$
בשולי החדשות

הסודות של הסופרמרקטים נחשפים: כך הם גורמים לנו לקנות יותר

מריחות מעוררי תיאבון ועד "טריק היינות": כך מצליחות רשתות השיווק להוציא ממכם עוד כסף - בלי שהתכוונתם

סוכנויות הידיעות 22:5709.10.11

קונים ממולחים נוהגים להכנס לסופר עם קופונים ביד אחת ועלון מבצעים בשנייה במטרה לחסוך כסף. אולם בפועל, הדברים הללו הם מעין תחבולה שנועדה להכניס אתכם בשערי הסופר. ברגע שנכנסתם, יש לרשתות שלל אסטרטגיות לגרום לכם להוציא עוד כסף. אז איך תימנעו מהוצאות מיותרות?

 

1. תעמדו בפני הריחות

 

"ההפגזה מתחילה ברגע שדלת הכניסה נפתחת לרווחה. ריחות מעוררי תיאבון עולים מהמאפייה והמעדנייה, ומפתים אתכם לרכוש אוכל מוכן ויקר יותר", מסבירה מומחית הצרכנות אנדריאה וורוץ'. באחת החנויות בניו יורק אפילו מפזרים ניחוחות מלאכותיים כדי לפתות את הקונים לקנות יותר.

 

2. תתעלמו ממדפי המבצעים

 

בסוף כל מעבר ממוקמים הפריטים שבמבצע, אולם מסתבר שהעובדה שהם במבצע אינה בהכרח מעידה על כך שהם זולים כל כך. בסופרמרקטים סומכים על כך שהקונים מעדיפים להימנע משיטוטים במעברים, ולכן יבחרו במוצרים שמוצעים להם במבצע. "אל תוותרו", ממליצה וורוץ'. "חכו עם הקנייה עד שתוכלו להשוות עם הפריטים במעברים".

 

3. תבחנו היטב את המדף

 

היצרנים משלמים סכומים נכבדים עבור מיקום מועדף במדפים, בין אם מדובר בגובה עיניים, או במקרה של פריטים המיועדים לילדים, במדפים הנמוכים. תאגידים מוציאים כספים נוספים מכיוון שהם יודעים שישנה סבירות גבוהה יותר שנרכוש מוצרים שלוכדים את המבט שלנו. "לפני שאתם תופסים את הפריט הראשון שאתם רואים, עצרו לרגע כדי לסקור את המדף כולו ולוודא שאתה קונים פריט במחיר טוב", מציעה וורוץ'.

 

תבחנו היטב את המדף תבחנו היטב את המדף צילום: איי אף פי

 

4. תתעלמו ממתקפת הצבעים

 

אריזות המוצרים הן לרוב בהירות ביותר, ומאופיינות בצבעים צהובים ואדומים, מכיוון שהצבעים הללו מושכים את העיניים שלנו, מסבירה וורוץ'. ביחד עם הצבעים הבהירים של החנות, קניות עשויות לגרום למיגרנות.

 

תילחמו נגד ההתקפה הוויזואלית, ותצליחו לחסוך כסף. "קניית מותגים גנריים היא דרך אחת להילחם במחירי המזון שהולכים ועולים. לפני שאתם חוטפים את הפריט הראשון שלוכד את תשומת ליבכם, חפשו את מותגי הבית שהם פחות ראוותניים, והשוו מחירים", אומרת וורוץ'.

 

5. בקשו לפתוח קופה נוספת

 

החנויות בכוונה תחילה אינן פותחות מספיק קופות, כך שהקונים מעבירים זמן רב יותר בתור ובסמוך למוצרי הקופה, אומר ג'ון טסוהול, מחבר הספר "השגת מצוינות באמצעות שירות הלקוחות". פריטים כמו מציתים, ממתקים, מגזינים, קוצצי ציפורניים ומסטיקים לרוב נמצאים בסמוך לקופה. "אל תסכימו לזה: התלוננו בפני המנהל ובקשו ממנו לפתוח קופה נוספת", הוא ממליץ.

 

תתעקשו על פתיחת קופה נוספת תתעקשו על פתיחת קופה נוספת צילום: תומריקו

 

6. תצפו לטקטיקות מתוחכמות

 

"החנויות מציבות מוצרים במחיר רגיל בתצוגה מיוחדת ומקושטת בשלט. הצרכנים חושבים שמכיוון שישנה תצוגה מיוחדת, המוצרים הללו בוודאי במבצע", אומר ג'ק טיילור, פרופסור לקמעונאות באוניברסיטת בירמינגהאם סאות'רן. "הם גם יתמחרו 2 מוצרים תמורת סכום עגול", אך אין פירוש הדבר שהם בהכרח במבצע".

 

ישנן חנויות שמשנות את המיקום של כל המוצרים, וגורמות ללקוחות ללכת הלוך ושוב במטרה לעודד אותם לרכוש מוצרים שהם לא צריכים.

 

המפתח להצלחה: הישארו ממוקדים.

 

7. היזהרו מזוגות של מוצרים

 

"בחנויות נוטים לצוות מוצרים קשורים", מסביר טיילור. "לדוגמה, הם ימקמו צ'יפס ליד רוטב לצ'יפס. בצורה זו, גם אם הלקוח התכוון לרכוש רק צ'יפס, הוא עשוי לראות את הרוטב ליד ולבצע רכישה אימפולסיבית. לעיתים קרובות תראו את שני המוצרים הללו באותה תצוגה". עדיף להיצמד לרשימה שלכם.

 

8. תתעלמו מהיינות היקרים

 

בסופרמרקטים רבים מציגים לראווה בקבוקי יין יקרים, על אף שמעטים בלבד רוכשים אותם. הסיבה: התצוגה שלהם מעלה את מספר הבקבוקים הזולים יותר שנמכרים, כך מסביר פטריק שוודטפגר, מחבר הספר "קיצורים שיווקיים עבור העצמאיים". אם המבחר ינוע בין 30-8 דולר, מרבית האנשים ירכשו בקבוק שמחירו באמצע. אולם אם המבחר נע בין 50-8 דולר, המחיר הממוצע אמצעי עולה. "על ידי כך שהן מציגות כמה בקבוקים יקרים יותר בתצוגה, החנויות מגדילות את הרכישה הממוצעת ב-50% ויותר. רוב הצרכנים כלל אינם מודעים לכך שהם מתנהגים באופן שונה".

לפיכך, אל תחרגו מהתקציב שלכם.

 

9. אל תתנו למספרים לבלבל אתכם

 

"השלטים עשויים להכריז על 10 פריטים ב-10 דולר, או 2 תמורת 5 דולר, אך במרבית המקרים, מקבלים את אותו המחיר גם אם קונים רק פריט אחד", אומרת קארי קירבי מהבלוג Frugalistic Mom.

 

לא כל המוצרים המוצגים בשלטים ברחבי החנות מוצעים במבצע – למעשה, לפעמים מוצר המוצג בשלטים עולה יותר באותו השבוע משעלה שבוע קודם לכן.

 

מבצעים המציעים "7 תמורת 5.50 דולר" נועדו לבלבל את הקונים שאינם טובים בחישובים מתמטיים מהירים. אותו עיקרון מנחה את השלטים הפופולאריים של 10 תמורת 10 דולר, מוסיפה וורוץ'.

 

תמיד הישארו זהירים, ועשו את החישובים שלכם בעצמכם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x