סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

חקירות למגזר העסקי: כל מה שחשוב לדעת

היום ברור כי ידע משפיע על יכולת הארגון ועל תהליך קבלת ההחלטות. עסקים וארגונים זקוקים לא פעם לשירותי משרדי חקירות מובילים כדי להשיג מידע אבל לא מעט פעמים מתקשים לבחור את המשרד הנכון שיביא להם את התוצאות המדויקות בעלות סבירה ובפרק זמן קצר.

התפקיד של החוקר הפרטי הוא לאסוף עבור הארגון מידע על פי הצורך כשזה יכול להתמקד בחשדות קונקרטיים או במידע כללי שעשוי להיות בו שימוש. "החוקר הפרטי הוא בעל מקצוע שמכיר היטב את האתגרים העומדים בפני הארגון בכל הנוגע לאיסוף מידע. הוא יודע כיצד לגשת למקורות מידע, אנושיים ודיגיטליים ולהביא את התוצאות הנדרשות תוך זמן קצר. כל זאת כשהוא פועל בכפוף לחוק, מה שמאפשר לארגון להשתמש במידע שנאסף גם במידה ויהיה צורך לפנות לערכאות משפטיות" משתף אותנו גורם בכיר מחברת "עוגן – משרד חקירות פרטיות ומודיעין עסקי" המתמחה בחקירות למגזר העסקי והציבורי.
פעולות אותן מבצעים משרדי חקירות מובילים
כל ארגון זקוק למידע שונה ומשרדי החקירות יכולים למקד את השירות במה שנדרש לארגון. כל זאת כשהם מקפידים על דיסקרטיות ועל פעילות באמצעים חוקיים בלבד.
מודיעין תחרותי
חקירה מתחרים, לקוחות וספקים נחשבת לחקירת מודיעין תחרותי. המטרה היא להגיע למידע הנדרש לארגון כשהחוקר יאסוף אותו תוך שימוש באמצעים דיגיטליים ומוחשיים. אמצעים דיגיטליים כוללים בחינת הרשת, הרשתות החברתיות ושאילתות שעולות בפורומים. אמצעים מוחשיים מתייחסים למעקבים שמתבצעים בחשאי, התקרבות לנחקרים במטרה לדובב אותם ולפתח שיתופי פעולה. כל זאת בדרך חוקית בלבד אשר תעניק לארגון את המידע הנדרש לו כך שיוכל להשתמש בו על פי צרכיו.
חקירות כלכליות
ישנן סיבות שונות לבצע חקירות כלכליות כאשר המטרה תמיד לעזור לארגון להתנהל בדרך הנכונה והטובה ביותר עבורו, כשכל המידע פרוס לפניו. את החקירה הכלכלית מזמינות בדרך כלל חברות לקראת תהליך רכישה או מיזוג עם חברה אחרת. כמו כן ישנם מצבים בהם תוזמן החקירה כדי לבדוק אם הלקוח יכול לממש את ההתחייבויות, לפני שהחברה מאשרת לו זאת. החוקר ישתמש במאגרי מידע פתוחים, פיתוח קשרים אישיים עם הנחקרים וכל זאת ללא ידיעת הצד הנחקר.
מעקבים
כאשר ישנו חשד שאדם מסוים בארגון מבצע פעולות שאינן מטיבות איתו כמו לחלוק מידע עם גורם חיצוני, יש לעקוב אחר פעולותיו. מעקב זו פעולה חשאית אשר מתבצעת בלי לעורר את חשדו של האדם אחריו עוקבים ולשם כך אפשר להשתמש באמצעים שונים כולל אמצעים דיגיטליים, רחפנים ועוד. לאורך כל המעקב החוקר יאסוף את הממצאים שיחשוף ולבסוף יגיש אותם לארגון שיוכל להחליט כיצד להגיב להם. יש לציין כי המעקב מתבצע באמצעים חוקיים בלבד.
איתור מעילה וגניבה
אחת הסכנות שכל ארגון רוצה להימנע ממנה היא מעילה או גניבה. המעילה מתבצעת על ידי עובד שמכיר היטב את הארגון ושחשוף למידע. הוא מנצל את הגישה שלו ופעמים רבות את הכבוד שרוכשים לו בארגון ופוגע באלו שנתנו בו אמון. לעתים הארגון משוכנע שבוצעה מעילה, יש לו חשוד עיקרי והוא זקוק לחוקר שיספק לו הוכחות לכך שהיא מתבצעת. לעתים ישנו חשד בלבד, לא מול אדם ספציפי ועל החוקר לגלות מה מתבצע בארגון ועל ידי מי מאנשיו.
סקר סיכונים
קל יותר למנוע בעיות מאשר לטפל בהן וזו הסיבה להזמין סקר סיכונים. משרד חקירות מוביל מכיר היטב את הסכנות שיכולות להיות בארגון וכשזה יוזם סקר החוקרים נכנסים במטרה לזהות את הסכנות. במסגרת סקר סיכונים נבחנים נושאים כמו תפוקת העובדים, אופן הגישה למידע והגנת סייבר, מציאת נקודות החולשה לארגון וכיצד אפשר למנוע ממנו להיפגע. מדובר על פעילות רוחבית הנוגעת בכל המחלקות כשבסיום המשרד מכין דו"ח מפורט של הממצאים והמלצות כיצד אפשר להימנע מפגיעה עתידית.
