$
בורסת ת"א

שווי המכוניות במאזן חברות הליסינג עלול להתכווץ

מהלך הפחתה חריף במחירון לוי יצחק לחודש יוני עלול לחתוך עשרות מיליוני שקלים משווי ציי הרכב של חברות הליסינג. לדברי יצחק, הורדת מחירים דרמטית מצד יבואנים והצעת מכונית רבות למכירה מצד חברות ליסינג הובילו להפחתה

ליאור גוטמן 08:3416.06.15

שווי ציי הרכב של חברות הליסינג עלול להיחתך בעשרות מיליוני שקלים - כך על פי הערכות בענף התחבורה. הסיבה המרכזית היא מהלך הפחתה חריף במחירון לוי יצחק לחודש יוני בשיעור ממוצע של כ־3%. חברות הליסינג משערכות את ציי הרכב שלהן בין היתר לפי מחירון לוי יצחק, המשמש בנצ'מרק לענף הרכב, ועל כן כל ירידה במחירון הרכבים המשומשים מפחיתה את התמורה שהן יכולות לקבל עבור הרכבים שהן מייעדות למכירה.

 

 

בנוסף, הרכבים המשועבדים לבעלי אגרות החוב, כמו גם למערכת הבנקים, צמודים גם הם למחירון לוי יצחק כך שכל הפחתה בשוויים (בהנחה שאלו נכללות בשנתונים שאכן ספגו ירידת ערך) מייצרת ירידה בערך הבטוחות.

 

בשיחה עם "כלכליסט" מסביר לוי יצחק שישנן מספר סיבות להפחתות היוצאות דופן שהחיל החודש: "יבואנים הורידו מחירים, חלק מהם הורידו עשרות אלפי שקלים, וזה השפיע", הוא אומר. "מצד שני, חברות הליסינג הציעו למכירה אלפי מכוניות ובמקביל נכנסו מכוניות זולות לשוק. כשמישהו קונה רכב ב־50 אלף שקל זה משפיע על שאר המחירים".

 

 

לטענת לוי, המהלך האחרון שלו גורם לכך שהוא בקושי מגיע "לגרד" את ההנחות שנותנים כולם. ממוצע ההפחתות הוא 3%, גם לגבי מכוניות חדשות יחסית, בעלות ותק של 2–5 שנים, כולל קוריאניות ויפניות. לשאלה כיצד המהלך שלו ישפיע על שווי הצי של חברות הליסינג סירב לוי להתייחס. "תפקידי לעשות סקר שוק ואני לא יכול להיות מנותק. אני יודע דבר אחד - זאת ההערכה שלנו והיא כוללת כלי רכב קוריאניים ויפניים. אחד משפיע על השני. אם רכב קטן עולה 60 אלף שקל, מי ישלם 120 אלף על מכונית משפחתית?" אמר.

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: יריב כץ

 

בענף עוד לא מעכלים

 

על פניו, ענף הרכב המוסדי עוד לא עיכל את המהלך של לוי ונכון לאתמול חברות הליסינג הציבוריות המחויבות בדיווח לבורסה - שלמה אחזקות בעלת הזיכיון של שלמה Sixt, אלבר, קרדן רכב בעלת זיכיון אוויס ואלדן - לא דיווחו על כל השפעה או בדיקה שהן עורכות בעקבותיו. שווי צי הרכב של שלמה Sixt מוערך ב־4.7 מיליארד שקל לפי דו"חות החברה, באלבר כ־2.5 מיליארד שקל, אצל אלדן השווי מוערך ב־2.2 מיליארד שקל ואצל קרדן בכ־2 מיליארד שקל.

 

ירידה חריגה, גם אם מדובר בחודש אחד בשווי המחירון של לוי יצחק, וודאי אם היא מתמשכת על פני חודשים נוספים, עלולה לייצר לחברות הליסינג הפסדים שיצטרכו לבוא לידי ביטוי בדו"חות הכספיים. בכירים בחברות שעמם שוחח "כלכליסט" ציינו כי כל עוד מדובר בירידה נקודתית החברות לא צפויות לבצע הפחתות חריגות. "ירידת ערך בשווי המכוניות הן היום־יום של חברות הליסינג. גם אם מדובר בירידה חריגה של חודש אחד אין סיבה לבהלה. אם זה יימשך בחודשים הבאים - זה כבר ידרוש התייחסות אחרת".

 

בכיר אחר בענף אמר ל"כלכליסט" כי "אין למהלך כל השפעה על שווי הרכוש מכמה סיבות. הראשונה היא שחברות הליסינג לא מממשות מחר בבוקר את הנכס ולכן ההשפעה על שווי הצי תמדד רק ביום המכירה בפועל. שנית, ההשפעה היא יחסית מתונה כיוון שלוי יצחק בכל מקרה מפחית מדי חודש את שווי המכוניות ב־0.5%–1.5%, כך שגם אם החודש יש נקודתית הפחתה חריגה היא מתקזזת. שלישית, מחירון לוי יצחק הוא אולי עוגן תמחירי אבל בטח לא תנ"ך וברוב המקרים מחיר המחירון לא משקף בכלל את השווי האמיתי של המכירה בפועל". ירידת שווי השוק של כלי הרכב לעומת עלותם המופחתת בספרי החברות עלולה לחייב אותן לבצע הפחתה של הנכסים ועד לרמה של יכולת בחינת החזרי החברות.

 

 

מאוויס נמסר: עדכון המחירים מתרחש באופן תדיר בתקופה זו של אמצע השנה ואנו מבצעים את ההתאמות הנדרשות. ראוי לציין כי בשנים קודמות ירידת המחירים התאזנה בהמשך השנה

 

משלמה Sixt, מאלבר ומקשר־רנט־א־קאר לא נמסרו תגובות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x