$
עולם

לא רק לילדות: המוצרים ההזויים ביותר של "הלו קיטי"

תשכחו מבובות ותיקים: החתולה המפורסמת ביותר בעולם, ששווה 7 מיליארד דולר, מככבת על יותר מ-50 אלף מוצרים

שירות כלכליסט 22:37 24.08.14

 

החתולה המפורסמת ביותר בעולם חוגגת 40, ועם שווי של 7 מיליארד דולר היא בעלת יותר כוח היום מאי פעם.

 

הלו קיטי, שעמדה בראש המהפכה של "תרבות החמוד" (Kawaii) היפנית, תיכנס בסתיו לעשור החמישי בחייה. עדויות לכוחה של החתולה עם הסרט הוורוד ניתן לראות בחנויות צעצועים ממרקש ועד להונולולו, בהם היא מככבת בגאווה בתצוגה. ההוכחה להשתלטותה של "הלו קיטי" על העולם ניתן למצוא בחיפש פשוט בגוגל. חיפוש "מיקי מאוס" מציג 23 מיליון תוצאות, ואילו חיפוש "הלו קיטי", מניב פי 10 יותר תוצאות.

 

קיטי, שהיא במובנים רבים רק איור חסר הבעה שנרשם כסימן מסחרי, מככבת כיום על יותר מ-50 אלף מוצרים שנמכרים בלמעלה מ-70 מדינות ברחבי העולם, החל מגיטרות ועד למצבות.

 

מאחורי השרטוט המפורסם עומדת המעצבת היפנית יוקו שימיזו, שניסתה לפנות לילדים צעירים, אולם קיטי אומצה כבר כאייקון אופנה גם על ידי אנשים מבוגרים יותר, בולטת ביניהם היא ליידי גאגא.

 

המעניין הוא שהשליטה העולמית הזו הושגה עם מינימום פרסום. סנירו, החברה שמחזיקה בזכויות היוצרים על קיטי, מרוויחה בכל שנה 759 מיליון דולר במכירות, כל זאת רק הודות לזיכיון לייצר מוצרים הנושאים את הסימן המסחרי של "הלו קיטי" שהיא מוכרת ליצרנים ולסוחרים בכל העולם.

 

"המוצרים הרבים והנגישים של הלו קיטי מאפשרים לשלב אותה בקלות בחיי היומיום ולחוות בדרכים שונות את "תרבות החמוד" שהמותג שלה מייצג", הסבירה ל-BBC מישל נגויאן, שרכשה רישיון לשימוש בסימן הרשום עבור קולקציית מוצרים לשיער שיצרה. 

 

קיטי מרגישה כמןך

המשיכה של קיטי נובעת, ככל הנראה, מכך שהיא אינה מפגינה רגשות, או כפי שתיאר זאת אחד המעצבים: "קיטי מרגישה כמוך". לטענת רולנד נוזומו קלטס, שחיבר ספר על פלישת התרבות היפנית לארה"ב "קיטי היא חתולה חסרת פה או רגשות", לכן לדבריו היא יכולה להיות צעצוע אינטראקטיבי, בובה או אפילו כלי שיווק מושלמים.

  

"הלו קיטי מייצגת את התשוקה בכל אחד ואחד מאיתנו, ללא קשר ללאום או גזע, להרגיש שמחה ואושר, מבלי להצטרך לסווג את הרגשות בתוך עומק אינטלקטואלי מסוים", הוסיף קזאו טומטסו, מנהל יחסי הציבור של סנריו.

 

ב-2008 הפכה הלו קיטי לשגרירת תיירות רשמית של יפן בסין ובהונג קונג. המהלך היה חלק מקמפיין ממשלתי בשם "יפן הקולית", שקידם במדינות שונות את אמנות הקומיקס, המאנגה ודמויות אחרות מתרבות הפופ היפנית, זאת בניסיון להיחלץ מהמשבר הכלכלי שפגע ביפן בשנות ה-90.

 

טקסי תה ומוצרי אלקטרוניקה פינו את מקומם לתרבות נשית הקרויה Kawaii (פירוש המילה ביפנית הוא חמוד). הלו קיטי היא סממן מובהק של התופעה, אבל היא לא לבד. למעשה, כיום חברות יפניות מסקטורים שונים מתאמצות כדי להקרין את דימוי הקאוואיי שלהן. "המוצרים היפנים מיוצרים כדי שיהיו קאוואיי, כדי שהנשים יאהבו אותם", מסביר יאסוקו נקמורה, נשיא חברת השיווק בום פלנינג בטוקיו. הוא מסביר כי ביפן, נשים הן שאחראיות על הקניות והוצאות הכספים המשפחתיות, גם של פריטים שאינם שייכים למשק הבית "הנשי", כמו קניית מכוניות.

 

שליטה כזו חזקה בתרבות העולמית, לא יכולה כמובן לעבור בלי כמה תאי התנגדות, וכבר קמו כמה אתרי אינטרנט, ביניהם קיטי הל (Kitty Hell), שיוצאים נגד החתולה וההשפעה שלה על ההמונים. באתר הזה ובאתרים נוספים מצאנו את השימושים הכי הזויים שנעשו בדמותה של הלו קיטי. הנה הם לפניכם:

 

ליידי גאגא בעוד אחת מהתלבושות ההזויות שלה, שמלת הלו קיטי
ליידי גאגא בעוד אחת מהתלבושות ההזויות שלה, שמלת הלו קיטי

 

מקדונלד'ס בטוקיו. ה-M של מקדונלד'ס קיבל את הסרט של קיטי
מקדונלד'ס בטוקיו. ה-M של מקדונלד'ס קיבל את הסרט של קיטי

 

הלו! קיטי היא חתולה. זה לא הפריע לבעלי הצ'יוואווה הזו להלביש אותה בבגדי קיטי
הלו! קיטי היא חתולה. זה לא הפריע לבעלי הצ'יוואווה הזו להלביש אותה בבגדי קיטי

  

ליידי סמארט, הגירסה המוטורית של קיטי
ליידי סמארט, הגירסה המוטורית של קיטי

 

 

הלו קיטי, גיטרה
הלו קיטי, גיטרה

 

 

קיטי נכנסת לכם לפה עם קעקועים ויישור שיניים
קיטי נכנסת לכם לפה עם קעקועים ויישור שיניים

 

 

חיי המין שלכם יהיו חמודים יותר עם קונדומים של הלו קיטי
חיי המין שלכם יהיו חמודים יותר עם קונדומים של הלו קיטי

 

קעקועים של הלו קיטי בכל מקום אפשרי
קעקועים של הלו קיטי בכל מקום אפשרי

 

הלו קיטי גם במנת הסושי שלכם
הלו קיטי גם במנת הסושי שלכם

 

x