$
הוועידה לעסקים קטנים ובינוניים 2014
תמונת גג לוועידה לעסקים קטנים ובינוניים

ועידת כלכליסט

"היום זו התקופה הטובה ביותר להקמה והצלחה של עסקים קטנים בישראל"

תמר יסעור, ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי בוועידת כלכליסט לעסקים קטנים ובינוניים: "המחאה החברתית עשתה אפליה מתקנת לעסקים הקטנים ואילצה אותנו להיות קשובים"

יעל דראל 10:2512.05.14

"בחרתי לשתף אתכם בתחזית אופטימית למרות שתחזיות אופטימיות ובנקים לא תמיד הולכים יחד. היום יותר מאי פעם זו התקופה הטובה ביותר להקמה והצלחה של עסקים קטנים בישראל", כך אמרה תמר יסעור, ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, בוועידה לעסקים קטנים ובינוניים של "כלכליסט", שהתקיימה בתל אביב.

 

יסעור הציגה נתונים לפיהם, "בישראל ישנם כ-500,000 עסקים קטנים ובינוניים, המהווים כ-99% מסך העסקים בישראל. על פי נתוני בנק ישראל, עסקים אלו מהווים כ-40% מסך הפעילות העסקית והם גדלים בקצב של כ-4% בשנה, לעומת גידול של 3% בלבד בשאר המשק, כלומר זה מנוע לצמיחה".

 

תמר יסעור בוועידה תמר יסעור בוועידה צילום: נמרוד גליקמן

 

בין השאר ציינה יסעור עוד כי "בין השנים 2010-2012 עלה האשראי הבנקאי לעסקים קטנים ובינוניים במערכת הבנקאית כולה בכ-6%, בהשוואה לירידה של 3% באשראי שניתן בשנת 2012 לחברות הגדולות".

 

יסעור ציינה כי גם היחס הממשלתי כלפי העסקים הקטנים והבינוניים השתנה, וגם היחס הבנקאי השתנה בשנים האחרונות: "המחאה החברתית אילצה אותנו להיות קשובים. האקלים החברתי ששורר כיום עושה אפליה מתקנת למגזר הזה ביחס לחברות הגדולות ולמותגי העל, שפעם רק להם היתה זכות קיום. זה לא המצב כיום".

 


 

יסעור הדגישה כי בכל הנוגע ליחסה של הממשלה, מדובר במגמה עולמית: "הממשלה היום מבינה יותר מתמיד שזה לתועלת המדינה ולתועלת הממשלה וגם לתועלת הבחירות - ובלי סיוע לעסקים הקטנים הכלכלה לא תצמח. מדינות מתוקנות נותנות כיום הקלות במיסוי, מוסר תשלומים למוסדות ציבור, תעדוף במכרזים, או מוציאה מכרזים ייחודיים לעסקים קטנים. גם אם יש עוד דרך גדולה מאוד שאנחנו צריכים לעבור, אנחנו היום במקום הרבה יותר טוב בהשוואה למקום שהיינו בו לפני שנה".

 

אחד המדדים שמלמדים על השינוי במגמה הוא נתון האשראי למגזר העסקים הקטנים: "ב-2013 ראינו בבנק לאומי יותר אשראי לעסקים קטנים. יש ירידה של 13.4 אחוז באשראי לחברות גדולות ועליה של 7.2 אחוזים לקטנים. 70% מהגידול באשראי לעסקים קטנים היה ללקוחות חדשים".

 

"למנהל הסניף היום יש הרבה יותר סמכויות בהשוואה לפעם, יש אינטראקציה מאוד מהירה עם השטח, גמישות גבוהה בביטחונות. אנחנו מאוד התגמשנו בקריטריונים של הביטחונות". יסעור הדגישה עוד כי "התחרות בין הבנקים היום היא הכי אגרסיבית וקשה מול העסקים הקטנים – ואתם נהנים מזה כי כל הבנקים היום רואים במגזר הזה מנוע צמיחה כלכלי ולכן אנחנו מרגישים יום יום מסניף במטולה ועד סניף באילת את התחרות על העסקים הקטנים".

 

יסעור ציינה כי אחד הדברים המרכזיים בשינוי הנוכחי של עולם העסקים הקטנים הוא העולם הדיגיטלי והאפשרויות העומדות בפני העסקים במגזר זה, להגיע ללקוחות ולשווק את עצמם. "אין היום עסק קטן, יש עסק שלא מכיר או מנצל את העולם החדש, את אינספור האפשרויות שעומדות לרשותו. פעם בעל עסק שאל את עצמו מי הלקוחות שלו, מי קהל היעד שלו, היום בעל עסק חייב לשאול את עצמו מיהם הלקוחות הדיגיטליים שלו?", אמרה. "אנחנו רואים את זה באינספור דוגמאות, החל ממאפיה ששולחת עדכונים בטוויטר ללקוחות שלה, ועד לחנות פרחים ששולחת עדכונים ברשת".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x