$
חברה וסביבה

יצרניות משאיות ישלמו את קנס הקרטל הגבוה בתולדות האיחוד האירופי

שש יצרניות ובהן דאף, וולבו ודיימלר הואשמו בתיאום מחירים ועיכוב מכוון של טכנולוגיות להפחתת פליטות גזי חממה. הקנס יאפיל על 1.4 מיליארד יורו ששילם קרטל מסכי טלוויזיה ומחשב ב־2012

תומר הדר 23:3530.05.16

האיחוד האירופי צפוי להטיל בחודשים הקרובים את הקנס הגדול בתולדותיו בגין התאגדות בקרטל — על כך דיווח "פייננשל טיימס". ההאשמות בגין התאגדות בקרטל הוגשו בנובמבר 2014 על רקע חשדות לתיאום מחירים בין היצרניות, כמו גם עיכוב מכוון של הצגת טכנולוגיות חדשות להפחתת פליטות פחמן דו־חמצני.

 

מדובר בפעולות שאותן נקטו יצרניות המשאיות בשנים 2011–1997. הקנס יוטל על דאף ההולנדית, דיימלר הגרמנית, איווקו האיטלקית, סקאניה השבדית, מאן הגרמנית וכן וולבו־רנו השבדית וצפוי להגיע לכמה מיליארדי יורו.

 

מדינות כמו צרפת ושבדיה פעלו לדחות את החלת המגבלות על פליטות מזהמים ל־2025 כדי להגן על היצרניות שלהן, עד שהתפשרו על 2022. סוגיית עיכוב השימוש בטכנולוגיות להפחתת זיהום נחשבת לרגישה ביותר, זאת לנוכח חקירות שמתבצעות באיחוד האירופי נגד יצרניות רכב בעקבות הגילויים בפרשת הטיית נתוני הזיהום שביצעה פולקסווגן. לטענת פעילי איכות סביבה, תעשיית המשאיות חזרה והתנגדה לפניות לשפר את צריכת הדלק ולהפחית פליטות פחמן דו־חמצני, גז החממה המשמעותי ביותר.

 

אף כי טרם נקבע גובהו המדויק של הקנס, ארבע מבין שש היצרניות — דאף, איווקו, וולוו ודיימלר — הודיעו כי יקציבו לכך 2.6 מיליארד דולר. מאן הגרמנית, חברה־בת של קונצרן פולקסווגן, שדיווחה לאיחוד האירופי על החשדות, עשויה לא להיקנס כלל. סקאניה, גם היא בבעלות פולקסווגן, טרם הודיעה מהו גובה הסכום שתקציב לכך.

 

הקנס הגבוה ביותר שהוטל עד כה באיחוד האירופי, בגובה 1.4 מיליארד יורו, הושת על קרטל של יצרניות מסכי מחשב וטלוויזיה בשנת 2012.

 

עם זאת, הסכום שהקציבו עד כה החברות רחוק מלהיות המילה האחרונה. על פי חוק רשאי האיחוד האירופי להטיל על חברות הנחשדות בהנהגת קרטל קנס בגובה של 10% ממחזור העסקים השנתי. משמע, במקרה של החברות האמורות עשוי הקנס להגיע עד לסכום של 10.7 מיליארד יורו.

 

לפי מרגרטה וסטגר, נציבת התחרותיות של האיחוד, פועלות באירופה 600 אלף חברות הובלה, רובן בהגדרה של עסקים קטנים, ותיאום המחירים גרם לעליית מחירים של סחורות רבות, ממזון ועד לרהיטים. חלק מחברות ההובלה כבר הודיעו כי הן שוקלות האם לתבוע פיצויים. "אנחנו ממתינים בציפייה דרוכה לשמוע את ההחלטה של הנציבות", אמר לעיתון ג'ק סמפל, דובר מטעם התאחדות חברות ההובלה. "אם יוטל קנס בסכום שיא, יהיו לכך השלכות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x