סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

עורך דין זול – עולה ביוקר

הסטטיסטיקה מראה לנו שאחוז לא מבוטל מכלל האזרחים במדינת ישראל ימצאו את עצמם לפחות פעם אחת בסיטואציה משפטית בהם הם צריכים ייעוץ ועזרה של עורך דין. מתוך האחוז הזה, ישנו גם חלק גדול שיצטרך עורך דין מעל פעמיים, ובהרבה מאוד מקרים, הם גם יצטרכו ייצוג מתמשך בבית המשפט עקב בעיה משפטית גדולה במיוחד. למצוא היום עורך דין זאת לא בעיה גדולה, אך למצוא עורך דין טוב ומקצועי, זה כבר סיפור אחר לגמרי. על מנת להבין את התופעה הזאת לעומק, הזמנו לראיון קצר שני יזמים דיגיטלים שהקימו את האתר המלאך השומר, אתר שמוצא עורכי דין מנוסים ומקצועיים עבור הלקוח במינימום זמן ומאמץ. לשני היזמים הצעירים קוראים סרגיי בינקין ופולג באום.
"דבר ראשון, אני אשמח שתספרו לנו קצת על האתר שלכם"
סרגיי: "האתר הוקם למעשה על מנת לתת פתרון לבעיה שלה אתה כותב עכשיו את כתבת התחקיר שלך, וזה כמובן לעזור לאנשים למצוא עורך דין מקצועי שילווה אותם בכל הדרך המשפטית שהם זקוקים לה. בין אם הם צריכים עורך דין לעניינים קטנים ובירוקרטים, כמו להתמודד מול רשויות שונות וכו', עד לבעיות משפטיות גדולות יותר כמו הוצאה לפועל וכו'.
"מה הביא לכם את הרעיון לאתר?"
פולג: "אני חייב לציין שהרעיון היה של סרגיי לאחר שהוא זיהה את הבעיה הקשה בשוק. אנשים מאוד מתקשים למצוא עורכי דין איכותיים. זה תהליך מאוד מסורבל שיכול לקחת הרבה מאוד זמן. ובגלל שהתהליך הוא מאוד ארוך, בסופו של דבר אותם אנשים מתפשרים ומוצאים את עצמם עם עורכי דין לא מקצועיים שרק עושים להם נזק. אתה מבין בכלל מה אני אומר לך כאן? עורך דין עושה נזק ללקוח שלו במקום לעזור לו ולהוביל אותו לניצחון במשפט.
סרגיי: "אני חייב לציין שאני אישית מאוד חובב את עולם המשפטים, אני לא עורך דין במקצוע שלי, אבל בוא נאמר שאני יודע דבר אחד או שניים. בשנים האחרונות אני מבלה הרבה מאוד זמן מול אתרים ממשלתיים, קורא חוקים ומסתכל על הרבה מאוד פסקי דין. ובאמת אחת הסיבות העיקריות להפסד של אותו תובע או נתבע, הוא לחלוטין העורך דין שלו. בין אם הוא לא מקצועי מספיק, לא מכיר את החוקים, לא ורבאלי, לא אדם מסודר, הוא פשוט גורם נזק ישירות ללקוח שלו.
"זאת באמת תופעה הזויה. אני אשמח שתפרטו לי בקצרה איך האתר שלכם עובד"
פולג: "לאחר שעשינו סקר שוק לא קטן בכלל, הבנו שהפתרון המרכזי למציאת עורך דין דרך האינטרנט הוא על ידי פורטלים. למי שלא יודע, פורטלים הם למעשה אתרים שמכניסים כמה שיותר בעלי מקצוע מנישה מסוימת אליהם לאתר בתמורה לתשלום חודשי, ריטיינר בשפה המקצועית. ככל שעורך דין משלם יותר כסף, הוא מופיע בדירוג גבוה יותר באתר. אני שוב חוזר ומדגיש, ככל שהעורך דין משלם יותר כסף, כך הוא מופיע בדירוג גבוה יותר באתר. ללא שום קשר לוותק שלו בתור איש מקצוע, ללא קשר כלל וכלל למקצועיות או לאמינות שלו. למעשה, ללקוח בכלל אין שום דרך לדעת את זה או לקבל אומדן אמיתי האם העורך דין שהוא כרגע מנהל איתו שיח הוא איש מקצוע שבאמת יודע מה הוא עושה.
סרגיי: "לכן החלטנו להפוך את הקערה על פיה, ולבצע תהליך הפוך. במקום שהלקוח יחפש עורך דין אחד מושלם מתוך מאות אם לא אלפים שנמצאים בפורטלים, אנחנו עושים את כל העבודה הקשה והמסורבלת בשבילו. לתוך האתר שלנו קיבצנו את מיטב עורכי הדין בארץ לאחר שבדקנו אותם לעומק בכמה פרמטרים חשובים ביותר, וזה כמובן המקצועיות, האמינות, הוותק וכמובן שורת הניצחונות שעומדים מאחוריהם. כאשר לקוח מגיע אלינו אל האתר, הוא מנהל שיחה עם אלגוריתם חכם שעוזר לו להבין ולסווג את הפניה שלו. השיחה עם האלגוריתם לוקחת לא יותר משתי דקות בלבד. לאחר מכן, הפניה נשלחת אל העורך דין הרלוונטי וחוזר אליו במהירות שיא, ואנחנו שמים דגש מיוחד על הזמנים. והדבר הטוב ביותר, שכל התהליך הזה שהלקוח עובר, הוא ללא עלות.
"אין ספק שאתם מביאים בשורה לעולם הזה, אשמח קצת לשמוע על מקרים ספציפיים שאתם נתקלתם בהם, מקרים שעורך הדין גרם להפסד של הלקוח שלו"
סרגיי: "מאיפה בכלל אפשר להתחיל, המקרים הספציפיים שאני הולך לספר לך עליהם, הם הקש ששבר את גב הגמל, וגרמו לנו לחשוב על המלאך השומר. האזרחים במדינת ישראל מוצאים את עצמם בהרבה סיטואציות מגוונות ולא נעימות בכלל. רוב האנשים יצטרכו עורכי דין מהנישות הבאות:
1. עורך דין דיני עבודה
3. עורך דין גירושים
4. עורך דין מקרקעין
5. עורך דין פשיטות רגל
6. עורך דין נדלן
8. עורך דין דיני משפחה
על כל נישה, אני יכול לדבר איתך שעות על גביי שעות, אבל אני אתמקד בסיפורים שאותי אישית הכי טלטלו והשאירו אותי פשוט המום.
עורך דין גירושין מאזור מרכז
סרגיי: המקרה הראשון שאני יספר לך הוא על זוג צעיר מאזור המרכז שהחליטו לסיים את החיים המשותפים שלהם ולהתגרש לאחר כמה שנות נישואין בודדות בלבד. כמובן שכמו הרוב המוחץ של הזוגות שמחליטים להתחתן במדינת ישראל, הם לא חתמו על שום הסכם ממון ביניהם לפני החתונה, כמו כולם הם אמרו לעצמם שלהם זה לא יקרה ושאהבה שלהם תנצח את הכול. אבל פה לא העיקר. כאשר הם החליטו להתגרש, העניינים ביניהם התחילו להתלכלך, ומהר מאוד כל צד מצא את עצמו מיוצג על ידי עורך דין שונה על מנת לגשר בין הצדדים ולסיים את המאבק על הכספים והמשמרות על הילדים כמה שיותר מהר. הגבר ידע שבגירושין, תמיד בית המשפט נותן עדיפות קלה לצד של האישה, ולכן הוא שכר לעצמו עורך דין מנוסה בתחום. האישה רצתה לחסוך כמה שקלים מאיזושהי סיבה מאוד מוזרה, ושכרה לעצמה עורך דין מתחיל שסיים את ההתמחות שלו כמה חודשים לפני שקיבל את התיק. כאשר בני הזוג מצאו את עצמם נמצאים בבית המשפט, היה ניתן לראות בבירור את ההבדלים בין העורך דין המנוסה אל העורך דין המתחיל. כנראה ששניהם ידעו את החוקים באותה המידה, אך העורך דין המתחיל לא מצא את עצמו יותר מידי פעמים בבית המשפט. הוא לא הבין את הדינמיקה בין השופט, לנתבע ותובע. הוא לא ידע כיצד לנגן על התזמורת הזו וכנראה שהוא מאוד הלך לאיבוד. היה לו את כל הקלפים בידיים על מנת לשכנע את השופט בצדקת הלקוחה שלו, והוא פשוט לא הצליח לעשות זאת. למרות שהבעל לא היה האבא המצטיין של השנה, הלקוחה שלו הייתה אימא למופת שמרוויחה סכומים יפים מאוד של כסף בכל חודש, ויכולה להחזיק בית בעצמה, הצד השני הצליח לשכנע את השופט שאין לה שום יכולת לעשות זאת והיא רק הולכת לעשות נזק לילדים שלה, וכפי שכבר בטח הבנת, האבא קיבל את רוב המשמרות על הילדים.
"לא יצא לי לשמוע על הרבה מקרים כאלו, יש לך עוד דוגמה במקרה"
סרגיי: יש עוד הרבה מאיפה שזה בא, הפעם אני יספר לך מקרה פחות קיצוני ויותר בירוקרטי על מנת שתבין שגם בעניינים הקטנים ביותר לכאורה, אתה עדיין חייב ליווי של עורך דין מקצועי שיודע מה הוא עושה. יצא לי לקרוא על מקרה לפני כמה חודשים על בחור באזור הצפון שהחליט לקנות דירה מאדם מסוים. לאותו בחור היה כסף בחשבון הבנק שלו ולא היה צריך לקחת משכנתא על מנת לעשות זאת. כדי להיות בטוח במאה אחוז שהוא אכן עושה את הדברים בצורה הנכונה, הוא החליט לשכור את השירותים של עורך דין מקרקעין מהעיר שלו. כמובן שאותו הבחור רצה לחסוך כמה שקלים, והוא בחר את העורך דין הכי זול באזור המגורים שלו. למה הוא היה הכי זול? כי גם בסיפור כאן, הוא היה עורך דין ללא ניסיון שפשוט רצה להניע את הגלגל כמה שיותר מהר ולהכניס לקוחות למשרד שלו. אותו עורך דין לא עשה את הבדיקות המתאימות על אותו בעל הנכס לפני שהלקוח שלו שילם לו את הסכום הנזיל. רק לאחר שאותו בנאדם עשה זאת ושילם לבעל הדירה, התגלה שאותו בעל נכס נמצא בכלל בתהליכי הוצאה לפועל ופשיטת רגל קשים מאוד. בעצם אפשר להגיד שהדירה כבר לא נחשבת על שמו, היא שייכת לאנשים שהוא חייב להם כסף ולרשויות וגופים שונים. ומה קרה לאותו לקוח ששילם את הכסף? במילים יפות אנחנו כולנו מקווים שאיכשהו הוא יצליח לראות חלק מהסכום בחזרה בחשבון הבנק שלו. כי כמובן שגם הסכום הזה הוקל על ידי הוצאה לפועל ולבעל הנכס אין שום דרך לשחרר את הכסף הזה ולהחזיר לו אותו, גם אם איכשהו הוא התכוון לעשות זאת.
"אני ממש בהלם מהסיפור הזה. יש לכם כמה טיפים שיעזרו לאנשים למצוא עורך דין שלא יוביל את הלקוחות שלו למקומות הזויים כאלו?"
פולג: "אני ינסה לא להיות משוחד יותר מידי ולהגיד לכל האנשים פשוט להיכנס לאתר שלנו המלאך השומר. אבל בוא נגיד לרגע שהאתר שלנו לא היה קיים וכל אדם היה צריך לעשות את החיפוש בעצמו. אלו הדברים העיקריים שאני ממליץ לשים עליהם עין בתהליך חיפוש עורך דין:
1. מקום מגורים: אני אישית חושב שישנם הרבה מאוד עורכי דין איכותיים בכל מקום בארץ. אם בנאדם גר בצפון הארץ, אין שום סיבה שבעולם שייסע כל יום כמה שעות הלוך וחזור למרכז הארץ על מנת לפגוש אותו. תחסכו את הזמן הזה ותשקיעו אותו בדברים אחרים.
2. לקוחות ממליצים: לכל עורך דין מצליח אמורים להיות צי של לקוחות ממליצים. כאשר אתם מבצעים את החיפוש ונפגשים עם עורך דין, בקשו ממנו לתת לכם את מספרי הטלפון שלהם ולדבר איתם. אני ממליץ על מינימום שלושה אנשים שונים. תשאלו אותם איך היה השירות?, איך היה הליווי של העורך דין? וכמובן האם הם ניצחו במשפט?
3. מקצועיות: כאשר אתם מחפשים עורך דין מקצועי, בצעו עליו מחקר קטן באינטרנט. תכתבו את השם שלו בגוגל ותחפשו כמה שיותר תקדימים משפטיים בהם הוא ניצח. כיום, המידע הזה ניתן לצפייה בחינם באינטרנט. כמה תקדימים אתה שואל אותי? כמה שיותר, יותר טוב!
4. כימיה: זה ישמע אולי מוזר, אבל חשוב להבין שכימיה היא דבר מאוד חשוב בין הלקוח אל איש המקצוע. את העורך דין הלקוח הולך לפגוש הרבה מאוד פעמים בתקופה הזו. ואם שני הצדדים לא יסתדרו ביניהם, זה יפגע ישירות בסיכוי של הלקוח לזכות במשפט. כמו שאומרים, אם אין כימיה, אין עסקה"
"סרגיי ופולג תודה רבה לכם על הזמן"

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות