$
שווקי חו"ל

המהפך של סמסונג מחברת צמיחה למניית ערך

התחרות העזה והמחזוריות הכלכלית הביאו את ענקית הסמארטפונים, הטלוויזיות ושבבי הזיכרון להאטה כמעט בכל תחומי פעילותה

לירון רוכמן ויאיר מנדלסון 08:0620.05.14

לי קון הי, העומד בראש סמסונג אלקטרוניקס (SMSN.LI בלונדון או KS 005930 בדרום קוריאה) מאז 1987, הוא במידה רבה מי שאחראי להפיכתה לאחת מיצרניות הסמארטפונים, הטלוויזיות ושבבי הזיכרון הגדולה בעולם.

 

סמסונג אלקטרוניקס היא החברה הגדולה ביותר בקבוצת סמסונג - קונגלומרט התורם כרבע מהפעילות הכלכלית של דרום קוריאה דרך מכירות מצרפיות של 326 מיליארד דולר. סמסונג אלקטרוניקס, מצדה, אחראית ל־65% ממכירות הקבוצה. החברות־הבנות הגדולות האחרות הן סמסונג תעשייה כבדה, סמסונג הנדסה וסמסונג C&T (תחום הבנייה). לקבוצה חברות גם בתחומי הביטוח, גני שעשועים, מערכות הגנה וביטחון ופרסום.

 

בשלושת החודשים האחרונים עלו מניות סמסונג אלקטרוניקס ב־7.5%, אך בשנה האחרונה הן הניבו למשקיעים תשואה שלילית של 1.7%. לאחרונה דיווחה החברה על ירידה במכירות וברווח התפעולי בשלוש מארבע החטיבות שלה ברבעון הראשון. תחרות עזה בחלק מהפעילויות, לצד מחזוריות כלכלית בפעילויות אחרות, תרמה לביצועי החסר האלה.

 

סמארטפונים

הפעילות הרווחית ביותר

 

סמסונג אלקטרוניקס פועלת בארבע חטיבות עיקריות. החטיבה הגדולה ביותר היא חטיבת ה־IM, הכוללת את פעילות המובייל, המכשירים הסלולריים והרשתות, שב־2013 תרמה 54% מהכנסות החברה, אך 68% מהרווח התפעולי. השבוע פורסם כי ב־25 הימים הראשונים למכירת הגלקסי S5, מכשיר הדגל החדש של החברה בתחום הסמארטפונים, נמכרו 10 מיליון יחידות. מה שנשמע כקצב מדהים, הוא למעשה שיפור קל לעומת 27 הימים שלקח לגלקסי S4 כדי להגיע להיקף מכירות כזה. לשם השוואה, בסוף השבוע הראשון להשקת האייפונים 5S ו־5C (הושקו יחדיו) מכרה אפל 9 מיליון מכשירים בשלושה ימים.

 

סמסונג גלקסי טאב 4, טאבלט לתלמידים סמסונג גלקסי טאב 4, טאבלט לתלמידים

 

נתונים אלה ממחישים את הקשיים שעמם מתמודדת כיום פעילות זו. מצד אחד, בשוק הטלפונים היקרים (High end) נאלץ הגלקסי של סמסונג להתמודד עם החרפת התחרות מול האייפון של אפל והמכשירים המתקדמים החדשים של חברות כמו HTC, LG וגוגל. מצד שני, בשווקים כמו סין למשל, נאבקת סמסונג במתחרות המציעות מכשירים זולים. כמחצית מהסמארטפונים שמוכרת סמסונג הם מכשירים זולים יחסית (Mid/low end), שהפופולריות שלהם גדולה במיוחד בשווקים מתפתחים כמו סין והודו. הנתח של מכירות משפחת הגלקסי ממכירות סמארטפונים של סמסונג הולך ויורד מ־67% ב־2012 ל־49% השנה (תחזית).

 

סמסונג צופה כי אמנם התחרות הגוברת בשוק הסיני תגדיל בסך הכל את שוק הסמארטפונים והטאבלטים, אך מכירות החברה לקראת השקה של דגמים חדשים לשוק דווקא ירדו. הצמיחה במכירות לשווקים המתפתחים משפיעה לרעה על הרווחיות התפעולית של פעילות המכשירים הסלולריים וצפויה להוריד אותה מ־22% ב־2013 ל־18% עד 2015. ההשפעה על סמסונג דרמטית: תרומת חטיבת ה־IM לרווח התפעולי צפויה לרדת מ־68% ב־2013 ל־57% ב־2015 (לפי הערכות של ג'יי.פי מורגן).

 

החטיבה השנייה בגודלה בסמסונג היא חטיבת מוצרי הצריכה האלקטרוניים, המייצרת מוצרי חשמל כמו מקררים ומכונות כביסה, לצד טלוויזיות, מדפסות וציוד רפואי. ב־2013 תרמה החטיבה 20% מההכנסות, אך זו החטיבה שתרומתה לרווחיות התפעולית היא הנמוכה ביותר - 5% ב־2013. השנה צפויה צמיחה בחטיבה הזו הודות להאצה במכירות טלוויזיות בשווקים מפותחים ועל רקע ההיערכות למשחקי המונדיאל בקיץ והאולימפיאדה בעוד שנתיים.

 

שבבי זיכרון

הפעילות הצומחת ביותר

 

חטיבת השבבים אמנם תורמת רק 15% מהמכירות, אך הנתח שלה מהרווח התפעולי צומח במהירות. ב־2013 היא תרמה 19% מהרווח התפעולי ועד סוף 2015 תרומתה צפויה להגיע לכ־30%.

 

סמסונג היא החברה הגדולה בעולם בייצור שבבי זיכרון מסוג DRAM - 33.9% מהשוק ב־2013, ומסוג NAND - 37.7% מהשוק. אם בעבר התעשייה סבלה ממחזוריות עסקית מהירה וממלחמת מחירים קשה, היום - לאחר סדרת מיזוגים - השוק נשלט על ידי מעט שחקנים: בתחום ה־DRAM שולטת סמסונג יחד עם הייניקס ומיקרון ב־90% מהשוק ובתחום ה־NAND שולטת סמסונג יחד עם טושיבה־סנדינסק, הייניקס ומיקרון ב־96% מהשוק. כשכל כך מעט חברות שולטות בתעשייה עולמית, קשה לצפות לקריסה של 50% במחירים כפי שאירע מדי כמה שנים בעבר.

 

כפי שמסתמן כרגע, שבבי הזיכרון צפויים להיות מנוע צמיחה מרכזי של סמסונג בשנתיים הקרובות. בתחום ה־DRAM, אחרי צמיחה של פחות מ־3% ברבעון הראשון, צפויה ברבעון הנוכחי צמיחה של 14%–16% במכירות. ובשנה כולה תסתכם הצמיחה במכירות בכ־25%. גורם מרכזי לצמיחה הוא הביקוש הגובר בשירותי ענן, אחסון נתונים והמשך הצמיחה במובייל.

 

 

 

בשבבי ה־NAND הצמיחה ברבעון הראשון היתה קצת יותר מהירה (4%), והחברה צופה ברבעון הנוכחי צמיחה של 17%–19%. בשנה כולה צופה החברה צמיחה חזקה של 37%–39%.

 

שליש מהכנסות חטיבת השבבים מגיע מה־logic (מעבדים, שבבי תקשורת וכדומה) שרווחיותה יורדת בשנים האחרונות. עם זאת, ההשקעה של סמסונג בשנים האחרונות בטכנולוגיות כאלה אמורה להוביל במחצית השנייה של 2014 לתחילת שיפור בפעילות זו, והיא תתחיל לתרום להכנסות ולרווחים החל מ־2015.

 

החטיבה הרביעית והאחרונה היא חטיבת הצגים. הנתח שלה מהפעילות הולך ויורד בשנים האחרונות - בשנה האחרונה היא תרמה 12% מההכנסות לעומת 18% ב־2010. ברבעון הראשון הידרדרה החטיבה להפסד תפעולי, שצפוי להפוך לרווח ברבעון השני בעיקר הודות להאצה במכירות צגי OLED. מדובר בטכנולוגיה חדשה יחסית ויקרה של צגים מחומרים אורגניים הפולטים אור כשמעבירים דרכם זרם חשמלי. הטכנולוגיה הזו מאפשרת לייצר מסכים דקים מאוד ואף גמישים או שקופים. כ־60% מהצגים שייצרה סמסונג ברבעון הראשון היו OLED, וההאצה בפעילות זו צפויה הודות לעלייה במכירות גלקסי 5 והשימוש הגדל של צגים מסוג זה גם במוצרים פחות יקרים מבעבר.

 

ביוטכנולוגיה

הפעילות החדשנית ביותר

 

במבט קדימה נראה כי סמסונג תמשיך להיות דומיננטית בכל השווקים שבהם היא פועלת, אך היא תמשיך להתמודד עם אתגרים נוספים בשל היעדר מוצרים חדשניים מנצחים וציפיות גבוהות של משקיעים. בניסיון להתמודד עם אלה, היא הודיעה באחרונה על תוכנית להשקעה של 2 מיליארד דולר בתחום התרופות הביוטכנולוגיות. מרכיב מרכזי בהשקעה זו יהיה בתרופות גנריות לתרופות ביוטכנולוגיות שאיבדו את הגנת הפטנט - תחום שנמצא בחיתוליו ובשנים הקרובות צפוי לצמיחה מטאורית. אם ב־2013 היתה זו תעשייה של 1.2 מיליארד דולר, עד 2019 היא צפויה לגדול ל־24 מיליארד דולר.

 

זה לא תחום חדש לגמרי לסמסונג. כיום היא כבר מעסיקה 800 מדענים בשתי חברות־בנות בתחום הביולוגיה והיא חברת הביוטכנולוגיה הגדולה בדרום קוריאה. אין ספק כי בתחום זה היא תיתקל במתחרים חדשים, אך עד היום היא

הפגינה יכולות טובות בכניסה לתחומים חדשים ומענה הולם למתחרים.

 

סמסונג נסחרת כיום לפי מכפיל רווח של 8, הנמוך בהשוואה למתחרותיה. אפשר להסביר זאת בהיעדר צמיחה משמעותית ב־2014, הנובע מכך שעל צמיחה מהירה בחלק מהחטיבות מעיבה האטה בחטיבות האחרות. עם זאת, לגיוון הגדול מאוד בפעילויות השונות של סמסונג עשוי להיות גם יתרון: הוא מקטין את התלות של החברה בתחום בודד.

 

השורה התחתונה: סמסונג הופכת מחברת צמיחה לחברת ערך. אחת הראיות לכך היא הגדלת הדיבידנד השנתי ל־2%. גם ההתאוששות במניות של שווקים מתעוררים עשויה לתמוך בהמשך המגמה החיובית במניה.

 

לירון רוכמן, מנהל קרנות מניות חו"ל בהראל פיא. יאיר מנדלסון, מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים

בטל שלח
    לכל התגובות
    x