סגור
דאנס רפואה הפניה דסקטופ

הילדים עדיין מעדיפים 'ריבועים בשיניים', המבוגרים בוחרים בקשתיות שקופות - אלו הטיפולים הנפוצים ליישור שיניים

חיוך מלא שיניים ישרות הוא הרבה מעבר למראה חיצוני - מדובר על היבט המשפיע על בריאות הפה, דימוי עצמי חיובי וביטחון עצמי. יישור שיניים מהווה פתרון יעיל, בטוח ואסתטי לשיניים עקומות, אשר מאפשר למטופלים לחייך מכל הלב. מהם הטיפולים העדכניים ביותר בתחום? ואיך מתאימים את הטיפול הנכון למטופל?

יישור שיניים נחשב כבר שנים רבות לפעולה סטנדרטית ונפוצה בקרב ילדים ובני נוער אשר רוצים ליישר את השיניים בגיל מוקדם ככל האפשר. בשנים האחרונות יישור השיניים צבר פופולאריות רבה גם בקרב מבוגרים, בעקבות טכנולוגיות ההופכות את הטיפול לנוח, מהיר, אסתטי ונסתר יותר.
לצד זאת, חשוב לדעת שיישור שיניים מתבצע בחלק המקרים מסיבות רפואיות כמו עודף שיניים, עיכוב בבקיעת שיניים, צפיפות גבוהה בפה וסגירה לא תקינה של הלסתות.
מהם הטיפולים הנפוצים ביישור שיניים? ומהו התפקיד של הרופא המומחה בבחירת הטיפול המתאים?
2 צפייה בגלריה
ד"ר עומר פלייסיג, מומחה ליישור שיניים ולסתות
ד"ר עומר פלייסיג, מומחה ליישור שיניים ולסתות
ד"ר עומר פלייסיג, מומחה ליישור שיניים ולסתות
(אורן קאן)
טיפול עם ותק של 100 שנים - 'קוביות המתכת' שהפכו לסמל סטטוס בקרב ילדים
ד"ר עומר פלייסיג, מומחה ליישור שיניים ולסתות, מרפאת WeSmile, מספר כי "הטיפול הקלאסי של יישור שיניים, אשר קיים כבר כ-100 שנים בורסיות שונות, הוא סמכים, אותם ריבועים מתכתיים המחוברים בחוטים מתכתיים הידועים בשם 'קוביות', 'גשר' או 'ריבועים בשיניים'".
בתוך עולם הסמכים קיימות וריאציות שונות כמו סמכים ננעלים, סמכים עם חיכוך נמוך וסמכים נסתרים (לינגואליים), אשר מודבקים על החלק הפנימי של השן, מה שנותן יתרון אסתטי. אופציה נוספת המציעה יתרון אסתטי ונפוצה אצל מבוגרים, היא סמכים בצבע השן, העשויים חרסינה או חומר מרוכב אחר.
על רקע הפופולאריות של יישור שיניים בקרב ילדים, ד"ר פלייסיג מספר כי "היום גשר בשיניים הפך לסוג של סמל סטטוס. הרבה ילדים רוצים גשר בשיניים ובוחרים בסמכים הכסופים דווקא משום שהם בולטים, בעיקר משום שחשוב להם 'להיות כמו כולם' ". לצד זאת, ד"ר פלייסיג אומר כי "חשוב לציין שכל פעולה וכל החלטה מתקבלת על ידי המומחה על בסיס שילוב של שיקולים רפואיים ורצונות המטופל".
לדוגמה, לא כל סוגי הסמכים מתאימים עבור כלל האוכלוסייה. "התפקיד של הרופא המומחה הוא להתאים את סוג הטיפול למטופל הספציפי. ישנם שיקולים שונים כמו מצב החניכיים, בריאות השיניים וגם נוחות של המטופל", לדברי ד"ר פלייסיג. סמכים לינגואליים, למשל, מציעים פתרון אסתטי יותר, אך יותר כואב, משום שהוא יכול לפצוע את הלשון ולהפריע לדיבור. "לכן, אם המטופל הוא מישהו שצריך לדבר ביום-יום, כמו עורכי דין, שחקנים וזמרים, אני בדרך כלל לא ממליץ על סמכים נסתרים. כל מקרה נבדק לגופו וישנן מגבלות שונות שמכתיבות את סוג הטיפול".
הדור החדש, האסתטי והמהיר יותר של יישור שיניים - קשתיות שקופות
הטיפול העדכני ביותר בעולם יישור השיניים הוא קשתיות/פלטות שקופות, אשר החל בפעילות מסחרית בייצור המוני לפני כ-25 שנה - תקופת זמן יחסית קצרה במונחים של אורתודונטיה.
"הטיפול כולל סדרה של פלטות שקופות מפלסטיק, אותן מרכיבים על השיניים. כל פלטה מתוכננת להזיז את השיניים מעט, בסדר גודל של רבע מילימטר לשן", מסביר ד"ר פלייסיג. "ברגע שמשתמשים בסדרה של פלטות אותן מחליפים כל פרק זמן מסוים וכל אחת מזיזה במעט את השיניים, מקבלים יישור שיניים מלא".
חוץ מהפלטות עצמן, טיפול בקשתות שקופות יכול לכלול אלמנטים קטנים נוספים המודבקים על השיניים ומהווים נקודת משען להפעלת כוחות מסוימים על השן. "למשל, אם רוצים לסובב שן שהצורה שלה מעוגלת, לפלטה קשה עד בלתי אפשרי לבצע זאת לבדה, ולכן מדביקים אלמנטים שנותנים נקודת משען להפעלת כוח על ידי הפלטה", מסביר ד"ר פלייסיג. השימוש באותם אלמנטים כולל גם שיקול אסתטי, משום שככל שמדביקים יותר אלמנטים, כך האסתטיקה נפגעת. "חלק מהתפקיד של הרופא המומחה הוא להחליט איפה הוא חייב אותם ואיפה הוא יכול להסתדר בלעדיהם", אומר ד"ר פלייסיג.
עוד מאפיין חשוב לציון הוא העובדה שמדובר בפלטות שקופות, "אך לא בלתי נראות כמו שמופיע לא מעט בפרסומים", אומר ד"ר פלייסיג. "יש מטופלים שמצפים שלא יראו כלום, אבל בפועל מדובר באלמנט שדומה לחלון - אפשר לראות דרכו אבל אפשר גם לזהות אותו".
יתרון נוסף של הקשתיות השקופות מתבטא בהיבט של שמירה על היגיינה אוראלית. "כשהסמכים מודבקים לשיניים, קשה יותר לצחצח את השיניים, וצריך להשתמש בעזרים כמו מברשות קטנות כדי להגיע לכל האזורים של השן", אומר ד"ר פלייסיג. "עם קשתיות, לעומת זאת, פשוט מסירים אותן ומצחצחים כרגיל, ואפשר גם להשתמש בחוט דנטלי. מדובר ביתרון משמעותי במיוחד עבור מטופלים עם בעיות כמו מחלות חניכיים, אשר יכולים לשמור על היגיינה אוראלית ביעילות ובקלות".
עוד יתרון של קשתיות שקופות הוא משך הטיפול, אשר עומד ברוב המקרים על 20%-30% פחות מהזמן הנדרש לטיפול עם סמכים. "אחת הסיבות לכך היא שתכנית הטיפול מתבצעת באופן ממוחשב והחברות המייצרות את הקשתיות משתמשות ב-AI, כך שגם המחקרים וגם התוצאות בשטח מראות שמשך הטיפול מתקצר ביחס לטיפולים בסמכים. לי באופן אישי היו גם מקרים בהם משך הטיפול התקצר אפילו ב-50%".
הטיפול עצמו כולל הכנה של פלטות המיוצרות בהתאמה אישית, אותן המטופל מקבל ומחליף בעצמו בכל שבוע עד שבועיים. "ההמלצה של החברות המייצרות היא להרכיב את הפלטה 22 שעות ביממה, מה שמותיר כשעתיים בסך הכל לאכול ולצחצח שיניים. תדירות החלפת הקשתיות תלויה כמובן במשך הרכבתן במהלך היום", אומר ד"ר פלייסיג. לאחר סיום השימוש בסדרת הפלטות, המטופל והרופא מחליטים האם השיניים הגיעו למצב הרצוי, או שיש צורך במקצה שיפורים והזמנת קשתיות נוספות.
2 צפייה בגלריה
ד"ר עומר פלייסיג, מומחה ליישור שיניים ולסתות, מרפאת WeSmile
ד"ר עומר פלייסיג, מומחה ליישור שיניים ולסתות, מרפאת WeSmile
ד"ר עומר פלייסיג, מומחה ליישור שיניים ולסתות, מרפאת WeSmile
(יח"צ)
המפתח ליישור שיניים מוצלח - התאמת הטיפול למצב הבריאותי ולאופי של המטופל
אם יישור שיניים בקשתיות הוא טיפול כל כך טוב ומוצלח, מדוע לא להשתמש בהן לכלל המטופלים? ד"ר פלייסיג מציין כי "לדעתי מדובר בטעות בסיסית, משום שהתפקיד של הרופא המומחה הוא להשתמש בארגז הכלים שברשותו על מנת להביא את המטופל לתוצאה סופית מצוינת, קרי שיניים ישרות וסגר תקין. מחובתנו המוסרית להציג למטופלינו מגוון אופציות טיפוליות העומדות לרשותם, וכמובן לציין את היתרונות והחסרונות של כל אחד מסוגי הטיפולים".
למשל, חלק מהסיבה לכך שיישור שיניים בקשתיות הוא לא מאד נפוץ בילדים, מסביר ד"ר פלייסיג, "הוא הדרישה לשיתוף פעולה מעולה מצד המטופלים, שצריכים להרכיב את הקשתיות 22 שעות ביממה על פני תקופה של מספר חודשים ולעתים גם שנה וחצי ושנתיים. בנוסף לכך, עליהם להסיר את הקשתיות בכל פעם שאוכלים, לנקות אותן מספר פעמים ביום ולצחצח את השיניים לפני שמרכיבים אותן בחזרה. מניסיוני האישי, רוב הילדים לא מצטיינים במשמעת עצמית כה גבוהה. לכן, כשמגיע אליי מטופל צעיר ויישור שיניים בקשתיות הוא אופציה עבורו, אני מוודא ביחד עם ההורים שהילד יהיה ממושמע וישתף פעולה". מצד שני, אם הילד לא צפוי לשתף פעולה, "לא רק שהטיפול לא יתקדם, אלא ילך אחורה, מכיוון שברגע שמפסיקים את הכוחות שמופעלים על השיניים, הן נוטות לחזור למקום המקורי ואז מאבדים את התוצאה שכבר הושגה".
הקשתיות השקופות והאסתטיות פתחו את עולם יישור השיניים עבור המבוגרים
באופן לא מפתיע במיוחד, גם למבוגרים מפריע שהשיניים שלהם עקומות, "אך הם לא עשו משהו בנושא משום שהם התביישו ללכת עם גשר, כי זה מקושר לילדים ובני נוער", אומר ד"ר פלייסיג. "ברגע שהתחום של קשתיות שקופות תפס תאוצה וחלק מהם ראו את זה אצל חברים, יישור שיניים מתקבל יותר בברכה ויותר מבוגרים בוחרים לעשות את הטיפול. אם בעבר המבוגרים היוו כ-20% מכלל המטופלים שלי, היום הנתון כבר עומד על כ-50%".
לא כל רופא שיניים הוא מומחה ליישור שיניים
אחד המרכיבים החשובים בבחירת הרופא לביצוע יישור השיניים, הוא השאלה האם מדובר ברופא מומחה ליישור שיניים. "רופא מומחה הוא רופא שיניים שאחרי סיום לימודי רפואת השיניים נכנס לתכנית התמחות של כ-4 שנים, בהן הוא למד ב'משרה מלאה' את תורת יישור השיניים. לאחר תקופת ההתמחות הוא נבחן על ידי ועדה מקצועית של משרד הבריאות, בחינות עיונית ומעשית, על מנת לוודא שהוא ברמה הנדרשת להיות מומחה ליישור שיניים. לכל מומחה ליישור שיניים מספר רישיון רופא שיניים ומספר רישיון נוסף של מומחה ליישור שיניים.. למעשה רופאים שאין להם רישיון שכזה, לא יכולים לקרוא לעצמם 'מומחים ליישור שיניים'", מסביר ד"ר פלייסיג. "כך גם המילה אורתודונט, המשויכת אך ורק למומחים בתחום. על מנת לוודא שרופא מסוים הוא מומחה ליישור שיניים, ניתן לבדוק ברשומות באתר של משרד הבריאות או באתר של האגודה הישראלית לאורתודנטיה. אני כמובן ממליץ למטופלים לוודא שהם מפקידים את הפה והחיוך שלהם בידיים מיומנות של מומחה ליישור שיניים. גם בקרב קהילת המומחים ליישור שיניים, ישנם מומחים עם רמת מיומנות משתנה בשיטות טיפוליות שונות, ולכן לפני שבוחרים את המומחה המטפל, מומלץ 'לראיין' אותו ואף לבקש לראות 'תיק עבודות' במידת האפשר".
כל המידע המוצג בזירת "דנס מדיקל" הינו לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים ואינו נועד בשום מקרה לשמש כתחליף לייעוץ רפואי או חוות דעת רפואית או כהמלצה מבעלי מקצוע בתחום הרפואה. השימוש במידע המסופק בזירת "דנס מדיקל" הוא באחריותם הבלעדית והמלאה של הגולשים. בכל עניין רפואי מומלץ לפנות לאיש מקצוע מוסמך