סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

השקפה מקצועית: כל מה שרציתם לדעת על חלונות

איך להתאים את עיצוב החלונות לבית? כיצד משקלים של עד 500 ק"ג נפתחים בקלות? ומה היא קונדנסציה? חברת קליל חושפת את כל המונחים והפרטים הטכניים שחשוב שתכירו

נכתב ע"י : ירדן חליבה
אם אתם עומדים לפני שיפוץ או בניית בית חדש, כנראה כבר התלבטתם רבות לגבי חלוקת החלל הנכונה, האריחים שאתם צריכים לבחור, עיצוב המטבח ולגבי פתחי הבית שהולכים לחבר אתכם לעולם – החלונות. חשיבות בחירת סגנון החלונות והחברה שתספק לכם אותם גבוהה מאי פעם, משום שפתחי הבית היום מחליפים את הקירות שלנו; הם משמשים כאלמנט מוביל בעיצוב הבית, מעניקים אור טבעי, אוויר וחיבור לחלל החוץ שמשפיע על האווירה הכללית בבית, לצד בידוד תרמי ואקוסטי.
אז מה עומד מאחורי חלונות הבית? לאילו משקלים הם יכולים להגיע? ואילו מונחים חשובים צריך להכיר לפני שבוחרים אותם? קליל נותנת לכם את המענה לכל השאלות הטכניות הנפוצות ביותר לגבי חלונות לבית.
זיגוג וזכוכית
בטח שמעתם את המונחים זכוכית בידודית, מונוליטית וטריפלקס, אבל מה בדיוק ההבדל ביניהן ואיזו מהן כדאי לבחור לחלונות הבית שלכם?
זכוכית מונוליט, כשמה כן היא – מונו, זכוכית יחידה לכל חלון, קלילה ודקה הנמצאת פחות בשימוש בימים אלו, אך עדיין רלוונטית לחלק מהפרויקטים במקומות מסוימים בארץ. זכוכית המונוליט הייתה נפוצה בעבר, כיוון שלא הצריכה מערכות אלומיניום מתקדמות, אך כיום, היא פחות מומלצת לשימוש כיוון שאינה מסוגלת לספק בידוד תרמי ואקוסטי ברמת פתרונות הזיגוג המתקדמים יותר קיימים בשוק.
בין פתרונות הזיגוג המתקדמים היום נמנות הזכוכית הבידודית וזכוכית הטריפלקס, שבניגוד למונוליט, עשויות שתי שכבות. ההבדל העיקרי ביניהן, הוא שבזכוכית טריפלקס, השכבות מודבקות זו לזו בעזרת שכבת פלסטיק PVB, ואילו בזכוכית בידודית יש תווך אוויר בין השכבות.
תווך האוויר המצוי בזכוכית הבידודית, משפר מאוד את יכולות הבידוד התרמי, כיוון שהזכוכית החיצונית לא נוגעת בזכוכית הפנימית ומונעת מהקור והחום שבחוץ להגיע אליה; הזכוכית החיצונית הנמצאת במגע עם מזג האוויר אינה משפיעה על הפנימית ומאפשרת בידוד תרמי איכותי יותר וחיסכון אנרגטי וכספי משמעותי יותר על מיזוג והסקת הבית. בניגוד לכך, זכוכית הטריפלקס, המורכבת משכבת ה- PVB ושתי שכבות זכוכית, מעניקה בידוד אקוסטי טוב יותר ואף נתפסת כבטיחותית יותר מפני תאונות ומעניקה רמת ביטחון גבוהה יותר.
2 צפייה בגלריה
חלונות קלאסיים בפתיחת הזזה
חלונות קלאסיים בפתיחת הזזה
חלונות קלאסיים בפתיחת הזזה
(צילום: מושי גיטלס, אדריכל: דוד כהן)
סוגי פתיחה
"מדינת ישראל היא מדינת הזזה" אומר גיל כספין, יועץ טכני ממחלקת הפיתוח של קליל. האוכלוסייה בארץ מעדיפה חציצה גדולה בין הבית לעולם שמשרה תחושה של זרימה ואינה חודרת למרחב הבית או החוץ. חלונות ההזזה, במפתחים בינוניים או גדולים, צברו תאוצה בארץ משום שהם באמת פתרון מצוין, בייחוד לחללים משותפים, אך רבים לא מכירים את סוגי הפתיחה השונים שיש לקחת בחשבון.
חלונות קלאסיים בפתיחת הזזה – נעים על מסילה, מיועדים למפתחים בינוניים ורחבים, בעיקר בחדרי ילדים ואמבט ומאפשרים תנועה מקסימלית בחדר.
הזזה לתוך כיס קיר – נעים לתוך מסילה פנימית בקיר ומאפשרים פתח רחב המכניס את הטבע, האוויר והאור הטבעי בצורה האידיאלית לחלל הפנים.
פתיחת הרמה – חלונות הנעים בצורה אנכית כלפי מעלה באמצעות מנגנון קפיצי ייחודי המאפשר נעילה במצב חצי פתוח במידת הצורך. אידיאלי לחללים רטובים.
מג'יקליל – חלון ההזזה המתקדם של קליל שבאמצעות מנגנון מיוחד הופך לחלון ציר המאפשר ניקיון קל ונוחות מיטבית.
לצד חלונות ההזזה השכיחים בארץ תמצאו חלונות ציר בעלי איכות האיטום הגבוהה ביותר ומגוון פונקציות העונות על צרכים שונים.
פתיחת ציר – מיועדת בדרך כלל לפתחים צרים ובינוניים, מאפשרת לנקות בקלות, איטום מקסימלי וחיבור נעים לחלל החוץ.
פתיחת קיפ – כנף אשר נפתחת בשיפוע. פתיחה שאינה מפריעה לתנועה בחדר ועדיין מאפשרת אוורור במידה הנכונה.
פתיחת דריי קיפ – פתיחה המשלבת ציר וקיפ המעניקה את כל היתרונות של שני סוגי פתיחת הציר – איטום איכותי, ניקוי קל, אפשרות לפתיחה משופעת המציעה אוורור לצד פרטיות ופתיחה מלאה במידת הצורך.
מפתחי ענק ומשקלים
הרצון להגדיל את פתחי הבית ולהכניס אליו כמות מכובדת של אור ואוויר, מוביל לשאלות רבות שחוזרות על עצמן בכל הנוגע לגודל המפתחים והמשקלים הכבדים שמערכות האלומיניום יכולות לשאת. היום, לאחר פיתוח טכנולוגיות ומערכות מתקדמות, קליל מייצרת כנפי חלון עוצמתיות למפתחי ענק, שיחד עם זאת, חולפות אחת על פני השנייה בתנועה חלקה וקלילה.
מנגנון ההזזה המבוסס על עקרון "הרם הזז" מאפשר להרים משקלים של עד כ- 300 ק"ג לכל כנף; המנגנון מאפשר לכנפיים הכבדות להתרומם מעט מעל המסילה, ובשילוב התקנת גלגלים נוספים, החלון יכול לנוע בקלות וללא מאמץ על מסילתו. נוסף למנגנון הפתיחה המתקדם, קיימים פיתוחים מורכבים בתוך הפרופילים המחזקים אותם ומאפשרים להם להחזיק זכוכיות במסה כבדה יותר.
תריסים ומנועים
הם אולי נראים אותו הדבר ולרוב נוטים להשקיע בהם פחות מחשבה לעומת בחירת החלון, אבל הם משחקים תפקיד משמעותי בהצללת הבית ומעניקים נוחות יוצאת דופן. היום, בעקבות התפתחות הטכנולוגיה שהובילה ליצירת מנועים חשמליים מתקדמים, מרבית הבונים והמשפצים בוחרים בתריסי הגלילה החשמליים משיקולי נוחות וקלות שימוש, גם במפתחים קטנים וצרים.
תריסים חשמליים בנויים משלושה מרכיבים מובילים: שלבי התריס, מנוע חשמלי וציר גלילה. המנוע וציר הגלילה ממוקמים בתוך ארגז התריס, שכיום, ניתן לבחור האם להסתיר אותו בתוך נישת גבס בקיר, להתקין אותו כארגז על קיר פנימי (מונובלוק) המהווה חלק אינטגרלי ממערכת החלון או להתקין אותו חיצונית.
"לכל תריס יש מנוע שמתאים בעוצמה המדויקת לו, לגודל המפתח ולמיקום בבית. בקליל יש לנו מגוון מומנטים שונים (טווח עוצמות) שאנו מתאימים לכל לקוח לפי צרכיו" משתף איתנו ארז פורת, מנהל מוצר בקליל, האחראי על התריסים והמנועים של חברת Nice האיטלקית. "ההמלצה שלי היא להפוך את הבית לכמה שיותר חכם ואוטומטי" מוסיף פורת.
מנועי התריס החשמליים הקרויים "מנועי רדיו" בעגה המקצועית, מאפשרים שליטה מלאה מרחוק על ידי שלטים. היתרון הגדול שקליל מעניקה הוא שהשליטה נעשית גם על ידי שלטים וגם על ידי מפסקים; "אנחנו מייצרים מפסק לחצן שפועל באופן מחווט" אומר פורת. "כלומר, בלחיצה אחת אפשר לסגור ולפתוח קומה שלמה. זו נוחות בלתי מתפשרת. יש גם אפשרות לשלב שלט תרחישים שמעניק אוטומציה לתריסים, עם שעון דיגיטלי שפותח וסוגר אותם לפי מה שמגדירים לו, כולל פתיחה חלקית לאוורור והכנסת אור חלקי הביתה".
לצד המנוע שלבי התריס מוקצף – עשוי מעטפת אלומיניום דקה ובתוכה פוליאוריטן מוקצף המספק בידוד תרמי ואקוסטי. יתרונו הוא במחירו הזול ביחס לסוגי השלבים האחרים, וחסרונו הוא בחוזקו המבני – נחשב לתריס שביר וקל לפריצה וכן עשוי לעבור דפורמציה/עיוות בתריסים רחבים ברוחב של מעל 3 מטרים. שלב משוך – עשוי פרופיל אלומיניום חזק וחלול ובעל חריצי מעבר לאוויר ואור בין השלבים. יתרונו הוא בחוזקו המבני, הקושי לפרוץ אותו והיכולת להשתמש בו במפתחי חלון רחבים וגדולים. שלב משוך אור – שלב משוך בעל מרווחים גדולים יותר בין שלב לשלב באופן שמאפשר כניסה של אוויר ואור רב יותר , גם כשהתריס אינו פתוח עד הסוף. בבחירת סוג התריס המתאים, יש לקחת בחשבון שיקולים כגון סכנת פריצה בקומות תחתונות, עיצוב וגודל החלונות. ככלל, תריסי שלב מוקצף יכולים להתאים מאוד לבתים בקומות עליונות, אך עבור בתים בקומות קרקע או בתים שבהם חשוב נושא העיצוב והאסתטיקה, יתאימו יותר תריסי שלב משוך/ משוך אור, בהם ניתן לשלב אביזרי מיגון נוספים.
מנועי רדיו המונח בשוק נותנים שליטה על ידי שלטים, במקרה של קליל גם מפסק וגם שלט. בבנייה פרטית יש אחוז גבוה של זה כי הם נותנים נוחות הרבה יותר גבוהה ממנוע רגיל. למה? בגלל שבשלט אחד ניתן לסגור קומה שלמה. או לדוגמה לפתוח אותם לאורר, נקודת ביניים. בקליל את יכולה לייצר מפסק לחצן באופן מחווט, כך ששלט אחד יכול לפתוח את כל הבית. את יכולה לשלב שלט תרחישים ואז התריסים יעבדו בצורה אוטומטית. יש להם שעון דיגיטלי עם סגירה ופתיחה אוטומטית, כולל פתיחה חלקית.
2 צפייה בגלריה
חלונות הזזה לתוך כיס קיר
חלונות הזזה לתוך כיס קיר
חלונות הזזה לתוך כיס קיר
(יואל אליווה, אדריכלית: טלי דורה)
התקנה ואחריות
אם התחלתם לבחון ספקי חלונות, שמעתם כבר את המונח "מתקינים מורשים", אז למה כל כך חשוב שמתקין החלונות שלכם יהיה מורשה? יש לכך סיבות רבות, אך המרכזיות שבהן: איכות התקנה, מרכיבים מקוריים וביטחון ואחריות.
התקנת חלונות היא עבודה מורכבת מאוד וקריטית לעתיד העיצובי והפונקציונלי של הבית שלכם, לכן רמת ההתקנה חשובה כמו איכות החלון עצמו. על מנת להבטיח דיוק בעת ההרכבה, איטום באופן מלא ותנועה חלקה של פתיחת ההזזה או הציר לאורך שנים, יש לבחור רק במתקינים המורשים של קליל להתקנת החלונות שלכם.
המתקינים המורשים בקליל נבחרים לאחר סינון על פי קריטריונים קבועים ועמידה בסטנדרטים של החברה – מקצועיות ומיומנות, שירותיות ברמה גבוהה ואמינות. המתקינים אף עוברים הכשרות מקצועיות באופן שוטף, מצוידים במרכיבים ואביזרים מקוריים ומתמחים בהתקנת המערכות של קליל, כך שאת הידע וצבירת הניסיון שלהם, אין לאף מתקין אחר. זאת ועוד שרק בחירה במתקין מורשה תעניק לכם אחריות לשבע שנים וביטחון לכל החיים.
עולם החלונות מורכב וגדוש במונחים, אביזרים ואין סוף מרכיבים קטנים שיחד יוצרים את מה שכולם רוצים ליצור בבית שלהם – חיבור לעולם שבחוץ. כדי לעשות את זה נכון, זכרו את הפרטים החשובים ואל תוותרו על ייעוץ מקצועי, על הניסיון והידע של אנשי המקצוע של קליל.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות