הרשת החברתית - עכשיו גם באופניים
תושב ניו יורק הקים חברה לשיתוף אופניים ע"י אפליקציה שתיידע את בעל המנוי היכן נמצאים האופניים הקרובים ביותר שניתן "לשכור"; זה יעבוד?
רק לפני חמש שנים ריאן רזפקי, תושב ניו יורק, רכב ברחובות העיר על אופניים שלווה מחבר. כיום הוא בעיצומו של נסיון לשנות את מודל שירות "שיתוף האופניים" (כמו תל אופן בת"א), רזפקי מקווה לשנות את דרך שיתוף אופניים. הוא עושה זאת תוך ניצול הטכנולוגיות החברתיות והניידות החדשות, והעלויות ההקמה הנמוכות יותר.
החברה החדשה שלו, סושייל בייסקלס (Social Bicycles) "אופניים חברתיים", המכונה בקיצור SoBi, מתכננת להשיק את תוכנית הפיילוט בסוף הקיץ בבופאלו ניו יורק ומיד לאחר מכן בשתי ערים בחוף המערבי.
"בחנתי את המודל הנהוג באירופה, שם יש תחנות עגינה גדולות וקיוסקים", מסביר רזפקי, "זה מאוד יקר, וחשבתי לעצמי, מה אם יהיו אופניים חכמים ולא מתקני אופניים חכמים?"
מנעול שכולל ניווט
ברגע שנרשמים לשירות, האפליקציה תיידע את בעל המנוי היכן נמצאים האופניים הקרובים ביותר שניתן ל"שכור" ואף תאפשר לשמור אותם. כאשר משיגים את האופניים, האפליקציה שולחת מספר אישור שיאפשר לפתוח את המנעול של האופניים, וכך ניתן להתחיל בנסיעה. המנעול כולל את חטיבת הניווט של האופניים, שעוקבת אחר מסלול הנסיעה של הרוכב, ומוודאת שבעל המנוי הבא יוכל למצוא ולהזמין את האופניים ברגע שהם מתפנים.

בעוד ש- SoBi מספקת את האופניים, המנעולים והאפליקציה, החברה אינה מתכוונת לנהל את השירות עצמו ועסק מקומי יהיה אחראי על אספקת השירות. הנציג המקומי הוא שיקבע את התעריף של המינויים. בארה"ב, יש כבר כמה ערים שמציעות שירותי רכיבה קהילתיים באמצעות Alta Bike Share, כולל וושינגטון ובוסטון. ואילו ניו יורק צפויה להשיק גרסה משלה ביולי. בדומה לשירותים המוצעים בערים האירופיות, Alta משתמשת במתקני אופניים שעוצבו במיוחד לניהול מערכת השיתוף.
רזפקי משוכנע שהשירות שהוא מציע מהווה שיפור, משום שיאפשר לעיר, למרכז קהילתי או אפילו לחברת טיולי אופניים להשתמש בתשתיות הקיימות, מכיוון שניתן לנעול את האופניים בכל מתקן.
לדברי רזפקי, העלות של מתקני האופניים החכמים באירופה עומדת על 5,000 דולר לזוג אופניים, בעוד ש- SoBi מספקת 50 אופניים בעלות של 1,100 לכל זוג. "אחת ההטבות העיקריות, תהיה לנסות ולהבין את הנתונים שיגיעו מהמערכת", אומר רזפקי. "מידע שמראה באילו נתיבים אנשים בחרו, או היכן רצוי להתקין מתקני אופניים".
לדבריו, הוא מבין עד כמה המידע הזה הוא חשוב לעיר, כמו ניו יורק, שצריכה לעקוב אחר המידע הזה כדי להשיג נתיבים חכמים יותר וחווית רכיבה בטוחה יותר. עם קבלת הרשות של המנויים, המתכננים העירוניים יוכלו לעקוב אחר פרטים
חשובים בנוגע להחלטות התחבורה של התושבים. האם הם תופסים טרמפ כדי להגיע לעבודה, האם הם בחורים באופניים רק לביצוע סידורים מהירים או כדי לעקוף מכוניות בכבישים הצפופים?
SoBi היא לא החברה היחידה שמנסה להמציא מחדש את מודל שיתוף התחבורה המקומי. סקוט נטוורקס, לדוגמה רוצה לעשות לקטנועים את מה ש-Zipcar עשתה למכוניות, ומתכננת להשיק את השירות באזור סן פרנסיסקו בהמשך השנה. "אנחנו בהחלט יכולים לראות שהתוכנה, האלקטרוניקה וחבילת המעקב תעבוד עבור חלקים אחרים של התחבורה גם כן", אומר רזפקי. "אנחנו מעוניינים לבחון צורות אחרות. לא חייבים להיכנס לכלוב מתכת כדי להתקדם כמה קילומטרים".


