$
בשולי החדשות

מה הקשר בין תמונת השער של קייט אפטון למדד S&P 500?

יש מדדים כלכליים שכולם מכירים כמו למשל מדד המחירים לצרכן. עם זאת, יש לא מעט מדדים מוזרים שעשויים להעיד על מצב כלכלי מסויים. על מדד הפופקורן כבר שמעתם?

סוכנויות הידיעות 22:1520.02.13

בכל יום סוכנויות ציבוריות ופרטיות לאיסוף מידע מפרסמות דו"חות כלכליים, שזוכים לתהודה רבה בתקשורת הכלכלית. תמ"ג, ייצור ונתונים על שוק העבודה – כולם נועדו ליידע אותנו לגבי מה שמתרחש בכלכלה – אולם ישנם מדדים נוספים שניתן לבחון כדי לגבש תפיסה מגובשת יותר על הנעשה. אתר בינזס אינסיידר פרסם רשימה של כמה מהמדדים המעניינים יותר, חלק מהם לפניכם:

 

מדד שער גיליון בגדי הים של ספורטס אילוסטרייטד

 

הרעיון: לאום הדוגמנית שנבחרה לעטר את שער הגיליון של מגזין מסוים מצביע על הביצועים של השווקים באותה מדינה בהמשך השנה. על פי התיאוריה, אם נבחרת דוגמנית אמריקאית, מדד S&P 500 ירשום עלייה גבוהה מהממוצע ההיסטורי.

 

ההוכחה: בשנה שעברה קישטה קייט אפטון את השער של של ספורטס אילוסטרייטד, ומדד S&P 500 עקף את הממוצע ההיסטורי השנה היא שוב מופיעה על השער. 

 

הדוגמנית קייט אפטון הדוגמנית קייט אפטון

 

מדד הדייט הראשון

 

הרעיון: אנשים יוצאים יותר לדייטים ראשונים כאשר הכלכלה בהאטה והסנטימנט בירידה (הם בודדים!).

 

ההוכחה: אתר השידוכים Match.com הבחין בתנועה ערה יותר בהתאם להאטות כלכליות. לדברי החברה, הרבעון הרביעי של 2008 היה העמוס ביותר זה שבע שנים (סוף השבוע השני העמוס ביותר התרחש כשהדאו ג'ונס נפל בנובמבר 2008 לשפל של 5 שנים).

  

 צילום: shuterstock

 

מדד הפופקורן

 

הרעיון: כדי לברוח מקשיי המציאות, הצרכנים שועטים לבתי הקולנוע, ללא קשר לאיכות הסרט.

 

ההוכחה: במהלך מיתון 2009, מכירות כרטיסי הקולנוע בארצות הברית היו בשיאן, וירדו חזרה בהתאם לרגיעה בשווקים. במקרה שיהיה מיתון כפול, צפו לעלייה נוספת במכירות.  

 

  צילום: shutterstock

 

מדד תאונות האופניים

 

הרעיון: ככל הנראה מדובר במדד הכלכלי הקודר ביותר, שכן הוא עוקב אחר מספר מקרי המוות כתוצאה מתאונות אופניים, שעולים בתקופות קשות.

 

ההוכחה: משרד התחבורה הבריטי מסר כי מספר מקרי המוות כתוצאה מתאונות של אופניים זינק בשיעור שנתי של 12% לאחר כניסתם לתוקף ב-2011 של אמצעי הצנע. מקרי המוות זינקו גם ב-58% בימי השפל הגדול.

 

 תאונת אופניים באזור ים המלח (ארכיון) תאונת אופניים באזור ים המלח (ארכיון) צילום: ישראל יוסף

 

מדד רובים וקוויאר

 

הרעיון: מדד זה מודד את היחס בין הכסף שמוציאים על מטוסי קרב לעומת על מטוסים פרטיים, או היחס בין רמת החרדה לבין התרוממות הרוח בקרב האליטה העולמית (בין השאר צריכת קוויאר).

 

ההוכחה: רייקרד אבולעפיה, שהמציא את המדד מסביר: "תקציבי הביטחון עולים כשיש איומים או תפיסה של איומים, והכסף מטפטף למטה, שכן מטוסים לרוב נשלחים שנתיים לאחר שהוזמנו".

 

קוויאר קוויאר צילום: shutterstock

 

מדד פריחת עור מחיתולים

 

הרעיון: בתקווה לחסוך כסף, הורים לתינוקות מנסים לקצץ בעלויות על ידי הפחתת מספר הפעמים ביום שבהם הם

מחליפים לתינוק חיתול.

 

ההוכחה: על פי מידע שסיפקה Symphony IRI המכירות של משחות לטיפול בפריחות מחיתולים עולות ב-2.8% בעוד שהמכירות של חיתולים חד-פעמיים צוללות ב-9%.

 

חיתולי פמפרס חיתולי פמפרס צילום: שאול גולן

 

מדד הניתוחים הפלסטיים

 

הרעיון: אנשים מפסיקים לעבור ניתוחים פלסטיים כשהכלכלה מתחילה לקרטע. הסיבות – כשיש סכנת פיטורים אנשים מעדיפים לחסוך, ובכל מקרה כשסביבת העבודה לא יציבה עדיף לא לצאת לחופשות, אלא להישאר ולהצטייר כעובד מסור.

 

ההוכחה: ההכנסות מניתוחים פלסטיים בארה"ב נפלו ב-9% ב-2008, בעוד הכלכלה החלה להתכווץ. איגוד המנתחים הפלסטיים האמריקאי ציין במפורש כי הסיבה לכך נובעת מהכלכלה.

 

 צילום: שאטרסטוק

 

מדד העקבים

 

הרעיון: "בדרך כלל בעת האטה כלכלית, מכירות נעלי העקב עולות בהתמדה, שכן הצרכנים מעדיפים אופנה מצועצעת בניסיון לברוח מהמציאות", מסביר ד"ר טרבור דיוויס מ-IBM.

 

ההוכחה: בשנות השפל של שנות ה-20 בארה"ב, נעליים שטוחות פינו את מקומן לטובת נעלי עקב, שחזרו ושלטו בשוק בימי התפוצצות בועת הדוט.קום. המקרים האחרונים ממשיכים את המגמה: עקבים גבוהים במיוחד שלטו באופנה בימי המשבר של 2008-9, אך המכירות ירדו בעקבות ההתאוששות לקראת סוף 2010 ו-2011.

 

 צילום: מיכאל פיש

 

שיעורי הגירושים

 

הרעיון: יש יתרונות כלכליים בלהיות נשוי, בעוד שתהליך גירושים עשוי להתגלות כיקר במיוחד.

 

ההוכחה: מחקר שנערך לאחרונה חשף כי כשיש מיתון הולכים הסיכויים שזוגות יתגרו. הכסף הוא לעיתים קרובות הגורם העיקרי מאחורי ההחלטה.

 

 צילום: shutterstock

 

מדד שגשוג בבניית גורדי שחקים

 

הרעיון: תקופות שגשוג בבנייה יקדימו מיתון, בייחוד כאשר בניית הבניין הגבוה ביותר הבא החלה. בנוסף, ככל שהבניין גבוה יותר, כך המשבר יהיה ארוך יותר.

 

ההוכחה: מדד גורדי השחקים של ברקליס עוקב אחר תקופות שגשוג בבנייה, והתוצאות מפתיעות. במהלך השפל הגדול, שלושה מהבניינים הגבוהים ביותר בעולם היו בשלבי בנייה: 0 וול סטריט מס' 40, קרייזלר והאמפייר סטייט בילדינג.

 

בניין קרייזלר במנהטן, ניו יורק בניין קרייזלר במנהטן, ניו יורק צילום: בלומברג

 

מדד תחתוני גברים

 

הרעיון: בזמנים קשים, גברים יוותרו על קניית תחתונים חדשים כדי לחסוך כסף.

 

ההוכחה: חברת המחקר מינטל העריכה כי מכירות תחתוני גברים נפלו ב-2009 ב-2.3%, לראשונה מאז 2003.

 

תחתוני גברים תחתוני גברים צילום: שאטרסטוק

 

מדד שנת הדרקון

 

הרעיון: ממתינים לזמן הטוב ביותר כדי להשקיע? אם תעקבו אחר לוח השנה הסיני, עדיף שתחכו לדרקון המזל, שתואם להחזרים חזקים בשווקים.

 

ההוכחה: העליות בשווקים במהלך שנת הדרקון שניים רק לשנת הארנב, ועומדים על 7.7%. הסיבה לכך היא שאנשים רבים מעדיפים לבצע החלטות כמו רכישת בית חתונה והבאת ילדים לעולם דווקא בשנת הדרקון.

 

 צילום: אי פי אי

 

מדד המלצרים והמלצריות השוות

 

הרעיון: ככל שהמלצר או המלצריות נראים טוב יותר, כך הכלכלה קרובה יותר לסף תהום. במהלך תקופות שגשוג, אנשים שנראים טוב יכולים לנצל את המראה שלהם כדי להשיג עבודות טובות יותר, לדוגמה בדוגמנות או אירוח אירועים של חברות.

 

הוכחה: ב"ניו יורק מגזין" פרסמו כתבה שלמה בעד המדד.

 

מלצרים בארקפה (ארכיון) מלצרים בארקפה (ארכיון)

בטל שלח
    לכל התגובות
    x