גילוי האזנות סתר
אחת הסכנות העומדות בפני כל ארגון היא יציאה של מידע החוצה כאשר לא פעם אנשים "מוסרים" מידע בלי להיות מודעים לכך. היום ישנם אמצעי האזנה מינימליסטים אשר שולחים את המידע דרך רשת האינטרנט באופן ישיר כך שכל שצריך לעשות הוא להצליח לשים מתקן האזנה במקום בו יתכן שאנשים מעבירים מידע. חוקרים מכירים היטב את האמצעים השונים ולכן יש באפשרותם לאתר ציוד האזנה וכל זאת בלי שאיש ידע כי הם היו באזור וכשבסיום הארגון מוגן מפני חשיפת מידע.
1 צפייה בגלריה
חקירות למגזר העסקי
חקירות למגזר העסקי
חקירות למגזר העסקי
(freepik)
הגורמים המשפיעים על מחיר החקירה
כל חקירה היא שונה ולכן העלות לעולם לא קבועה. שני ארגונים יכולים להזמין שירות דומה אך המחיר לא יהיה זהה וארגון אחד יכול להזמין שני שירותים שונים בהפרשי מחירים. כדי להבין מה מוביל לכך כדאי להכיר את הגורמים המשפיעים על העלויות:
מהות העבודה
השאלה הראשונה שהמשרד ירצה לדעת נוגעת למהות העבודה. חשוב להבין מה הארגון רוצה להשיג מהחקירה, לאילו תוצאות הוא מצפה ועד כמה העבודה מורכבת. ברגע שהארגון מגדיר את הצורך ונותן את המידע שכבר נמצא בידו, החוקר יכול להבין את המשימה ולהתחיל לבנות אסטרטגיה ולהבין את העלויות הצפויות להשגת התוצאות.
היקף העבודה
ישנן חקירות שיכולות להסתיים תוך זמן קצר ואז העלות באופן טבעי נמוכה. משרד החקירות ישאף לאסוף את המידע בצורה היעילה ביותר, בלי לעכב את התהליך ובלי לזרז אותו וזאת כדי להימנע מפספוס מידע. ככל שנדרשות יותר ראיות, ככל שישנם יותר גורמים מעורבים שיש לחקור אותם, כך היקף העבודה יהיה גדול יותר וכמובן, העלות תהיה בהתאם.
אזור החקירה
אזור החקירה יכול להשפיע על העלויות ובמיוחד אם החוקר או החוקרים צריכים לנסוע רחוק. לעתים נדרש גם שיתוף פעולה עם חוקרים אשר עובדים מעבר לים ויש לממן את פעילותם. כבר בשלבים הראשונים אפשר להבין מה יהיה אזור החקירה כאשר אם הוא יורחב יהיה צורך להרחיב גם את המימון. כך או אחרת, ככל שידרשו מהחוקר יותר שעות נסיעה כך העלות עשויה לגדול.
הכלים הנדרשים לעבודה
חשוב לציין כי כל חוקר פרטי משתמש באמצעים חוקיים בלבד. כל זאת במטרה להשיג את המידע המהימן ביותר ובאופן שאפשר יהיה להשתמש בו בכל דרך וגם בבית המשפט (אם יהיה צורך בכך). החוקר יכול להשתמש באמצעים שונים כשחלקם יקרים יותר מאחרים. למשל, מעקב באמצעות רחפנים עשוי להיות יקר יותר מאשר מעקב ברכב.
מספר החוקרים
ישנן חקירות מורכבות אשר דורשות צוות של חוקרים. ככל שמשתתפים בפעילות יותר אנשים כך התשלום עשוי לעלות. יש לסייג ולומר כי יתכן והמשמעות של כוח האדם הגדול יותר היא פעולה קצרה ולכן העלות לא בהכרח תהיה גבוהה. סעיף זה יכול להשפיע על המחיר, אך אפשר יהיה לקבוע זאת רק לאחר שהמשימה ברורה ולאחר שנבנתה אסטרטגיית חקירה.
משרדי חקירות מובילים - בחירת המשרד המתאים למשימה
בשנים האחרונות עולה מספר הפניות למשרדי חקירות. היכולת להעביר מידע בקלות רק עולה, ישנם יותר ניסיונות פגיעה דיגיטליים ויותר ארגונים, חברות ואפילו עמותות שחשופים לסכנות שלא היו בעבר. לצד כל אלה, היום ישנם אנשי מקצוע מצוינים שיכולים לספק מענה דיסקרטי ומעשי בזמן קצר.
ניסיון קודם
קשה לדעת מה הניסיון הקודם של משרד החקירות כיוון שאסור לו לחשוף מידע על לקוחות. עם זאת, אפשר לשמוע ממנו על חקירות קודמות, להבין במה הוא מתמחה ומכאן להעריך את ניסיונו. כמו כן אפשר להבין כי משרד וותיק מביא יותר ניסיון ממשרד שנפתח לא מזמן.
במקרה שהמשרד יכול להביא לקוחות ממליצים, אשר אישרו זאת ושמוכנים להיחשף, הוא יעשה זאת. יש לזכור כי כל חקירה צריכה להיות חשאית ולכן אם המשרד מתרברב בעבודה עם לקוחות כשהוא מציין שמות רבים, יש לתהות האם הדבר אומר שהוא חושף מידע סודי. יש להעריך את הניסיון מהתרשמות בשיחה האישית, מבחינת אתר החברה והרשתות החברתיות.
מוניטין
היום אפשר להתרשם מחברות וארגונים ממה שאומרים עליהם באינטרנט. במקרה של משרדי חקירות לא תמיד קל למצוא לקוחות קודמים, אך אם קרה והיו כאלה שהתאכזבו, ככל הנראה הדבר יופיע באינטרנט. אם אין טענות ותלונות על המשרד ברשת, הדבר מצביע על מוניטין חיובי.
כיוון שלא כדאי לחלוק את הרעיון של יציאה לחקירה עם אף אחד, יש להימנע מפניה ישירה לגורמים עסקיים אחרים כדי לשמוע על המשרד. כן אפשר להתרשם מאתר האינטרנט של המשרד ולהתרשם מהמסרים שלו. אפשר גם לבדוק האם אין נגדו טענות ומכאן לשפוט האם כדאי להיפגש עם המשרד ולהתרשם ממנו באופן אישי.
התרשמות אישית
הפגישה הראשונה עם משרד החקירות חשובה להחלטה האם לצאת יחד לדרך או לא. בשיחה יש להתרשם מנציג המשרד, מהגישה שלו לכל חקירה וגם מיכולת ההקשבה. כדי לבצע חקירה המשרד ירצה להכיר את הארגון, להבין את החשדות ואת המשימה שעומדת מולו. במקביל, בשיחה הראשונה הוא ירצה להרשים, להצביע על היתרונות שלו ולהסביר כיצד עובד תהליך העבודה.
אפשר ללמוד רבות מהפגישה הראשונה, מהאופן בו המשרד עובד, מכוח האדם שבמקום, הניסיון שלו והאמצעים בהם הוא משתמש כדי למצוא את המידע הנדרש לארגון. גם כאשר נשמע שהמשרד מנוסה ונראה כי מבדיקה מקדימה המוניטין שלו באמת מוצלח, אין תחליף להתרשמות האישית. זו ההזדמנות לשאול שאלות ולקבל החלטה האם אפשר לצאת יחד לדרך.
יכולת לבצע את העבודה
נקודה חשובה שיש לבדוק אותה היא האם למשרד החקירות יש אפשר לבצע את העבודה הנדרשת. לא כל משרד חקירות מוביל יכול לבצע חקירות בתחום הארגוני. לא כל אחד יכול לתת שירות לחברות, עמותות ועסקים ולא כל אחד זמין לבצע את החקירה בכל מקום. יש להבין תחילה מה הצורך של הארגון ולאחר מכן לוודא כי המשרד אכן יכול לבצע את העבודה.
יש לשאול כמה חוקרים עובדים במקום, אם חלק מהחקירה מתבצעת בחו"ל לבדוק שיש לו שותפים מעבר לים שהוא סומך עליהם ולבדוק מהם הכלים בהם הוא משתמש. חקירות יכולות להתבצע בדרכים חוקיות שונות וכדאי לשאול את המשרד על הגישה שלו לחקירה וכיצד הוא מתכוון למצוא את המידע הנחוץ לחברה. בהתאם יש למצוא אם זהו המשרד הנכון לעבודה.
לפנות למשרד חקירות בזמן הנכון
ישנה חשיבות רבה לתזמון החקירה וככל שנערמים יותר חשדות בארגון, בחברה או בעסק בלי שנעשה דבר כדי לאשר אותם, כך הארגון עלול להיפגע. גורמים מתוך הארגון וגורמים חיצוניים יכולים לנסות לאסוף מידע, לגנוב כספים, לעקוב אחר העובדים במטרה להעבירם לחברה אחרת ולבצע פעולות שבסופו של דבר יערימו עליו קשיים.
כדי להחליט האם יש לפעול וכיצד נכון לפעול, הארגון זקוק קודם כל לידע. הוא צריך הוכחות לכך שהחשדות שלו אמיתיים ומבוססים וקבילים בבית המשפט וזה בדיוק התפקיד של משרד החקירות. ככל שיעבור הזמן כך הפגיעה עשויה להיות גדולה יותר וגם אם המשרד יספק מידע, הוא עלול להיות פחות רלוונטי מבחינת התאוששות הארגון.
ההמלצה היא לפנות למשרד ברגע שעולה השאלה האם ליצור קשר או לא. זה הזמן להתייעץ, לחלוק את החשדות באופן דיסקרטי ואם צריך, להתחיל בחקירה.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות