$
בורסת ת"א

"יש לפחות 3 קבוצות רציניות שמעוניינות להשקיע באל על"

כך לפי מנכ"ל החברה אליעזר שקדי שמסיים היום את תפקידו; חברת התעופה דיווחה על רווח נקי של 25.4 מיליון דולר ב-2013, בהשוואה להפסד של 18 מיליון דולר אשתקד

גיל קליאן 08:0419.03.14

אל על עברה ב-2013 לרווח של 25.4 מיליון דולר, זאת מול הפסד של 18 מיליון דולר בשנת 2012. ההכנסות גדלו ב-4.3% ל-2.1 מיליארד דולר.

 

מול העלייה בשורת ההכנסות, החברה רשמה גידול בהוצאות מ-1.70 מיליארד דולר ל-1.75 מיליארד דולר. עיקר העלייה נובעת מגידול בהוצאות שכר, שעל פי החברה מקורו בתיסוף שחל בשער השקל הממוצע ביחס לדולר ומגידול בפעילות. עליות השכר העלו את הוצאות ההנהלה וכלליות ב-9.8% ל-104.5 מיליון דולר.

 

אל על מסבירה כי יש לה התחייבויות נטו בגין הטבות לעובדים בעיקר לפיצויים, תכניות פרישה, פדיון ימי מחלה וחופשה ליום 31 בדצמבר 2013 בסך של כ-74 מליון דולר. מאחר ומרבית התחייבויות אלו הינן שקליות בעוד שהמטבע הפונקציונאלי של החברה הוא הדולר, הרי שיש לתרגם התחייבויות אלו לדולר, דבר הגורם להפרשים הנובעים משינויים בשער החליפין של השקל לעומת הדולר. בשנת 2013 חל תיסוף של 7% בשקל מול הדולר. זאת מול תיסוף של 2.3% בשנת 2012.

 

במצבת העובדים הכוללת של החברה לא נרשם שינוי משמעותי - מול 5,775 עובדים שהעסיקה אל על בסוף 2012, עומד מספר העובדים בסוף 2013 על 5,749. מתוכם 3,757 עובדים קבועים.

 

הוצאות החברה עבור דלק סילוני גדלו בשיעור מתון של כ-0.7% ביחס לשנת 2012, אולם שיעורן מהמחזור ירד מ-34% ל-32.9%. אל על מחזיקה נכון לסוף השנה שחלפה צי של 22 מטוסים עם "גיל" ממוצע של 13 שנה. החברה החלה בקליטת 8 מטוסים חדשים מדגם בואינג 900-737 הצפויים להצטרף לצי המטוסים של החברה. השניים הראשונים הגיעו ברבעון הרביעי ושני מטוסים נוספים צפויים להגיע החודש (מרץ) וביולי. ארבעת המטוסים הנוספים יגיעו עד פברואר 2116. המטוסים יפעלו ליעדים בטווח הקצר והבינוני. 

 

הוצאות הביטחון של החברה ירדו ב-52.2% כתוצאה מהגדלת שיעור השתתפות המדינה בהוצאות בסעיף זה.

 

את הרבעון הרביעי סיימה החברה עם הפסד של 3.7 מיליון דולר, מול הפסד של 26.1 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2012. ברבעון זה נרשם גידול של 8.4% בהכנסות מנוסעים ושל 6.5% בהכנסות ממטען. סעיף ההכנסות טיפס ל-499 מיליון דולר - גידול של 7.6% מול הכנסות של 464 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2012.

 

הרווח התפעולי של החברה זינק מ-12.4 מיליון שקל ב-2012 ל-38 מיליון שקל ב-2013.

 

מסיבת העיתונאים האחרונה של שקדי

מנכ"ל אל על אליעזר שקדי יסיים היום את תפקידו כמנכ"ל החברה אחרי קדנציה של 4 שנים. במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר לפרידה והצגת התוצאות הכספיות של החברה אמר שקדי כי ההכנסות שהציגה ב-2013 הן הכנסות שיא של החברה. על הסוגיה הבוערת של אל על - המו"מ המתמשך ללא תוצאות על הסכמי השכר בחברה והתייעלות בכוח אדם, אמר שקדי כי "בהסכמי העבודה לא היתה התקדמות, אבל אני אופטימיסט גדול ואני חושב שניתן להגיע להסכמים". שקדי טען כי הליכים שהוביל לתמרוץ עובדים לפי ביצועים מסמנים את הכיוון מבחינת החברה, של לשנות תרבות ארגונית ולהחדיר אווירה חדשה בחברה הממשלתית לשעבר. "פיצחנו פה דברים מורכבים ונצליח גם עם זה", הוסיף.

 

על המירוץ להכנסת משקיע לאל על אמר שקדי כי "יש לפחות 3 קבוצות רציניות שמדברות עם אל על ועם הבעלים של אל על. הדבר הזה למיטב הערכתי לא היה בשנים האחרונות ואני חושב שהוא בעל פוטנציאל התממשות". על התחרות הגוברת בענף התעופה שנוגסת בנתח השוק של החברה אמר שקדי כי "לא ביקשתי אף פעם הקלות. אני לא מבקש טובות מאף אחד. אני רק מבקש שייאפשרו לנו להתחרות באופן הוגן ושיוויוני. הוצאות ביטחון זה דוגמה אחת, אבל יש עוד. אני לא חששתי מתחרות כל חיי, אבל אתה חייב שהתחרות תהיה בכללים זהים לכל המתחרים". 

 

אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x