סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

גם כספים מהותיים שקיבל אדם בגין נכותו (אפילו התקבלו לאחר הפירוד), יתחלקו בין בני הזוג לעת גירושין

ביהמ"ש לענייני משפחה בהחלטה ערכית וחשובה – גם כספים מהותיים שקיבל אדם בגין נכותו (אפילו התקבלו לאחר הפירוד), יתחלקו בין בני הזוג לעת גירושין

בפני בית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה (השופטת מורן ואלך-ניסן) מתנהל בימים אלה הליך גירושין רווי יצרים, הכולל נסיבות ייחודיות ורגישות, אשר הביאו להחלטה שיפוטית (מנחה וערכית), לפיה כספים מהותיים שקיבל אדם – הבעל במקרה זה – מכוח תאונה שעבר ונכותו, יחולקו בין הצדדים בחלקים שווים לעת גירושיהם.
המדובר בבני זוג – הבעל איש היי טק שהשתכר היטב משך שנים רבות, והאישה (המיוצגת ע"י עו"ד אור גל-און) עבדה במשרה חלקית. השניים החליטו להתגרש, בעקבות משבר שפקד את יחסיהם, אלא שטרם מימשו את הליך הגירושין ביניהם, עבר הבעל תאונה אשר הביאה אותו להליך שיקום ממושך ולנכות בדרגה גבוהה.
כתוצאה מכך, הליך הגירושין נדחה כמובן, והאישה בילתה כשנה (ואף למעלה מכך) סמוכה למיטתו של בעלה, במסגרת הליך השיקום, כשהיא גם מטפלת בבעל ודואגת לשיקומו, גם מגדלת ומטפלת בילדיהם המשותפים וגם מנסה להמשיך לעבוד ולהתפרנס. מציאות חיים קשה עבור כל בני המשפחה.
1 צפייה בגלריה
עורך דין אור גל-און- משרד עורכי דין גל-און קפל שמואלי
עורך דין אור גל-און- משרד עורכי דין גל-און קפל שמואלי
עורך דין אור גל-און- משרד עורכי דין גל-און קפל שמואלי
(הולט שיווק דיגיטלי)
בחלוף כשנה וחצי לערך מן התאונה, כשהבעל החל להתאושש ולחזור לעצמו (אם כי נותר עם נכות קשה לצמיתות), החליטו הצדדים לממש את הליך הפירוד והגירושין ביניהם. ואולם, בשלב זה טען הבעל שכספים ניכרים שקיבל כתוצאה מהתאונה, הפציעה והנכות, כגון מהמוסד לביטוח לאומי וביטוחים פרטיים, שייכים לו בלבד, ואין לחלוק אותם עם אשתו.
בפרט התמקד הבעל בהחזרי מס מהותיים שקיבל (זמן ניכר לאחר פירוד הצדדים!) בגין נכותו, בסדרי גודל של מאות אלפי שקלים, אשר הושבו לו מרשויות המס בגין שנת המס שקדמה לתאונה והן בגין תקופת השיקום, תקופה בה הצדדים חיו עדיין יחדיו, תוך שהאישה מטפלת בבעל.
במצב זה, האישה עתרה לקבלת מחצית מהכספים הללו, בעוד הבעל התנגד לכך. הבעל נסמך על הוראות חוק יחסי ממון, אשר על פניו מחריגות כספים שקיבל אדם בגין נזקי גוף ונכות, כאשר הרציונל הוא שכספים אלו אמורים לשמש לשיקומו ולטיפול בו, ואינם פרי מאמץ משותף, אלא נובעים מהתאונה בה נפגע אדם.
האישה מצדה טענה שרציונל זה אינו חל בענייננו, שהרי בכל התקופה שלאחר הפציעה, היא עמדה לצד בעלה, טיפלה בו, סייעה לשיקומו, טיפלה בילדים, החזיקה את הבית ואף ניסתה לעבוד ולהתפרנס. כך שלטענתה, התאונה המצערת שעבר בעלה לא השפיעה רק עליו, אלא זו השפיעה על הבית כולו, ובפרט עליה, כאשר המציאות הפכה לכזו שאין לה יום ואין לה לילה.
ביהמ"ש לענייני משפחה, לאחר ששמע את מלוא טיעוני הצדדים, כולל טיעונים משפטיים, נתן בימים אלו החלטה ערכית ומנחה בנושא זה, הנפרשת על פני תשעה עמודים והסוקרת את הפסיקה הקיימת בסוגייה זו, וקבע בסופו של דבר כי האישה זכאית למחצית הכספים הללו.
ביהמ"ש נימק החלטתו בכך שיש לפרש בצמצום כל החרגה של זכות מגדר הזכויות המשותפות של בני הזוג, וכי יש לבחון את מהותם של הכספים המתקבלים לאדם בגין נכותו. לא כל זכות כספית שמתקבלת בגין נכות/פציעה, אוטומטית תוחרג ולא תהא שייכת המחצית גם לבן/בת הזוג.
במקרה זה נקבע כי הכספים שהתקבלו הינם הלכה למעשה החזרי הכנסה או תשלומים בגין אובדן הכנסה, ומשכך יש לראותם כמשותפים, אפילו אם אלו מתקבלים כתוצאה מהתאונה והנכות, ואפילו אם לא היתה כוונת שיתוף לגביהם, לרבות לנוכח העובדה שאלו התקבלו בדיעבד, לאחר שהצדדים כבר נפרדו.
כן קבע ביהמ"ש שאירוע מצער כגון המקרה שבפניו משפיע לא רק על הנפגע, הנכה, אלא על המשפחה כולה, ובפרט על בן/בת הזוג, אשר מתגייסים לעזור לנפגע, וחייהם מתהפכים גם כן, וכעת הנטל על כתפיהם גדול שבעתיים – הן נטל הטיפול בבן זוגם, הן נטל גידול הילדים והן נטל הפרנסה.
"מדובר בסוגייה מורכת, ערכית וחשובה, אשר מחייבת בחינת נסיבותיו הספציפיות של כל תא משפחתי, והבנה כי לכל אירוע משברי מעין זה שעובר בן משפחה, יש השפעה דרמטית גם על יתר בני הבית, ובפרט על בן/בת הזוג אשר חייהם שלהם מתהפכים גם כן, ולדברים השלכות גם לעת הליך גירושין וחלוקת רכוש וכספים" ציין עורך דין אור גל-און, מטעמה של בת הזוג. עו"ד גל-און הוסיף כי: "במקרה זה נקט בית המשפט בגישה 'טיפולית' ראויה, הבוחנת את השפעות המקרה המצער על המשפחה כולה, ולאחר בחינת הראיות שהונחו בפניו, מצא שאת ה'חוק היבש' יש לפרש בצמצום הנדרש, ולהעניק לאישה מחצית הכספים המהותיים שהתקבלו בידי בעלה בגין נכותו, אפילו שאלו התקבלו כשנה וחצי לאחר שכבר נפרדו, וזאת לרבות בגין השפעת האירוע גם על האישה ועל חייה, כולל בכל הנוגע לנטל הטיפול בילדים המשותפים, נטל שמוטל החל מקרות התאונה וגם לאחר הפירוד בעיקר על כתפי האישה – לאור הפציעה ולאור מצבו של בעלה".

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות