רוצים לחנות במנהטן? שלמו מיליון דולר
מצוקת החניונים שוברת שיאים: חנייה בחניון תת-קרקעי במנהטן נמכרת במחיר הגבוה פי ארבעה ממחירו של בית פרטי ממוצע בארה"ב
בארה"ב מתברר שכבר לא מספיק לחסוך כסף כדי לקנות דירה, שכן בערים גדולות רבות ברחבי המדינה החנייה עולה כמעט כמו הדירה עצמה. בערים כמו סן פרנסיסקו, ניו יורק ובוסטון מחירי החנייה מטפסים לשיאים חדשים, כשבשני פרויקטי בנייה חדשים במנהטן, החנייה למכונית אחת עולה מיליון דולר. בהתאם, היזמים מדגישים בפרסומים ובקידומי המכירות את קיומן של החניות ומציגים את חלקות הבטון הקטנות כפינוק יוקרתי.
המחירים עולים מכיוון שאפשרויות החנייה הולכות והופכות למצרך נדיר בערים גדולות. עד לאחרונה, כלל האצבע של הקבלנים בסן פרנסיסקו היה שבפרויקטים היוקרתיים באזורים המרכזיים בונים חנייה אחת לכל יחידת דיור, הכמות המקסימלית בהתאם לדרישות משרד התכנון העירוני.
אולם אלן מארק, שהקים חברה המתמחה בשיווק דירות ובניינים, מציין כי החוק שונה וכעת הכמות המקסימאלית המותרת באזורים המרכזיים היא ממוצע של חצי מקום חנייה לכל יחידת דיור. כתוצאה מכך, המחיר של מקום חנייה לרכב אחד בשכונות הנחשבות של סן פרנסיסקו טיפס ל-125 אלף דולר, זאת לעומת מחיר של בין 40-70 אלף דולר לפני מספר שנים.
הבעיה אופיינית גם לערים גדולות נוספות. בניו יורק לדוגמה, עלות חנייה בשכונות סוהו גבוהה פי 4 מהמחיר הממוצע של בית פרטי בארה"ב. יתרה מכך, בבניין שיכלול 10 דירות יוקרה בסוהו שנמצא כעת בשלבי בנייה, יגבו מיליון דולר עבור כל אחד מ-10 מקומות החנייה התת-קרקעיים. כלומר, המחיר למ"ר עבור החנייה יהיה גבוה מהמחיר למ"ר של הדירות עצמן.

בבניין נוסף הנבנה בסוהו מוכרים 3 מקומות חנייה עבור מיליון דולר לכל אחד. טים קראולי, שאחראי על שיווק הדירות, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי המחיר הגבוה נובע מכך שהיזמים מקווים שהחניות יימכרו ביחד עם שני הפנטהאוזים של הבניין, שמחירם נע בין 7-11 מיליון דולר. עם זאת, ג'ונתן מילר, נשיא חברת השמאות מילר סמואל, אומר כי גביית מיליון דולר עבור חנייה אינה קרובה לתעריפי השוק אלא התמחור הוא ביחס למחיר הגבוה של הדירות בבניינים המדוברים. לדבריו, החנייה היקרה ביותר שהוא נתקל בה במנהטן עמדה על 325 אלף דולר.
בערים התלויות יותר במכוניות כמו במיאמי, המחיר של החנייה לרוב נכלל במחיר הדירה. אולם בעוד שבעבר חנייה נחשבה לפרט בסיסי, כיום סוכני הנדל"ן והקבלנים במיאמי מודים כי החלו לשווק את החניות כפינוק יוקרתי. אם כי לפי הערכות של ג'פרי טומלין, שמשמש כיועץ תחבורה, העלות החציונית של בניית מקום חנייה בארה"ב מסתכמת ב-20 אלף דולר.


