$
בשולי החדשות

6 דברים שתעשיית הקולנוע לא רוצה שתדעו

מפופקורן במחיר מופקע, גניבת תסריטים ועד ביקורות סרטים מזוייפות - תכירו את כל הטריקים היצירתיים של הוליווד

סוכנויות הידיעות 22:3225.09.11

ייתכן שגם אתם ציניים כלפי תעשיית הסרטים ואתם חושבים שהוליווד היא שממה מרוקנת מיצירתיות וממקוריות. סביר שגם לכם נמאס לראות כשרונות טובים מבוזבזים וכשרונות גרועים זוכים בכל תשומת הלב והקופה. אם זה המצב, הנה שש עובדות שמספק אתר filmschoolrejects על תעשיית הסרטים של הוליווד, שייגרמו לכם להרגיש אפילו יותר רע לגביה.

 

6. חשבונאות הוליוודית יצירתית

 

הנה דוגמה בסיסית לחשבונאות סטייל הוליווד: אולפן יוצר סרט. האולפן מפיץ את הסרט בעצמו ולמרות שהמפיץ נחשב טכנית ליישות נפרדת, שניהם שייכים לאותה חברה אם. בנוסף, זרוע ההפצה קובעת איזה תעריף שהיא רק רוצה על הפצת הסרט. המצב הזה מביא לסיטואציות מגוחכות, שבהן אפילו סרטים שמצליחים בקופות גובים מיליארדי דולרים על ההפצה, ככה שבסופו של דבר, החברה האם מפסידה. נשמע מגוחך? זה בדיוק המצב.

 

הוליווד הוליווד צילום: בלומברג

 

5. בתי קולנוע סחטניים

 

האם שאלתם את עצמכם פעם למה שקית פופקורן, שעולה כ-0.25 דולר, תעלה בקופות הקולנוע 7 דולרים? הסיבה לכך היא שבתי הקולנוע מחפשים כל דרך אפשרית להעלות את הרווחים שלהם, כמו למשל להקפיץ את המחירים של כל מוצרי הצריכה שהם מוכרים ולהעמיס על הסרט שידורי חסות ופרסומת לפני שהוא מתחיל. הבעיה היא שהוליווד לא מתחלקת שווה בשווה עם הקולנוע ברווחים, ומעט מאד סרטים באמת מצליחים שבוע לאחר יציאתם לקולנוע. זו הסיבה שהקולנוע מחפש בנרות אפשרויות לעשיית רווח חלופי.

 

פופקורן פופקורן צילום: shutterstock

 

4. ביקורות מזויפות

 

קורה לכם לפעמים שאתם רואים קדימון לסרט ומופיע עליו ציטוט בסגנון "מדהים"? נכון בא לכם לפעמים לומר לזה שיושב לידכם "מדהים כמה שזה נראה רע"? אז זהו בדיוק, שלעתים זה מה שעשוי היה להופיע בביקורת המקורית, אבל זה פשוט מקוצר לצרכי קידום הסרט. כמו כן, לפעמים הוליווד מזמינה מבקרים לקולנוע, מפנקת אותם במושבים מפוארים ובערימות של אוכל, ככה שגם אם הסרט לא מדהים, הם בכל זאת יהנו מחוויה מהנה ויירככו את הביקורת שלהם. תאמינו או לא, זה קורה כל הזמן.

 

הביקורות בעיתונים הביקורות בעיתונים צילום: shutterstock

 

3. שטויות וזכויות

 

אנחנו ממש לא טוענים שזכויות יוצרים הם רעיון שגוי, שכן זה באמת כלי המאפשר ליוצר להגן על שמו ועל יצירתו. השאלה היא מה עושים כשחברות סרטים גדולות עושות בזכויות היוצרים שימושים מוגזמים שבסופו של דבר חונקים את התעשייה? דיסני היא הדוגמה הבולטת לכך. בכל פעם שמישהו בא להשתמש בדימוי של מיקי מאוס על ספינת הקיטור, הפרקליטים של דיסני מזנקים למנוע זאת ממנו באמצעות עוד הרחבה של חוק זכויות היוצרים. בסופו של דבר, נוצרת רשימה ארוכה של סרטים ודימויים שהיו יכולים להגיע לעיני הציבור אך פשוט לא מגיעים.

 

דיסני: מיקי מאוס ביוטיוב דיסני: מיקי מאוס ביוטיוב צילום מסך: youtube.com

 

2. חונקים את כוחו של הצרכן

 

אם אתם נמנים על מיליוני המשתמשים של שירות הזרמת הסרטים האינטרנטי נטפליקס, אז בטח גם אתם זועמים על הזנקת המחירים שהם ביצעו בחודש שעבר, הזנקה שבחלק מהמקרים אף הביאה להעלאה של עד פי 2 במחירי חלק מהמנויים. וקודם לכם בטח התרגזתם כשנטפליקס הפסיקו לשווק סרט 28 יום אחרי שהוא יצא לאקרנים. למעשה, זה נראה לרגע כאילו הם אינם מעוניינים עוד להרוויח כסף. הסיבה לכך, היא שבתי הקולנוע לא מרוצים מהחופש שמקנים שירותים כמו נטפליקס לצופים. לכן הם הולכים ומקשיחים כל כך את נהלי ההפצה שלהם, כך שכדי להמשיך להפיץ אותם, החברות פשוט מוכרחות להעלות מחירים. בכך מצמצמים האולפנים את חופש הבחירה של הצרכן ולמעשה חונקים אותו.

 

תעשיית הקולנוע תעשיית הקולנוע צילום: shutterstock

 

1. גניבת תסריטים

 

מסתבר שאנשים שטוענים שאחרי שאולפן מסוים דחה אותם הם פתאום ראו את אותו האולפן משתמש בתסריט

שלהם לא ממציאים. מדובר ככל הנראה בתופעה הוליוודית אמיתי, שהופכת את גניבתם של תסריטים לפרקטיקה רווחת. למשל ג'ף גרוסו כתב תסריט על חייו כמכור למשחק הקלפים טקסס הולדם, ונדחה על ידי אולפני מירמקס. זמן קצר לאחר מכן הגיעה לאוזנו שמועה שאותם האולפנים התחילו לעבוד על פרוייקט זהה לחלוטין שהפך לבסוף לסרטו של מאט דיימון ראונדרס. הבעיה עם זה, היא שתסריטים יכולים להיות מוגנים בזכויות יוצרים – רעיונות לא. ומכיוון שסביר שלהוליווד יש עורך דין אכזרי ביותר מאשר לתסריטאי הממוצע, מי יכול עליהם?

בטל שלח
    לכל התגובות
    x