$
שווקי חו"ל

טכנו־מאניה: שורדת בשוק השבבים התחרותי

חברת השבבים, ברודקום, מחברת את כולם - השבבים שלה נמצאים בתוך כל הסמארטפונים והטאבלטים המתקדמים של היצרניות המובילות וכך היא מצליחה לצמוח ללא קשר מי החברה ששולטת בשוק הסמארטפונים

לירון רוכמן 08:0030.05.13

עבור ישראלים רבים ברודקום (BRCM) היא שם נרדף לרוכשת סדרתית של סטארט־אפים כחול־לבן. לא פחות מעשר חברות ישראליות נקנו על ידיה בעשור האחרון תמורת סכום כולל של כ־950 מיליון דולר. אבל ברודקום לא קונה רק כחול־לבן, במהלך שני העשורים האחרונים היא רכשה קרוב ל־50 חברות. בכתבה זו נתמקד בפעילותה של ברודקום, נבחן את מנועי הצמיחה שלה וננסה לבדוק האם היא מעניינת להשקעה.

 

עיקר פעילותה של ברודקום הוא תכנון מעגלים משולבים עבור תעשיית התקשורת. החברה נטולת מפעלי ייצור משלה (Fabless), והשבבים שהיא מתכננת מיוצרים על ידי חברות הפאונדריז. החזון של ברודקום הוא פשוט - לחבר הכל. החברה מעריכה שכיום יותר מ־99.98% מהתעבורה באינטרנט עוברים לפחות דרך שבב אחד של ברודקום.

מעבר לרכישות האינטנסיביות, החברה משקיעה תקציב משמעותי במחקר ופיתוח (שלישית במונחי הוצאה בין חברות השבבים), עובדה שמיתרגמת לרישום פטנטים מרשים - רביעית בין כל חברות השבבים ומקום ראשון מבין החברות שלא מייצרות את השבבים בעצמן. פורטפוליו המוצרים של החברה כולל שבבים בכל תחומי התקשורת ומחולק לשלושה רכיבים עיקריים:

 

 

מובייל ותקשורת אלחוטית

 

הכנסות החטיבה היוו כ־51% מההכנסות ברבעון הראשון של 2013, עם גידול של 14% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל. חטיבה זו כוללת שבבי תקשורת סלולרית (baseband), בכל שיטות השידור עבור סמארטפונים וטאבלטים, ושבבי קומבו (combo) המשלבים את אלו יחדיו. חבילת השבבים המספקת את מערכת ה־Fi־Wi והבלוטות' למכשירי האייפון של חברת אפל הם מבין המוצרים המוכרים ביותר. ההצלחה של מכשירי האייפון תרמה לצמיחת של ברודקום. כיום השבבים שלה נמצאים בתוך כל מכשירי הסמארטפונים והטאבלטים המתקדמים של אפל, של סמסונג ושל יצרניות מובילות אחרות.

 

משרדי ברודקום בקליפורניה משרדי ברודקום בקליפורניה צילום: בלומברג

 

משקיעים רבים חששו לפני פרסום תוצאות הרבעון הראשון באפריל, שהחולשה במכירות של אפל (אחראית ל־14.5% מהכנסות ברודקום) ברבעונים האחרונים תשפיע לרעה על תוצאות ברודקום, אולם ברודקום הפתיעה עם תוצאות טובות מהצפוי. ההכנסות הקשורות במוצרי סמסונג היו הגורם לתוצאות אלו. החברה גם נתנה תחזית טובה לרבעון השני וצפתה שהמשך החוזקה במוצרי סמסונג יוביל את החטיבה לצמיחה ברבעון זה. עובדה זו מאששת את ההנחה שעבור ברודקום אין חשיבות מיוחדת למי שתשלוט בשוק המובייל, מאחר שהיא נמצאת במכשירים של כולם. מנוע צמיחה עתידי חשוב עבור החברה הוא שבבי ה־LTE, תחום שנשלט כיום על ידי מתחרתה הגדולה של ברודקום, קוואלקום. שוק זה שרק מתחיל לגדול, עומד להפוך כנראה לזירת המאבק העתידית.

 

קישוריות בפס רחב

 

החטיבה כוללת שבבים עבור מודמים ונתבים ביתיים בפס רחב ומהיר ובסטנדרטים השונים (ADSL2, VDSL וכו'), שבבים עבור כרטיסי רשת למחשבים וכן שבבים לממירים של חברות הכבלים והלוויין (SD, ממירים מקליטים וכו') ועבור טלוויזיות חכמות.

 

החטיבה היוותה 27% מההכנסות ברבעון הראשון של 2013 (בדרך כלל ההכנסות הן סביב ה־30%) עם עלייה של 9% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל ב־2012. מדובר בשוק תחרותי וקשה, אך ברודקום מצליחה להוביל את החלקים החשובים והעיקריים ולצאת לשוק עם התקנים והטכנולוגיות החדישות (DOCSIS3.0) שמהוות מנועי צמיחה ומקור לרווחיות גבוהה יותר. החברה ציינה את מדינות אסיה ובעיקר סין, שם עיקר הצמיחה בא מקישוריות של שבבים עבור רשתות אופטיות. השווקים המתפתחים ובעיקר מדינות ה־BRIC מהווים מנוע צמיחה עתידי חשוב בזכות גידול מואץ בחדירה של ממירי ה־HD לשווקים הללו. תחום עתידי נוסף עבור החברה הוא תעשיית הרכב עם החיבור החדש של הרכב לקובצי המדיה בסמארטפונים.

 

 

 

תשתיות לרשתות

 

בחטיבה זו מיוצרים שבבים המיועדים לתשתיות תקשורת לסביבת ליבת הרשת של מפעילי תקשורת (שבבים לנתבים ולמתגים), עבור מתגים לרשתות מקומיות (LAN), לרשתות משרדיות, לרשתות עירוניות (MAN) ולרשתות שטח־רחב (WAN), שבבי מיקרוגל לרשתות טלפונים, רשתות קוויות לחברות גדולות וכן למשרד־קטן־משרד־ביתי (SOHO); בנוסף מייצרת החברה שבבים עבור מכשירים המשמשים למוצרים כמו פיירוול, מנתבי עומסים ויחידות שליטה בשרתי אחסון. חטיבה זו היוותה 22% מההכנסות ברבעון הראשון של 2013, עלייה של 6% לעומת הרבעון המקביל. תוצאות הרבעון הראשון של השנה היו טובות מהצפוי עם הכנסות של 2.01 מיליארד דולר ורווח של 0.65 דולר למניה, והחברה מכוונת לצמיחה של כ־5% מרבעון לרבעון תוך שהיא צופה גידול בכל חטיבותיה.

 

מבט לעתיד

 

כאשר אנחנו בוחנים את הרבעונים הקרובים, נצפה להמשך חוזקה בחטיבת המובייל, בזכות החוזקה במכירות גלקסי S3 ו־S4. סמסונג דיווחה לאחרונה שהגיעה למכירות של 10 מיליון מכשירי גלקסי S4 בתוך פחות מחודש מאז ההשקה. סמסונג בחרה עבור הגלקסי 4S בשבבי קומבו דור 5 של ברודקום המשלבים NFC, GPS וקישוריות. בברודקום מצפים שגם יצרניות אחרות כמו HTC יבחרו בשבבים החדשים הללו במכשיריהם הקרובים ובמחצית השנייה של השנה מצפים לתרומה גם מאפל עם השקת הדגמים החדשים של האייפון והאייפד. שבבי החברה נמצאים בדגמים רבים של סמסונג המיועדים לשוקי הודו וסין שעושים כעת את המעבר לדור 3. לאחר ההאטה שחוו כל יצרניות השבבים בשווקים הללו בגלל העיכוב במעבר מדור 2.5 לדור 3, ההכנסות מרכיב זה ברבעון הראשון היו חזקות וצפויות להמשיך לגדול בהמשך השנה.

 

בחטיבת התקשורת הביתית הציפייה היא לגידול בהוצאות החברות. ברודקום מצפה לגידול בהכנסות מממיר חדש שייכנס לשוק על ידי מפעילת הכבלים קומקאסט. בנוסף שבבים עבור ממירים דיגיטליים בכמה יצרניות המשווקות לשוקי הודו ודרום אמריקה צפויים להניב הכנסות משמעותיות בחטיבה זו.

 

בחטיבת תשתיות התקשורת יש כמה פלטפורמות מתגים המבוססים על שבבי ברודקום שצפויים לצאת בקרוב לשוק של היצרניות המובילות, כך שאף על פי שההוצאות ההוניות של מפעילות התקשורת לא צפויות לגדול משמעותית, ברודקום עדיין תצליח לצמוח משנה לשנה. מאז תחילת השנה עלתה המניה ב־9% לעומת עלייה של 17.4% במדד SPX 500 ו־16.1% במדד נאסד"ק. החברה נסחרת במכפיל של 11.8 על הרווח החזוי ל־2014, לעומת מכפיל ממוצע של 14.9 לחברות מדד השבבים (SOXX), מכפיל 15.9 לחברות הנאס"דק, ומכפיל 13.5 לחברות מדד SPX. האנליסטים אומנם חוזים שיעור צמיחה נמוך יחסית ברווח (1% השנה ו־8% ב־2014), אבל עדיין מדובר במכפיל נמוך משמעותית מהמתחרות. בנוסף לחברה תשואת דיבידנד צנועה של 1.2%.

 

השורה התחתונה: עם הצמיחה והחוזק הצפוי בכל החטיבות, קיימת אפשרות לשיפור ברווחיות החברה. לאור זאת ייתכן שיש עדיין אפסייד ממשי במחיר המניה וסגירת הפער ממדדי השוק.

  

לירון רוכמן הוא מנהל קרנות מניות חו"ל בהראל פיא מקבוצת הראל פיננסים

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x