$
תעשייה ופיננסים

חנויות בארה"ב קורסות בקצב מהיר יותר מאשר במשבר 2008

מנעליים זולות ועד מותגי יוקרה, כ־3,000 חנויות נסגרו מאז תחילת 2017. הסיבות: קניות מקוונות וריבוי חנויות לנפש. מעל 10% משטחי המסחר ייאלצו להיסגר או לשנות את יעודם. אנליסט: "נוחות משמעה לשבת בבית בתחתונים עם האייפד"

בלומברג 23:3412.04.17

רשתות קמעונאיות משני קצותיו של מד היוקרה הודיעו בשבוע שעבר על כניסה להליך פשיטת רגל או סגירת סניפים — מכה נוספת למגזר הקמעונאות האמריקאי, השרוי במשבר ממילא.

 

בצד הנמוך של הסקאלה, רשת חנויות הנעליים המוזלות Payless הודיעה על הליך פשיטת רגל. במקביל, תאגיד ראלף לורן דיווח כי יסגור את חנות הדגל של המותג פולו בשדרה החמישית בניו יורק, סמל ליוקרה של העולם הישן, שלא מדבר ללקוחות עכשוויים. 

 

הקורבן הבא עלולה להיות רשת חנויות האופנה לנוער Rue21. הרשת, שמפעילה כ־1,000 סניפים, נערכת להגשת בקשה לפשיטת רגל, עוד החודש. רק לפני מספר שנים רכשה אותה קרן אייפקס בכמיליארד דולר. "זו תעשייה שעדיין מחפשת תשובות", אמר נואל הברט, אנליסט בבלומברג אינטליג'נס. "אני לא יודע כמה מהקניונים יכולים באמת להמציא את עצמם מחדש".

 

שוק התעסוקה סובל

 

קצב היעלמם המהיר של הקמעונאים הותיר את מרכזי הקניות עם מאות חנויות ריקות, אף כי זוהי כנראה רק תחילתו של המשבר. מעל ל־10% משטחי החנויות בארה"ב, כ־92.3 מיליון מ"ר, ייאלצו להיסגר, לשנות את יעודם או לנהל משא ומתן מחודש על תנאי השכירות בשנים הבאות — כך על פי נתוני קבוצת המחקר הקמעונאי קוסטאר. המגיפה כבר נותנת אותותיה בשוק התעסוקה האמריקאי. לפי נתוני משרד העבודה שפורסמו בשבוע שעבר, קיצצו קמעונאים בחודש מרץ כ־30 אלף משרות. היקף דומה נרשם גם בפברואר וסימן את התוצאות הגרועות ביותר מאז 2009.

 

מנכ"ל אורבן אאוטפיטרס ריצ'ארד היין היה בוטה מאוד בהתייחסו למצב, בחודש שעבר. לדבריו, הקניונים הוסיפו חנויות רבות מדי בשנים האחרונות, ויותר מדי מהן מוכרות את אותו הדבר: אופנה. "זה יצר בועה, ובדיוק כמו בדיור, הבועה הזו התפוצצה עכשיו", אמר. "התוצאות לפנינו. דלתות נסגרות ושכר הדירה יורד. המגמה הזו תמשיך בעתיד הנראה לעין, ואפילו תואץ".

 

מתחילת 2017 עקף קצב סגירת החנויות את 2008, שנת המיתון הגדול בארה"ב. כך על פי כריסטיאן באס, אנליסט בקבוצת קרדיט סוויס. כ־2,880 חנויות הודיעו על סגירה מתחילת השנה, לעומת 1,153 בתקופה המקבילה אשתקד. אם המגמה תימשך, ייסגרו ב־2017 8,640 חנויות. זאת לעומת מספר שיא — 6,200 — שנסגרו ב־2008.

חדלויות פירעון במגזר הקמעונאי תורמות כמובן למגמה. Payless תסגור 400 סניפים במסגרת תוכנית הארגון מחדש שעליה הודיעה בשבוע שעבר. הרשת מפעילה כ־4,000 סניפים ומעסיקה 22 אלף עובדים, היקפים גדולים מדי בהינתן הביקושים המדלדלים. והיא אינה היחידה. רשת האלקטרוניקה ומכשירי החשמל HHGregg, רשת המוצרים לבית גורדמנס ורשת ציוד המחנאות גאנדר מאונטיין קרסו גם הן השנה. רשת מכשירי החשמל רדיושאק, בינתיים, הגישה בקשה להגנה מפני נושים בפעם השנייה תוך שנתיים.

 

חברות אחרות ממשיכות אף הן עם סגירת סניפים שלא במסגרת תוכניות להגנה משפטית. כך, למשל, רשתות הקמעונאיות האיקוניות סירס, מייסי'ס וג'יי.סי. פני נמצאות בהילוך חיסול מאות לוקיישנים ברחבי ארה"ב, זאת בשל הירידה החדה בתנועת הלקוחות בבתי הכלבו. אחרות מנסות להמציא את עצמן מחדש כמותגים מקוונים. כך, למשל, הודיעה בנובמבר 2016 חברת האופנה קנת' קול כי תסגור את רוב החנויות הפיזיות שלה. בבה, רשת אופנת הנשים, מתכננת מהלך דומה, כך על פי מקורות פנימיים בחברה.

 

קניוני העלית משגשגים

 

"היום, נוחות משמעה לשבת בבית בתחתונים עם האייפד או האייפון", אמר האנליסט באס. "מספר הנסיעות לקניון והמטרה שלהן ישתנו מאוד". אבל גם מותגים שאימצו מודל מקוון נאבקים להדביק את קצב הצמיחה של מובילת השוק אמזון. ענקית הקמעונאות המקוונת שבסיסה בסיאטל היתה אחראית ל־53% מהצמיחה בתחום הקניות המקוונות בשנה שעברה — כך על פי נתוני חברת המחקר EMarketer.

 

בה בעת, בעוד קניוני העלית ממשיכים לשגשג, נטישת החנויות הפיזיות ממשיכה לגבות מחיר ממרכזי קניות בדרג הנמוך יותר — כך על פי אוליבר צ'ן, אנליסט בחברת קואן. לדבריו, בארה"ב פועלים כ־1,200 קניונים, מתוכם כ־30% ברמות הנמוכות יותר. עודף החנויות בארה"ב גבוה בהרבה מזה שקיים בארצות אחרות.

"שיעור הקמעונאים על כל מ"ר לנפש בארה"ב הוא פי שישה מאשר באירופה או ביפן", הסביר היין מאורבן אאוטפיטרס בחודש שעבר. "הנתון הזה אפילו לא לוקח בחשבון את המסחר המקוון".

 

ובכל זאת, קניוני היוקרה נהנים מפריחה, טוען צ'ן, כאשר אמריקאים מעדיפים להגיע לחנויות פיזיות ב־75% מהמקרים, כך על פי נתוני קואן. המפתח להצלחה הוא יצירת החוויה הנכונה, בין אם מקוונת או לא. רשתות קמעונאות צריכות "להתמקד מחדש בלקוחות", אומר צ'ן. "ההנהלה צריכה לשים את הדגש על מהירות המשלוח, מהירות שרשרת האספקה, ולהיות מסוגלת לבחון, לקרוא ולהגיב למגמות החדשות והמתפתחות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x