$
בורסת ת"א

"כל מפעל יעבוד עם גז טבעי, גם אם אין תשתית"

אבי בן אסאייג, מנכ"ל דלק ישראל, חולם להביא גז טבעי לפתחי המפעלים באמצעות צי משאיות שגם הוא מונע בגז. הוא מאמין שזה יוריד את יוקר המחיה

ליאור גוטמן 06:5902.03.14

בין שלל הודעות הבורסה שהתפרסמו בשבוע שעבר שורבבה גם ההודעה של חברת דלק ישראל על העלאת דירוג האשראי שלה על ידי חברת מידרוג מרמה של Baa1 ל־A3. עבור מנכ"ל החברה אבי בן אסאייג, מדובר בעדות נוספת לשיפור במצבה של חברת דלק ישראל. את הרבעון השלישי של 2013 סיימה החברה ברווח נקי של כ־36 מיליון שקל, זינוק של 50% לעומת הרווח הנקי בסוף ספטמבר 2012. גם בהכנסות החברה נרשם שיפור, והן הסתכמו ב־4 מיליארד שקל, עלייה של 3% לעומת התקופה המקבילה.

 

בן אסאייג, שמשלים ארבע שנים בתפקיד, רואה את העתיד של חברות הדלק לא רק במכירה ושינוע של סולר ובנזין. לתפיסתו, יש לפתח מנועי צמיחה חדשים, ובראשם כניסה לעולם הגז הטבעי. בוועידת התחזיות של מכון האנרגיה והסביבה, שתתקיים בתל אביב, בן אסאייג מתכנן לחשוף חלק מתוכניות החברה שיובילו אותה לתעשיית הגז חדשה.

 

"נסב את מרבית הצי לגז"

 

מנוע הצמיחה החדש של בן אסאייג, שיבדל אותו מחברות אחרות ומתפרסם כאן לראשונה, הוא רכישה של צי רכב חדש שמונע בכוח CNG (גז טבעי דחוס) . בראיון ל"כלכליסט" בן אסאייג מספר שלפני כמה ימים הוא השלים עסקה ראשונה לרכישת צי רכב כבד שמונע בכוח גז טבעי. מדובר בעשר משאיות חדשות, חלקן במשקל 18 טונות וחלקן במשקל 44 טונות, בהשקעה ראשונית שמגיעה לכ־5 מיליון שקל. המשאיות ייכנסו לצי הרכב הקיים ויובילו דלקים לתחנות הדלק תוך שריפת גז טבעי, חומר גלם זול ונקי משמעותית מסולר.

 

מדובר בפיילוט או במהלך אסטרטגי?

"כל גילויי הגז מביאים אותי לחשוב איך עולם האנרגיה ייראה בעוד 20 שנה. התמונה שלי פשוטה: רוב התעשייה עובדת על גז טבעי. עולם התחבורה פועל בחלקו הגדול על גז טבעי. אוטובוסים, משאיות ורכבות צורכים בישראל 3.5 מיליארד ליטר סולר. להערכתי, בתוך חמש שנים נסב את מרבית צי הרכב לגז טבעי. החיסכון בעלויות ובזיהום אוויר יהיה משמעותי. רמת פליטת המזהמים של רכבי CNG נמוכה ב־50% לפחות מזו של רכבי תקינה דיזל יורו 6".

 

אבי בן אסאייג אבי בן אסאייג צילום: אוראל כהן

 

בן אסאייג רוצה גם למנף את ההובלה עד לשערי בתי המלאכה ומפעלי התעשייה ששואפים להמיר את צריכת הדלקים שלהם מסולר או מזוט לגז, אבל נאלצים לוותר על הרעיון בשל היעדר צנרת הולכה. לכך הוא מציע הובלה של גז "עד לפי המפעל" באמצעות משאיות. "עבור מפעלים מדובר בהוזלה של 50%. גם אם יטילו מס חדש, עדיין היחס בין מחיר הגז למחיר הסולר הוא יחס של 1:4.5. יש פה פער עצום", מסביר בן אסאייג, "אני רוצה לתת לכל מפעל את היכולת לעבוד עם גז טבעי גם כשהתשתית לא מגיעה. זה אלמנט קריטי להורדת יוקר המחיה ב־10 עד 20 מיליארד שקל, ובינתיים זה חלום רחוק".

 

אתה התחליף לצנרת שהמדינה לא מקימה?

"זה פתרון ביניים. נשווק גז טבעי בכמה אמצעים. לתעשייה ותחבורה נוביל גז באמצעות צינור ממאגר תמר ונרכוש את הגז ונמכור ללקוחות. בעתיד נסב את המפעלים לעבודה בגז טבעי ונתחזק אותם ללקוחות".

 

באופן לא מקרי, מקור הגז של בן אסאייג הוא מונופול מאגר תמר, שם מחזיק בעל השליטה של דלק ישראל, יצחק תשובה, ב־31.25%. בדצמבר האחרון דיווחה דלק ישראל על רכישת גז בכחצי מיליארד שקל לשבע שנים.

 

בעל הבית עשה לך הנחת מחיר?

בן אסאייג צוחק. "אני לא אתפלא אם דווקא הפעם לקחו ממני עוד קצת כדי למנוע בעיות רגולציה. כל רכישות הגז שלנו קיבלו את כל האישורים הנדרשים".

 

מנקים שפכים ומוכרים

 

מנוע צמיחה חדש נוסף, שגם מפורסם כאן לראשונה, עוסק במיחזור שפכי תעשייה וכימיה לכדי יצירת חומר גלם חדש. מדובר במיזם משותף שרקם עור וגידים רק בחודשים האחרונים בשיתוף עם חברה שאינה קשורה ישירות לעולם האנרגיה - סנו.

 

"הרעיון החדש מבוסס על יכולת תעשייתית שהיתה בחברה משכבר הימים", מספר בן אסאייג, "דלק שמנים חיפשה אפשרויות להתפתח וכעת יש לנו הזדמנות יחד עם סנו. הקמנו שותפות שאוספת פסולת כימית ממפעלי תעשייה באזורים שונים בישראל. את הפסולת הזאת אנחנו מנקים בהליכי זיקוק ומפרידים את המרכיבים השונים. את המים אנחנו מחזירים לשימוש תעשייתי ואילו את המרכיבים הכימיים לתעשייה.המפעל הנוכחי קטן יחסית והוא פועל בלוד. בסוף השנה הוא יועתק למבנה חדש שיוקם בדימונה. הלקוחות הם מפעלי כימיקלים מתחומי הפרמצבטיקה, הכימיה והאלקטרוניקה - שמהם אנו אוספים את חומרי הגלם. עד היום זה הלך לשריפה, אבל מהיום זה יימכר החוצה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x