סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

המכון לרדיותרפיה (הקרנות) בבי"ח הציבורי אסותא אשדוד: גישה חדשנית לטיפול בסרטן

בעשרות השנים האחרונות נעשו פריצות דרך מדהימות בטיפול בסרטן, וחולים רבים במחלה שבעבר ראו בסרטן דרך ללא מוצא, גילו לשמחתם שיש חיים גם אחריה. האונקולוגיה המודרנית מציעה לבחירת חולי סרטן מספר גישות טיפול מודרניות, לרבות טיפול קרינתי המחליף במקרים רבים ניתוח, עם או בלי שילוב טיפולים תרופתיים מתקדמים. מטרת כולן הינה להחזיר את החולה בחזרה לקו הבריאות, וכמה שיותר מהר. אז מה היתרונות של טיפול קרינתי על פני החלופות ואיך מתבצע הטיפול? כל התשובות בכתבה הבאה.

מחלת הסרטן היא מהמחלות השכיחות והמוכרות ביותר לאנושות, רק לפני כמה עשרות שנים נראה כי אין שום דרך אמתית לעזור לחלק גדול מהחולים במחלה, אך יחד עם הקדמה הטכנולוגית הגיעו טיפולים שונים שנתנו לחולים בסרטן הזדמנות שנייה לחיים. כיום ניצבים חולי סרטן בפני מגוון אופציות טיפוליות, אשר מצד אחד מקשות על קבלת החלטה מושכלת, אך מאידך מאפשרות להם טיפול מיטבי עם פרופיל תופעות לוואי מותאם אישית. הדבר נכון במיוחד כאשר בין אופציות טיפוליות שוות ערך מוצאים אפשרות לעבור ניתוח להסרת הגידולים הסרטניים או לחילופין, לקבל טיפול קרינתי במטרה להעלימם ללא צורך בהסרת איברים.
בעוד ששיטת הניתוח המסורתית נחשבת לאלטרנטיבה המועדפת שיכולה להציל חיים, פעמים רבות נאלץ המטופל לקבל החלטה קשה שמשמעותה וויתור על האיבר הניזוק, וזאת בנוסף לצורך בניתוח פולשני המצריך תקופת החלמה ממושכת המאופיינת בתהליך החלמה ארוך ולעיתים מייגע. משמעות הדבר עבור המטופל היא שגם אחרי תהליך הניתוח עצמו הוא נאבק כדי להחלים ואיכות ורמת חייו יורדות באופן משמעותי.
2 צפייה בגלריה
גישה חדשנית לטיפול בסרטן
גישה חדשנית לטיפול בסרטן
גישה חדשנית לטיפול בסרטן
(יח"צ)
טיפול קרינתי כטיפול משמר איברים
בשונה מניתוח פולשני המסכן פעמים רבות את חיי המטופל ואת איכות חייו ומשאיר אותו בתקופת התאוששות ארוכה, בטיפול קרינתי הגישה הינה שונה, ופעמים רבות אף מתייחסים לטיפול זה כאל טיפול משמר איברים. מטרתו של טיפול קרינתי הוא לחסל את התאים הסרטניים מבלי לפגוע באיבר החולה או באיברים הסמוכים לו.
הטיפול עצמו אינו כואב וכמעט שאינו מורגש, הרופאים המטפלים משתמשים בקרני רנטגן בעוצמה גבוהה הפוגעים ב-DNA של התאים הסרטניים ומעלימים אותם באופן נקודתי ומדויק. לרוב נמשך הטיפול בין דקה ל-40 דקות (בממוצע כ-15 דקות), לרוב על בסיס יומיומי (למעט סופי שבוע) בין 5 ל-35 פעמים, בהתאם לאזור ולמורכבות הטיפול הנדרש.
בעוד שהטיפול עצמו נמשך כאמור פרק זמן קצר יחסית, את רוב הזמן משקיעים הרופאים במיקום המטופל בתנוחה הנכונה לפי תוכנית שתוכננה מראש. כאן חשוב לציין גם כי אומנם טיפול קרינתי עלול לגרום לתופעות לוואי, בתלוי באיבר המוקרן או במיקומו המדויק של הגידול בו מטפלים, אך הטיפול הנ"ל אינו מזיק לשאר חלקי גוף המטופל, למרות התפיסה הרווחת שקרינה היא איננה דבר בריא לגוף האדם.
״במהלך תכנון הטיפול הקרינתי הצוות הרפואי מתכנן בדיוק כיצד ישכב המטופל על מנת להבטיח כי הטיפול הקרינתי יעשה באופן מושלם ומבלי שאיברים אחרים יכנסו לשדה הקרינה, תוך כדי בקרה של תזוזת האיברים בתוך הגוף, ביחוד באזורים הנמצאים בתנועה מתמדת בגלל נשימה, כגון שדיים, ריאות, ושט, כבד וכיוצא בדבר״, משתף ד״ר אלי ספיר מנהל מכון רדיותרפיה בבית החולים הציבורי אסותא שבאשדוד.
״כדי שהטיפול הקרינתי יעשה בצורה מדויקת, אנחנו משתמשים באמצעים החדישים ביותר - לדוגמא צילומי CT רגע לפני הטיפול בכדי למקם על בסיס יומיומי את המיקום המדויק של הגידול או האיבר המוקרן; בקרת נשימות באמצעות מצלמות ייחודיות המאפשרות מתן קרינה בטווח נשימה מסוים בלבד. בנוסף החל מתחילת שנת 2022 הותקן במכון מכשיר הראשון מסוגו בישראל הנקרא Dynamic EXACTRAC. המכשיר מסייע לנו למפות את השטח החיצוני של גוף המטופל באמצעות מצלמה תרמית המזהה כל תנועה קטנה של הגוף. במידה והתרחשה תנועה כלשהי במהלך הטיפול עצמו וגוף המטופל יצא מהפוזיציה המתוכננת, המכשיר מיד עוצר את תהליך ההקרנה ומחזיר את המטופל לתנוחת המוצא, ורק אז הטיפול ממשיך. הדבר מאפשר לנו להתמקד באופן נקודתי אך ורק באזורים בהם נמצא הגידול הסרטני מבלי שתהיה חריגה לאזורים אחרים״.
פתרון לסוגי סרטן שונים
כפי שמרביתנו כבר יודעים גידולים סרטניים יכולים לתקוף כל חלק בגוף האדם, אך לעיתים ישנם מצבים בהם לא ניתן לבצע ניתוח באזור המותקף, ובמקרים אלה משתמשים קודם כל בטיפול קרינתי.
במקרים כמו סרטן פי הטבעת וסרטן לוע האף לדוגמא הניתוח לא יביא לריפוי, לכן הדרך המועדפת כמעט בכל המקרים תהיה לטפל בגידולים הסרטניים הללו באמצעות טיפול קרינתי בלבד. במקרים אחרים כמו סרטן הערמונית, סרטן כיס שתן, גידולי ראש צוואר ואף סרטן ריאה ניתן להשתמש בטיפול קרינתי או בניתוח, עם סיכויי ריפוי זהים במרבית המקרים. בחלק גדול מהמקרים, החולים שעוברים ניתוח עדיין נתונים לסיכון גבוה להישנות המחלה, לכן הטיפול הקרינתי ניתן כטיפול משלים (הדוגמה השכיחה ביותר הינה בסרטן השד). במקרים אחרים כמו סרטן הוושט, או סרטן החלחולת ניתן להשתמש תחילה בטיפול קרינתי ראשוני שמטרתו להקטין את הגידולים הסרטניים ולמנוע סיבוכים לקראת תהליך של ניתוח עתידי.
כמו כן, ישנם גם מצבים בהם ניתן טיפול קרינתי בחולים שלא ניתן לרפאם, מטרת הטיפול במקרים אלה הינה הקלה על התסמינים, כמו למשל במחלה גרורתית בעצמות הגורמת לכאבים חזקים או במקרים בהם הגידול יושב על כלי דם וגורם לדימום.
למרות שפחות נפוץ כיום בישראל, במדינות רבות אחרות משתמשים בטיפול הקרינתי בעוצמה נמוכה אף במצבים שאינם קשורים למחלת הסרטן כמו במקרים של דורבן בעקב או פסוריאזיס, שכיום ניתן לטפלם ברוב המקרים בעיקר על ידי תרופות שאינן באמת מרפאות את הבעיה.
אסותא: צוות רפואי בעל גישה מודרנית
הצוות הרפואי של מכון הרדיותרפיה שבאסותא מורכב ממיטב הרופאים והמומחים בתחום הטיפול הקרינתי. את הצוות מוביל דוקטור אלי ספיר, הממלא במקביל תפקיד יושב ראש החוג לרדיותרפיה הארצי, בעל התמחות עיקרית בגידולי ראש צוואר, ריאה, מערכת העיכול, ובטכניקת טיפול הנקראת SBRT (באנגלית - Stereotactic Body Radiation Therapy), שמהותה הינו טיפול קרינתי ממוקד בעוצמה גבוהה באמצעות טכנולוגיה חדשנית. בין רופאי הצוות נמנים גם פרופסור גז, סגן מנהל המכון לרדיותרפיה, מומחה בסרטן ערמונית, כיס שתן וכליות; פרופסור קורן, דמות ידועה ברמה בינלאומית בעל מומחיות בגידולי מערכת עצבית מרכזית כמו מוח ועמוד השדרה, וגידולי שד; ודוקטור עומר גל, מהרופאים הצעירים והמבטיחים בישראל, גם הוא בעל התמחות בגידולי מערכת עצבית ומרכזית, גידולי שד וגידולי ריאה.
את הצוות הרפואי של מכון הרדיותרפיה מלווה צוות של פסיכולוגיים, עובדים סוציאליים ותזונאית שעוזרים למטופל לעבור את תקופת הטיפולים עם מענה רגשי והוליסטי שעומד לרשותם בכל אימת שיצטרכו לאורך כל התהליך הטיפולי.
2 צפייה בגלריה
צוות רפואי של מכון הרדיותרפיה שבאסותא
צוות רפואי של מכון הרדיותרפיה שבאסותא
צוות רפואי של מכון הרדיותרפיה שבאסותא
(יח"צ)
נוחות לתושבי האזור
מי שעבר פעם טיפול הקרנתי יודע שמעבר לטיפולים עצמם ישנו עוד קושי מסוים שמתאפיין בעצם העובדה שמדובר בטיפול על בסיס יומי. בעוד שהטיפול עצמו אורך זמן קצר יחסית, את רוב זמנם נאלצים המטופלים לבלות על הכבישים, זאת לאור העובדה שהטיפול הקרינתי אורך לרוב בין שבוע לשבעה שבועות ונעשה בכל יום (מלבד סופ״שים) מה שאומר שהמטופלים נמצאים רוב הזמן בדרכים.
עד לפתיחת המכון לרדיותרפיה בביה"ח הציבורי אסותא אשדוד היו נאלצים מטופלים מהאזור לנסוע לבתי חולים מרוחקים יותר ולבלות את רוב זמנם על הכביש ובפקקים, במקרים מסוימים היו יכולים תושבי האזור לעשות נסיעות יומיות שארכו במצטבר אפילו מעל ל-4 שעות במצטבר, מה שהקשה עוד יותר על תקופת התהליך הטיפולי.
העובדה שבית החולים הציבורי אסותא שבאשדוד נמצא כיום במרכזו של האזור המשתרע בין ראשון לציון/רחובות ועד קרית גת/קרית מלאכי עוזרת למטופלים לקבל בחירה נוחה יותר ולעבור טיפולים מצילי חיים באמצעות הקרנות גם מבלי הצורך לבלות שעות בדרכים ולשנות לבלי היכר את אורח חייהם.
בית החולים הציבורי אסותא שבאשדוד מעניק הזדמנות אמתית לחולי סרטן המעוניינים לעבור טיפול קרינתי משמר איברים ומציל חיים. הבחירה הקשה אמנם עומדת בעינה, בין אם המטופל יבחר לעבור טיפול קרינתי ובין אם יבחר לעבור ניתוח, אך עצם העובדה כי הטיפול הקרינתי טומן בחובו סכנות פחותות יותר בחלק גדול מהמקרים ומעניק לחולים בסרטן סיכוי להבריא גם מבלי לוותר על האיבר החולה הופכת את השיקול בבחירת הטיפול לברור וקל יותר.
צוות הרופאים המקצועי המורכב ממומחים בתחומם המשתמשים בציוד החדיש ביותר, יחד עם צוות של פסיכולוגיות ועובדים סוציאליים מבטיחים טיפול מסור ובטוח בכל מטופל המגיע למקום. אם גם אצלכם התגלתה מחלת הסרטן ואתם מעוניינים בטיפול נכון ובליווי צמוד ותומך לאורך כל הדרך תוכלו להשאיר פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם עם פרטים נוספים.
ליצירת קשר:
טלפון: 072-3399432
פקס: 072-3399428

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות