברשת ת.ל.מ. "ככל שהחוסן שלנו גבוה יותר, כך נתמודד טוב יותר ואף נצמח ונגדל מתוך הקושי״.
השפעת החוסן האישי על ביצועי הארגון - המשאב האנושי בארגון
מי מהעובדים צפוי לתפקד בצורה היעילה ביותר, ובייחוד בתנאי משבר?
הנתונים מעידים על שני גורמים מהותיים:
1.בעלי המוטיבציה הגבוהה
2.בעלי הכישורים המקצועיים הטובים ביותר
אלו אינם מצוידים רק בכל מה שנחוץ לביצוע תפקידם - אלא גם במה שנחוץ כדי לשמש דוגמא ולסייע לאחרים לעשות זאת כמוהם, ביעילות גבוהה. סוג זה של עובדים משפיע רבות, באופן אישי וישיר, גם על החוסן הארגוני באופן כללי.
אבל איך מגיעים למצב המיוחל הזה?
לפי ד"ר אנדרס קוניצ'זקי "לחוסן אישי יש 2 מרכיבים עיקריים שניתן ללמוד וליישם:
  • עמידות – יכולת להקטין את הפגיעה בתפקוד לאחר שינוי המצב הקיים.
  • התאוששות ושיקום – היכולת לחזור בזמן קצר ביותר לתפקוד מלא ואף משופר לאחר השיבוש."
הודות לשני מרכיבים חיוניים אלו:
“חוסן אישי” הוא יכולת נרכשת שניתן לפתח ולשכלל.
“חוסן אישי” מאפשר לרכוש מגוון מיומנויות תקשורת, מנהיגות, תושייה ויוזמה.
“חוסן אישי” מחזק את הרווחה האישית של כל עובד/ת ובכך מגדיל את יעילות הארגון.
תוכניות טיפול מרחוק לעובדים בארגון - ליישום מיידי בכל מקום וזמן
רשת ת.ל.מ, היא עמותה מוכרת מטעם משרד הבריאות לטיפול פסיכולוגי, רגשי ונפשי, בעלת ניסיון רב בעבודה עם חברות, ארגונים, רשויות מקומיות ועוד.
צוות המומחים המקצועיים בת.ל.מ פיתחו מודל התאמת סוג ההתערבות לצרכי ומאפייני הפונה:
המודל מאפשר התאמה של סוג ההתערבות היעילה לצרכי ומאפייני המטופל כך שיוכל להשיג תוצאות מיטביות בזמן קצר. בת.ל.מ ניתן לקבל את כל קשת הטיפולים, טיפול פרונטלי, טיפול בווידאו, טיפול טלפוני, טיפול קבוצתי, טיפול בהתכתבות באמצעות אפליקציה ועוד. מחקר רב שנים הראה כי התערבות מקצועית קצרה שניתנת באופן מיידי, יכולה למנוע רמות גבוהות של מצוקה, שידרשו טיפול ארוך טווח.
העמותה מפעילה את ת.ל.מ דיגיטל - מערך ייעוץ וטיפול במגוון סיטואציות, ובהן גם לשיפור החוסן הארגוני. ניתן לבחור ייעוץ / טיפול פרונטלי או מרחוק, בהתאם לצורכי הארגון:
  • הכשרה והדרכה למנהלים ליצירת חוסן ארגוני בצוותים - הכשרות קבוצתיות או אישיות, כולל אבחון ובניית תוכנית הכשרה מותאמת לצורכי המנהלים.
  • כנסים וימי עיון מקצועיים - לבניית חוסן אישי וארגוני.
  • סדנאות חוסן חווייתיות - מתאימות גם לימי גיבוש בחברה.
  • טיפול רגשי ליחיד, לזוג או לקבוצה - מיועד לעובדים החווים משברים אישיים או מקצועיים. הטיפול ניתן בפריסה ארצית וכן גם מרחוק באמצעים דיגיטליים.
  • שירות שיחות התערבות - צוות המתמחה במתן ייעוץ וליווי מהיר למצוקות ומשברים יום יומיים.
  • טיפול קבוצתי - לצוותים שחוו משבר במסגרת העבודה.
  • מענה מקצועי מיידי לאחר אירועי אסון - זמינות 24/7 של אנשי מקצוע בכל מקום בארץ; התערבות מיידית בזמן חירום לצמצום מצבי פוסט טראומה.
אם הגדולות יכולות - גם אתם יכולים
מחקרים רבים מהשנים האחרונות, בעיקר בתחום הפסיכולוגיה החיובית, שופכים אור על הפרמטרים שמסייעים לפתח חוסן מנטלי של היחיד ושל הצוות בארגון ועל כן בשנים האחרונות ארגונים רבים בישראל ובעולם מיישמים הלכה למעשה את ממצאי המחקרים הללו, וזאת באמצעות מתן ייעוץ וטיפול פסיכולוגי לעובדיהן - במסגרת העבודה.
חברות כגון אפל, מאנדיי, אינטל, אפלייד מטיריאלס ועוד רבות מציעות לעובדים ייעוץ פסיכולוגי ורגשי, תוך שמירה על פרטיות העובדים המבקשים להיעזר בשירות. בצורה כזו מתאפשר לעובדים רבים לעצור את שטף יום העבודה והלחצים מסביב, לטובת מפגש רגוע עם מטפל מוסמך לפרקי זמן של בין מספר דקות עד שעה, במגוון רחב של פורמטים טיפוליים מוכחים טיפולית ומחקרית. לעיתים הארגון משתתף במימון מלא עבור העובדים ולעיתים במימון חלקי.
אז האם הארגון והעובדים שלכם מוכנים למצבי משבר?
כיצד תבטיחו שהארגון לא רק ישרוד את הזעזוע, אלא גם ייצא ממנו מחוזק שבעתיים?
קחו אחריות על ההון האנושי בארגון שלכם. כשאתם משקיעים בהון האנושי שלכם - אתם משקיעים בארגון, בלקוחות ובשורה התחתונה של העסק.
לעובדים שלך מגיע יותר - מחוסן אישי לחוסן ארגוני
עמותת ת.ל.מ, חלק מקבוצת עמל ומעבר, מתמחה בטיפולים מגוונים בתחום הנפש ומספקת מגוון שירותי ייעוץ וטיפול פסיכולוגי בפריסה ארצית. לרשותכם עומדים יותר מ-450 פסיכולוגים במגוון התמחויות, עובדים סוציאליים קליניים ואנשי טיפול מוסמכים נוספים, בעלי עשרות שנות ניסיון בתחומי מומחיותם.
ת.ל.מ הינו הגוף היחידי בארץ כיום שמציע סל רחב של התערבויות טיפוליות, כולן קצרות מועד ומוכחות מחקרית כיעילות.
* מקור: סקר של PWC בקרב 2,800 מנהלים בארגונים ב-73 מדינות ו-29 תחומי עיסוק, מרץ 2021

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות