סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

ליווי עסקי? הנה מה שרבים מהמלווים העסקיים לא יספרו לכם

בתוך ים של שינויים סביבתיים, פוליטיים, מדיניים וסוציו-אקונומיים אליהם נדרשים בעלי עסקים להגיב, עומד לו על המדף מוצר עסקי אשר קורא אל הדגל כמעט כל סוג של עסק. אנחנו מדברים על ליווי עסקי. במקומות בהם מתקיים שיח ער בנושאים כמו אפיקי השקעה משתלמים, השפעתן על המשק של עליות וירידות ריבית, עליות מיסים ושאר עניינים פיננסיים, חשוב להתייחס גם לצורך של עסקים קיימים בהגדלת הרווחיות שלהם.

תקופות מורכבות מוכיחות שוב ושוב, שבמרכזן – ממש לצד האיומים, ניצבות גם הזדמנויות וגם תקווה. וכך יוצא, שישנם עסקים אשר בהליך נכון של ליווי עסקי, מצליחים לשפר תהליכים פנימיים וחיצוניים הקשורים בניהול העסק, וע"י כך לשפר את רווחיותו. אבל, ויש פה אבל גדול, צריך גם להגיד ביושר, שנתוני סגירתם של עסקים חדשים בישראל בשנה נתונה גבוהים. משמעות הדבר היא כי כל עסק באשר הוא, חייב להתנהל באופן האחראי ביותר לא רק במישור הפיננסי שלו, אלא גם בעולמות התפעול, הלוגיסטיקה, הרכש, משאבי אנוש ועוד.
ואם בפתח דברנו הוזכרה המילה 'ים', הרי שניתן לחזור ולהשתמש בה לצורך תיאור ההיצע הקיים בתחום הליווי העסקי בישראל; אם יש ברשותכם עסק, הסבירות שנתקלתם או שאתם עדיין נתקלים בהיצע הרב של המלווים העסקיים שקיימים בשוק גבוהה מאד. תחת כל עץ רענן ניתן למצוא סרטונים ופוסטים של מלווים עסקיים אשר מציעים מגוון תובנות, מודלים, ובעיקר הרבה כריזמה שמושכת בעלי עסקים להגיב.
ומה לגבי התמורה? לצערנו, היא לא תמיד מוגשת במלואה.
1 צפייה בגלריה
ליווי עסקי? הנה מה שרבים מהמלווים העסקיים לא יספרו לכם
ליווי עסקי? הנה מה שרבים מהמלווים העסקיים לא יספרו לכם
ליווי עסקי? הנה מה שרבים מהמלווים העסקיים לא יספרו לכם
(יח"צ)
האם אנחנו מבינים לעומק כיצד לבחור את היועץ העסקי המתאים לעסק שלנו?
לאור האמור לעיל, ברור לנו כי מרבית מאותם מלווים ומלוות עסקיים, מגובים בהשכלה רלוונטית, מה שעשוי לעיתים לתרום להצלחת העסקים להתנהל נכון יותר. ואולם, כאשר יושבים לפרוט את הדברים, מוצאים "פיל" בחדר.
פיל שמתחיל לתפוס יותר ויותר מקום דווקא מצידם של גולשים ברשתות החברתיות – רובם בעלי ובעלות עסקים המתנגדים לאופן בו מוצג ליווי עסקי. האם בוגרים טריים של אוניברסיטאות או מכללות יכולים להתמודד עם אתגר משמעותי כל כך, כמו שיפור רווחיותו של עסק בכלל ובתקופה הזאת בפרט? יצאנו לבדוק ולראיין גורמים וחברות שמציעים כיום תוכניות הבראה לעסקים וליווי עסקי.
המלאכה הייתה רבה ושוחחנו עם לא מעט גורמים ונציגי חברות; חלקם גרמו לנו להתרשם מאוד, חלקם אף הציגו בפנינו תוכניות עבודה בראשי פרקים. אך כאשר לדוגמא נשאלו לגבי ניסיון שטח ולגבי הוותק בתחום הליווי העסקי, או כשנשאלו אם שימשו מנכ"לים או CFO’s של עסקים גדולים, מה שנכח על קו הטלפון ברוב המקרים הסתכם בשתיקה או בגמגומים.
בשלב מסוים הגענו לזוג מלווים עסקיים שנשמעו אחרת – קוראים להם כרמית ותומר. היו שם הרבה יותר מכריזמה ותארים אקדמיים רלוונטיים במנהל עסקים ובכלכלה. במהלך השיחה הובן כי כרמית ותומר מבצעים ליווי עסקי מתוך ניסיון שטח ארוך, ניסיון של יותר מ- 20 שנים יש לומר. ככל שהשיחה התקדמה, הבנו שהניסיון של כרמית ותומר נובע מניהול בשטח של חלק מעסקי המזון הרווחיים והמפורסמים בארץ. שאלנו כמה שאלות כדי להכיר אותם טוב יותר, כולל בקשה להתייחסות למבנהו של תהליך ליווי עסקי תקין.
ליווי עסקי? הגדלת רווחים? לפני קבלת החלטה, דברו עם כרמית ותומר
"ליווי עסקי עושים רק עם מלווים עסקיים שמביאים לשולחן ניסיון שטח של שנים בתחום הניהול הבכיר בכלל ובענף המזון והמסעדות בפרט", פותחת כרמית קרביץ.
"מלווה עסקי אפקטיבי, יודע להסתכל על כל היבטי הניהול של העסק בצורה הוליסטית, ובראש ובראשונה למפות את הקיים", ממשיכה כרמית."מה שתומר ואני עושים לאחר המיפוי הראשוני והשיח עם בעלי העסק, הוא הגדרת מטרת העל, הצבת יעדים ומדדים, לצד כלים ניהוליים ומקצועיים, בניית תהליכי עבודה ושגרות ניהול ולבסוף גם כלי ניטור ובקרה.
כל אלה מאפשרים לעסק להיות עם יד על הדופק, להתמודד עם האתגרים בגמישות מירבית ולשפר את הביצועים בצורה עקבית וסדורה"
כרמית קרביץ ביצעה ב 20- השנים האחרונות תפקידי ניהול בכירים בשדרה הניהולית הבולטת של ענף המסעדות והמזון הישראלי.
בין תפקידיה הבולטים:
• מנכ"לית רשת המסעדות "ג'ירף "
• מנכ"לית רשת המסעדות "אגאדיר"
• מנהלת בכירה בקבוצת "מי עדן"
• מנכ"לית "משקר" – מקבוצת קוקה-קולה
"20 שנים של ניהול עסקים וקבוצות גדולות ב-hands on, הביאו אותנו להקים את 'כרמית ותומר'" – מציין תומר עמבר. "אנחנו יודעים איך נראים 'עסקים חולים', ואנחנו מאבחנים בעיות ותקלות בהתנהלות או במודל העסקי, תוך יצירת תוכנית להבראת העסק. הכל נעשה תוך הסתכלות למציאות הכלכלית בפנים. כשהעסק בו מטפלים הופך שקוף, ניתן לגזור כמה אפשרויות פעולה, והתכלית פה היא לכל אורך הדרך שיפור הרווחיות של אותו העסק. כיום, כיף לנו לספר שהבוטיק לליווי עסקי שפתחנו, מאוכלס במספר לקוחות שכבר רואים שיפור במספר מדדים כשהבולט ביניהם הוא שיפור הריווחיות - פרי של הליך מסודר וכלים ייחודיים שהטמענו להם בעסק", מסביר תומר.
"אנחנו מבצעים ליווי מנכ"לים, שמים כתף מתחת לאלונקה, ויוצרים עבורם תהליך עבודה נכון ומסודר לשם הגדלת
הרווחיות והניהול הנכון יותר של העסק בכל ההיבטים שרק ניתן לדמיין", מסביר תומר.
"חוץ מהנושא הזה של הבראת עסקים קיימים – ובמיוחד בענף המזון", ממשיך ומסביר, "יש לכרמית ולי את ה'לג' השני והוא ליווי עסקי בעת הקמת עסקים חדשים. צריך להגיד שחשוב שבצד של בעלי העסק יתקיימו תנאי פתיחה בשלים בייחוד בהיבטים תקציביים. הפעילות הזו בכובע השני שלנו, משמעותה שאנחנו עוסקים ביצירת תוכניות עסקיות להקמת עסקים. גם כאן, המתודות שמלוות אותנו מגיעות באופן הכי חותך מהניסיון ארוך השנים שלנו בניהול בכיר של עסקים בינוניים וגדולים", מסביר תומר.
תומר עמבר הגיע לעולמות הליווי והייעוץ העסקי אחרי עשרים שנים במהלכן ביצע אף הוא תפקידי ניהול בכירים בענף המסעדות והמזון. בין תפקידיו הבולטים בעבר:
• שותף פעיל ומנהל הרכש של קבוצת "נונו" (נונו, מימי, ג'ירף)
• מנכ"ל "עדי'ס לייפסטייל" (טאפאס אחד העם, הרברט סמואל)
• מנכ"ל קבוצת "נואר" (קפה נואר, הקומה הרביעית, נחמני, מונטנגרו, סבסטיאן)
לקראת סיום, שאלנו את כרמית ותומר, מהו משך זמן הליווי העסקי אותו הם מציעים.
באופן מאוד נעים וברור, הוסבר כי הדבר משתנה מעסק לעסק והוא תלוי במספר פקטורים
1. המטרה הראשונית שבעל העסק מגדיר לעצמו .
2. המטרות והיעדים כפי שנגדיר יחד עם הבעלים אחרי מיפוי ראשוני.
3. נושאים שעולים בתנועה.
4. עדכון המטרות בתנועה.
5. תקציב העסק.
בנוסף הם גם נשאלו האם הם מתחייבים ללקוחות על טווח מסוים של אחוזי צמיחה בדלתא השנתית או כל דבר
בסגנון?
"פחות ניתן להתחייב", מסבירה כרמית, "שכן שיפור שורת הרווח תלוי בכל כך הרבה משתנים, שזה יהיה לא מקצועי ולא אמין להתחייב על מספר. אנחנו כן יכולים להתחייב, שבמידה והבעלים מחויב ורותם את אנשיו לתהליך העבודה מולנו, ניתן יהיה לייצר הרבה מאד הישגים שבהכרח ישפרו את שורת הרווח
• נבנה ביחד תהליכי עבודה מסודרים.
• נגדיר שגרות ניהול.
• ניתן תשומת לב מירבית לנושאי תמחור וגובה ההוצאות של העסק.
• נבנה מדדים לכל מחלקה .
• נבנה תהליך תקציב ובקרה.
• נטמיע פתרונות טכנולוגיים לניהול ובקרה של העסק"
אם היינו מבקשים מכם לסכום ברשימה מסודרת את הפעולות בהן תנקטו בעת ניהול הליך נכון של ליווי עסקי?
"קל", אומר בחיוך תומר.
1. אנחנו ממפים את המצב הראשוני בעזרת ניתוח של הדוחות הכספיים.
2. מאתרים את האתגרים המרכזיים של העסק.
3. מגדירים את המטרות והיעדים ביחד עם בעל העסק.
4. בונים תוכנית פעולה שתתאים למידות של העסק.
5. מתחילים ביישום שלה – חלק מהמשימות יבוצעו ע"י בעל העסק או הצוות שלו כשאנחנו מכשירים אותו, וחלק
מהמשימות מבוצעות ישירות על ידנו ובעל העסק יקבל את התוצרים.
6. הכלים שנבנים להשגת היעדים נשארים אצל הלקוח ללא עלות נוספת.
וכיו"ב, וכמובן שיש עניינים שמשתנים בין סוגי עסקים FC, LC , לדוגמא: דו"ח יומי הכולל ארנק שעות, יעדי הכנסות שונים.
אנחנו מזמינים כל בעל או בעלת עסק להיכנס אלינו לאתר (לינק באמצע הכתבה) וליצור איתנו קשר באמצעות כפתור הוואטסאפ באתר. משם נקבע לקפה ונבין איך לעבוד יחד כדי לסייע לעסק", מסכם תומר.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות