סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

זכויות שוכרים: בחינת חוק הגנת הדייר

חוק הגנת הדייר {נוסח משולב}, תשל"ב-1972, מגדיר וקובע את אופן ההתנהלות של בעל הבית והדייר המוגן, כל אחד בהתאם לחובות ולזכויות החלות עליו. החוק חל על דיירים אשר מחזיקים דירות או בתי עסק שנרכשו בתמורה לדמי מפתח, ובעסקה זו הרוכש שהוא למעשה השוכר של הנכס משלם מחיר נמוך מהמחיר הממוצע בשוק החופשי, ובתמורה לכך הוא מקבל חזקה על הנכס ועליו לשלם דמי שכירות נמוכים במיוחד. החוק מבטיח את זכויותיו של הדייר בנכס עד סוף ימיו ויש באפשרותו להוריש את הזכות לקרוב משפחה מדרגה ראשונה, כל עוד היורש התגורר עמו בנכס סמוך למועד פטירתו.

בשנת 2023 החוק עבר מספר תיקונים שנכנסו לתוקף במסגרת אישור הצעת חוק ההסדרים, התיקונים בחוק נועדו בין היתר להרחיב את זכויות השוכרים, להקשות על פינוי שוכרים מהנכס, ונקבעו עילות מיוחדות לפינוי הדייר המוגן. בנוסף לזאת, אושרו תקנות הגנת הדייר הקובעות רשימה עדכנית של תיקונים יסודיים חשובים לשמירת הבית, שאותם בעל הבית חייב לבצע, כאשר בהתאם לסעיף 168 לחוק - חצי מהוצאות התיקונים ישולם על ידי בעל הבית וחצי ישולם על ידי הדייר.
תיקונים חדשים בחוק הגנת הדייר שעשויים להשפיע על המשכיר
חוק הגנת הדייר נועד להגן בראש ובראשונה על השוכרים, וחשוב לזכור כי מדובר בחוק סוציאלי שמטרתו לשמור על זכויות השוכרים ולסייע למי שידו אינה משגת להשיג לעצמו דיור וקורת גג. בהתאם לתפיסת המחוקק, נכון לניסוח ולאישור החוק, חייבים להבין את המציאות שהייתה במדינת ישראל באמצע המאה ה-20.
העיקרון המנחה מאחורי חוק זה הוא שיש לשמור על זכויות השוכרים מאחר שהם לרוב חסרי משאבים וגישה למידע בהשוואה לבעלי הנכסים, ובנוסף רוב השוכרים הם בעלי הכנסה נמוכה, לכן שוק השכירות בישראל מוטה לטובת בעלי הנכסים (משכירים). ברוב המקרים, הכוח של המשכירים רב לעומת השוכרים, ובמקרה של מאבק בין השוכר למשכיר החוק והתיקונים שחלו בו במרוצת השנים יכולים להיות לעזר רב עבור השוכר.
בתוך כך, התיקונים החדשים שבוצעו בחוק עלולים להשפיע לרעה על המשכירים, למשל המגבלות להוציא דייר מוגן מהנכס, פינוי דיירים רק באמצעות הוצאת פסק דין בבית המשפט, העברת זכויות בנכס בו מתגוררים דיירים מוגנים, חובת תחזוקת הנכס והתשתיות, כולל שמירה על ניקיון חדר המדרגות ותאורה פעילה, חובת ביצוע תיקונים בדירה ובחללים המשותפים ועוד.
1 צפייה בגלריה
זכויות שוכרים: בחינת חוק הגנת הדייר
זכויות שוכרים: בחינת חוק הגנת הדייר
זכויות שוכרים: בחינת חוק הגנת הדייר
(Pixabay- PEXELS)
השפעת התיקונים על מערכות היחסים בין משכירים לשוכרים
ראוי לציין כי מערכת היחסים בין משכיר לשוכר היא מורכבת ולרוב הכוח נוטה לעבר בעלי הנכסים. החוק נועד להסדיר את החובות והזכויות של השוכר והמשכיר, אך התיקונים שבוצעו בו במהלך השנים משפיעים בעיקר על השוכרים הנמצאים במעמד של דייר מוגן, לכן נשאלת השאלה כיצד ניתן להגן ולשמור גם על זכויות בעלי הנכס.
כך לדוגמה, התיקונים בחוק קובעים כי בעל הנכס חייב לדאוג לתחזוקה של הנכס והתשתיות ולבצע תיקונים הדרושים להחזקת הבית במצב ראוי ותקין, בהתאם למפורט בתקנות, ולמעט תיקונים בחלקי הבית הנמצאים בשימוש ייחודי של הדייר. החוק קובע כי הוצאות התיקונים שהמשכיר חייב לבצעם יחולו מחציתן על בעל הנכס ומחציתן על הדייר. אם בעל הבית לא מבצע את התיקונים שהוא חייב בהם, הדייר רשאי לעשותם, למעט תיקונים הדורשים עבודות בנייה יסודיות, אך עליו לעדכן את המשכיר מראש, בכתב, והדייר רשאי בהסכמת בית הדין לקזז הוצאות אלה מדמי השכירות שעליו לשלם לבעל הבית.
וויצ'ק עושה שלום בית
ידוע לכול כי היחסים בין שוכרים למשכירים הינם מורכבים ולא פעם חוק הגנת הדייר מגן רק על זכויות השוכרים. לכן, השירות החדשני מבית WeCheck מספק מענה מקצועי ומגן על שני הצדדים, לרבות הגנה מפני דיירים שאינם עומדים בתשלומי השכירות או שהם נותנים צ'קים ללא כיסוי וכן טיפול בפינוי דיירים.
למידע נוסף בנושא ולקריאת טיפים ומידע שימושי ועדכני בנושאי נדל"ן – הכנסו לאתר https://blog.wecheck.co.il/

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות