סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

שלמה אלון יעקובסון: "ניתן לחסוך כסף על דלק גם בלי הפחתה של מסים"

יוקר המחייה בארץ מרקיע שחקים, וחברי הכנסת עומלים על תוכניות כלכליות ושינויים במיסוי. למרות שההצעה של ח"כ ולדימיר בליאק להפחית את מס הבלו על הדלק כנראה לא תתקבל, יש דרכים אחרות לחסוך כסף על דלק. שאלנו את יזם האנרגיה שלמה אלון יעקובסון, מייסד Get Fuel, מה ניתן לעשות בנושא וחזרנו עם תשובות מפתיעות

זה לא סוד שיוקר המחייה בישראל הולך ומחריף. כשמשווים בין ישראל למדינות אחרות, מדד יוקר המחייה של ישראל גבוה ב-20% בהשוואה למדינות מפותחות אחרות. לאחרונה, הנושא עלה שוב לאחר זינוק משמעותי במחירי הדלק והחשמל. בממשלה מנסים למצוא פתרונות, ועל כן פנתה שרת האנרגיה, קארין אלהרר, לשר האוצר בבקשה להוריד את מס הבלו על הפחם.
יחד איתה הצטרפו אנשי מפלגת "יש עתיד" בבקשה להפחתת מס הבלו על הדלק. מהו בדיוק מס בלו? כיצד ההפחתה שלו עתידה להוריד את יוקר המחיה בישראל? ומה ניתן לעשות במקרה שההצעה של חברי "יש עתיד" לא תתקבל במשרד האוצר? ישבנו לשיחה עם שלמה אלון יעקובסון, יזם מוכר בענף האנרגיה הישראלי ומייסד אפליקציית Get Fuel, על מנת לקבל תמונה ברורה יותר על המצב.
2 צפייה בגלריה
שלמה אלון יעקובסון :"הפחתת מס הבלו היא צעד מבורך"
שלמה אלון יעקובסון :"הפחתת מס הבלו היא צעד מבורך"
שלמה אלון יעקובסון :"הפחתת מס הבלו היא צעד מבורך"
( Get Fuel)
מהו מס בלו?
השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא: מהו מס בלו? וכיצד הוא נבדל ממסים אחרים? "מס בלו הוא מס עקיף שקובעים בעבור כל יחידה בנפרד, ולא כאחוז מהמחיר הסיטונאי כמו במסים אחרים", אומר שלמה אלון יעקובסון. "מס בלו תורם רבות לקופת המדינה, אך המטרה העיקרית שלו היא לצמצם צריכה של מוצרים מסוימים שנחשבים למזיקים עבור הסביבה או האדם, כגון דלק, טבק ואלכוהול".
בישראל, אם כן, הבלו על הדלק הוא גבוה יחסית, בעיקר מפני שלא מונהגת כאן אגרת גודש (אגרה על נהיגה במרכזי העיר בשעות עמוסות). כשאנו מדברים על דלק אנו מתכוונים לנפט ודלק בצורת נוזל, גז, מוצק, סינטטי, וכל המוצרים המופקים מחומרים אלו בדרכי הפרדה, זיקוק, חידוש, פיצוי או עיבוד בכל צורה אחרת. מס הבלו מוטל על יצרני הדלקים ומי שעושה שימוש בדלק במקום הייצור והאחסון, שלא בדרך של עיבוד. יחד עם זאת, בסופו של דבר מס הבלו מתגלגל גם אל הצרכנים כשהם רוכשים את הדלק מתחנות הדלק. חלק מהעוסקים (עצמאים וחברות) רשאים לקבלת החזר מס בלו חלקי בגין התשלום על דלקים.
שלמה אלון יעקובסון ציין כי "למס הבלו על הדלק השפעה מכרעת על יוקר המחייה, ואני מברך את הצעתו של ח"כ ולדימיר בליאק להפחית את שיעור הבלו והיא נכונה לטעמי. יחד עם זאת, מס הבלו הוא אחד ממרכיבי ההכנסה המשפיעים ביותר של משרד האוצר".
2 צפייה בגלריה
משאית של Get Fuel, שמגיעה עד בית העובדים שלכם וחוסכת לכם ולהם זמן
משאית של Get Fuel, שמגיעה עד בית העובדים שלכם וחוסכת לכם ולהם זמן
משאית של Get Fuel, שמגיעה עד בית העובדים שלכם וחוסכת לכם ולהם זמן
( Get Fuel)
חיסכון בדלק - השינוי מתחיל בנו
אם כן, מחירי הדלק צפויים להישאר גבוהים. מה ניתן לעשות על מנת לחסוך את ההוצאות על הדלק? כמובן שניתן להשתמש בתחבורה הציבורית ובהסעות משותפות, למרות שבמדינת ישראל אלו ממש לא אידיאליות להתניידות בחיי היום יום. כמו כן, גם המכונית החשמלית עתידה להיכנס חזק יותר לשוק הישראלי, והיא כידוע אינה צורכת דלק כלל (או צורכת במידה מינימלית, כמו המכונית ההיברידית). שלמה אלון יעקובסון אומר כי "יש הטבות מס משמעותיות לרכבים חשמליים, אך לצערי מדינת ישראל לא מוכנה תשתיתית לכך. בלוס אנג'לס, לדוגמה, שחרטה על דגלה את נושא שמירת הסביבה, ניתן לראות עמדת טעינה למכונית חשמלית בכל חנייה. זה מה שצריך אם רוצים להעביר את האוכלוסייה לשימוש במכוניות חשמליות".
מה היית מציע למי שכחלק משגרת יומו לא יכול להשתמש בתחבורה הציבורית או במכוניות חשמליות?
שלמה אלון יעקובסון: "בדיוק בשביל זה יזמתי את Get Fuel. זו למעשה אפליקציה שמספקת שירותי תדלוק עד הבית. מובן שיש כאן פן של נוחות וחיסכון בזמן, אך יש לנו גם ערך מוסף של חיסכון בכסף. מפני שאנו רוכשים את מלאי הדלקים שלנו היישר מבתי הזיקוק ועובדים בשיטת השיווק הישיר. זה מאפשר לנו חיסכון רציני בעלויות, מה שמתגלגל לחיסכון בכיס של הלקוח. כרגע אנו נותנים שירותים לעסקים באזור המרכז בלבד, אבל זה עתיד להשתנות. העתיד של התדלוק יהיה זול, זמין ומהיר יותר. צריך לחכות שהפיתוח הטכנולוגי והעסקי יעשו את שלהם גם בתחום זה, כפי שנעשה בתחום הבריאות, המזון, האופנה והבנקאות. Get Fuel בהחלט מובילה מהפכה בתחום זה".

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות